Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 176 Bilag 5, L 176 A Bilag 5, L 176 B Bilag 5
Offentligt
Fakta: Den danske lods
Hvad er en lods, hvilke krav skal han leve op til og hvorfor er det overhovedet nødvendigt at have lods
om bord, når man sejler gennem dansk farvand? Få svarene her og bliv klogere på, hvordan den danske
lods arbejder.
En lods er en højtuddannet Skibsfører, der igennem mindst fem år er oplært til at hjælpe skibe sikkert ind
til- eller ud fra havne, eller igennem de kystnære Danske Farvande. For at blive lods i Danmark skal
ansøgeren have sejlet til søs i 15-20 år, heraf en længere årrække som overstyrmand eller kaptajn.
Efter en omfattende uddannelse er lodserne højt specialiserede navigatører, der med den størst mulige
viden og erfaring varetager skibenes, kundernes og Danmarks interesser. Lodserne er på arbejde hele året;
jul og nytår, dag og nat, søn- og helligdage. Der er altid lodser på arbejde.
Danmarks interesse
Ud over de mange skibe, der anløber Danske Havne, passerer der ca. 60.000 skibe årligt på vej til eller fra
Østersøen, igennem de danske farvande, enten via Storebælt eller Øresund. En meget stor del af disse
skibe har olie med.
Danmark har derfor en stor og naturlig interesse i, at vores kystnære havmiljø beskyttes bedst muligt og at
sejladssikkerheden for skibe, der besejler vore farvande, skal være i top.
Miljøberedskab og ulykker
Her kan lodser komme ind som en betydelig del af et sådant beredskab, i kraft af, at der er lodser om bord
på så mange af de skibe, der dagligt passerer stræderne. Men kun, hvis der ikke er konkurrence involveret
på lodsningerne (se lodser som myndighed nedenfor).
Hvis der sker et uheld imellem nogle af de helt store skibe, f.eks. tank-, container- eller krydstogtskibe i
dansk farvand, kan omfanget af en sådan ulykke have så store omkostninger, at konsekvenserne bliver
uoverskuelige i form af tab af menneskeliv, olieforurening, blokering af dybvandsruten (gennemsejlingen),
bjærgning, etc.
Regler for brug af Lods
Skibe, der har farlig last om bord til eller fra danske havne er lodspligtige. Derudover gælder IMO's (FN's
søfartsorganisation, red.) lodsanbefalinger for de danske stræder.
Disse regler siger, at skibe med en dybgang på mere end 7 meter, ved passage af Drogden Rende i Øresund
og mere end 11 meters dybgang igennem Storebælt, bør bruge lods, samt at skibsførere, der ikke er
bekendt med sejlads gennem danske stræder, også bør bruge lods.
Reglerne har en positiv virkning på anvendelsen af lods. Omkring 98 procent af de skibe, som er omfattet af
IMO's anbefalinger, benytter lods ved gennemsejling af Storebælt.
Lodsen som myndighed
Lodser om bord på skibe har pligt til at indberette ulovligheder til søfartsmyndighederne, som så kan gribe
ind. Herved undgås mange ulykker og sejladssikkerheden forbedres.
I konkurrenceudsatte områder vil dette i praksis ikke kunne foregå, da evt. politianmeldelse af kunder må
formodes at skade kunderelationen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Lodserne på arbejde
Lodsernes arbejde varierer meget: fra korte opgaver med at føre et skib sikkert til eller fra havn (med eller
uden brug af slæbebåde), til lange gennemsejlinger fra Bornholm til Skagen med store tankskibe fyldt med
tung olie.
Under disse opgaver er lodserne hele tiden på vagt og prøver hele tiden at forudsige de forskellige
situationer, der kan opstå, og ud fra det tage de nødvendige forholdsregler for at undgå katastrofer.
Denne måde at sejle/lodse på, kan kun opnås gennem mange års erfaring, ekstremt stort lokalkendskab og
stor rutine.