Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 176 , L 176 A , L 176 B
Offentligt
1369897_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
17. maj 2014
Besvarelse af spørgsmål 19 ad L 176 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 2. maj 2014 efter ønske fra Steen Gade (SF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes fremsende et notat, som redegør for de udenlandske ek-
sempler på konkurrenceudsættelse eller opsplitning af lodstjenesten, som
regeringen har kendskab til, erfaringerne hermed (uheldsfrekvens, øget
anvendelse af lods; priser), samt status i de enkelte tilfælde.
Svar:
Det danske lodssystem er ikke direkte sammenligneligt med andre lods-
systemer. Danmark har to stærkt befærdede internationale stræder, hvor
skibe sejler igennem uden at gå i havn, og hvor der ikke kan stilles krav
om brug af lods.
I Danmark har regionallodsninger været konkurrenceudsat siden 2006.
Der er ikke tegn på, at det skulle have påvirket sejladssikkerheden nega-
tivt eller medført en forøgelse af antallet af ulykker.
Det danske lodssystem er indrettet således, at det tilgodeser danske behov
bedst muligt. Tilsvarende har andre lande valgt at indrette deres lodssy-
stemer ud fra, hvad der bedst passer til netop deres særlige forhold.
Det kan oplyses, at der er private udbydere af lodserier i en række lande,
herunder Argentina, Australien, Belgien, Kroatien, Letland, Polen, Sin-
gapore, Slovenien, Spanien og Storbritannien.
Argentina privatiserede fx den statslige lodstjeneste i 1991, og der er i
dag fri konkurrence på lodsmarkedet, hvor private lodserier konkurrerer
på priser for lodsning, effektivitet, kundeservice m.v. Den argentinske
stat er fortsat ansvarlig for fastsættelse af regler herunder kvalifikations-
krav for lodsning og lodser, udstedelse af autorisationer og tilsyn med
området.
Lodsninger i den Engelske Kanal foretages af private lodserier undergivet
offentligt tilsyn, ligesom lodsning til og fra havn foretages af private lod-
serier undergivet havnenes kontrol i Storbritannien.
I de fleste lande foregår der primært havnelodsninger eller regionallods-
ninger, hvor skibene skal til og fra havn. Det betyder at der kan fastsættes
lodspligt.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er således meget få lande, der ligesom Danmark har stræder med in-
ternational sejlads, hvor skibene ikke lægger til havn, og hvor der ikke
kan fastsættes lodspligt.
Oplysninger fra andre lande bekræfter således, at det vanskeligt at sam-
menligne lodssystemer på tværs af lande, herunder at prisdannelsen i lan-
dene afhænger af nationale og lokale forhold.
Endeligt kan det oplyses, at Søfartsstyrelsen ikke har kendskab til, at der
generelt skulle være forskel på private og offentlige lodsydelser, når det
drejer sig om sejladssikkerhed.