Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 176 Bilag 1, L 176 A Bilag 1, L 176 B Bilag 1
Offentligt
NOTAT
2. april 2014
Høringsnotat ad L176 Forslag til ændring af lodsloven og forskellige
andre love (Effektivisering af lodsområdet, skærpet strafniveau ved
forvoldelse af søulykke eller sejlads i strid med godt sømandskab og
undersøgelse af dykkerulykker)
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at modernisere det danske lodssystem, så
der åbnes for mere konkurrence, lavere priser på gennemsejlingslodsning
og kundetilpassede lodsningsydelser. Det sker bl.a. med henblik på, at
flere skibe kan tage lods om bord og på længere strækninger ved gen-
nemsejling af de danske farvande, hvor der ikke kan kræves lodspligt.
Det høje niveau for sejladssikkerhed og miljøsikkerhed i danske farvande
fastholdes.
Moderniseringen af lodsmarkedet indebærer, at konkurrencen på lods-
markedet øges, og at DanPilots monopol på gennemsejlingslodsninger
ophører gradvist fra 2016-2020. DanPilot vil fortsat være en central mar-
kedsaktør med ansvar for forsyningspligten. I stedet for den nuværende
krydssubsidieringsordning indføres et forsyningsbidrag, som sikrer, at al-
le skibe, der anvender lods i danske stræder og farvande, bidrager til op-
retholdelse af forsyningspligten. DanPilot får adgang til at levere andre
maritime tjenesteydelser end lodsning samt mulighed for at indgå særlige
aftaler med kunder. Dette sikrer, at DanPilot kan konkurrere på lige vilkår
med de private lodserier. Afvikling af den nuværende krydssubsidie-
ringsordning, der begunstiger regionallodsning på bekostning af gennem-
sejlingslodsning, vil alt andet lige fremme brug af lods ved gennemsejlin-
ger, hvor der ikke kan stilles krav om lods. DanPilot får fremover bl.a.
mulighed for at tage markedspris for de regionallodsninger, hvor skibene
ikke har lodspligt.
Det høje niveau for sejladssikkerhed og miljøsikkerhed i danske farvande
fastholdes. Der vil fortsat være skrappe krav til lodsers kvalifikationer og
lodseriers indberetningspligt. Derudover bliver det statslige tilsyn og
sanktionsmulighederne skærpet.
Lovforslaget har desuden til formål at styrke sikkerheden til søs ved sik-
ring af, at dykkerulykker kan undersøges af Den Maritime Havarikom-
mission og ved skærpelse af strafniveauet ved forvoldelse af søulykke el-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1353820_0002.png
2/21
ler sejlads i strid med godt sømandskab. Lovforslaget indeholder endvi-
dere mindre justeringer af søfartslovgivningen.
Lovforslaget er sendt i høring den 20. december 2013 med høringsfrist
den 17. januar 2014 til i alt 50 myndigheder, organisationer m.v. Lov-
forslaget er efterfølgende sendt i høring til Miljøministeriet, Dansk Fri-
tidssejlerunion og Dansk Sejlunion. Der er modtaget høringssvar fra i alt
27 parter. Heraf har 22 haft bemærkninger.
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner i
lovudkastet gennemgås og kommenteres nedenfor.
Visse høringssvar har givet anledning til redaktionelle ændringer og præ-
ciseringer i lovteksten og bemærkningerne. Disse ændrer ikke ved sub-
stansen i forslaget og omtales derfor ikke nærmere i dette notat.
2. Generelle bemærkninger
Rederiforeningerne anfører, at lovforslaget er yderst positivt, idet det åb-
ner op for ophævelse af DanPilots monopol og indførelse af gradvis kon-
kurrenceudsættelse af gennemsejlingslodsningerne samt en drøftelse af
omfanget af forsyningspligten. Foreningerne har dog nogle kommentarer
til forslagets udformning, som de på en række punkter ikke finder vidtgå-
ende nok i forhold til konkurrenceudsætningen af gennemsejlingslods-
ningerne.
Miljøministeriet finder det positivt, at lovforslaget har til formål at styrke
sikkerheden til søs samtidig med, at det hidtidige kvalitetsniveau for lod-
ser bibeholdes.
Rederiforeningerne og DanPilot er positive over for en revision af de ek-
sisterende lodspåsætningssteder.
DanPilot, Danske Havne og Maskinmestrenes Forening finder formålet
om at effektivisere lodsvæsenet i danske farvande fornuftigt. Flere orga-
nisationer, herunder Søfartens Ledere, DanPilot og Danske Lodser, er be-
kymrede for særligt konsekvenserne af at ophæve DanPilots monopol og
den foreslåede konkurrenceudsættelse på lodsområdet.
Søfartens Ledere, 3F og Danske Lodser kan ikke støtte lovforslaget.
Danske Havne kan ikke støtte lovforslagets ændring af DanPilots forsy-
ningspligt i mindre havne og finder, at det strider imod målsætningen om
uhindret adgang til at få lods.
Danmarks Fritidssejler Union (DFU) støtter skærpelsen af strafansvaret
ved forvoldelse af søulykke eller sejlads i strid med godt sømandskab,
idet de formoder, at skærpelsen vil virke præventivt, således at sikkerhe-
den til søs forbedres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1353820_0003.png
3/21
3. Bemærkninger til konkrete emner
Kommenteringen af høringssvarene vil ske med udgangspunkt i følgende
overordnede opdeling:
3.1. Ophævelse af DanPilots monopol på gennemsejlingslodsninger og
gradvis konkurrenceudsættelse
3.2. Krydssubsidiering, forsyningspligt og definition af havne
3.3. Social dumping, miljøbeskyttelse og sejladssikkerhed
3.4. Mulighed for, at DanPilot kan indgå særaftaler med rederier
3.5. DanPilots mulighed for at foretage andre maritime tjenesteydelser
3.6. DanPilots økonomi og Public Service aftalen
3.7. Tidspunktet for ikrafttræden af ændringerne på lodsområdet
3.8. Definition af gennemsejlingslodsning
3.1. Ophævelse af DanPilots monopol på gennemsejlingslodsninger
og gradvis konkurrenceudsættelse
Rederiforeningerne forventer, at en konkurrence på gennemsejlingslods-
ningerne vil bidrage positivt til, at både DanPilot og private aktører hele
tiden skal have fokus på at optimere lodsningsopgaverne. Det vil have en
positiv betydning for prisudviklingen, således at flest mulige skibe tager
lods til gavn for sejladssikkerheden og det maritime erhverv.
Rederiforeningerne mener, det er positivt, at private kan foretage gen-
nemsejlingslodsninger efter tilladelse fra Søfartsstyrelsen og med danske
lodscertifikater, men finder, at den gradvise indfasning af konkurrenceud-
sættelsen ikke sikrer, at der skabes grundlag for etablering af andre lodse-
rier end DanPilot på området. De finder desuden, at der bør skabes et er-
faringsgrundlag under kontrollerede betingelser, hvor der kun anvendes
lodser med danske lodscertifikater, og at indfasningen derfor ikke behø-
ver at være afsluttet i 2020. Rederiforeningerne mener, at følgende for-
hold - af hensyn til private lodseriers konkurrence- og etableringsmulig-
heder - bør justeres i forbindelse med indfasningen. At konkurrenceud-
sættelsen bør omfatte alle gennemsejlingslodsninger, herunder lodsning
igennem Øresund, at konkurrenceudsættelsen bør omfatte minimum 800
lodsninger, og at konkurrenceudsættelsen bør ske hurtigst muligt og før
2016. Rederiforeningerne mener desuden, at tilladelsen til at foretage
gennemsejlingslodsning skal gælde for minimum 5 år.
DanPilot, Danske Lodser og Søfartens Ledere mener, at de seneste års
undersøgelser af lodsmarkedet,
herunder COWI’s ”Scenarieanalyse af
Den Danske Lodstjenste” fra maj 2013, i tillæg til
ministeriets egen ana-
lyse, burde være lagt til grund for lovforslaget.
Søfartens Ledere finder ikke, at den analyse af det danske lodsmarked,
som har dannet grundlag for lovforslaget, kan dokumentere en positiv ef-
fekt ved øget konkurrenceudsætning. Der forventes blot en udvikling til
det bedre, men analysen giver efter foreningens opfattelse ikke svar på
om der vil komme billigere priser og positive effekter ved en konkurren-
ceudsætning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1353820_0004.png
4/21
Danske Lodser finder, at analysen, der ligger til grund for lovforslaget, er
udarbejdet ud fra en på forhånd fastsat konklusion, nemlig at der
skal
ske
konkurrenceudsætning af gennemsejlingslodsningerne. Det er efter for-
eningens opfattelse ikke en analyse, som følger gængse analysemetoder.
Konsekvenserne af den mangelfulde analyse kan indebære at den hidtidi-
ge statskontrollerede lodsning af skibe igennem danske farvande kom-
promitteres af kortsigtede kommercielle interesser. Danske Lodser finder
det meget risikabelt at konkurrenceudsætte en eksisterende velfungerende
ordning uden at have vished for at der opnås bedre resultater.
DanPilot mener ikke, at den gradvise konkurrenceudsættelse vil føre til
øget effektivitet og skarpere priser og henviser til, at prisen på lodsningen
i sig selv ikke er bestemmende for, om et skib tager lods, at DanPilots
priser er reguleret, mens private lodserier selv vil kunne fastsætte vilkår
for den enkelte lodsning, og at DanPilot dermed ikke får mulighed for at
konkurrere på markedsvilkår og ikke vil kunne medvirke til at øge pris-
konkurrencen. DanPilot mener, at en gradvis konkurrenceudsættelse af
gennemsejlingslodsninger indebærer, at priserne på gennemsejlingslods-
ninger vil falde til et niveau tættere på omkostningerne, mens priserne på
regionallodsning vil stige, da overskuddet til at dække underskuddet på
regionallodsningerne falder. DanPilot stiller desuden spørgsmål ved, om
fuld konkurrenceudsættelse vil betyde, at udenlandske lodserier vil byde
ind på markedet, og om arbejdspladser, skatteindtægter og valutaindtje-
ning vil forsvinde, og efterspørger en analyse af disse forhold.
DanPilot finder, at der er en vis risiko ved på nuværende tidspunkt at for-
pligte sig til at gennemføre en fuldstændig konkurrenceudsættelse helt
uafhængigt af erfaringerne med konkurrenceudsættelsen i 2016-2020.
DanPilot mener, at der i givet fald kun skal konkurrenceudsættes op til
300 lodsninger i 2016-2020, og at konkurrenceudsættelsen bør evalueres,
før der tages stilling til at udvide konkurrenceudsættelsen.
DanPilot vurderer, at den gradvise konkurrenceudsættelse kan gennemfø-
res mere hensigtsmæssigt ved først at eksekvere og evaluere konkurren-
ceudsættelsen af regionallodsninger fra 2006, dernæst opbygge DanPilot
som en effektiv og konkurrencedygtig statsejet virksomhed og herefter
vurdere og eksekvere konkurrenceudsættelse af gennemsejlingslodsnin-
ger baseret på analyser af de dokumenterede erfaringer og effekter.
DanPilot anfører også, at det bliver vanskeligt for DanPilot at tilpasse sit
beredskab, når DanPilot skal opretholdet et beredskab, der er større end
påkrævet, samt at det kan bliver vanskeligere at opretholde certifikater til
delstrækninger.
Maskinmestrenes Forening anfører, at udbud af en række lodsninger til fri
konkurrence og udvidelse af varslingsperioder kan medvirke til at skabe
højere serviceniveau og lavere priser mv. til gavn for samfundet og even-
tuel medvirke til et øget antal lodsninger, men mener, at fuldstændig kon-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1353820_0005.png
5/21
kurrence på lodsmarkedet bør afvente en måling af effekten af de nuvæ-
rende tiltag i 2020.
International Maritime Pilots’ Association (IMPA)
og European Maritime
Pilots’ Association (EMPA)
har i tilknytning til de nationale parter afgi-
vet høringssvar. IMPA og EMPA udtrykker kritik af den foreslåede grad-
vise konkurrenceudsættelse af gennemsejlingslodsninger og stiller
spørgsmål ved, om den gradvise konkurrenceudsættelse vil medføre lave-
re priser på lodsning.
3F er kritiske over for den gradvise konkurrenceudsættelse på gennemsej-
lingsområdet. 3F anser det ikke for hensigtsmæssigt at indføre konkur-
rence på gennemsejlingsområdet henset til DanPilots forsyningspligt med
gennemsejlingslodsning, der indebærer, at de private lodserier i modsæt-
ning til DanPilot vil kunne vælge, hvilke lodsninger de vil foretage. 3F
formoder, at de private lodserier vil lodse på områder med de bedste ind-
tægter, og at DanPilot vil være forpligtet til at lodse på de øvrige områder
til ulempe for den danske statskasse
Co-Søfart støtter, at der i 2016 sker konkurrenceudsættelse af 300 lods-
ninger, og mener, at det vil medføre en effektivisering af lodsvæsnet, Co-
søfart mener dog ikke, at der allerede nu bør tages stilling til en fuldstæn-
dig konkurrence på lodsmarkedet, og mener, at en sådan beslutning skal
bygge på den empiri, der opnås i en periode fra 2016 til 2020.
Danish Pilot Service mener i modsætning til Co-Søfart og Søfartens Le-
dere, at det vil være for problematisk for nye aktører at deltage i gennem-
sejlingslodsninger og foreslår følgende ændringer:
At konkurrenceudsættelsen bør starte i 2014 og også bør omfatte gen-
nemsejlinger i Øresund.
At tilladelse til gennemsejlingslodsning bør gives for minimum 5 år
ad gangen og til minimum 800 lodsninger og med en rimelig margin,
for at de private har mulighed for at etablere en forretning. Med en
rimelig margin menes, at den nye aktør eksempelvis kan lodse året
ud, så lodserne ikke risikerer ledighed op til årsskiftet.
Danish Pilot Service anfører, at konkurrence fra DanPilot over for private
aktører bør være udelukket på regionallodsningsområdet og henviser til,
at prisniveauet for regionallodsningerne estimeres til at være 61 pct. un-
der produktionsomkostningerne, og de mener, at konkurrencen derfor
ville være i strid med konkurrencelovgivningen.
Danmarks Skibsmæglerforening anfører, at den foreslåede gradvise kon-
kurrenceudsættelse næppe vil være tilstrækkelig for at etablere konkurre-
rende virksomhed, og at den første pulje på 300 lodsninger bør revurde-
res, og at der bør skabes erfaringsgrundlag forinden fuld konkurrenceud-
sættelse, og at en tilladelse bør omfatte fx 3-5 år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1353820_0006.png
6/21
Danske Havne er enige i, at tiden er moden til at konkurrenceudsætte
større dele af lodsmarkedet med det formål at sikre konkurrencedygtige
priser til alle havne, men mener, at det er fejlkonkluderet, at det ikke har
negative økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, herunder havne og
vareejere. Danske Havne efterlyser en forklaring på, hvordan man er nået
frem til, at der er positive konsekvenser, uden at de negative effekter er
kommenteret.
Kommentar
Gennemsejlingslodsning er lodsning af skibe, der sejler igennem dansk
farvand uden at anløbe dansk havn eller red. Det følger af den såkaldte
Københavnertraktat fra 1857, at Danmark ikke kan fastsætte lodspligt for
skibe, som blot sejler igennem danske farvande uden at anløbe dansk
havn.
Den Internationale Maritime Organisations (IMO) anbefaler dog, at ski-
be med stor dybgang og visse andre skibe benytter lods ved gennemsej-
ling af Storebælt og Øresund. Brug af lods ved gennemsejling af danske
farvande er ikke lovpligtig.
DanPilot har i dag lovbestemt monopol på gennemsejlingslodsning, selv-
om det er frivilligt for skibene at tage lods, når de gennemsejler danske
farvande. Det er således forbudt for de private lodserier at levere lods til
skibe, der sejler gennem danske farvande.
For lodsning af skibe, der anløber dansk havn (regionallodsning) har der
været konkurrence siden 2006.
Lovudkastet lagde op til, at der fra 2016 skulle gives tilladelse til, at an-
dre lodserier kunne foretage 300 gennemsejlingslodsninger i Storebælt
med henblik på fuld konkurrence i 2020. Der foretages årligt ca. 7.500
gennemsejlingslodsninger. I 2013 var der i alt 10.451 gennemsejlings-
lodsninger i danske farvande ifølge DanPilot.
En gradvis konkurrenceudsættelse fra 2016 til 2020 bør skabe grundlag
for reel forretningsudøvelse for private lodserier allerede i overgangspe-
rioden fra 2016-2020 uden at forringe forsyningssikkerheden eller sænke
sejladssikkerheden. For at imødekomme dette justeres den foreslåede
gradvise konkurrenceudsættelse på følgende 3 punkter:
Den gradvise konkurrenceudsættelse, som anført af Rederiforeningerne,
Danmarks Skibsmæglerforening og Danish Pilot Service, bør omfatte fle-
re gennemsejlingslodsninger for at skabe et bedre grundlag for at private
virksomheder vil foretage de investeringer, som er nødvendige forgå ind
på markedet for gennemsejlingslosning fra 2016 og frem, Det vurderes,
at konkurrenceudsættelsen med fordel kan justeres til 600 gennemsej-
lingslodsninger i 2016, 800 i 2017, 1.000 i 2018 og 1.200 i 2019 med
henblik på fuld konkurrence den 1. januar 2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1353820_0007.png
7/21
Det vurderes for det andet, at ophævelsen af DanPilots monopol og den
gradvise konkurrenceudsættelse ikke bør begrænses geografisk til kun at
omfatte gennemsejlingslodsning i dele af dansk farvand. Rederiforenin-
gernes og Danish Pilot Services bemærkning om, at konkurrenceudsæt-
telsen bør omfatte gennemsejlingslodsning igennem Øresund imødekom-
mes således ved en justering af lovforslaget, så den gradvise konkurren-
ceudsættelse omfatter gennemsejlingslodsning i alle danske farvande og
ikke kun i Storebælt.
Det vurderes endeligt, at Rederiforeningernes, Danish Pilot Service, og
Danmarks Skibsmæglerforening har ret i, at de private lodseriers tilla-
delser til at foretage gennemsejlingslodsning bør udstedes for en længere
periode end ét år, som der var lagt op til i udkastet til lovforslag. Tilla-
delsernes varighed er derfor ændret fra en 1-årig til en 4-årig periode i
2016, en 3 årig periode i 2017 osv. frem imod fuld konkurrence i 2020.
Tilladelserne meddeles på baggrund af årlige ansøgningsrunder, indtil
der er fuld konkurrence den 1. januar 2010.
3.2 Krydssubsidiering, forsyningspligt og definition af havne
Danske Lodser anfører, at såfremt en fuld konkurrenceudsættelse af
lodsmarkedet gennemføres i 2020 vil en evt. skærpelse af priserne på
gennemsejlingslodsningerne blive modsvaret af prisstigninger på regio-
nallodsningerne og en serviceforringelse af forsyningspligten for de min-
dre havne. Endvidere anfører Danske Lodser, at der tages mere hensyn til
den internationale skibsfarts krav om lavere priser end konsekvenserne af
højere priser på regionallodsninger, som vil være resultatet af den gradvi-
se konkurrenceudsættelse af gennemsejlingslodsningerne. Danske Lodser
mener, at højere regionallodsningspriser vil fordyre dansk import og ek-
sport med risiko for, at gods i stigende grad landtransporteres, hvilket er
mindre miljøvenligt.
Danske Havne finder det fornuftigt, at der fastsættes et forsyningsbidrag
til opretholdelse af forsyningspligten på regionallodsningsområdet.
Rederiforeningerne, DanPilot og Danske Havne mener, at bidraget
for
at sikre lige markedsvilkår - også bør pålægges DanPilot. Rederiforenin-
gerne mener, at tildelingen af disse midler bør ske på samme måde, som
når staten køber andre ydelser til sikring af forsyningspligten, og at der
bør ske udbud af de tabsgivende områder med eneret på lodsning i områ-
det.
Rederiforeningerne anfører desuden, at forsyningsbidragets størrelse bør
være kendt på forhånd, og at forsyningsbidraget ved konkurrenceudsæt-
telse af 300 lodsninger skønnes at blive på over 13.000 kr. for hver gen-
nemsejlingslodsning, hvilket vurderes at være urealistisk stort set i for-
hold til en bruttogennemsnitspris på gennemsejlingslodsning på 33.250
kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1353820_0008.png
8/21
Rederiforeningerne mener dog ikke, at der er et incitament for DanPilot
til at effektivisere den underskudsgivende del af lodsningerne, når der
overføres midler i form af et bidrag på udførte gennemsejlingslodsninger
til at dække underskuddet hos DanPilot. Rederiforeningerne mener, at der
ikke bør ske en overførsel af midler fra de internationale gennemsejlings-
lodsninger til de underskudsgivende regionallodsninger, men har forståel-
se for, at der vil være behov for støtte til de nødvendige (lovpligtige) re-
gionallodsninger.
DanPilot er enig i, at der bør fastsættes en bidragsordning til medfinansie-
ring af underskuddet på regionallodsninger, men anfører, at det kan være
i strid med Københavnertraktaten fra 1857. DanPilot anfører, at provenu-
et af afgiften bør modsvare det bidrag, DanPilot ville have overført til re-
gionallodsninger, såfremt DanPilot varetog alle gennemsejlingslodsnin-
ger.
Co-Søfart vurderer, at kompensationsordningen ikke kan gennemføres så-
ledes, at der sikres en ligelig konkurrencesituation for DanPilot, da der fra
konkurrenterne vil være fokus på en stram opdeling imellem indtægter og
udgifter hidrørende direkte fra forsyningspligten på ikke rentable lods-
ninger, hvilket kan være regnskabsteknisk vanskeligt, og DanPilot vil bli-
ve sin egen konkurrent, da overskud på drift af rentable ruter kan blive
overført til opretholdelse af forsyningspligten, med den konsekvens at de
øvrige konkurrenter vil få forbedret deres konkurrenceevne, da de opkræ-
vede bidrag da må forventes nedsat. Dermed mener CO-Søfart, at DanPi-
lot kan komme til at bære en ikke uvæsentlig finansieringsbyrde, og det
vil i virkeligheden kræve en større administrationsordning, hvis man skal
sikre sig, at de andre konkurrenter
som konkret har nydt godt af forsy-
ningspligten og et for lavt sat bidrag, også vil være dem, der bærer forsy-
ningsbidraget for perioden.
Danmarks Naturfredningsforening anfører, at deres bekymring ved flere
private operatører er, at alle naturligvis er interesserede i de lukrative
lodsninger (eksempelvis gennemsejlingerne fra Skagen til Bornholm),
mens ”udkantslodsninger” (til eksempelvis vanskeligt sejlbare danske
havne) nemt bliver ladt i stikken, ifald de udskilles og ikke indgår som en
del af den samlede forsyningspligtpakke. Danmarks Naturfredningsfor-
ening mener derfor, at lodsninger bør opfattes på samme måde som of-
fentlig transport og vandforsyning
også yderområder skal sikres, og det
kræver solidariske prisordninger i et eller andet omfang.
Danish Pilot Service anfører, at bidrag til regionallodsningerne bør fast-
sættes i så god tid (min. 5 år før), at aktører kender betingelserne for at
agere på gennemsejlingsområdet, og bør fastsættes som en procentdel af
den enkelte lodsning. Danish Pilot Service anfører, at de anførte bidrag
(4-9 mio. om året) kan medføre, at bidraget til regionallodsningerne ud-
gør mellem 40-90 pct. af det indsejlede. Danish Pilot Service mener, at
bidraget bør fordeles mellem aktørerne på dette marked. Danish Pilot
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1353820_0009.png
9/21
Service mener desuden, at de som følge af deres tilstedeværelse på regio-
nallodsningsområdet løfter en del af forsyningspligten og derfor bør til-
godeses med tilskud fra gennemsejlingslodsningerne.
Rederiforeningerne er enige i, at forsyningspligten skal gradueres, så om-
kostningerne til opretholdelse af forsyningspligten til en given havn af-
spejler havnens reelle behov for anvendelse af lods samt, om hensynet til
sejladssikkerheden og miljøbeskyttelse reelt betinger anvendelse af lods
ved sejlads til havnen.
Rederiforeningerne, DanPilot, Danmarks Skibsmæglerforening og Dan-
ske Havne finder anvendelsen af den valgte europæiske TEN-T definition
på mindre havne uhensigtsmæssig set i forhold til lodsbetjening. Der an-
føres bl.a., at den foreslåede definition på mindre havne ikke afspejler, i
hvilket omfang der skal være mulighed for at rekvirere lods, idet TEN-T
havne også er mindre havne, der forbinder øer og betjenes af færger, som
ikke anvender lods, og godsmængde fra færger. Endvidere peges på, at
anvendelsen af denne definition fører til, at de fleste større, mellemstore
og mindre danske havne, heriblandt havne med lodspligt, dermed ikke er
omfattet af forsyningssikkerheden.
Rederiforeningerne foreslår derfor, at en definition af mindre havne tager
udgangspunkt i Danmarks Statistiks godsomsætning på danske havne ef-
ter enhed, havn og tid, hvor enheden bør være ”fragtskibsgods”, eller at
man baserer sig på antallet af anløb pr. havn af fragtskibe over en given
størrelse eller antallet af udførte lodsninger til/fra de forskellige havne.
DanPilot foreslår, at definitionen på en mindre havn bør ske på baggrund
af en helhedsvurdering af trafik, størrelse, omsætning, lodsforudsætninger
og TEN-T, mens Danske Havne foreslår en nærmere analyse af, i hvilket
omfang lodsninger går til de havne, der er omfattet af TNT-
definitionerne.
Rederiforeningerne vurderer, at det kan vise sig uhensigtsmæssigt at fast-
sætte varslerne for bestilling af lods direkte i loven, da der kan opstå be-
hov for at differentiere bestillingstiderne, og foreslår, at erhvervs- og
vækstministeren eller Søfartsstyrelsen i stedet bemyndiges til at fastsætte
bestillingstiderne.
Danske Havne anfører, at lovkravet om, at lodsningerne en række steder
kun kan ske i et begrænset tidsrum, risikerer at svække effektiviteten hos
havne og skibe og DanPilot, samt at det for nogle skibe ikke vil være mu-
ligt at varsle fx afgang med 4 timers varsel, men at det ikke må afholde
dem fra at få lods ombord.
Danske Havne og Danmarks Skibsmæglerforening mener, at forsynings-
pligten ikke bør begrænses. Danske Havne mener således, at DanPilot
skal være forpligtet til at foretage en lodsning, selvom fristerne ikke er
overholdt for den pågældende lodsning. Med de meget skærpede frister
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1353820_0010.png
10/21
vil der nemt kunne ske ændringer som følge af dårligt vejr, forsinkelser
både ved ankomst og adgang.
Danske Havne anfører endvidere, at lovforslaget fører til forringet service
på langt de fleste havne, forringelser i det tidsforbrug, skibe må påregne i
forbindelse med havneanløb, og prisforhøjelser. Danske Havne anfører
desuden, at når DanPilot får øget adgang til at optimere servicen og udfø-
re andre skibsrelaterede serviceydelser, bør havnene gives de samme mu-
ligheder.
Danske Havne anser det for centralt, at adgangen til at få lods ikke be-
grænses eller umuliggøres, sådan at skibe fravælger lods eller havne, ale-
ne fordi det bliver for ufleksibelt, ineffektivt eller for dyrt. Ligeledes må
vareejere ikke fravælge skibstransport frem for landevejstransport på
baggrund af krav om lods.
Danske Havne og Danmarks Skibsmæglerforening mener, at forslaget er
konkurrenceforvridende og henviser bl.a. til, at forøgede priser på lods-
ning og dermed søtransporten fører til konkurrenceforvridning i forhold
til andre transportformer, og at forringelser i forsyningssikkerheden fører
til konkurrenceforvridning mellem havne.
Danske Havne finder endvidere, at princippet om, at små underskudsgi-
vende lodsforretninger, som staten ikke finder rentable, med fordel kan
pålægges de mindre havne, mens havne ikke skal involvere sig yderligere
i rentable forretninger, og at Erhvervs- og Vækstministeriet i lyset heraf
bør arbejde aktivt for, at havneloven ændres.
DanPilot anfører, at lempelsen af forsyningspligten, så skibe skal varsle
lodstjenesten i bedre tid, giver DanPilot bedre mulighed for at tilrettelæg-
ge lodsopgaven, men ifølge DanPilot spiller det i vidt omfang en mindre
rolle, idet lodsninger ofte ikke kan planlægges i så god tid, som lov-
forslaget antager, er muligt. DanPilot anfører, at omkostningsreduktionen
vil være beskeden, idet DanPilot skal opretholde et beredskab, og idet
lempelsen vil omfatte de havne, hvor der ikke er mange lodsninger.
Aalborg Pilot ApS anfører, at DanPilot frit vil kunne vælge, om de vil
samarbejde med private lodserier for at løfte forsyningspligten og vil
kunne opretholde en kunstig høj pris på forsyningspligten og derved for-
dyrer den afgift, som de private lodserier skal betale for at få adgang til
gennemsejlingslodsningerne. Aalborg Pilot ApS mener derfor, at forsy-
ningspligten bør gives
af en uvildig instans
til den udbyder, der kan
tilbyde den mest sikre, effektive og konkurrencedygtige drift på de små
havne.
KL anfører, at forslaget risikerer at føre til forringet service i de fleste
havne, hvilket KL ikke kan støtte. KL er bekymret for den reducerede
forsyningssikkerhed i de mindre danske havne og anfører, at det ikke sy-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1353820_0011.png
11/21
nes dokumenteret, at lovændringen vil føre til bedre miljøbeskyttelse. KL
ønsker ikke konkurrenceforvridning, som medfører, at de mindre havne
stilles mere ugunstigt end i dag, med højere priser og mindsket forsy-
ningssikkerhed med begrænsninger i adgangen til lods og større risiko
for, at skibe til og fra disse havne fravælger lods. KL anfører, at det ikke
synes dokumenteret, at lavere priser på gennemsejlingslodsning vil øge
antallet af gennemsejlende skibe, som tager lods ombord. Det er vigtigt
for KL, at der ikke sker en fordyrelse af dansk varetransport pr. skib
fremfor vejtransport, på grund af dyrere/mere besværlig lodsning.
Endelig foreslår Rederiforeningerne en gennemgang af det søsikkerheds-
og miljømæssige behov for lods, hvor der i dag er lodspligt.
Kommentar
Der er i dag forsyningspligt for DanPilot til at levere lodsninger 365 da-
ge om året, 24 timer i døgnet til alle skibe, der anmoder om lods
.
DanPilot opererer desuden i dag med faste priser. Den lovbestemte pris-
regulering indebærer, at DanPilot optjener et betragteligt overskud på
gennemsejlingslodsningerne.
Forsyningspligten for regionallodsninger er i dag meget omkostningstung
og ikke rentabel for DanPilot. De urentable regionallodsninger finansie-
res af overskuddet fra gennemsejlingslodsningerne
Prisreguleringen indebærer, at DanPilot optjener overskud på gennem-
sejlingsområdet, som anvendes til at finansiere urentable lodsninger på
regionallodsningsområdet, der har faste priser.
DanPilot havde i 2012 et underskud på regionallodsningerne på ca. 45
mio. kr., men et samlet overskud for hele forretningen på ca. 20 mio. kr.
Det er i længden ikke hensigtsmæssigt, at skibe, der ikke har anden rela-
tion til Danmark end, at de passerer de danske stræder, skal bidrage væ-
sentligt til at dække udgifterne for andre skibes anløb til og fra danske
havne gennem overpriser for gennemsejlingslodsning. Hertil kommer, at
det må forventes, at ophævelsen af DanPilots monopol og gradvis kon-
kurrenceudsættelse medfører effektiviseringer og deraf følgende prisned-
sættelser.
Det er samtidig vigtigt, at gradvis konkurrenceudsættelsen har et omfang,
der muliggør, at DanPilot kan opretholde sin forsyningspligt med lods-
ning også efter den gradvise konkurrenceudsættelse bliver gennemført.
Det vurderes derfor, at der samtidig med gennemførelsen af den gradvise
konkurrenceudsættelse bør gives DanPilot mulighed for at tage markeds-
pris for regionallodsning af skibe, som ikke er omfattet af lodspligt. Det
betyder, at sådanne regionallodsninger fremover vil kunne udføres af alle
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12/21
aktører til markedspris. Denne justering, som også kunne indføres admi-
nistrativt efter den gældende lov, omtales i lovbemærkningerne.
I takt med at DanPilots monopol ophæves og gennemsejlingslodsninger-
ne gradvist konkurrenceudsættes, er der behov for at sikre, at omkostnin-
gerne ved opretholdelse af forsyningspligten fortsat kan finansieres. For
at sikre, at alle lodserier, der udfører lodsning på dansk søterritorium,
bidrager til opretholdelse af forsyningspligten, justeres lovforslaget, så
forsyningsbidraget skal betales såvel ved regionallodsning som ved gen-
nemsejlingslodsning. Forsyningsbidraget skal betales af såvel danske
som udenlandske lodserier, der foretager lodsning på dansk søterritori-
um. Derved sikres, at alle skibe, der modtager lodsassistance på dansk
søterritorium bidrager til de omkostninger, som er forbundet med forsy-
ningspligten.
Som foreslået af Rederiforeningerne, DanPilot og Danske Havne præci-
seres det, at forsyningsbidraget også vil skulle omfatte DanPilot, således
at DanPilot i samme udstrækning som de private lodserier skal betale et
forsyningsbidrag ved udførelse af lodsning.
Det nuværende lovforslag ændrer ikke ved, at det fremadrettet også vil
være DanPilot, der har forsyningspligten. Derfor vil forsyningsbidraget
også som udgangspunkt tilgå DanPilot, men under den klare forudsæt-
ning at DanPilot udelukkende vil skulle have dækket sine omkostninger.
Forsyningsbidraget vil således blive reguleret gennem en ny public ser-
viceaftale, og DanPilot vil derfor skulle fremlægge revisionspåtegnede
regnskaber for de berørte regionallodsninger. Hertil kommer, at bidraget
skal sikre sammenlignelighed mellem hhv. DanPilots og de private lodse-
riers priser på gennemsejlingslodsninger. DanPilots priser afspejler så-
ledes både omkostningerne til at gennemføre gennemsejlingslodsninger
samt omkostninger til at dække underskuddet på regionallodsningsområ-
det. Dette bør også gælde for de private lodserier.
Konkret vil der blive lagt vægt på, at størrelsen på forsyningsbidraget vil
være kendt af lodserierne i god tid forud, således at de har mulighed for
at beregne dets effekt på deres forretning.
Formålet med justeringen af DanPilots forsyningspligt er at tilpasse for-
syningspligten til de forskellige behov for lodsninger i danske havne.
Hensigten er således at effektivisere DanPilots virksomhed ved at skabe
en større grad af proportionalitet imellem lodsbehov i de danske havne
og DanPilots pligt til at foretage lodsninger i disse havne.
Den foreslåede tilpasning af forsyningspligten i de mindre havne kan,
som anført af Danske Havne, imidlertid have utilsigtede konsekvenser,
såfremt skibe, der skal anløbe eller afgår fra mindre havne uden for den
aftalte 12 timer
s normale ”åbningstid”, udelukkes
fra få adgang til lods-
ning. Lovforslaget justeres derfor, således at DanPilots forsyningspligt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1353820_0013.png
13/21
opretholdes også for lodsninger, der ønskes udført til eller fra de mindre
havne uden for den aftalte 12 timers normale ”åbningstid”.
DanPilot gives i stedet mulighed for at aftale en 12 timers periode med de
mindre havne, hvor lovpligtig lodsning kan ske til lovfastsat pris og Dan-
Pilot gives mulighed for at opkræve markedspris for alle lodsninger, der
foretages til og fra mindre havne uden for den aftalte 12 timers periode.
Efter lovforslaget skulle afgrænsningen imellem større og mindre havne
ske i overensstemmelse med EU-reglerne om det transeuropæiske trans-
portnet (TEN-T). Dette ville som anført af bl.a. Danske Havne og Rederi-
foreningerne indebære, at også havne med mange passagerer og havne,
hvor godstransporten sker på færger, blev anset som større havne. Af-
grænsningen imellem større og mindre havne vil derfor blive ændret, så-
ledes at den i stedet baseres på den pågældende havns andel i fragtgods-
omsætningen.
Hvad angår eventuelle behov for justeringer af lodspligten, vil Søfartssty-
relsen regelmæssigt drøfte behovet for lodspligt med erhvervet på bag-
grund af sejladssikkerhedsmæssige vurderinger. Sådanne drøftelser har
også tidligere været afholdt.
3.3. Social dumpning, miljøbeskyttelse og sejladssikkerhed
DanPilot, Danske Lodser og Søfartens Ledere
mener, at COWI’s ”Scena-
rieanalyse af Den Danske Lodstjenste” fra maj 2013, burde være
inddra-
get under udarbejdelsen af lovforslaget. De påpeger i denne forbindelse,
at erfaringer fra andre lande viser, at der har været en stigning i antallet af
ulykker i forbindelse med konkurrenceudsættelse. Danske Lodser og Sø-
fartens Ledere stiller desuden spørgsmål ved, hvordan Danmark vil føre
kontrol med den internationale skibsfart i forhold til anvendelse af lods
og vilkårene herfor.
International Maritime Pilots’ Association (IMPA)
og European Maritime
Pilots’ Association (EMPA)
udtrykker kritik af den foreslåede gradvise-
konkurrenceudsættelse af gennemsejlingslodsninger, idet de vurderer, at
den kan have negative konsekvenser for miljøet og sejladssikkerheden i
form af flere kollisionsulykker.
DanPilot mener, det er sandsynligt, at sejladssikkerheden forringes, idet
muligheden for at anvende flere forskelige lodserier vil kunne skade
håndhævelsen af IMO’s anbefalinger om at anvende lods i danske far-
vande, samt at private lodserier kan nøjes med at lodse dele af stræknin-
gen, hvilket øger sandsynligheden for, at skibe alene vil anvende lods i
dele af danske stræder og ikke for hele strækningen.
Danmarks Naturfredningsforening anfører, at man på sigt, uanset hvordan
en lodsordning skrues sammen, vil få problemer med at skaffe kvalifice-
rede lodser, eftersom der bliver færre og færre danskere i skibene.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1353820_0014.png
14/21
Co-Søfart og Maskinmestrenes Forening anfører, at konkurrencesituatio-
nen uden et krav om et sammenligneligt lønniveau for danske lodsvirk-
somheder vil være urimelig, idet lønninger til lods, besætning, og i de
virksomheder, som vil servicere og vedligeholde skibe fra udenlandske
operatører, samt udgifter til efteruddannelse og opretholdelse af lodscerti-
fikater - fx fra de baltiske lande, er væsentligt lavere end de danske.
Co-Søfart og Søfartens Ledere anfører, at en udenlandsk lods fra et
EU/EØS-land med dansk certifikat vil kunne fortage gennemsejlings-
lodsninger, og at fuld konkurrenceudsættelse af lodsmarkedet derfor vil
kunne medføre tab af arbejdspladser på søen og i den maritime klynge.
Co-Søfart mener, det kan indebære, at der ikke vil være lodsninger nok til
at opretholde og uddanne et dansk lodsvæsen med danske lodser, hvilket
kan udgøre en trussel mod forsyningspligten. Co-Søfart frygter, at anven-
delsen af udenlandske lodser på mange punkter vil være uden for dansk
kontrol og mulighed for effektiv retsforfølgelse i Danmark og derfor kan
medføre, at rederier og forsikringsselskaber helt fravælger lodsning på
baggrund af en vurdering af, at en lodsning ikke vil øge sikkerheden til-
strækkeligt i forhold til prisen. Også 3F anfører, at konkurrencen kan væ-
re til skade for sikkerheden på området.
Danish Pilot Service mener, at mulighed for opkvalificering af certifika-
ter bør ændres, og at de gældende regler for opkvalificering af lodsernes
certifikater og dermed udvikling af de private lodserier, gør det umuligt at
opkvalificere lodsernes certifikater, bl.a. fordi antallet og den nødvendige
variation af tonnage størrelser kun findes i gennemsejlingerne
Kommentar
Der er i Danmark allerede opbygget erfaring med indførelse af konkur-
rence på regionallodsningsområdet siden 2006. Der er ikke noget, der
tyder på, at konkurrenceudsættelsen på regionallodsningsområdet skulle
have påvirket sejladssikkerheden eller medført en forøgelse af antallet af
ulykker.
Det følger allerede i dag af EU-lovgivningen, at alle EU-borgere, der ef-
ter deres hjemlands regler har de rette uddannelser og kvalifikationer til
at lodse i danske farvande, har ret til at få deres uddannelse anerkendt i
Danmark.
For at få lodscertifikat til at lodse i danske farvande skal man opfylde de
gældende kvalifikationskrav, herunder have et grundigt og indgående lo-
kalkendskab og erfaring med at besejle de specifikke danske farvandsom-
råder, der skal lodses i. Ellers lever det hverken op til dansk lovgivning
eller IMO’s anbefali
nger.
Lodslovens gældende kvalifikationsniveau for lodser fastholdes for de
konkurrenceudsatte lodsninger, således at effektiviseringen af lodsmar-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15/21
kedet sker under hensynstagen til sejladssikkerheden
og dermed beskyt-
telse af havmiljøet mod forureningsulykker. Tilladelse til gennemsejlings-
lodsning vil således kun blive givet til lodserier med de nødvendige certi-
fikater og tilladelser. Dette præciseres i lovforslagets bemærkninger.
Tilladelsen til gennemsejlingslodsning kan tilbagekaldes, hvis lodseriet
overtræder betingelserne for tilladelsen eller groft eller gentagne gange
overtræder lodslovgivningen, fx groft eller gentagne gange undlader at
foretage pligtige indberetninger. Såfremt udenlandske skibe undlader at
tage lods eller anvender andre rådgivere end de af Danmark autorisere-
de eller anerkendte lodser, vil de ikke blive anset som at have opfyldt
IMO’s retningslinjer for brug af lods gennem danske farvande.
De dan-
ske myndigheder vil dog - ligesom det er tilfældet i dag - ikke kunne stille
krav om brug af lods. Dette præciseres i lovforslagets bemærkninger.
For at sikre kontrollen med lodser og lodserier også efter konkurrence-
udsættelsen justeres lovforslaget, så tilsynet med lodsning, lodser og lod-
serier præciseres, og sanktionsmulighederne skærpes.
Det præciseres således, at det påhviler lodserier, lodser samt andre per-
soner, der handler på lodseriets vegne, at yde Søfartsstyrelsen den nød-
vendige bistand ved dens undersøgelser og give enhver oplysning i for-
bindelse hermed, herunder give adgang til optegnelser, dokumenter og
lignende, der har betydning for adgangen til at drive lodsvirksomhed el-
ler udførelse af lodsopgaver.
Sanktionsmulighederne skærpes dels ved, at reglerne for tilbagekaldelse
af lodscertifikater skærpes. En lods kan som hidtil få frataget sit lodscer-
tifikatet, hvis lodsen ikke længere opfylder kvalifikationskravene. Lods-
certifikatet kan desuden som hidtil inddrages, hvis lodsen overtræder
lodslovgivningen eller vilkår for lodscertifikatet, eller hvis andre forhold
gør det betænkeligt, at lodsen foretager lodsning. Lovforslaget justeres,
så der i tilknytning hertil indføres mulighed for, at lodscertifikatet kan
inddrages, hvis lodsen groft eller gentagne gange overtræder vilkår for
en tilladelse til at foretage gennemsejlingslodsning.
Desuden skærpes reglerne for sletning af lodserier fra registeret over
lodserier, der må foretage lodsvirksomhed i danske farvande. Et lodseri
kan som hidtil slettes fra registeret, hvis det overtræder vilkår for regi-
streringen, loven eller bestemmelser udstedt i medfør af loven. Lovforsla-
get justeres, så der i tilknytning hertil indføres mulighed for, at et lodseri
kan slettes fra registeret, hvis lodseriet groft eller gentagne gange over-
træder vilkår for en tilladelse til at foretage gennemsejlingslodsning, el-
ler hvis lodseriet ikke har betalt skyldigt forsyningsbidrag.
I dag efterleves IMO anbefalingerne om lodsning igennem de danske
bælter af næste alle skibe, som er omfattet af anbefalingerne. Det regime,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1353820_0016.png
16/21
der i dag medvirker til at sikre overholdelsen af IMO
anbefalingerne i
Storebælt, vil også gælde fremadrettet for alle lodserier.
3.4. Mulighed for, at DanPilot kan indgå særaftaler med rederier
Rederiforeningerne ser det som en fordel, at DanPilot får mulighed for at
indgå særaftaler med rederier og ser det som en forudsætning for, at kon-
kurrencen sker på markedsvilkår, men DanPilot finder, at kravene til
transparens af aftalerne bør lempes, så konkurrencefølsomme oplysninger
ikke offentliggøres.
Kommentar
Det er velbegrundet, at konkurrencefølsomme oplysninger om de enkelte
kundeaftaler ikke bør offentliggøres. Dette er nu præciseret i lovforslaget.
3.5. DanPilots mulighed for at foretage andre maritime tjenesteydel-
ser
Rederiforeningerne og Danmarks Skibsmæglerforening er betænkelige
ved udvidelsen af DanPilots aktiviteter, hvis DanPilot ikke opererer på
markedsvilkår. Rederiforeningerne finder, at DanPilot
som efter prin-
cippet for offentlige parter i havneloven
kun bør kunne udføre andre
maritime tjenesteydelser, hvis der ikke er private, som kan eller vil levere
ydelsen. Rederiforeningerne ønsker ikke, at DanPilot kan foretage bugse-
ringsopgaver.
DanPilot anfører, at muligheden for at udbyde andre ydelser end lods-
ydelser kan skabe mulighed for, at DanPilot kan udvikle virksomheden
og skabe nye arbejdspladser og øgede skatteindtægter. DanPilot foreslår,
at bestyrelsen får det fulde mandat til at tage stilling til, hvilke ydelser
DanPilot skal udbyde foruden lodsninger.
Danmarks Skibsmæglerforening er betænkelige ved udvidelsen af DanPi-
lots aktiviteter, hvis DanPilot ikke opererer på markedsvilkår.
Kommentar
Lovforslaget indebærer, at DanPilot gives mulighed for at levere andre
maritime tjenesteydelser end lodsning. Erhvervs- og vækstministeren kan
som led i udøvelsen af sit ejerskab af DanPilot fastsætte, hvilke andre
maritime tjenesteydelser udover lodsning, som DanPilot kan levere.
Det er hensigten, at DanPilot alene skal levere maritime tjenesteydelser,
som ligger i naturlig forlængelse af DanPilots hovedformål. Dette er nu
præciseret i lovforslaget. Sådanne tjenesteydelser omfatter ikke sædvan-
lige bugseringsopgaver, men kan fx være transport af besætningsmed-
lemmer til skibe på havet og rådgivning om sejladsforhold mv.
3.6. DanPilots økonomi og public service aftalen
DanPilot anser det for sandsynligt, at DanPilot som følge af lovforslaget
skal have tilført ny kapital, og mener det vil være nødvendigt at hæve pri-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1353820_0017.png
17/21
sen på regionallodsninger, hvis der ikke tilføres DanPilot yderligere kapi-
tal.
DanPilot finder, at det med henblik på effektivisering og den gradvise
konkurrenceudsættelse er mere hensigtsmæssigt, at DanPilot selv fastsæt-
ter sine priser, eller at der alternativt bør fastsættes maksimaltakster, såle-
des at DanPilot sikres et kommercielt råderum, og dermed et råderum for
at lade effektiviseringer komme DanPilots kunder til gavn. DanPilot op-
fordrer til, at der i lovforslaget indsættes, at der skal indføres maksimal-
takster samtidig med, at lovforslagets ændringer af lodsloven træder i
kraft.
DanPilot anfører, at lovforslaget lægger til grund, at DanPilot skal forestå
gratis uddannelse af lodser hos konkurrerende lodserier, hvilket DanPilot
anser som urimeligt. DanPilot ønsker derfor at kunne opkræve betaling
for oplæring af lodser.
Danish Pilot Service anfører, at DanPilot mod betaling og efter anmod-
ning skal være forpligtet til at medtage lodser fra andre selskaber, og
henviser til, at mulighed for medsejling hos DanPilot vil reducere om-
kostningerne for nye lodserier og dermed øge disses konkurrenceevne,
samtidig med at det kan medfører en indtjening hos DanPilot.
DanPilot, Danske Lodser og Søfartens Ledere anfører, at der mangler do-
kumentation for, at effektiviseringen af lodsområdet vil have positive
økonomiske og administrative konsekvenser for DanPilot. DanPilot anfø-
rer, at konkurrenceudsættelsen vil betyde et omkostningstab på 25 mio.
kr., og at tabet vil komme fra skibe, der i dag bidrager med det højeste
dækningsbidrag, og at de andre lovmæssige justeringer ikke vil kunne
opveje tabet.
DanPilot anfører, at lodsanalysens anbefalinger om ændrede regler for
certifikater, forsøg med landbaseret lodsning og de nye regler om lodspå-
sætningssteder bør sættes i værk senest samtidig med, at lovforslagets
ændringer af lodsloven træder i kraft.
KL og Danske Lodser anfører, at det ikke virker sandsynliggjort, at mu-
ligheden for at bruge DanPilots lodsbåde til øvrige kommercielle mariti-
me aktiviteter, vil give øget indtjening i større omfang. KL foreslår, at
staten med henblik på yderligere effektivitet fx forhandler med DanPilot
om, at lodserne i højere grad end i dag også påtager sig øvrigt fx admini-
strativt arbejde, så lodserne har mindre ventetid.
Danmarks Skibsmæglerforening er betænkelige ved udvidelsen af DanPi-
lots aktiviteter, hvis DanPilot ikke opererer på markedsvilkår.
Danske Havne mener, at der kan findes yderligere effektiviseringsgevin-
ster i DanPilot, og at der derfor bør fokus være på en fortsat tilpasning i
DanPilot.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1353820_0018.png
18/21
Danske Havne anfører, at maksimale takster må være takster, der sikrer,
at der ikke sker en konkurrenceforvridning, hverken i forhold til andre
transportformer eller så nogle havne kobles af transportnettet, og spørger
til, hvordan maksimaltaksterne tænkes fastsat.
Rigsrevisionen anfører, at de forventer, at Søfartsstyrelsen er opmærksom
på de udfordringer, der er for DanPilots økonomi, herunder forretnings-
mæssige ricisi, i forbindelse med konkurrenceudsættelsen. Rigsrevisionen
bemærker, at der endnu ikke er indgået en public service aftale mellem
Erhvervs- og Vækstministeriet og DanPilot som nævnt i lovbemærknin-
gerne.
Rederiforeningerne anfører, at der vil være risiko for overkompensation
og konkurrenceforvridning, hvis public service aftalen også omfatter re-
gionalområder, og mener ikke, at der skal ske krydssubsidiering til kon-
kurrenceudsatte områder.
Kommentar
De økonomiske konsekvenser for DanPilot ved ophævelsen af monopolet
og den gradvise konkurrenceudsættelse skal ses i forhold til lovforslagets
øvrige indhold, som vil skabe en række effektiviseringsmuligheder for
virksomheden.
Det er således vurderingen, at DanPilot vil kunne håndtere de økonomi-
ske konsekvenser ved ophævelsen af monopolet og den gradvise konkur-
renceudsættelse dels ved at fortsætte den allerede iværksatte effektivise-
ringsproces, hvilket vil kunne understøttes af en række af de initiativer,
der følger af lovforslaget, dels ved at der indføres et forsyningsbidrag på
lodsninger, der udføres af DanPilot og øvrige lodserier ved lodsning på
dansk søterritorium, jf. ovenfor. Lovforslaget justeres i den forbindelse,
så forsyningsbidraget omfatter alle lodsninger, herunder regionallods-
ninger, der foretages på dansk søterritorium.
Det er vurderingen, at de ovennævnte foreslåede justeringer som følge af
høringssvarerne samlet fortsat vil sikre, at DanPilots økonomi er bære-
dygtig. Det skyldes, at den justerede model for den gradvise konkurren-
ceudsættelse modsvares af, at en justering af de fastsatte takster vil give
DanPilot større mulighed for at opkræve markedsprisen end i dag, fx på
de ikke-lovpligtige regionallodsninger. Moderniseringen, herunder effek-
terne for DanPilots økonomi, vil blive evalueret første gang i 2018.
En public serviceaftalen med DanPilot er ved at blive indgået. Aftalen er
udformet under hensyntagen til, at priserne på DanPilots lodsninger er
fastsat ved bekendtgørelse, som DanPilot ikke har mulighed for at fravi-
ge. Aftalen vil skulle justeres, når reguleringen af DanPilots priser på
længere sigt ændres til maksimal- eller markedsbestemte priser, og når
DanPilot gives mulighed for at indgå storkundeaftaler. En fornyet public
service aftale forventes først at kunne udarbejdes, når det er afklaret, i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1353820_0019.png
19/21
hvilket omfang der sker overførelse af midler fra gennemsejlingsområdet
til regionallodsningsområdet.
3.7. Tidspunktet for ikrafttræden af ændringerne på lodsområdet
Rederiforeningerne anfører, at ikrafttrædelsen af lovforslagets bestemme-
ler vedrørende lodsning ikke bør udsættes unødigt.
Aalborg Pilot ApS udtrykker bekymring for, at lovens ændringer, der er
til fordel for DanPilot, sættes i kraft 1. januar 2015, hvorimod lovens æn-
dringer til fordel for private lodserier først sker med virkning fra 1. januar
2016. Aalborg Pilot ApS mener, at de private lodserier risikerer at blive
udkonkurreret af DanPilot i løbet af 2015.
Kommentar
Som anført i pkt. 3.6 er den public-service aftale, som er ved at blive ind-
gået med DanPilot, baseret på den eksisterende prisregulering med faste
priser, som er fastsat i medfør af lovgivningen. En række af de ændringer,
som giver DanPilot mulighed for at imødegå konkurrence fra andre lod-
serier, forudsætter, at der forinden indgås en ny public serviceaftale,
hvilket først kan forventes at ske i 2016, når der via DanPilots regnska-
ber er skabt klarhed over hvor stort omfanget af DanPilot overførsel af
midler fra gennemsejlingsområdet til regionallodsningsområdet er.
Som anført i pkt. 3.1 justeres den gradvise konkurrenceudsættelse af gen-
nemsejlingsområdet. Den gradvise konkurrenceudsættelse forudsætter
forberedelse også for at give eventuelt interesserede lodserier mulighed
for at erhverve de nødvendige certifikater mv. I lyset heraf er forslagets
ikrafttrædelsesbestemmelser ændret, således at ministeren fastsætter
tidspunktet for lovens ikrafttræden.
3.8. Definition af gennemsejlingslodsning
Aalborg Pilot ApS mener, at der er behov for en omdefinering af gen-
nemsejlingslodsninger, så private lodserier får adgang til at lodse fartøjer
til/fra dansk red til/fra søen.
Kommentar
Med lovforslaget åbnes der netop op for, at private lodserier, som led i
konkurrenceudsættelsen af gennemsejlingslodsningerne, vil få mulighed
for at foretage såvel regional- som gennemsejlingslodsninger. Dermed
kan de private lodserier også få adgang til at lodse fartøjer til/fra dansk
red til/fra søen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1353820_0020.png
20/21
4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
Myndigheder m.v.:
DanPilot
Erhvervsstyrelsen
Finansministeriet
Forsvarsministeriet
Justitsministeriet
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Miljøministeriet
Rigsrevisionen
Statsministeriet
Skatteministeriet
Transportministeriet
Udenrigsministeriet
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Færøernes Hjemmestyre
Grønlands Selvstyre
Erhverv og organisationer:
Advokatrådet
Assuranceforeningen SKULD
Bilfærgernes Rederiforening
CO-Søfart
Danmarks Fiskeriforening
Danmarks Rederiforening
Danmarks Skibskredit A/S
Dansk Industri
Dansk Metals Maritime Afdeling
Dansk Rib Charterforening, Danske Advokater
Dansk Sejlunion
Danmarks Fritidssejlerunion
Danske Havne
Danske Lodser
Danske Regioner
Fag og Arbejde (FOA)
Fagligt Fælles Forbund (3F)
Finansrådet
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd
Fiskernes Forbund
Foreningen af Småøernes Færgeselskaber
Forsikring & Pension
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd
HORESTA
Kommunernes Landsforening
Landsorganisationen i Danmark
Maskinmestrenes Forening
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1353820_0021.png
21/21
Offentligt Ansattes Organisationer
Radiotelegrafistforeningen af 1917
Rederiforeningen af 2010
Sammenslutningen af Mindre Erhvervsfartøjer
Skibsmæglerforeningen
Statstjenestemændenes Centralorganisation II
Søfartens Arbejdsmiljøråd
Søfartens Ledere
Dansk Navigatørforening
Træskibs Sammenslutningen.
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger
til lovforslaget:
Myndigheder m.v.:
DanPilot
Miljøministeriet
Rigsrevisionen
Erhverv og organisationer:
Aalborg Pilot ApS
Bilfærgernes Rederiforening
CO-Søfart
Danmarks Rederiforening
Danmarks Naturfredningsforening
Dansk Metals Maritime Afdeling
Danmarks Fritidssejlerunion
Danske Havne
Danske Lodser
Danish Pilot Service
European Maritime Pilots’ Association (EMPA)
Fagligt Fælles Forbund (3F)
International Maritime Pilots’ Association (IMPA)
Kommunernes Landsforening
Maskinmestrenes Forening
Rederiforeningen af 2010
Skibsmæglerforeningen
Søfartens Ledere