Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 176 Bilag 9, L 176 A Bilag 9, L 176 B Bilag 9
Offentligt
1370997_0001.png
Fra:
Limfjord Pilot - Jess Reichstein [mailto:[email protected]]
Sendt:
19. maj 2014 10:00
Til:
Preben Bang Henriksen
Emne:
Oplysning til Lodslov/monopol diskussionen.
Hej Preben Bang Henriksen.
Mit navn er Jess Reichstein. Jeg er partner i Aalborg Pilot, den private konkurrent til Danpilot på
Limfjorden, statens lodseri.
Idet vi just har fået oplyst at en Danpilot lods tjener 1-1,4 mill. Kan det oplyses at en Privat lods
tjener mellem 540.000 og til 800.000.
Ham der tjener 800.000 er på arbejde ca 270.00 om året.
Danpilot lodsen der tjener 1,4 er på arbejde max 180 dage.
Så længe Danpilot har forsyningspligten og stædigt holder fast ved den pga. krydssubsidiering eller
fremtidig fordelings fonden. Vil denne ulighed ikke kunne ophæves.
Vi lodser på hele Limfjorden.
Idet vi kender omsætningen på midt/vest fjorden som samlet er 3.000.000. Og vi foretager ca
halvdelen af alle lodsninger på midt/vest. Ergo så omsætter Danpilot 1.500.000.
Men med 3 lodser tilknyttet og et antal bådmænd samt 4 både og administration, transport, kurser
etc. så er det ikke svært at forestille sig et massivt udnerskud.
Men så længe Danpilot selv skal forestå en evt. udlicitering af området, er der jo ikke noget
incitament for Danpilot til at udlicitere. For de mister jo x antal millioner til dækning af deres
undeskud.
Vi driver området med overskud. Men hvis vi skal til at betale Danpilots underskud, ifølge den
fordelingspulje der er i tale, så kan vi ligeså godt dreje nøglen nu.
Vi tilbyder Danpilot at overtage forsyningspligten, og garantere samme takster. Kun med stigninger
i forhold til inflationen samt lovkravsbestemte ekstra omkostninger.
Hyllested: Cherry Picking. Vi foretager ikke til og fravalg. Vi foretager alle de lodsninger vi har
mulighed for. Og i tilfældet vi skal betale til en fordelingsfond for lokallodsninger, så kan vi blive
tvunget til i fremtiden at cherry picke.
--
Best regards
Jess Reichstein
Partner and Limfjord Pilot
at Danish pilot service
Mob +45 40966979