Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14
L 172 Bilag 11, L 173 Bilag 11
Offentligt
1375792_0001.png
Til lovforslag nr.
L 172 og L 173
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 26. maj 2014
Betænkning
over
I. Forslag til lov om projektering af nyanlæg og hastighedsopgraderinger af en
række jernbanestrækninger på hovedbanen og regionalbanerne
II. Forslag til lov om ændring af lov om jernbane
[begge af transportministeren (Magnus Heunicke)]
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 2 ændringsforslag til lov-
forslag nr. L 172 og 2 ændringsforslag til lovforslag nr. L
173.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslagene blev fremsat den 26. marts 2014 og var til
1. behandling den 4. april 2014. Lovforslagene blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslagene i 4 møder.
To lovforslag behandles samlet
De to lovforslag, L 172 og L 173, er behandlet under et i
udvalget.
Høring
Et udkast til lovforslagene har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 27. marts 2014 sendte transportministe-
ren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Samråd
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til transportministeren til
mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et åbent sam-
råd med udvalget den 20. maj 2014. Ministeren har efterføl-
gende sendt udvalget det talepapir, der dannede grundlag for
ministerens besvarelse af spørgsmålene.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 28 spørgsmål til transportministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af V, LA
og KF) indstiller lovforslagene til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V og KF) indstiller lovforslage-
ne til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil dog
stemme for de stillede ændringsforslag.
Venstre er principiel tilhænger af »timemodellen«, men
finansieringen er stærkt bekymrende. Venstre kan ikke til-
slutte sig en finansieringsform, som risikerer at koste danske
arbejdspladser.
Venstre finder endvidere den enkelte borgers garantier i
forbindelse med forekspropiration usystematiske og usikre.
Et
andet mindretal
(LA) vil stemme hverken for eller im-
od lovforslagene ved 3. behandling. Mindretallet vil dog
stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
til
AX016246
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375792_0002.png
2
I. Forslag til lov om projektering af nyanlæg og
hastighedsopgraderinger af en række
jernbanestrækninger på hovedbanen og regionalbanerne
Af
transportministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Ny paragraf
1)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01.
§ 21 e i lov om jernbane finder anvendelse i for-
bindelse med projekteringen af de anlægsprojekter, der er
nævnt i § 1, nr. 1 og 2, således at Vejdirektoratet får de sam-
me beføjelser som en infrastrukturforvalter.«
[Vejdirektoratet får samme beføjelser som en infrastruktur-
forvalter til at foretage jordbundsundersøgelser, arkæologi-
ske forundersøgelser m.v.]
Til § 2
2)
Datoen »1. juni 2014« ændres til: »1. juli 2014«.
[Udskudt ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
§ 21 e i lov om jernbane om adgang til at foretage jord-
bundsundersøgelser, arkæologiske forundersøgelser m.v.
finder generelt anvendelse i forbindelse med projektering af
nye baneanlæg eller ændringer af bestående baneanlæg, men
beføjelsen efter den gældende bestemmelse tilkommer kun
infrastrukturforvalteren, Metroselskabet I/S og Trafikstyrel-
sen.
Transportministeren har besluttet, at Vejdirektoratet på
ministerens vegne skal undersøge og projektere en ny jern-
bane over Vestfyn og en jernbane over Vejle Fjord, herun-
der undersøge anlægsprojekternes virkninger på miljøet.
Transportministeren forventes således at ville delegere befø-
jelserne i § 1, nr. 1 og 2, til Vejdirektoratet. Det foreslås der-
for, at § 21 e i lov om jernbane finder anvendelse i forbin-
delse med de i § 1, nr. 1 og 2, nævnte anlægsprojekter, såle-
des at Vejdirektoratet får de samme beføjelser som en infra-
strukturforvalter.
Til nr. 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2014.
Ændringsforslag
til
II. Forslag til lov om ændring af lov om jernbane
Til titlen
1)
Som undertitel indsættes:
»(Projektering af baner).«
[Indsættelse af undertitel]
Til § 2
2)
Datoen »1. juni 2014« ændres til: »1. juli 2014«.
[Udskudt ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Undertitel indsættes.
Til nr. 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2014.
Benny Engelbrecht (S)
fmd.
Karin Gaardsted (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S)
Rasmus Prehn (S) Anne Sina (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Ida Auken (RV) Lone Loklindt (RV) Karsten Hønge (SF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)
Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)
nfmd.
Troels Lund Poulsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)
Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF)
Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
47
47
22
17
12
12
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375792_0003.png
3
Liberal Alliance (LA)
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375792_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 172 og L 173
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagene
Fastlagt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagene
Ændringsforslag til L 172, fra transportministeren
Ændringsforslag til L 173, fra transportministeren
1. udkast til betænkning
Ændringsforslag til L 172 og L 173, fra transportministeren
2. udkast til betænkning
3. udkast til betænkning
Oversendelse af et oversigtsnotat fra Banedanmark om de seneste for-
lods overtagelser på Ringsted – Femern banen, fra transportministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 172 og L 173
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvilke reelle muligheder for alternative linjeføringer over
Vejle Fjord der findes med henblik på at undgå at ekspropriere boli-
ger, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvornår vil der komme en afklaring om den præcise linjefø-
ring af den nye bane Hovedgård-Hasselager, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad anlæg af et dobbeltspor Vejle-Jelling (eller dele af
strækningen) skønsmæssigt vil koste, til transportministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvor stor differencen er mellem anlæg af bane Vejle-Billund
med henholdsvis diesel og eldrift, til transportministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvorvidt de argumenter, der fremføres med henblik på at
nedlægge et antal mindre vestfynske stationer, stadig vil være gælden-
de efter anlæg af ny bane Odense-Middelfart, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, i hvilket omfang åbning af nye regionaltogsstationer indgår,
til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, i hvilket omfang en tunnellægning af letbanen Odder-Gre-
naa gennem Aarhus H vil kunne bidrage til, at der frigøres mere per-
ronkapacitet, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, i hvilket omfang en flytning af Arrivas klargøringscenter fra
den nuværende placering ved Ringgadebroen til øst for banegården
omkring Værkmestergade efter ministerens opfattelse vil kunne for-
øge spor- og perronkapaciteten på Aarhus H, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan problemet med ophængning af køreledninger i den
meget lavloftede perronhal på Aarhus H løses, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375792_0005.png
5
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Spm. om, hvorvidt ministeren kan redegøre for de kontraktuelle for-
hold i forbindelse med indsættelse af direkte tog Aarhus-(Gødstrup)-
Holstebro, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt ministeren kan redegøre for det øgede materielbe-
hov ved at forlænge det direkte tog Aarhus-(Gødstrup)-Holstebro til
Struer, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt ministeren kan udarbejde en handlingsplan, der
imødekommer det af Dansk Handicapforbunds påviste efterslæb inden
for jernbanetrafikken, til transportministeren, og ministerens svar her-
Spm. om, hvor meget det vil koste at opsætte tilstrækkelig med støj-
skærme ved anlægget ved Ny Ellebjerg, således at støjniveauet kom-
mer ned under grænseværdien, til transportministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvorfor der i skemaet »Samlede vurderinger af lovforsla-
get« anføres, at der ikke er miljømæssige konsekvenser, til trods for at
det årlige CO
2
-udslip reduceres med ca. 220.000 t, til transportmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor afværgeforanstaltninger vedr. eltogenes elektromag-
netiske stråling ikke indgår i udbuddet, men vil blive håndteret for de
enkelte strækninger på grundlag af VVM-undersøgelser, til transport-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt der er andre elementer i anlægsarbejdet – og i givet
fald hvilke – der heller ikke indgår i udbuddet, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, i hvilket omfang ønsket om at anlægge et større antal p-
pladser ved superlyntogsstationerne kolliderer med lokale ønsker og
behov for at anvende stationsnærhedsprincippet, til transportministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor meget det vil koste at genåbne stationerne i Rinkenæs
og Avnbøl på strækningen Tinglev-Sønderborg, til transportministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvori forbedringen reelt består når den periode, hvor en
ejendom kan pålægges byggelinjer ifølge forslaget, vil være to gange
10 år, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt ministeren kan oplyse, om disse årsager vil indgå i
vurderingen af, hvornår der kan ske forlods overtagelse, til transport-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt ændringerne i L 173 også gælder for igangværende
anlægsarbejder, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt ændringerne i L 173 også gælder, hvor der ved an-
lægsarbejder (igangværende som fremtidige) anvendes jordankre, der
reelt kan medvirke til, at en ejendom derefter ikke længere kan sælges
eller belånes, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt der har været tilfælde, hvor staten forlods har over-
taget ejendomme ud fra en forventning om anlæg af en vej eller bane,
til transportministeren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375792_0006.png
6
24
25
26
27
28
Spm. om, hvorfor Vejdirektoratet skal undersøge og projektere den
nye jernbane over Vestfyn samt jernbane over Vejle Fjord, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorledes samarbejdet mellem Vejdirektoratet og Banedan-
mark om ovenstående projekter vil blive organiseret med hensyn til
ansvarsfordeling og beslutningskompetence, i fald der skulle opstå ue-
nigheder mellem de to, til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd 20/5-14 om sam-
rådsspørgsmål A og B, til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om ministeren ikke mener, at ministerens tilsagn om, at berørte
lodsejere allerede, efter at loven er vedtaget, kan henvende sig med
deres ønske om en forlodsekspropriation, er helt urealistisk, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor lang tid den forventede sagsbehandlingstid vil være fra
ansøgning til afgørelse, til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 172
Samråds-
Titel
spm.nr.
A
Samrådsspm., om ministeren kan redegøre for og uddybe bemærknin-
ger i L 173, hvor der under særlige omstændigheder kan foretages eks-
propriation af lodsejernes jord og bolig, til transportministeren
B
Samrådsspm. om, hvor hurtigt en ansøgning til Vejdirektoratet om at
blive omfattet af reglen om forhåndsovertagelse kan blive behandlet,
til transportministeren