Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 176 Bilag 3, L 176 A Bilag 3, L 176 B Bilag 3
Offentligt
1363492_0001.png
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
Telefon 33 70 31 37
Giro nr. 200 30 31
www.danskehavne.dk
NOTAT
30. april 2014
Lovforslag L 176: Lodsloven
Danske Havne tilslutter sig lovforslagets grundide om konkurrenceudsættelse af
Statens lodsvirksomhed (DanPilot) og princippet om etablering af et balanceret
finansieringssystem med maksimumpriser (§ 19a) og forsyningsbidrag (§ 22a) fra
samtlige lodserier til dækning af meromkostninger ved varetagelse af DanPilots
public service opgaver (forsyningspligt og -beredskab 365 dage om året og 24
timer i døgnet), men har følgende betænkeligheder og forbedringsforslag.
1. Danske Havne deler intensionen i lovforslaget om at reducere de nævnte
public service meromkostninger, men finder den foreslåede fremgangsmåde
(§ 19 stk. 4) ødelæggende for et betydeligt antal mindre havnes muligheder
for fortsat at betjene deres kunder på konkurrencedygtig vis. Danske Havne
foreslår, at § 19 stk. 4 udgår, og at den ønskede omkostningsreduktion i
stedet søges opnået via overgang til landbaseret lodsning iht. lovens og
forslagets § 15, og under nyttiggørelse af de senere tiårs teknologiske
landvindinger inden for kommunikation og positionsbestemmelse.
2. Danske Havne finder, at det foreslåede nye balancerede finansieringssystem
ikke rummer fornøden sikkerhed mod stærkt stigende priser for regional
lodsning. Det kan føre til utilsigtet omkostningsøgning for søværts
godstransport og risiko for overvæltning af betydelige godsmængder til
danske landeveje. Danske Havne foreslår, at der i lighed med hensigten bag
den gradvise konkurrenceudsættelse af DanPilot indsættes en ny
bestemmelse i § 22a, der lægger loft over prisstigninger for regional lodsning
ved overgang til den nye ordning, samt en mekanisme, der opgør
prisudviklingen for lodsning til de enkelte havne i tilknytning til forslagets
§22a, stk. 2.
3. Såvel gældende lov som forslaget pålægger i § 4 lodspligt, når omfanget eller
karakteren af last og/eller brændstof indebærer fare for miljøet i tilfælde af
grundstødning og andre uheld. Iht. § 5 pålægges imidlertid tillige lodspligt i
en række ikke-miljørelevante situationer, hvoraf adskillige syntes at stamme
fra for længst svundne tider. Danske Havne foreslår, at lodspligt som
hovedregel kun omfatter miljørelevante situationer (§ 4), og at § 5 udgår for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
så vidt angår regional lodsning, subsidiært at § 5 begrænses til kun at kunne
omfatte konkrete og afgrænsede tilfælde, hvor åbenlyse og betydelige
samfundshensyn gør lodspligt påkrævet.
4. Danske Havne havde set frem til fjernelsen af den tidligere kritiserede § 34
stk. 3 efter hvilken en havnedirektør kan straffes med bøde og fængsel i op
til 1 år, hvis havnen modtager et skib, der burde have, men ikke har, benyttet
en korrekt certificeret lods. Ankomne skibe har imidlertid ingen pligt til at
melde havnen, om man har lods ombord. Havnen har ingen mulighed for at
kontrollere og håndhæve, ligesom havnene ikke ønsker at blive pålagt denne
myndighedsrolle over for kunderne. Bestemmelsen forekommer ude af takt
med de gældende ansvarsforhold og foreslås også af denne grund fjernet.
2