Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 176 , L 176 A , L 176 B
Offentligt
1372338_0001.png
Vedtægter for Søfartens Ledere stiftet 1992
Gå til den ønskede paragraf ved at klikke på den.
§ 1. Navn
§ 2. Formål
§ 3. Medlemmer
§ 4. Indmeldelse
§ 5. Kontingent
§ 7. Generalforsamlingen
§ 8. Formand
§ 9. Bestyrelse
§ 10. Regnskab og Revision
§ 11. Administration
§ 12. Medlemsinformation
§ 13. Vedtægtsændringer
Love for Søfartens Lederes Hjælpefond
§ 1.Navn
Søfartens Ledere
Binavne
Maritim Lederorganisation,
Dansk Navigatørforening,
Maritime Maskinmestre,
Danske Lodser,
Færgekredsen Scandlines og
Havnegruppen - HAFO
Hjemsted
Navigatørernes Hus, Havnegade 55,
1058 København K.
Værneting
København
§ 2. Formål
På et partipolitisk uafhængigt grundlag at varetage medlemmernes faglige, økonomiske, sociale og
arbejdsmiljømæssige interesser over for stat, kommuner, arbejdsgivere og myndigheder samt nationale og
internationale institutioner ved indgåelse af aftaler, overenskomster, forhandling og bistand i øvrigt.
§ 3. Medlemmer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.
a. Aktive medlemmer
b. Studerende
c. Seniormedlemmer
d. Æresmedlemmer
a)
Som aktivt medlem kan optages enhver skibsofficer, lods, leder eller funktionær, der har en
skibsofficersuddannelse og som arbejder inden for søfartserhvervet. Ved søfartserhvervet forstås rederier,
virksomheder, institutioner og myndigheder med relation til skibsfart, herunder skibe og offshore virksomhed.
Efter bestyrelsens bestemmelser kan personer, der uden en skibsofficersuddannelse, er beskæftiget som f.eks.
funktionær, leder eller chef, inden for søfartserhvervet, optages som aktive medlemmer. Endvidere kan personer,
som er blevet arbejdsløse efter at have været beskæftiget i stillinger, hvor aktivt medlemskab kunne være opnået,
optages som aktive medlemmer.
b)
Som studerende kan optages enhver studerende under uddannelse til skibsofficer.
c)
Medlemmer der forlader søfartserhvervet kan fortsætte som aktivt medlem eller overgå til seniormedlemskab, efter
nærmere bestemmelser herom fastlagt af bestyrelsen.
d)
Æresmedlemmer udnævnes af generalforsamlingen efter bestyrelsens indstilling.
Hæftelse
2.
Foreningen hæfter kun for sine forpligtelser med den forening til enhver tid tilhørende formue. Der påhviler ikke
foreningens medlemmer eller bestyrelse nogen personlig hæftelse.
§ 4. Indmeldelse
1.
Ved indmeldelsen indtræder medlemmet i alle et medlems rettigheder og pligter og hæfter for kontingent indtil
lovlig udmeldelse har fundet sted.
2.
Ved indmeldelsen betales et indskud, der fastsættes af bestyrelsen. Indskud betales ikke ved eventuel
genindmeldelse.
3.
Ved indmeldelse forfalder kontingentet fremadrettet ved førstkommende ordinære kontingent-opkrævning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
Efter indmeldelsen modtager medlemmet medlemskort og et eksemplar af foreningens vedtægter.
§ 5. Kontingent
1.
Kontingent for de forskellige medlemsgrupper og eventuelt kontingent til hjælpefond fastsættes af
generalforsamlingen efter bestyrelsens indstilling.
2.
Æresmedlemmer er kontingentfrie.
3.
I forbindelse med en lovlig varslet konfliktsituation, hvori foreningen er part, kan bestyrelsen påligne aktive
medlemmer et ekstrakontingent, der pr. måned kan udgøre indtil 50 % af det ordinære halvårlige kontingent.
4.
Søfartens Ledere's bestyrelse kan godkende aftaler med andre forhandlingsberettigede foreninger om
medlemmers dobbeltmedlemskab. Søfartens Ledere's kontingent andel skal udgøre mindst 50 % af foreningens
ordinære kontingent.
5.
Bestyrelsen kan efter ansøgning bevilge nedsat kontingent eller kontingentfritagelse, når medlemmets forhold gør
dette rimeligt, fx ved længerevarende sygdom, deltidspensionering, ledighed el. lign.
6.
Såfremt et medlem ikke har betalt forfaldent kontingent efter forfaldsdato, kan medlemmet slettes af foreningen,
efter bestyrelsens retningsliner herfor. Tilgodehavende kontingent kan inddrives med juridisk bistand for
medlemmets regning.
§ 6. Udmeldelse
1.
Udmeldelse kan ske fra og med udgangen af det kvartal, i hvilken foreningen, senest en måned før kvartalets
udløb, modtager skriftlig anmodning derom. Medlemskortet vedlægges. Modtages udmeldelsen ikke senest en
måned før kvartalets udløb, vil udmeldelse være at regne fra udgangen af kommende kvartal.
2.
Medlemmer, der efter bestyrelsens skøn udviser en opførsel, der er skadelig for foreningen, kan ekskluderes.
Medlemmet kan eventuelt ved en repræsentant indbringe eksklusionen for førstkommende generalforsamling, der
afgør, om eksklusionen skal stå ved magt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
§ 7. Generalforsamlingen
1.
Foreningens højeste myndighed - bortset fra urafstemning er generalforsamlingen.
2.
Ordinær generalforsamling afholdes i januar kvartal med mindst 1 måneds varsel ved bekendtgørelse med
dagsordenen i medlemsbladet.
3.
Ekstraordinær generalforsamling afholdes på begæring af bestyrelsen eller på begæring af mindst 50 medlemmer,
der opgiver emner til drøftelse eller vedtagelse. Efter en sådan begæring er bestyrelsen pligtig at indkalde til
ekstraordinær generalforsamling. Indkaldelse skal ske med mindst 5 dages varsel i mindst 2 landsdækkende
dagblade.
4.
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:
1. Valg af dirigent.
2. Bestyrelsens årsberetning.
3. Foreningens regnskaber.
4. Budgetorientering og kontingentfastsættelse.
5. Bestyrelses- og revisorvalg.
6. Indkomne forslag.
7. Eventuelt.
Medlemsforslag til pkt. 6. skal være bestyrelsen i hænde senest 6 uger før generalforsamlingen og offentliggøres
som minimum på foreningens hjemmeside. Fristen for indsendelse af medlemsforslag påføres indkaldelsen til
generalforsamlingen. Ved indkaldelse oplyses ligeledes, hvornår medlemsforslaget skal være foreningen i hænde,
for at det kan offentliggøres i medlemsbladet.
Beslutninger træffes ved almindelig stemmeflertal, hvor disse love ikke indeholder andre regler. Om
bestyrelsesvalg se § 9, stk. 2. Generalforsamlingen er beslutningsdygtig, såfremt mindst 40 aktive medlemmer er
til stede. Er der ikke 40 aktive medlemmer til stede, indkaldes til ekstraordinær generalforsamling, der er
beslutningsdygtig uanset antal fremmødte.
Dirigenten bestemmer afstemningsmåden, men 15 medlemmer kan begære skriftlig afstemning.
Bestyrelsen kan gøre vedtagelsen af ethvert forslag eller ændringsforslag afhængig af, at det på ny vedtages ved
en urafstemning der afholdes snarest muligt. Der kan stemmes ved skriftlig fuldmagt til en navngiven person, der
skal være aktivt medlem. Ingen fremmødte kan dog repræsentere flere end i alt 4 medlemmer, inklusive
medlemmet selv.
Kun aktive medlemmer og studerende har stemmeret. Studerende kan dog ikke deltage i bestyrelsesvalget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
§ 8. Formand
1.
Bestyrelsen vælger hvert år en formand (President) blandt bestyrelsens medlemmer. Formanden er foreningens
leder. Formanden modtager et vederlag aftalt med bestyrelsen. Formandens faste opgaver og ansvarsområder
skal fremgå af bestyrelsens forretningsorden.
2.
Valg af formand kræver tilslutning fra mindst 1/2 delen af samtlige bestyrelsesmedlemmer. Opsigelse af
formanden i dennes valgperiode som formand kræver tilslutning af mindst 2/3 af samtlige bestyrelsesmedlemmer.
3.
Bestyrelsen vælger hvert år en næstformand, der leder bestyrelsen ved formandens forfald. Har næstformanden
også forfald, indtræder direktøren i bestyrelsen som fungerende formand. Næstformanden kan efter aftale med
formand og bestyrelse varetage fastlagte opgaver. Næstformanden kan herfor modtage et vederlag aftalt med
bestyrelsen. Næstformandens eventuelle opgaver og ansvarsområder skal fremgå af bestyrelsens
forretningsorden.
4.
Formand og næstformand vælges på det førstkommende bestyrelsesmøde efter den årlige generalforsamling.
Såfremt en siddende formand ikke opnår genvalg eller træder ud af bestyrelsen ved et bestyrelsesvalg, er dennes
stedfortræder fungerende formand indtil førstkommende bestyrelsesmøde.
5.
Formanden kan handle på foreningens vegne i sager, der ikke kan afvente bestyrelsens afgørelse, men skal
snarest muligt forelægge sagen for bestyrelsen. Formanden og dennes stedfortræder er ansvarlige for, at
bestyrelsens retningslinjer følges og de er over for bestyrelsen ansvarlige for enhver handling, de foretager på
foreningens vegne.
§ 9. Bestyrelse
1.
Bestyrelsen består af 16 medlemmer, der vælges for 4 år ad gangen, samt en repræsentant for de studerende
medlemmer. De studerendes repræsentant, der skal være medlem, vælges af og blandt de studerende efter
nærmere regler fastsat af bestyrelsen.
2.
Bestyrelsesvalget finder sted ved elektronisk afstemning. Afstemningen skal være tilgængelig på foreningens
hjemmeside senest den 31. december. Bestyrelsesvalget og afstemningsmuligheder skal annonceres på
hjemmesiden, i foreningens elektroniske nyhedsbreve og i medlemsbladet. På generalforsamlingen kan der for
medlemmer, der ikke har stemt elektronisk, afgives stemme via en på dagen udleveret stemmeseddel.
3.
Bestyrelsen opstiller mindst det antal kandidater, der skal vælges. Kun aktive medlemmer, der er til rådighed for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
arbejdsmarkedet ved opstillingsfristens udløb, kan opstille. Kandidater der senest 1. oktober over for bestyrelsen
skriftligt har begæret sig opstillet skriftligt anbefalet af mindst 5 aktive medlemmer, der hver kun kan anbefale 1
kandidat, har krav på at blive opstillet til valg.
Medlemmer under uddannelse ved opstillingsfristens udløb kan dog opstille til bestyrelsesvalg, såfremt de
forventer at færdiggøre uddannelsen og erhverve sønæringsbevis samt overgår til aktivt medlemskab inden
valgets afslutning ved generalforsamlingen.
Såfremt et opstillet aktivt medlem under uddannelse ikke opfylder betingelserne for at kunne vælges ved valgets
afslutning, kan der ikke ske valg til bestyrelsen, og valget afgøres derefter mellem de øvrige opstillede kandidater.
4.
Er der ikke opstillet flere kandidater, end der skal vælges, er de pågældende valgt uden afstemning.
Er der ved fristens udløb ikke opstillet det tilstrækkelige antal kandidater, kan bestyrelsen vælge at indkalde
kandidater på ny eller beslutte enten at udpege et medlem eller lade pladsen være vakant indtil næste ordinære
bestyrelsesvalg.
5.
Elektroniske stemmer og stemmesedler skal optælles af et af bestyrelsen nedsat stemmetællingsudvalg. Hvert
stemmeberettiget medlem kan afgive én stemme på én kandidat. Ved stemmelighed foretages lodtrækning.
6.
Bestyrelsesmedlemmer afgår ved førstkommende bestyrelsesvalg, efter at de er ophørt som erhvervsaktive inden
for skibsfartserhvervet og altid på den førstkommende ordinære generalforsamling efter deres fyldte 65. år.
7.
Udtræder et bestyrelsesmedlem før et bestyrelsesvalg, vælger bestyrelsen som stedfortræder et andet aktivt
medlem, der indtræder i valggruppen på den udtrådtes plads som suppleant. Ved førstkommende bestyrelsesvalg
er suppleanten på valg for den resterende del af valggruppens periode.
8.
Bestyrelsen tegnes af formanden. Ved køb, salg eller pantsætning af fast ejendom kræves mindst 5
bestyrelsesmedlemmers underskrift, hvoraf formandens skal være den ene. I øvrige økonomiske forhold
underskriver direktøren i henhold til bemyndigelse fastlagt i gældende forretningsorden.
9.
Bestyrelsesmøde skal afholdes mindst 6 gange årligt samt på begæring af mindst 5 bestyrelsesmedlemmer eller
den fungerende formand.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når den fungerende formand og mindst 5 bestyrelsesmedlemmer er til stede.
Sager af særlig vigtighed skal så vidt muligt sendes til høring i hele bestyrelsen.
Der føres protokol over bestyrelsens forhandlinger og afstemninger. Ved stemmelighed bortfalder forslaget.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
10.
Inden for områder, hvor foreningen har forhandlingsret, er bestyrelsen bemyndiget til at afgive varsel om kollektive
kampskridt overfor modparter. Et sådant varsel kan afgives for alle eller for en afgrænset del af medlemmerne.
Vedrørende medlemmernes ret og pligt i en konfliktsituation henvises til bestemmelserne i de kollektive
overenskomster og individuelle kontrakter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.
Bestyrelsen træffer i samråd med formanden beslutning om ansættelse og kontraktforhold vedrørende direktøren.
Bestyrelsen ansætter øvrigt personale efter formandens og direktørens fællesindstilling.
§ 10. Regnskab og Revision
1.
Foreningens regnskabsår er 1. oktober til 30. september.
2.
Foreningens regnskab revideres af en statsautoriseret revisor, der vælges af generalforsamlingen.
3.
Bilagene kontrolleres af to bilagskontrollanter, der mindst en gang om året i forbindelse med regnskabsafslutning,
gennemgår udvalgte bilag, efter egen bestemmelse. Bilagskontrollanterne tilrettelægger selv deres arbejde, og
kan efter eget ønske gennemgå bilag hyppigere end en gang om året. Bilagskontrollanterne rapporterer i
nødvendigt omfang til bestyrelse og generalforsamling.
Blandt medlemmerne vælges ved skriftlig afstemning på generalforsamlingen to bilagskontrollanter og to
suppleanter for disse. Valget er gældende for fire år.
§ 11. Administration
1.
Bestyrelsen ansætter i samråd med formanden en direktør (General Secretary) Øvrigt personale ansættes af
bestyrelsen efter fællesindstilling fra formanden og direktøren, jfr. § 9, stk. 11.
2.
Direktøren er foreningens daglige leder og er fungerende formand, såfremt såvel formanden som næstformanden
har forfald.
Direktøren er ansvarlig for, at bestyrelsens retningslinjer følges og er over for bestyrelsen ansvarlig for enhver
handling foretaget på foreningens vegne.
Direktøren kan efter samråd med formand og næstformand handle på foreningens vegne i sager, der ikke kan
afvente bestyrelsens afgørelse, men skal snarest muligt forelægge sagen for bestyrelsen.
3.
Bestyrelsen kan helt eller delvist lade sekretariatsfunktioner, herunder kasse- og/eller bogholderifunktioner, udføre
i samarbejde med andre foreninger under forudsætning af, at disse funktioner kan udføres og forvaltes med tilsyn
fra formanden eller dennes stedfortræder og under ansvar over for bestyrelsen.
4.
Ansatte, der har været aktive medlemmer, kan fortsætte som kontingentfrie aktive medlemmer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
§ 12. Medlemsinformation
1.
Søfartens Ledere kan bruge såvel trykte medier som internet og mobiltelefonnet til medlemsinformation.
2.
Et medlemsblad skal udgives med formanden som ansvarshavende redaktør og skal tilsendes medlemmerne
gratis på deres bopæl, ligesom det udsendes gratis til skibe, rederier og andre relevante virksomheder efter
bestyrelsens skøn.
§ 13. Ændringer
1.
Opløsning af foreningen kræver tilslutning på generalforsamling fra 3/4 af de fremmødte og derefter tilslutning fra
3/4 af de afgivne stemmer ved en efterfølgende skriftlig urafstemning.
2.
Sammenslutning med andre skibsofficersforeninger og/eller foreninger for funktionærer med teknisk/administrative
ledelsesfunktioner kræver tilslutning på generalforsamling fra flertallet af de fremmødte og derefter tilslutning fra
2/3 af de ved en efterfølgende skriftlig urafstemning afgivne stemmer.
3.
Ændring af foreningens vedtægter kræver tilslutning på generalforsamling fra flertallet af de afgivne stemmer og
derefter tilslutning fra flertallet af de ved en skriftlig urafstemning afgivne stemmer.
4.
Foreningen kan ændre navn ved beslutning af en ordinær generalforsamling.
5.
Bestyrelsen foranlediger beslutninger angående pkt. 1-3 bekendtgjort i medlemsbladet og foranlediger
stemmeseddel udsendt. Urafstemningens varighed og dermed fristen for indsendelse af stemmeseddel fastsættes
normalt til 3 måneder fra medlemsbladets udgivelsesdag.
6.
I tilfælde af foreningens opløsning træffer en efterfølgende generalforsamling med almindelig stemmeflerhed og
uden hensyn til antallet af fremmødte bestemmelse om anvendelsen af foreningens midler.
Vedtægterne er ændret pr. september 1995, pr. august 1999, pr. september 2002, pr. juni 2005 pr. marts
2006, pr. 17. juli 2007, pr. juli 2008, pr. august 2010 og senest pr. 31. juli 2013.
Love for Søfartens Lederes hjælpefond
§1
Søfartens Lederes Hjælpefond er stiftet 01. oktober 2004 ved sammenlægning af Dansk Navigatørforenings
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hjælpefond stiftet 1927, Dansk Navigatørforenings Dispositionsfond stiftet 1969 og Dansk Navigatørforenings
Uddannelsesfond stiftet 1982 jævnfør fondenes respektive lovbestemmelser om sammenlægning.
Formål
§2
a.
Formålet med Søfartens Lederes hjælpefond er helt eller delvist at afholde udgifter til foreningsaktiviteter, der efter
bestyrelsens nærmere bestemmelser kan gavne medlemmernes beskæftigelse under trygge sociale og
miljømæssigt optimerede forhold samt yde sagsbehandling og økonomisk bistand til aktive navigatører og
studerende, der uforskyldt er blevet stillet sådan, at hjælp er nødvendig.
Hjælpen kan ydes som lån eller understøttelse.
b.
Formålet er tillige, at sikre understøttelse til medlemmer, der rammes økonomisk under en konflikt.
c.
Fonden er økonomisk grundlag for foreningens uddannelsestilbud til medlemmerne, herunder aktiviteter med
overvejende erhvervs og/eller organisationsfagligt indhold.
d.
Gennem fonden kan endvidere helt eller delvist afholdes udgifter til kollektive forsikringsordninger eller lignende for
medlemmer af Søfartens Lederes efter bestyrelsens skøn.
e.
Fonden kan bidrage til Søfartens Lederes generelle økonomi, efter bestyrelsens nærmere bestemmelse herom.
Grundkapital
§3
a.
Fondets grundkapital skal under ordinære forhold udgøre 8.000 kroner pr. aktivt medlem. Medlemstallet pr. 30.
september er afgørende.
b.
Den i a nævnte grundkapital svarer til et nettoprisindeks med september 2004 = 100 og reguleres i
overensstemmelse med det seneste offentliggjorte nettoprisindeks.
c.
Grundkapitalen tilvejebringes ved rentetilskrivning, nye medlemmers bidrag i henhold til § 4a, evt. kontingent i
henhold til § 4b samt ved evt. kapitalindskud.
d.
Beløbet i § 3.a kan ændres af Søfartens Lederes generalforsamling efter indstilling fra bestyrelsen.
§4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
a.
Nye medlemmer betaler de tre første år efter indmeldelse i Søfartens Ledere, et beløb fastsat af Søfartens
Lederes generalforsamling efter indstilling fra bestyrelsen.
b.
Søfartens Lederes generalforsamling kan efter indstilling fra bestyrelsen træffe beslutning om betaling af et årligt
kontingent til Hjælpefonden.
c.
Kontingentet til hjælpefonden betales samtidigt med foreningskontingentet.
d.
I tilfælde af skoleophold, værnepligt eller sygdom kan der ske udsættelse med indbetaling af beløb jf. stk. a og b
efter ansøgning til bestyrelsen. Ændrer et medlem status (passiv/udmeldelse) inden 3 år efter indmeldelsen i
foreningen betales bidraget til hjælpefonden pr. påbegyndt 12 måneders aktivt medlemskab.
§5
a.
Fondets grundkapital kan anvendes til betaling af understøttelse til medlemmer, der rammes økonomisk under en
konflikt varslet af arbejdsgivere eller Søfartens Ledere, samt til dækning af alle ekstraudgifter, der måtte påløbe
under og i tilslutning til en konfliktsituation.
b.
En konfliktsituation anses for at være etableret, når der er afgivet varsel om arbejdsstandsning, uanset om varslet
er afgivet af arbejdsgiver eller forening.
c.
Understøttelsesbeløbets størrelse fastsættes af bestyrelsen.
§6
a.
Medlemmer, der er i restance med betaling af kontingent til fonden, er ikke berettiget til at modtage understøttelse
fra fonden.
§7
a.
Når der trækkes på fondens grundkapital skal de aktive medlemmer ligeligt over en af bestyrelsens nærmere
bestemte periode indbetale et beløb, der bringer fonden op på grundkapitalen. Indbetalingerne maksimeres dog af
reglerne i Love for Søfartens Ledere § 5, stk. 3.
b.
Medlemmer som er kontingentfrie efter Søfartens Lederes love § 5, stk. 5, fritages for indbetaling af beløb jfr. § 3.c
og § 7.a
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Lån og understøttelse
§8
a.
For at der til et medlem i øvrigt kan ydes lån eller understøttelse, kræves det, at vedkommende skal have været
medlem mindst ét år, og at medlemmet ikke står i restance hverken med foreningskontingent eller
hjælpefondskontingent.
b.
Bestyrelsen afgør - efter at ansøgeren har udfyldt et af bestyrelsen udfærdiget låne- eller
understøttelsesansøgningsskema -om lån eller understøttelse skal gives, og i bekræftende fald størrelsen heraf.
Ledelse og revision
§9
a.
Hjælpefonden ledes og administreres af Søfartens Lederes bestyrelse under hensyntagen til disse love og
fondens årsrapport revideres af foreningens statsautoriserede revisor.
b.
Fonden afholder de udgifter, der er afledt af fondens aktiviteter, herunder eventuelle lønninger, honorarer, salærer
og lignede, samt revisionsomkostninger.
c.
Årsrapporten for hjælpefonden skal aflægges samtidig med foreningens årsrapport.
Fusion og Opløsning
§ 10
a.
Ved Søfartens Lederes fusion/sammenslutning med andre foreninger, organisationer mv. skal hjælpefondens
overføres og være en del af den nye forening/organisation, som den er det i Søfartens Ledere, under hensyntagen
til nuværende formål.
b.
Opløsning af hjælpefonden kræver tilslutning på generalforsamling fra 3/4 af de fremmødte og derefter 3/4
tilslutning fra samtlige stemmeberettigede medlemmer ved skriftlig urafstemning.
c.
Ved anden opløsning end fusion træffer generalforsamlingen ved almindelige stemmeflerhed beslutning om
anvendelse af fondens midler til formål der kan gavne og/eller støtte Søfartens Ledere videre virke, foreningens
medlemmer, tidligere medlemmer eller disses efterlevende ægtefæller/samlevere, danske skibsofficerer eller
fremme dansk skibsfart. Generalforsamlingens beslutning skal godkendes ved en efterfølgende urafstemning ved
almindeligt flertal af de afgivne stemmer.