Transportudvalget 2013-14
L 173 Bilag 1
Offentligt
1351511_0001.png
1351511_0002.png
1351511_0003.png
1351511_0004.png
1351511_0005.png
1351511_0006.png
1351511_0007.png
1351511_0008.png
1351511_0009.png
1351511_0010.png
1351511_0011.png
1351511_0012.png
NOTAT
DatoJ. nr.
25. marts 20142013-4974
Høringsnotat vedr. L 172 Forslag til lov om projektering af nyanlægog hastighedsopgraderinger af en række jernbanestrækninger påhovedbanen og regionalbanerne og L 173 Forslag til om ændring aflov om jernbane1. Hørte myndigheder og organisationerEt udkast til Forslag til Lov om en moderne jernbane og ændring af lov omjernbane blev den 27. januar 2014 sendt i høring hos de i bilag 1 nævnte myn-digheder og organisationer. Lovforslaget har desuden været offentliggjort påhøringsportalen.Lovforslaget er efterfølgende af lovtekniske grunde opsplittet i to lovforslag,Forslag til lov om projektering af nyanlæg og hastighedsopgraderinger af enrække jernbanestrækninger på hovedbanen og regionalbanerne og Forslag tillov om ændring af lov om jernbane. Der er tale om samme materielle regule-ring. De to lovforslag fremsættes samtidig og nærværende høringsnotat omfat-ter begge lovforslag.Høringsfristen udløb d. 24.februar 2014. Transportministeriet har modtaget 36høringssvar, som er vedlagt som bilag til høringsnotatet.Transportministeriet har modtaget høringssvar fra:Assens KommuneBillund KommuneDansk ByggeriDansk EnergiDansk Handicap ForbundDanske handicaporganisationerDansk IndustriDansk LedningsejerforumDanske RegionerDB Schenker RailDSBFredensborg KommuneFrederikshavn KommuneGadbjerg Lokalråd
Hedensted KommuneHerning KommuneHjørring KommuneHolstebro KommuneHorsens KommuneKøbenhavns KommuneMiddelfart KommuneRanders KommuneRegion MidtjyllandRigsrevisionenRudersdal KommuneSilkeborg KommuneSkanderborg KommuneStruer KommuneSønderborg KommuneSF’s byrådsgruppe i VejleVejle KommuneViborg KommuneAalborg KommuneAarhus KommuneStig DøssingLena Frost
Side 2/12
Advokatsamfundet, Metroselskabet I/S og Rudersdal Kommune har meddelt,at de ikke har bemærkninger til lovforslaget.I det følgende gennemgås de væsentligste emner fra de indkomne høringssvar.Høringssvarene er gennemgået i hovedtræk, og derfor er alle forhold i hørings-svarene ikke kommenteret.Transportministeriets bemærkninger er anført med kursiv.2. HøringssvareneAssens Kommuneanfører, at man er positiv over for lovforslaget og særligtden nye højhastighedsbane over Vestfyn. De opfordrer i den sammenhæng tildialog vedr. linjeføringen specielt i forhold til beboere i landsbyen Skallebølle.Assens kommune opfordrer desuden til, at de eksisterende stationer på Vestfynopretholdes.Transportministeriet kan hertil anføre, at inddragelse af borgere i forhold tillinjeføring mv. vil ske som en del af VVM-processen, og at der i videst muligtomfang vil blive taget hensyn til borgerne.Billund Kommuneer positiv overfor banebetjeningen af Billund Lufthavn ogser frem til at samarbejde med Trafikstyrelsen i processen om linjeføring mv.
Man ser gerne, at der skabes direkte forbindelse mellem lufthavnsforbindelseog Herning.Transportministeriet noterer sig kommunens bemærkninger og kan desudenbemærke, at der ikke med Togfonden er truffet aftale om de konkrete, fremti-dige køreplaner. Spørgsmål omkring betjening, herunder direkte forbindelser,indgår således i fremtidige trafikkontrakter med den eller de togoperatører,der skal betjene anlæggene.Dansk Byggerifinder, at to måneders fristen i forslagets § 23 b, stk. 2, fortransportministeren til at tage stilling til, om der skal nedlægges forbud, efter aten kommune har indberettet, at der er ansøgt om tilladelse til et byggeri, derberøres af et kommende anlæg, er for lang.Transportministeriet har tilføjet i bemærkningerne til Forslaget til lov omændring af lov om jernbane, at det tilstræbes hurtigst muligt at tage stillingtil, om der skal nedlægges forbud efter en kommunes indberetning.Dansk Energiønsker en præcisering af, at rettighedshavere, der har kablerliggende i jorden uden at ligge på gæsteprincippet, bevarer denne status, selv-om der pålægges byggelinjer og at projekteringsmyndigheden vil skulle bekosteledningsomlægninger. Dansk Energi ønsker endvidere præciseret, at pålæg afbyggelinjer ikke er ikke hinder for, at netselskaberne kan udføre løbende vedli-geholdelses- og reparationsarbejder og – om nødvendigt lave netforstærkningog/eller netudbygning.Transportministeriet kan bekræfte, at pålæg af byggelinjer ikke berørerspørgsmålet om en ledning ligger på gæsteprincippet eller ej. For så vidt an-går vedligeholdelse og reparation af ledninger skal det ske på samme vilkårsom ved anden anmodning om grave- og rådighedstilladelse. Hvis net-selskaberne ønsker at lave forstærkninger eller udbygning af ledningerne, ogledningerne ikke ligger på gæstevilkår, vil det komme an på en konkret over-vejelse om, hvorvidt de planlagte forstærkninger eller udbygninger vil kunnemedføre en fordyrelse af en senere udvidelse af jernbanen. Dette er hele be-grundelsen for at lægge byggelinjer.Dansk Handicapforbundanfører, at det er vigtigt, at sikre tilgængelighed ilovforslaget. De opfordrer til bindende krav om moderne handicaptilgængelig-hed, således der i udbudsmaterialet – også når det gælder materielindkøb -stilles krav om en fremtidssikret tilgængelighed. Dansk Handicapforbund hen-viser desuden til, at en efterlevelse af EU's TSI PRM direktiv ikke skaber til-strækkelig og moderne handicaptilgængelighed.Det fremgår, af regeringens handicappolitiske handlingsplan for 2013 ”Etsamfund for alle” at regeringen vil arbejde for, at hensynet til mennesker medhandicap inddrages ved nyanskaffelse af tog, ved væsentlige stations- og per-ronændringer og ved nyanlæg i forbindelse med realiseringen af Togfonden.
Side 3/12
Dette kan eksempelvis i praksis ske gennem et tilgængelighedspanel, tilgæn-gelighedskonsulenter eller lignende, der skal følge projekterne og drøfte til-gængelighedsløsninger.Danske Handicaporganisationeranfører, at der med lovforslaget ogsåsikres et tilgængelig og sammenhængende transportsystem, der giver mulighedfor spontantilgængelighed for personer med handicap. I relation til indkøb afnye tog og flere vogne til eksisterende tog samt anlæg og ombygning af nye sta-tioner/platforme bør det sikres, at der stilles krav til tilgængelighed. Desudenopfordres der til, at der sker en inddragelse af repræsentanter for handicapor-ganisationerne i forbindelse med gennemførelse af lovforslaget.Transportministeriet ser positivt på at inddrage repræsentanter for handi-caporganisationerne og vil gerne gøre brug af et tilgængelighedspanel, til-gængelighedskonsulenter eller lignende som kan følge projekterne i Togfon-den. Der henvises i øvrigt til Transportministeriets bemærkninger til DanskHandicapforbund.Dansk Industrilægger stor vægt på, at man i forbindelse med projekteringenså vidt muligt søger at undgå at vælge linjeføringer etc., der indebærer, at kon-krete virksomheder påvirkes negativt. Desuden opfordrer de til, at der tageshensyn til virksomheder og grundejere i forbindelse med pålæg af byggelinjersamt at byggelinjerne kun pålægges i så kort en periode som muligt. DanskIndustri påpeger endvidere behovet for at have fokus på at minimere de trafi-kale gener i såvel anlægsfasen, som når de nye anlæg ar færdige.Transportministeriet takker for bemærkningerne og kan bekræfte, at der ividest muligt omfang vil blive taget hensyn til grundejere og virksomheder isåvel det videre projekteringsarbejde samt i spørgsmålet om eventuel pålægaf byggelinjer. Fsva de trafikale gener vil Transportministeriet naturligvishave fokus på at minimere disse gener, og emnet vil i behørigt omfang blivebelyst i VVM-redegørelserne for de konkrete anlægsprojekter.Dansk Ledningsejerforumanfører, at det bør fremgå af afsnittet om øko-nomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet, at der forventesbetydelige omkostninger for ledningsejerne til flytning af ledninger som følge afprojekterne. Dansk Ledningsejerforum finder endvidere, at det bør fremgå, atledningejerene bør inddrages så tidligt som muligt.Transportministeriet er enig i betragtningerne og har tilrettet bemærknin-gerne til Forslag til lov om projektering af nyanlæg og hastighedsopgrade-ringer af en række jernbanestrækninger på hovedbanen og regionalbanerne ioverensstemmelse hermed.Danske Regionerstiller sig positivt over for lovforslaget og ser særligt fremtil forbedrede forudsætninger for vækst og udvikling i alle dele af landet somfølge af den øgede mobilitet.
Side 4/12
Transportministeriet takker for bemærkningerne.Side 5/12
DB Schenker Railgør opmærksom på, at det er vigtigt, at gennemførelse aflovforslaget ikke skaber hindringer for afviklingen af godstrafikken.Transportministeriet noterer sig bemærkningerne og kan desuden anføre, atder i Togfonden DK har været et særligt fokus på at styrke godstrafikken iDanmark. Det sker blandt andet ved gennemførelse af en analyse om fremmeaf gods på banen samt en styrkelse af Ny Ellebjerg Station. De forudsattegradienter på nyanlæggene er endvidere i overensstemmelse med de TSI-krav, der gælder i EU-reguleringen af området.DSBbemærker, at de vil være opmærksomme på, hvorledes bestemmelserneom byggelinjer og byggelinjepålæg fortolkes i forhold til deres ejendomme.Transportministeriet noterer sig bemærkningerne.Fredensborg Kommuneer positive over for opgraderingen af strækningenØsterport-Helsingør, som indgår i Togfonden DK. Kommunen ser gerne, atstrækningen også forbedres med hensyn til rettidighed og frekvens.Transportministeriet takker for bemærkningerne.Frederikshavn Kommunelægger vægt på, at Vendsyssel ikke kobles af ud-viklingen og at der gennemføres investeringer i landsdelen, som sikrer tidsva-rende jernbanedrift. Kommunen ønsker desuden, at der etableres dobbeltspormellem Aalborg og Frederikshavn, at Frederikshav st. opgraderes og at Ska-gensbanen på sigt elektrificeres.Transportministeriet skal hertil bemærke, at de massive investeringer, dergennemføres med Togfonden kommer også Vendsyssel og hele Nordjylland tilgavn ikke mindst i form af elektrificeringen op gennem Nordjylland til Frede-rikshavn. Kommunens ønsker vedr. dobbeltspor, Frederikshavn st. og Ska-gensbanen indgår ikke i Togfonden DK.Gadbjerg Lokalrådanfører, at de gerne ser, at man genåbner Gadbjerg st.Transportministeriet skal hertil anføre, at genåbning af Gadbjerg st. ikkeindgår som en del af Togfonden DK. Stationsstrukturen i Danmark er under-søgt af Trafikstyrelsen, som for nylig har offentliggjort en rapport herom.Hedensted Kommuneanfører, at de ikke er positivt stemt over for den nyebro over Vejle Fjord. Desuden ønsker Hedensted Kommune, at der bliver tagethensyn til borgere, som berøres af linjeføringen i projekterne i Togfonden DK.Transportministeriet skal hertil anføre, at den nye bro over Vejle Fjord er encentral del af Timemodellen og en forudsætning for, at det i fremtiden vil væ-
re muligt at lave en køreplan med prioriterede korrespondancer, som gør, atikke kun hovedstrækningerne, men også rejsende fra de tilstødende regional-strækninger får andel i de markante rejsetidsgevinster, der følger af Time-modellen og Togfonden. Transportministeriet kan bekræfte, at der i videstmuligt omfang vil blive taget hensyn til berørte borgere, og anfører desuden,at lovforslaget giver hjemmel til fremrykket ekspropriation i særlige tilfælde.Herning Kommuneer positive over for lovforslaget og bemærker, at flere afprojekterne i Togfonden i særlig grad gavner Herningområdet.Transportministeriet takker for bemærkningerne.Hjørring Kommuneønsker, at Nordjylland får størst mulig fordel af Time-modellen og lægger vægt på, at Vendsyssel ikke kobles af udviklingen på jern-banen. Hjørring Kommune ønsker dobbeltspor mellem Aalborg og Frederiks-havn, et standsningssted i Hjørring Øst samt fokus på stationsområdet påHjørring st.Transportministeriet skal hertil bemærke, at de massive investeringer, dergennemføres med Togfonden, kommer også Vendsyssel og hele Nordjyllandtil gavn ikke mindst i form af elektrificeringen op gennem Nordjylland til Fre-derikshavn. Kommunens ønsker vedr. dobbeltspor og stationerne indgår ikkei Togfonden.Holstebro Kommuneser gerne, at muligheden for at genåbne Tvis st. un-dersøges i forbindelse med projektet om øget banekapacitet mellem Herning ogHolstebro.Transportministeriet skal hertil anføre, at en genåbning af Tvis st. ikke ind-går som en del af Togfonden DK. Stationsstrukturen i Danmark er undersøgtaf Trafikstyrelsen, som for nylig har offentliggjort en rapport herom.Horsens kommunebyder opgraderingen af banen i Østjylland velkommen,men vil gerne inddrages i den videre proces af hensyn til berørte naturområder,vejforbindelser m.m.Transportministeriet takker for bemærkningerne. Kommunen bliver inddra-get ifm. VVM-undersøgelser for togfondsprojekterne i området.Københavns Kommuneser positivt på udbygning ved Ny Ellebjerg st., menforeslår at der etableres en tunnel i stedet for en flyover vest for stationen. Detskyldes hensyn til bl.a. støj for områdets beboere. For så vidt angår nye perro-ner på stationen, så bør der også indtænkes gangtunneller i løsningen, som erbrede nok til banevogne, cykler m.fl. I øvrigt støtter kommunen lovforslagetsmuligheder for fremrykket ekspropriation.
Side 6/12
Med aftalen om Togfonden DK er der afsat finansiering på 350 mio. kr. tiletablering af en niveaufri skæring ved Ny Ellebjerg Station. En alternativløsning med en tunnel-udfletning vurderes at være markant dyrere, og ind-går derfor ikke som en løsningsmulighed. Etableringen af nyanlæg på NyEllebjerg Station - herunder f.eks. gangtunneller – vil følge de normer dergælder for sådanne anlæg.Middelfart Kommunestøtter den nye bane på Vestfyn, men ønsker at blivetaget med på råd ift. natur og industri i området. Desuden ønsker kommunen,at den nuværende betjening med IC-tog af Middelfart opretholdes.Transportministeriet takker for bemærkningerne. Kommunen bliver inddra-get ifm. VVM-undersøgelser for togfondsprojekterne i området. Den nye høj-hastighedsbane forventes ikke at bevirke reduceret IC-betjening på Østfyn,idet den samlede banekapacitet udvides.Randers Kommunestøtter togfondsprojekterne, herunder perspektiver foren mere Co2-venlig transportform. Kommunen ønsker dog, at lovforslagetnærmere redegøre for hvilke målsætninger, der skal være for togproduktion iDanmark. Kommunen finder, at kombinationen af diesel og elektromotorer erhensigtsmæssig.Transportministeriet takker for bemærkningerne. Togfondsaftalen omhand-ler anlægsmæssige tiltag og er ikke en togmaterielplan. Anskaffelse af nytmateriel indgår i en kommende kontrakt med DSB fra 2015.Region Midtjyllandstøtter togfondsprojekterne og lovforslaget, herunderregionalbaneopgraderingerne og timemodelsystemet. En ny bane mellem Aar-hus og Silkeborg vil forbinde vækstområderne i Region Midtjylland.Transportministeriet takker for bemærkningerne, og er enig i, at en ny baneAarhus-Galten-Silkeborg vil afkorte rejsetiden mellem vækstområder i RegionMidtjylland.Rigsrevisionenfinder ikke, at det fremgår tydeligt nok af lovforslaget, hvor-når i et projektforløb, der kan pålægges byggelinjer.Transportministeriet har på baggrund af Rigsrevisionens bemærkninger til-rettet bemærkningerne til Forslag til lov om ændring af lov om jernbane, så-ledes at det fremgår klarere, hvilke forhold, der indgår i vurderingen af,hvornår i et projektforløb bestemmelserne om byggelinjer og fremrykket ek-spropriation kan finde anvendelse.Silkeborg kommunestøtter lovforslaget, men ønsker en tosporet elektrifice-ret baneløsning mellem Aarhus og Silkeborg. Hertil kommer sikring af over-kørsler i området, en ny baneshunt ved Langå og en videreførsel af letbanen fraAarhus-området.
Side 7/12
Transportministeriet kan oplyse, at der er sat en forundersøgelse i gang påstrækningen Aarhus-Galten-Silkeborg med henblik på at afklare det trafikalebehov samt evt. linjeføringsmuligheder i området. En elektrificeret jernbane-forbindelse Aarhus-Silkeborg vil medføre et uhensigtsmæssigt togskifte i Sil-keborg, og indgår derfor ikke i planerne. En baneshunt ved Langå har væretundersøgt, og vurderes ikke hensigtsmæssig, da den dels vil være uforholds-mæssig dyr sammenlignet med passagerfordelene ved en sådan shunt, dels vilflytte stationen i Langå væk fra byen, og dermed reducere passagergrundla-get.Skanderborg Kommuneønsker, at togfondsprojektet med en ny bane mel-lem Aarhus-Galten-Silkeborg indgår i lovforslaget. Kommunen er dog tilfredsmed perspektiverne for en ny bane mellem Hovedgård og Hasselager, menønsker projektet fremmet mest muligt af hensyn til området. Endvidere notererkommunen med tilfredshed hastighedsopgraderingen mellem Skanderborg-Skjern.Transportministeriet takker for bemærkningerne, idet det bemærkes, at mu-ligheden for en ny bane mellem Aarhus-Galten-Silkeborg først skal undersø-ges nærmere med henblik på en stillingtagen til efterfølgende VVM-undersøgelser. Projektet indgår ikke i lovforslagetStruer kommunestøtter lovforslaget og ikke mindst den øget banekapacitetmellem Herning og Holstebro.Transportministeriet takker for bemærkningerne.Sønderborg Kommuneer utilfreds med, at der ikke kommer timedrift tilbyen, som kunne have stor betydning for at flytte flere bilister over i den kollek-tive trafik.Med aftalen om Togfonden sker der en opgradering af strækningen mellemTinglev og Sønderborg, lige som hele Sønderjylland får gavn af baneforbed-ringer, som gør at rejsetiden på længere rejser f.eks. til Odense eller Køben-havn reduceres væsentligt. Med Togfonden DK reduceres rejsetiden Sønder-borg – København således fra de nuværende 3 timer og 41 minutter til 2 timerog 47 minutter – altså en reduktion med næsten én time.Vejle Kommuneønsker ikke en banebro over Vejle Fjord, og ønsker i denforbindelse bl.a. dokumentation for passagergrundlaget samt mulighederne foren tunnelløsning. Kommunen er dog tilfreds med en banebetjening af bl.a. Bil-lund Lufthavn. Afslutningsvis finder kommunen det vigtigt, at de berørte bor-gere bliver behandlet i overensstemmelse med retsbeskyttelsesprincipper.Transportministeriet takker for bemærkningerne. Der er tidligere fremsendtet grundigt svar til kommunen om broens betydning for bl.a. øget passager-tal, rejsetidsgevinster samt øget banekapacitet på stationen i Vejle. Broen er
Side 8/12
således også en central forudsætning for, at det i fremtiden vil være muligt atlave en køreplan med prioriterede korrespondancer, som gør, at ikke kunhovedstrækningerne, men også rejsende fra de tilstødende regionalstræknin-ger får andel i de markante rejsetidsgevinster, der følger af Timemodellen ogTogfonden. Med Timemodellen bliver Vejle et trafikalt knudepunkt – som enprioriteret korrespondance – fremover betjent med ét af de tre Superlyntog,der hele tiden kører mellem landsdelene i timedrift.Pålæg af byggelinjer sker for at sikre projektet mod eventuelle fordyrelser,men giver samtidig de berørte ejere nogle muligheder for at få overtaget de-res areal mod erstatning og der indføres mulighed for at påklage transport-ministerens afgørelse til ekspropriations- og taksationsmyndighederne.Fremrykket ekspropriation er en mulighed for borgere, der berøres særligtindgribende af projekteringen, og som af særlige personlige grunde, ønsker atkomme af med deres ejendom tidligt i processen.SF`s byrådsgruppe i Vejle, v. Lone Myrhøj,ønsker ikke nogen togbroover Vejle Fjord af hensyn til naturen i området, men såfremt der skal byggesen bro ønskes hurtig afklaring af byggelinjer mhp. ekspropriation. Desudenønskes der en jernbane til Billund Lufthavn og en udbygning af Vejle st.Med Togfondsaftalen er der besluttet en banebro over Vejle Fjord, og i Forsla-get til ændring af lov om jernbane indgår muligheden for fremrykket ekspro-priation. Som en del af Togfondsaftalen indgår en baneforbindelse til BillundLufthavn samt en pulje til flere parkeringspladser ved Super-lyn stationerne.Vejle St. er en af disse.I øvrigt henvises til besvarelsen af Vejle Kommunes høringssvar.Viborg Kommunefinder det positivt, at der med Togfonden sker en opgra-dering af regionalbanerne. På strækningen mellem Viborg og Aarhus ønskerkommunen en shunt ved Langå og partielle spor og udretning af sving mellemLangå og Viborg.Transportministeriet takker for bemærkningerne.Aalborg Kommunestøtter lovforslaget og de nye jernbaneanlæg i Østjyllandop mod Aalborg. På strækningen Aarhus-Aalborg og Aalborg-Frederikshavnønskes den størst mulige hastighedsopgradering. Der ønskes helt konkret entunnelløsning – og ikke som foreslået af Banedanmark en brokonstruktion –ved nedlæggelsen af overkørselen ved Svenstrup. Kommunen støtter i øvrigtforslaget om, at der indføres en generel hjemmel i jernbaneloven om pålæg afbyggelinjer, idet der således skabes en ensretning ift. vejlovenTransportministeriet takker for bemærkningerne.
Side 9/12
Aarhus Kommunestøtter Togfondens projekter, herunder planerne om enny bane mellem Aarhus-Galten-Silkeborg samt hastighedsopgraderingernemellem Skanderborg og Silkeborg og videre til Herning og Holstebro. Baneka-paciteten mellem Silkeborg og Holstebro bør dog også opprioriteres. Det sam-me gælder behovet for at fremme en Kattegatforbindelse og transporten mel-lem Aarhus og København samt en direkte togforbindelse fra Aarhus til BillundLufthavn. Yderligere ønskes statens tilsagn om medfinansiering af en yderlige-re udbygning af letbanen i Aarhus-området. I forhold til det baneanlæg mellemHovedgård og Hasselager skaber projektet usikkerhed hos de berørte borgere,fordi projektet ikke er endelig besluttet. Der er behov for en afklaring af projek-tet hurtigst muligt.Transportministeriet takker for bemærkningerne. For så vidt angår Hoved-gård-Aarhus vil der med muligheden for fremrykket ekspropriation blive for-søgt skabt størst mulig tryghed under projektafklaringen.Aftalen om Togfonden DK indeholder ikke tilsagn om finansiering af yderlige-re letbaneetaper. En stillingtagen hertil vurderes mere hensigtsmæssigt atkunne tages op, når erfaringerne med anlægget af letbanens etape 1 kendes.For så vidt angår en eventuel kommende Kattegatforbindelse bemærkes det,at beregninger på Landstrafikmodellen har vist, at etableringen af Timemo-dellen ikke har nævneværdig betydning for økonomien i en evt. brugerfinan-sieret Kattegatforbindelse.Stig Døssingmener ikke, at ministeren kan bemyndiges til at projektere en nybro over Vejle Fjord, da en bro vil kollidere med landskabsfredninger og kyst-linjefredninger.Transportministeriet skal hertil anføre, at der på baggrund af Forslag til lovom projektering af nyanlæg og hastighedsopgraderinger af en række jernba-nestrækninger på hovedbanen og regionalbanerne vil blive udarbejdet enVVM-redegørelse for en ny jernbane over Vejle Fjord, og i den forbindelse vilder blive redegjort for forslagets miljøkonsekvenser, og der vil også blive ta-get stilling til bevaringsværdige hensyn i relation til det pågældende projekt.Bemyndigelsen til at projektere dette anlæg kolliderer således ikke med fred-ninger m.v.Lena Frosthar henvendt sig, fordi hendes bolig formentlig bliver berørt afden nye bro over Vejle Fjord. Boligen var planlagt solgt, men er pga. den fore-slåede linjeføring vanskelig at sælge.Transportministeriet anerkender, at der desværre ved større anlægsprojekterer borgere, der bliver berørt. Forslaget til lov om ændring af lov om jernbaneindeholder hjemmel til, at der i særlige tilfælde kan ske fremrykket ekspropri-ation. Fremrykket ekspropriation er en mulighed for borgere, der berøres
Side 10/12
særligt indgribende af projekteringen, og som af særlige personlige grundeønsker at komme af med deres ejendom tidligt i processen.3. LovforslagetSom nævnt i indledningen, er det lovforslag, der har været sendt i høring, efter-følgende af lovtekniske grunde opsplittet i to lovforslag, Forslag til lov om pro-jektering af nyanlæg og hastighedsopgraderinger af en række jernbanestræk-ninger på hovedbanen og regionalbanerne og Forslag til lov om ændring af lovom jernbane. Der er tale om samme materielle regulering.De to lovforslag er tilrettet i overensstemmelse med det ovenfor anførte.Herudover er der alene foretaget andre mindre justeringer i lovforslagene.
Side 11/12
Bilag 1Høringsliste udkast til lovforslag om en moderne jernbane og omændring af lov om jernbaneAdvokatsamfundet, Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, ArbejderbevægelsensErhvervsråd, Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Trafik, Arriva Tog A/S, As-sens Kommune, Billund Kommune, Billund Lufthavn, Brancheforeningen Dan-ske Advokater, Brønderslev Kommune, CFL Cargo Danmark ApS, DanmarksNaturfredningsforening, Dansk arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Danskcyklistforbund, Dansk Energi, Dansk Energinet, Dansk Erhverv, Dansk Er-hvervsfremme, Dansk Handicap forbund, Danske Handicaporganisationer,Dansk Jernbaneforbund, Dansk Ledningsejerforum, Dansk Transport og Logi-stik – DTL, Danske Regioner, DB Schenker Rail, DI Transport, DSB, Energi-net.dk, Esbjerg Kommune, Fagligt Fælles Forbund, Favrskov Kommune, FaxeKommune, Fredensborg Kommune, Fredericia Kommune, FrederikshavnKommune, Friluftsrådet, Gentofte Kommune, Hector Rail AB, HedenstedKommune, Helsingør Kommune, Herning Kommune, Hjørring Kommune, HKTrafik og Jernbane, Holbæk Kommune, Holstebro Kommune, Horsens Kom-mune, Hørsholm Kommune, Håndværksrådet, Jernbanenævnet, Ikast-BrandeKommune, Kalundborg Kommune, Kommunernes Landsforening, KøbenhavnKommune, Køge Kommune, Landdistrikternes Fællesråd, Landsorganisationeni Danmark, Lejre Kommune, Lyngby Taarbæk Kommune,Mariagerfjord Kom-mune, Metroselskabet I/S, Middelfart Kommune, NOAH-Trafik, NordfynKommune, Næstved Kommune, Odder Kommune, Odense Kommune, RandersKommune, Rebild Kommune, Ringkøbing-Skjern Kommune, Roskilde Kom-mune, Rudersdal Kommune, Silkeborg Kommune, Skanderborg Kommune,Skive Kommune, Struer Kommune, Sønderborg Kommune, Rigsrevisionen,Rådet for Bæredygtig Trafik, Thisted Kommune, Trafikforbundet, Trafikselska-berne i Danmark, Tønder Kommune,Varde Kommune, Vejle Kommune, Vi-borg Kommune, Aabenraa Kommune, Aalborg Kommune og Aarhus Kommu-ne.Side 12/12