Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 176 , L 176 A , L 176 B
Offentligt
1369864_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
16. maj 2014
Besvarelse af spørgsmål 14 ad L 176 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 2. maj 2014 efter ønske fra Steen Gade (SF).
Spørgsmål:
Hvad har regeringen og/eller DanPilot foretaget sig for at forøge anven-
delsen af lods ved gennemsejling gennem bilateral kontakt til flagstater,
rederier m.v. og gennem FN og EU?
Svar:
Danmark kan i medfør af den såkaldte Københavnertraktat fra 1857 ikke
stille krav om brug af lods ved gennemsejling af danske farvande. Dette
er heller ikke muligt gennem EU-regler.
Indførelse af en egentlig lodspligt for skibe, der gennemsejler stræder
med ret til fri passage
som de danske
forudsætter således, at der træf-
fes beslutning herom i regi af FN’s internationale søfartsorganisation,
IMO.
Der har i regi af IMO været drøftet forslag om at indføre lodspligt i så-
danne stræder, herunder Torres strædet ved Australien og Bonafacio
strædet mellem Korsika og Sardinien. Et flertal af lande har i den forbin-
delse tilkendegivet, at der ikke er juridisk grundlag for lodspligt i stræder,
hvor der er ret til fri passage for skibene efter de gældende internationale
regler.
FN’s internationale søfartsorganisation,
IMO har vedtaget anbefalinger
om brug af lods for skibe, hvis sejlads gennem danske farvande udgør en
særlig risiko. Anbefalingerne gælder skibe med stor dybgang samt skibe,
der sejler med farlig last, uanset hvilken dybgang, disse skibe har. Anbe-
falingerne gælder for strækningen mellem Skagen og Gedser samt Øre-
sund.
IMO’s lodsanbefalinger omfatter kun en begrænset
andel af de skibe, der
sejler igennem de danske stræder. I 2013 var ca. 10 pct. af skibene, som
sejlede igennem Storebælt, omfattet af anbefalingerne. I 2013 tog 96,4
pct. af de store skibe, som var omfattet af IMO’s anbefaling for Store-
bælt, lods. For så vidt angår store tankskibe, blev anbefalingen fulgt af
99,8 pct af de skibe, som passerede Storebælt. Der findes ikke opgørelse,
for så vidt angår Øresund.
Danmark har igennem flere år arbejdet for at fremme efterlevelsen af
IMO’s anbefalinger
for disse skibe, både nationalt og regionalt i østersø-
regionen.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Landene omkring Østersøen (HELCOM-landene) samarbejder om at gøre
skibe, der afgår fra havne i Østersøområdet, opmærksom på IMO’s anbe-
falinger og opfordre dem til at følge anbefalingerne.
Søværnets Operative Kommando foretager opkald til skibe, som passerer
igennem Storebælt og er omfattet af
IMO’s
anbefalinger om anvendelse
af lods, men som ikke har bestilt lods svarende til anbefalingerne.
I de tilfælde, hvor et skib omfattet af IMO's anbefalinger helt har und-
ladt at tage lods, retter Søfartsstyrelsen henvendelse til skibets flagstat
og opfordrer til at henlede rederiets opmærksomhed på anbefalingerne.
Søfartsstyrelsen indrapporterer endvidere skibe, der helt undlader at følge
lodsanbefalingerne, til de europæiske havnestatskontrolmyndigheders
fælles database, hvilket betyder, at skibene med større sandsynlighed ud-
vælges til kontrol ved efterfølgende havneanløb.
Endvidere videregives information om skibene til internationale organisa-
tioner inden for skibsfartserhvervet med henblik på, at disse kan søge at
påvirke deres medlemmer til at efterleve anbefalingerne.