Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 170 Bilag 1
Offentligt
1350965_0001.png
1350965_0002.png
1350965_0003.png
1350965_0004.png
1350965_0005.png
1350965_0006.png
26. marts 2014
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om Nordsøenheden og Nord-søfonden
1. IndledningNordsøfonden og Nordsøenheden blev etableret i 2005 med henblik på atvaretage statens deltagelse i kulbrintelicenser.På baggrund af stigende forretningsmæssig kompleksitet primært somfølge af, at Nordsøfonden i 2012 er indtrådt i Dansk Undergrunds Con-sortium (DUC), er der behov for justeringer i rammerne for Nordsøfon-den og Nordsøenheden med henblik på at understøtte mulighederne for atvaretage statsdeltagelsen bedst muligt.Nordsøenhedens opgave vil fortsat være at administrere Nordsøfonden.Med lovforslaget foreslås en ny styringsmodel, hvor Nordsøenheden om-dannes til en selvstændig offentlig virksomhed (SOV), og hvor der etab-leres en uafhængig bestyrelse herfor. Omdannelsen til enselvstændig of-fentlig virksomhed understøtter Nordsøenhedens arbejde, rolle og ansvari dag, der i stigende grad svarer til de øvrige, kommercielle licensdeltage-res.Nordsøfonden bevares som en offentlig fond.Lovforslaget blev sendt i ekstern høring den 20. januar 2014 med hø-ringsfrist den 14. februar 2014 til i alt 24 myndigheder og organisationerm.v.Høringen har kun medført få bemærkninger og har vist, at myndigheder-ne og organisationerne generelt støtter lovforslaget. De modtagne be-mærkninger gennemgås og kommenteres nedenfor i afsnit 3.Udover nedenstående ændringer er der foretaget en række præciseringerog redaktionelle ændringer i lovforslaget.
2. Bemærkninger til det fremsatte lovforslagHøringssvarene vil blive kommenteret med udgangspunkt i følgendeoverordnede opdeling:2.1. Generelle bemærkninger3. Bemærkninger til de konkrete emner3.1 Organisationsstruktur3.2 Styrkelse af statsdeltagelsen3.3 Forholdet til forvaltningsloven, offentlighedsloven, arkivloven m.v.,jf. § 13.4 Operatørskab, jf. § 23.5 Ministerbeføjelser, jf. § 63.6 Overskudslikviditet, jf. § 93.7 Tjenestemænd, jf. § 123.8 Finansiering af Nordsøenhedens udgifter, såfremt driftsbevillingenikke er tilstrækkelig3.9 Porteføljejusteringer3.10 Ikrafttrædelsestidspunkt for nye skatteregler2.1. Generelle bemærkningerVed høringsfremsendelsen udestod en nærmere afklaring af de fremadret-tede økonomiske rammer for Nordsøenheden samt de skattemæssige for-hold vedrørende Nordsøfonden, hvorfor der i lovforslaget var skarpe pa-renteser om de afsnit, der vedrører disse forhold. De skarpe parenteser ernu fjernet.For så vidt angår de skattemæssige forhold foreslås det i forslaget, atNordsøfonden ligestilles med de kommercielle aktører, som fonden ind-går i partnerskab med i de enkelte licenser. Det indebærer, at den generel-le skattefritagelse efter selskabsskatteloven fraviges ikke blot – som i dag– for så vidt angår indkomst ved indvindingsvirksomhed, men også forindkomst ved tilknyttet virksomhed.Forslaget sikrer, at Nordsøfonden og andre enheder omfattet af selskabs-skattelovens skattefritagelsesbestemmelse fremover vil være skattepligti-ge af de to former for indkomst, der er omfattet af kulbrinteskatteloven.Dermed vil Nordsøfonden reelt komme til at operere under de sammevilkår, som i dag gælder for fondens samarbejdspartnere.2
3. Bemærkninger til de konkrete emner3.1 OrganisationsstrukturAdvokatrådet har anført, at den foreslåede organisationsstruktur med enfortsat opdeling i en administrationsenhed og en fond, og hvor Nordsøen-hedens driftsbevilling og Nordsøfondens udbytte modtages på separatefinanslovsbevillinger, forekommer unødig kompliceret og bør genoverve-jes.Advokatrådet har endvidere gjort opmærksom på, at organisationsstruktu-ren kan virke uigennemskuelig især for de udenlandske aftaleparter.KommentarDer er ved udarbejdelsen af de nye rammer for Nordsøenheden og Nord-søfonden blevet lagt særlig vægt på, at den nuværende adskillelse opret-holdes for på den måde at skabe størst mulig gennemsigtighed og parla-mentarisk indsigt i Nordsøenhedens administrationsudgifter.Samarbejdet med de andre licenspartnere, herunder de udenlandske olie-selskaber, er reguleret i samarbejdsaftaler, hvoraf det fremgår, at det erNordsøfonden, der er deres aftalepartner. Det er vurderingen, at dennærmere organisering og finansiering af Nordsøenheden ikke tidligerehar haft nogen afgørende betydning for selskabernes opfattelse af Nord-søfonden.Der er på ovenstående baggrund ikke foretaget ændringer i lovforslaget.3.2 Styrkelse af statsdeltagelsenAdvokatrådet har opfordret til, at det præciseres, at Nordsøenheden ogNordsøfonden ikke er kommercielle aktører på samme måde som de øv-rige licensdeltagere. Det er på den baggrund foreslået, at der indføres enhenvisning til undergrundslovens § 8.KommentarAdvokatrådets opfordring er imødekommet med en præcisering af lov-forslagets § 2, stk. 1.
3
3.3 Forholdet til forvaltningsloven, offentlighedsloven, arkivlovenm.v., jf. § 1Advokatrådet har opfordret til, at henvisningen til forvaltningsloven, of-fentlighedsloven, arkivloven m.v. fremgår af lovteksten og ikke alene aflovbemærkningerne.KommentarHenvisningen er flyttet til de almindelige bemærkninger på samme mådesom i lovene om henholdsvis DanPilot og Naviair.3.4 Operatørskab, jf. § 2Advokatrådet har opfordret til, at lovforslaget ændres, således at detfremgår, at det er Nordsøfonden, der ikke kan være operatør.KommentarNordsøfonden har hverken ansatte eller direktion, og det er såledesNordsøenheden, der agerer på Nordsøfondens vegne. Bemærkningerne tillovforslagets § 2, stk. 3, er blevet udbygget, så det tydeligere fremgår, atNordsøenheden fortsat ikke på fondens vegne vil få mulighed for at vare-tage operatørskaber i licenserne.3.5 Ministerbeføjelser, jf. § 6Advokatrådet har anført, at det er uklart, om ministeren er beføjet til atnægte bestyrelsen at ansætte den af bestyrelsen valgte direktion.KommentarDet fremgår af lovforslagets § 6, at direktionen ansættes af bestyrelsenefter forudgående orientering af erhvervs- og vækstministeren. Der ersåledes alene tale om en orientering af ministeren og ikke en egentliggodkendelsesproces. Ministeren kan dermed ikke nægte bestyrelsen atansætte den af bestyrelsen valgte direktion, men kan naturligvis afsættebestyrelsen i tilfælde af uenighed om bestyrelsens dispositioner. Det erderfor vurderingen, at der ikke er behov for ændringer i lovforslaget.3.6 Overskudslikviditet, jf. § 9Rigsrevisionen har anført, at ordet ”overskudslikviditet” i § 9 konsekventbør anvendes i stedet for ”overskud”, ligesom bemærkningerne til § 9 børudbygges og præciseres.KommentarRigsrevisionens anbefaling er imødekommet.4
3.7 Tjenestemænd, jf. § 12Rigsrevisionen har påpeget, at det faktum, at der er en tjenestemand ansati Nordsøenheden, skal beskrives i loven.KommentarRigsrevisionens anbefaling er imødekommet, og på baggrund af tekstbi-drag fra Moderniseringsstyrelsen er der indføjet et nyt § 12, stk. 2.3.8 Finansiering af Nordsøenhedens udgifter, såfremt driftsbevillin-gen ikke er tilstrækkeligRigsrevisionen har anbefalet, at det beskrives i lovbemærkningerne, hvor-ledes Nordsøenheden skal agere, såfremt driftsbevillingen ikke kan dæk-ke enhedens udgifter.KommentarRigsrevisionens anbefaling er imødekommet, jf. bemærkningerne til dennye § 3, stk. 3.3.9 PorteføljejusteringerRigsrevisionen har foreslået en sammenskrivning og en redaktionel til-pasning af de sidste to afsnit under punkt 3.4 Porteføljejusteringer.KommentarRigsrevisionens forslag er imødekommet.3.10 Ikrafttrædelsestidspunkt for nye skattereglerRigsrevisionen har påpeget, at de foreslåede ændringer til skatteloveneførst vil være gældende efter regnskabet for 2013 er aflagt, og anbefaler,at der sker en afklaring af, hvorledes beskatningen af regnskabsåret 2013skal behandles.KommentarIkrafttrædelsestidspunktet for de ændrede skatteregler er ændret til 2015for at undgå, at de skærpede regler får tilbagevirkende kraft.4. Oversigt over hørte myndigheder, virksomheder og organisationerm.v.Advokatrådet – Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,Arbejdstilsynet, CO-Industri, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Nati-5
onalbank,Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening,Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Energi, Dansk Industri, Energi-net.dk, Energistyrelsen, Erhvervsstyrelsen, GEUS, Greenpeace Danmark,Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening, Konkurrence- og For-brugerstyrelsen, Landsorganisationen i Danmark (LO), Moderniserings-styrelsen, Olie Gas Danmark, Rigsrevisionen og Søfartsstyrelsen.Følgende myndigheder, virksomheder og organisationer m.v. harfremsendt høringssvar:AdvokatrådetCO-industriDansk ArbejdsgiverforeningDansk IndustriDansk MetalEnergistyrelsenErhvervsstyrelsenKonkurrencerådetRigsrevisionenFølgende organisationer, foreninger m.v. har haft bemærkninger tillovforslaget: (3)AdvokatrådetDansk MetalRigsrevisionenFølgende organisationer, foreninger m.v. har afgivet høringssvaruden bemærkninger: (6)CO-industriDansk ArbejdsgiverforeningDansk IndustriEnergistyrelsenErhvervsstyrelsenKonkurrencerådet
6