Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 176 Bilag 19, L 176 A Bilag 19, L 176 B Bilag 19
Offentligt
1375998_0001.png
Til lovforslag nr.
L 176
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 28. maj 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lodsloven, lov om sikkerhed til søs og forskellige
andre love
(Konkurrenceudsættelse på lodsområdet, skærpet strafniveau ved forvoldelse af søulykke eller ved sejlads i strid med godt
sømandskab m.v. og undersøgelse af dykkerulykker)
[af erhvervs- og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 15 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 1, 13 og 14 om deling af lovforslaget. Enhedslistens
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforsalg nr. 2. Er-
hvervs- og vækstministeren har stillet ændringsforslag nr. 3,
6-12 og 15. Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 4 og 5.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. april 2014 og var til 1.
behandling den 22. april 2014. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og Eks-
portudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den
20. december 2013 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm.
del – bilag 111. Den 2. april 2014 sendte erhvervs- og
vækstministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Danmarks Skibsmæglerforening,
Danske Havne,
Danske Lodser og Søfartens Ledere og
Aalborg Pilot ApS.
Erhvervs- og vækstministeren har over for udvalget kom-
menteret de skriftlige henvendelser til udvalget med undta-
gelse af en henvendelse, som forventes kommenteret inden
2. behandling.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-
gjort for deres holdning til lovforslaget:
Danske Havne,
Danske Lodser og Søfartens Ledere og
Aalborg Pilot ApS.
Samråd
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til erhvervs- og vækstmi-
nisteren til mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et
åbent samråd med udvalget den 19. maj 2014. Ministeren
har efterfølgende sendt udvalget det talepapir, der dannede
grundlag for ministerens besvarelse af spørgsmålene.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 47 spørgsmål til erhvervs- og vækst-
ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret
med undtagelse af et spørgsmål, som forventes besvaret in-
den 2. behandling.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (V, S, RV, LA og KF) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om en deling af lovforslaget. Flertallet
indstiller de under A og B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de af erhvervs- og vækstministeren stillede ændrings-
forslag og de af Dansk Folkeparti under nr. 13 og 14 stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af Enhedsli-
sten under nr. 2 stillede ændringsforslag og de af Sociali-
stisk Folkeparti under nr. 4 og 5 stillede ændringsforslag.
AX016281
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375998_0002.png
2
Venstres medlemmer af udvalget støtter den liberalise-
ring, som lovforslaget er udtryk for.
I den forbindelse lægger Venstre vægt på, at der ikke
med lovforslaget er lempet på de sikkerhedsbestemmelser,
der sikrer skibe og miljø i de danske farvande.
Endelig noterer Venstre sig, at den »åbningstid«, hvor
der kan ske lodsning i de mindre havne som i dag til takst-
pris, er blevet udvidet væsentligt (fra 12 til 18 timer), hvilket
alt andet lige vil være en lempelse af vilkårene for de min-
dre havne sammenholdt med det oprindelige lovforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF) vil stemme for ændringsfor-
slag nr. 1 om en deling af lovforslaget. Mindretallet indstil-
ler det under A nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. be-
handling. Mindretallet vil stemme for de til det under A
nævnte lovforslag stillede ændringsforslag. Mindretallet ind-
stiller det under B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de
under nr. 13-15 stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (SF) vil stemme for æn-
dringsforslag nr. 1 om en deling af lovforslaget. Mindretallet
indstiller det under A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med
de stillede ændringsforslag. Hvis de af Socialistisk Folke-
parti under nr. 4 og 5 stillede ændringsforslag ikke vedtages,
indstiller mindretallet det under A nævnte lovforslag til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet indstiller det under
B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de under nr. 13-15
stillede ændringsforslag.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær-
ker, at det for SF er helt afgørende at fastholde og udvikle
det høje sikkerhedsniveau ved sejlads i danske farvande. De
danske gennemsejlingsruter er nogle af verdens mest trafik-
erede farvande, og der er forventninger om en betydelig
vækst i de kommende år, specielt når det gælder olietrans-
porter. SF har således i mange år arbejdet for fremskridt i
retning af at få obligatorisk lodsning gennem danske farvan-
de, ligesom SF ønsker endnu større dansk pres på de flagsta-
ter, hvorfra fartøjer, der ikke anvender lods, kommer. Derfor
støtter SF de forbedringer, der ligger i lovforslaget.
Efter SF’s opfattelse er der derimod ikke leveret nogen
som helst dokumentation for, at en fuld liberalisering af
lodsområdet fører til, at flere vil anvende lods. Oplysninger-
ne om erfaringer i andre lande er sporadiske og ikke fyldest-
gørende, og en fuld liberalisering vil samtidig udgøre en
unødvendig øget risiko for sikkerheden.
SF ønsker derfor, at loven ikke skal omfatte en fuld libe-
ralisering, og har derfor foreslået, at der forsøgsvis åbnes op
indtil 2018 i begrænset omfang for at indhente erfaringer,
inden en endelig beslutning træffes.
Et
tredje mindretal
i udvalget (EL) vil stemme for æn-
dringsforslag nr. 1 om en deling af lovforslaget. Mindretallet
indstiller det under A nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for det af Enhedslisten
under nr. 2 og de af erhvervs- og vækstministeren under nr.
3 og 6-12 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme
hverken for eller imod de af Socialistisk Folkeparti under nr.
4 og 5 stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det
under B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de under nr.
13-15 stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at lov-
forslaget er et led i regeringens liberaliserings-/privatise-
ringsstrategi, som man også tidligere har set det med
DONG, og hvor privatisering af den danske velfærdssektor
såsom daginstitutioner, plejehjem, hospitaler og skoler også
hyldes som en mulighed.
Derfor virker dette lovforslag også som en liberalisering
for liberaliseringens egen skyld. Det her er igenigen konkur-
rencesamfundet, der stikker sit grimme fjæs frem, og det er
mest egnet til, på trods af hvad man siger, at forringe ar-
bejdsvilkårene og skabe lønpres på de ansatte. Det vil uund-
gåeligt føre til forringelse af sejladssikkerheden og forøge
truslen mod vores kystnære miljø og det følsomme havmil-
jø.
Ved en privatisering af lodsvæsnet er der jo også en klar
fare for, at der opstår en uhensigtsmæssig relation mellem et
rederi og det lodseri, der gerne ser rederiet som kunde igen –
måske endda fast kunde med mange lodsninger. Så kan man
jo klistre lovforslaget til med skærpelse af tilsyn med lodser-
ne og lodserierne og indberetningspligt osv., men i sidste
ende er det lodsen på broen, der observerer og konstaterer,
hvis noget er galt, og lodsen vil være under pres fra rederiet
og sit eget lodseri, hvis den pågældende ved, at rederiet bare
kan skifte lodseri ved næste gennemsejling.
Hvorfor egentlig? Hvorfor eksperimentere eller for den
sags skyld »reparere« på noget, som ikke er i stykker, men
som faktisk fungerer? Det eneste argument, der fremføres,
som Enhedslisten har kunnet se det, er prisen på gennemsej-
lingslodsning. En forventet prisreduktion på 17 pct., har
man regnet sig frem til på disse lodsninger, forventes at ani-
mere flere skibe til at tage lods ombord og dermed højne
sejladssikkerheden. Andre høringssvar peger på, at der skul-
le ganske meget mere til, hvis det var den vej, man skulle gå
for at få flere lodser på. Men hør nu her, priserne på gen-
nemsejling af dansk farvand placerer sig i midten af det
europæiske felt, stort set alle vores nabolande i umiddelbar
nærhed ligger højere end Danmark, nogle endda betragtelig
højere, når 96,3 pct. af samtlige skibe – og for tankskibenes
vedkommende faktisk 100 pct. – som er omfattet af IMO-
anbefalingerne om at tage lods ombord, rent faktisk følger
anbefalingerne, på trods af at der ikke er tale om lodspligt,
er der altså noget, der tyder på, at det ikke er de nuværende
priser, det er galt med.
Læg dertil, at prisen på havnelodsningerne kan forventes
at stige med måske helt op til 61 pct., som der er blevet gjort
opmærksom på – det er i hvert fald det, der subsidieres for
nogles vedkommende. Og her er der tale om godstransport
til og fra Danmark, hvor man er i konkurrence med ikke
mindst landtransporten.
Der er ingen tvivl om, at forslaget om liberalisering af
lodsvæsenet først og fremmest er lavet af hensyn til rederi-
erne og deres bundlinjer. Danmarks, måske verdens, i sær-
klasse mest forkælede erhverv bidrager på grund af tonnage-
skat og DIS-aflønninger jo ikke væsentligt til fælleskassen.
Alligevel skal de altså tilgodeses med endnu et »tilskud«.
Lovforslaget er uigennemtænkt og udtryk for ideologi.
Socialdemokraterne har lagt en håbløs kurs med den efter-
hånden religiøse tilbedelse af de frie markedskræfter. De
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375998_0003.png
3
sejler tilsyneladende uden brug af kompas eller søkort, og
har i hvert fald ingen lods ombord, der kan holde partiet fri
af farlige rev og skær. Sådan noget plejer at ende med forlis!
Enhedslisten stemmer på den baggrund imod lovforslag
A.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (Uffe Elbæk (UFG)) vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om en deling af lovforsla-
get. Mindretallet indstiller det under A nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de af erhvervs- og vækstministeren under nr. 3 og 6-12 stil-
lede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for
eller imod det af Enhedslisten under nr. 2 stillede ændrings-
forslag og de af Socialistisk Folkeparti under nr. 4 og 5 stil-
lede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de under nr. 13-15 stil-
lede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige ud-
valg):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lodsloven og lov om Dan-
pilot (Konkurrenceudsættelse på lodsområdet)« omfattende
§ 1, § 2, § 5, nr. 3, § 7 og § 8.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed til søs,
lov om sikkerhedsundersøgelse af ulykker til søs, lov om
ændring af søloven og forskellige andre love og lov om sø-
farendes ansættelsesforhold (Skærpet strafniveau ved for-
voldelse af søulykke eller ved sejlads i strid med godt sø-
mandskab m.v. og undersøgelse af dykkerulykker)« omfat-
tende § 3, § 4, § 5, nr. 1 og 2 og §§ 6, 7 og 8.
[Deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(DF og SF):
2)
Efter nr. 2 indsættes som nye numre:
»01.
§ 8, stk. 1,
affattes således:
»I forbindelse med lodsning kan lodsen mod betaling fast-
sat af det lodseri, som lodsen er beskæftiget i, medtage og
sidemandsoplære en lodsaspirant eller medtage en anden
lods til vedligeholdelse af dennes kendskab til farvandet.«
02.
I
§ 8, stk. 2,
udgår »endvidere«.«
[Lodsen/lodserierne får mulighed for at kræve betaling for
sidemandsoplæring og vedligeholdelse af andre lodsers far-
vandskendskab]
Af
erhvervs- og vækstministeren,
tiltrådt af
udvalget:
3)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 13
ændres i
stk. 1
»Gen-
nemsejlingslodsning« til: »Gennemsejlingslodsning i dansk
farvand«, og »til gennemsejlingslodsning« til: »til gennem-
sejlingslodsning i dansk farvand«.
[Præcisering]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(DF):
4)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 13
affattes
stk. 2
og
3
således:
»Stk. 2.
Søfartsstyrelsen kan efter ansøgning give private
lodserier tilladelse til at foretage op til i alt 800 gennemsej-
lingslodsninger årligt i dansk farvand. Efter en evaluering i
2018 kan der gives yderligere tilladelse til at foretage gen-
nemsejlingslodsninger med henblik på en fuld liberalisering
af gennemsejlingslodsningerne.
Stk. 3.
Tilladelsen meddeles med virkning fra 2016 og for
op til 4 år.«
[Begrænsning af konkurrenceudsættelsen på gennemsej-
lingsområdet]
5)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 13
affattes
stk. 5
såle-
des:
»Stk. 5.
Erhvervs- og vækstministeren kan efter en evalu-
ering i 2018 fastsætte regler om antallet af gennemsejlings-
lodsninger, der må foretages af private lodserier.«
[Begrænsning af konkurrenceudsættelsen på gennemsej-
lingsområdet]
Af
erhvervs- og vækstministeren,
tiltrådt af
udvalget:
6)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 19
ændres i
stk. 4
»12
sammenhængende timer« til: »18 sammenhængende timer«.
[Den normale lodsningsperiode for mindre havne udvides til
18 timer]
7)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 28, stk. 1, nr. 1,
ændres »loven eller« til: »loven,«.«
[Konsekvensændring]
8)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 30, stk. 1, nr. 1,
ændres »loven eller« til: »loven,«.«
[Konsekvensændring]
9)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375998_0004.png
4
»05.
Efter kapitel 13 a indsættes:
»Kapitel 13 b
Lodsning i grønlandske farvande
§ 33 b.
Lodsning i grønlandske farvande, som er foreskre-
vet i medfør af § 3, stk. 3, i lov om sikkerhed til søs, må kun
udføres af en lods, som i henhold til § 12 er certificeret til at
foretage lodsning i det pågældende område.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan indgå aftaler
med lodserier om, at de inden for et fastsat varsel skal stille
lods til rådighed for skibe, som er omfattet af lodspligten,
der er foreskrevet i medfør af § 3, stk. 3, i lov om sikkerhed
til søs.
Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler
om, at statsligt ejede lodserier inden for et fastsat varsel skal
stille lods til rådighed for skibe, som er omfattet af lodsplig-
ten, der er foreskrevet i medfør af § 3, stk. 3, i lov om sik-
kerhed til søs.
Stk. 4.
Bestemmelserne i §§ 8 og 9, § 11, stk. 3, §§ 12, 14
og 16-18, § 19, stk. 6, § 19 a, § 20, stk. 1, §§ 24-33 a og §
34, stk. 1, 4 og 5, finder anvendelse for lodsning, som er
omfattet af stk. 1.««
[Lovteknisk justering]
10)
Efter nr. 15 indsættes som nye numre:
»06.
I
§ 34, stk. 3,
indsættes efter »nævnte tilfælde«: », og
den pågældende leder ikke sikrer, at politiet eller Søfartssty-
relsen underrettes herom uden unødigt ophold efter skibets
anløb til havnen«.
07.
I
§ 40
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
§§ 8 og 9, § 11, stk. 3, §§ 12, 14 og 16-18, § 19,
stk. 6, § 19 a, § 20, stk. 1, §§ 24-33 b og § 34, stk. 1, 4 og 5,
kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft
for Grønland med de ændringer, som de grønlandske for-
hold tilsiger.««
[Lempelse af strafansvaret for havnedirektører, der sikrer
underretning af myndighederne om anløb til havnen af ski-
be, der ikke overholder lodspligten, og lovteknisk justering]
Til § 5
11)
Nr. 3
affattes således:
»3.
§ 4, nr. 2
og
3,
ophæves.«
[Lovteknisk justering]
Til § 8
12)
I
stk. 2
ændres »§§ 2-5« til: »§§ 2 og 5«, og i
stk. 3
ændres »§ 5 kan helt eller delvis« til: »§ 5 kan ved kongelig
anordning helt eller delvis«.
[Præcisering]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige ud-
valg):
Til § 7
13)
I
stk. 2
ændres »§§ 1 og 5« til: »§ 5«.
Til § 8
14)
I
stk. 2
ændres »Lodslovens § 19, stk. 5, og § 19 a,
som affattet ved § 1, nr. 4, og §§ 2-5« til: »§§ 3-5«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om deling af lovfor-
slaget]
Af
erhvervs- og vækstministeren,
tiltrådt af
udvalget:
15)
I
stk. 3
ændres »§ 5 kan helt eller delvis« til: »§ 5 kan
ved kongelig anordning helt eller delvis«.
[Præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1, 13 og 14
Det foreslås at dele lovforslaget i to lovforslag. Det ene
lovforslag (A) indeholder ændringerne omhandlende kon-
kurrenceudsættelse på lodsområdet. Det andet lovforslag (B)
indeholder ændringerne omhandlende skærpet strafniveau
ved forvoldelse af søulykke eller ved sejlads i strid med godt
sømandskab m.v. og undersøgelse af dykkerulykker.
Til nr. 2
Ændringsforslaget betyder, at lodsen fremover kan få be-
taling ved oplæring af nye lodser og ved medtagelse af en
anden lods til vedligeholdelse af dennes kendskab til farvan-
det. Efter gældende regler har lodsen i dag pligt hertil, men
uden at kunne kræve betaling herfor.
Enhedslisten finder det ikke rimeligt, at lodser og lodseri-
er i en konkurrencesituation kan pålægges henholdsvis at
oplære nye lodser og at vedligeholde kendskab til et farvand
hos andre lodser fra konkurrerende lodserier uden betaling.
Enhedslisten finder det helt uacceptabelt, at lodser og lodse-
rier (dvs. DanPilot og lodserne beskæftiget her) på denne
måde gratis skal medvirke til at »undergrave« deres egen ar-
bejdsplads, fordi regeringen vil tvinge en liberalisering igen-
nem, som der i virkeligheden ikke er markedsmæssig bag-
grund for.
Til nr. 3
Det præciseres, at det er gennemsejlingslodsning i dansk
farvand, der kun må foretages af lodser ansat i DanPilot og
lodser ansat i private lodserier, der har fået tilladelse hertil
af Søfartsstyrelsen. Det præciseres desuden, at bestemmel-
sen om, at kun sådanne lodser må formidles til gennemsej-
lingslodsning, kun gælder for gennemsejlingslodsning i
dansk farvand.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375998_0005.png
5
Til nr. 4 og 5
Ændringsforslagene medfører, at alene den første fase af
konkurrenceudsættelsen gennemføres i 2016, og at ingen
yderligere konkurrenceudsættelse sættes i gang før en evalu-
ering i 2018.
Til nr. 6
Ændringsforslaget indebærer, at den normale lodsnings-
periode for de mindre havne udvides fra 12 til 18 timer.
DanPilot vil fortsat have forsyningspligt 24 timer i døgnet,
men lodsninger, som foretages af DanPilot til eller fra de
mindre havne uden for 18-timersperioden, vil skulle udføres
til markedspris, uanset om der er tale om lodsning af skibe,
som er undergivet lodspligt.
Til nr. 7
Ændringen er alene en sproglig justering af bestemmel-
sen som konsekvens af, at der med lovforslaget indsættes et
nyt nr. 2 i lodslovens § 28, stk. 1. Ændringen har intet mate-
rielt indhold.
Til nr. 8
Ændringen er alene en sproglig justering af bestemmel-
sen, som konsekvens af at der med lovforslaget indsættes et
nyt nr. 2 i lodslovens § 30, stk. 1. Ændringen har intet mate-
rielt indhold.
Til nr. 9
Der er tale om en lovteknisk justering. Med lovforslaget
foretages en konsekvensændring af henvisningen til lodslo-
vens § 19 i de bestemmelser om lodsning i grønlandske far-
vande, der indgår i lov nr. 618 af 12. juni 2013 om ændring
af søloven og forskellige andre love. Da de pågældende be-
stemmelser endnu ikke er trådt i kraft, gennemføres konse-
kvensændringen, ved at bestemmelserne ophæves og affat-
tes på ny. Ændringen har intet materielt indhold.
Til nr. 10
Ad nr. 06
Lodslovens § 34, stk. 3, hvorefter en havnedirektør kan
straffes, hvis havnen modtager et skib, som ikke har taget
lods, selv om det er omfattet af lodspligt, har til formål at
fremme skibenes overholdelse af lodspligten, idet de enkelte
havne i vidt omfang kan motivere skibenes førere til at efter-
leve lodspligten.
Der er fortsat behov for, at havnene medvirker i sikringen
af, at skibene tager lods. Det vurderes dog, at strafansvaret
for havnedirektøren er for vidtgående. Bestemmelsen har ik-
ke været anvendt i praksis.
Bestemmelsen foreslås derfor lempet, således at en hav-
nedirektør ikke kan straffes efter bestemmelsen, såfremt den
pågældende efter skibets ankomst sikrer, at myndighederne
underrettes om skibets manglende overholdelse af lodsplig-
ten. Havnedirektøren kan således ikke straffes, såfremt den
pågældende sikrer, at Søfartsstyrelsen eller politiet underret-
tes om skibets overtrædelse af lodspligten uden ugrundet op-
hold efter skibets anløb til havnen. Havnedirektøren kan kun
straffes, såfremt den pågældende har kendskab til overtræ-
delsen, medmindre den pågældende bevidst holder sig i uvi-
denhed herom.
Ad nr. 07
Der er tale om en lovteknisk justering. Med lovforslaget
foretages en konsekvensændring af henvisningen til lodslo-
vens § 19 i de bestemmelser om lodsning i grønlandske far-
vande, der indgår i lov nr. 618 af 12. juni 2013 om ændring
af søloven og forskellige andre love. Da de pågældende be-
stemmelser endnu ikke er trådt i kraft, gennemføres konse-
kvensændringen, ved at bestemmelserne ophæves og affat-
tes på ny. Ændringen har intet materielt indhold.
Til nr. 11
Der er tale om en lovteknisk justering, der hænger sam-
men med ændringsforslag nr. 8 og 9, hvorved bestemmelser-
ne i lov nr. 618 af 12. juni 2013 om lodsning i grønlandske
farvande nyaffattes. Nyaffattelsen af bestemmelserne inde-
bærer, at lovforslagets ændring i bestemmelserne skal ophæ-
ves. Ændringen har intet materielt indhold.
Til nr. 12 og 15
Det præciseres, at en ikraftsættelse for Færøerne af lov-
forslagets § 5 kun kan ske ved kongelig anordning.
Benny Engelbrecht (S) Julie Skovsby (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)
fmd.
Peder Christensen (S) Ole Sohn (S) Ida Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Steen Gade (SF)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Uffe Elbæk (UFG) Kim Andersen (V)
Michael Aastrup Jensen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)
nfmd.
Preben Bang Henriksen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V)
Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF)
Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375998_0006.png
6
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375998_0007.png
7
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 176
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervs- og vækstministeren
Henvendelse af 7/4-14 fra Aalborg Pilot ApS
Notat af 30/4-14 fra Danske Havne
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Materiale til brug for Søfartens Lederes og Danske Lodsers foretræde
for udvalget 8/5-14
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Præsentation fra Søfartens Lederes og Danske Lodsers fælles foretræ-
de 8/5-14
Henvendelse af 14/5-14 fra Danmarks Skibsmæglerforening
Henvendelse af 19/5-14 fra Aalborg Pilot ApS
Henvendelse af 21/5-14 fra Aalborg Pilot ApS
Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren
1. udkast til betænkning
2. udkast til betænkning
3. udkast til betænkning
4. udkast til betænkning
Henvendelse af 28/5-14 fra Aalborg Pilot ApS
Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren
5. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 176
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om kommentar til henvendelsen af 7/4-14 fra Aalborg Pilot
ApS, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil redegøre for de kommunaløkonomiske tab og
konsekvenser for Langeland, Ærø og Svendborg, der måtte blive ramt
af tab som følge af lovforslaget, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om en liste over de havne, der efter senest tilgængelige oplys-
ninger vil blive omfattet af begrebet »mindre havn«, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om antallet af anløb til de under spørgsmål 3 nævnte havne, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, i hvor mange af de under spørgsmål 4 nævnte anløb der
blev rekvireret lodsbistand, til erhvervs- og vækstministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm., om de under spørgsmål 5 nævnte lodsninger er foretaget om
natten eller om dagen (kl. 06-18), til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om der foreligger oplysninger, der indikerer, hvornår »åbnings-
tiden« i forslaget, for så vidt angår små havne, vil blive placeret, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
3
4
5
6
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375998_0008.png
8
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Spm., om der foreligger antagelser vedrørende størrelsen af den mer-
pris, der forventes at skulle betales ved lodsning uden for åbningsti-
den, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om en redegørelse for de forventede økonomiske og erhvervs-
mæssige konsekvenser for de i spørgsmål 3 nævnte havne for det til-
fælde, at der som angivet i forslaget vedtages »åbningstid«, til er-
hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om en redegørelse for den forventede størrelse på det forsy-
ningsbidrag, der skal betales ved lodsning af et skib af en given stør-
relse, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor rapporten ȯkonomiske effekter for DanPilot som
følge af forslag til ændring af lodsloven«, udarbejdet af erhvervsadvo-
katfirmaet Gorrissen Federspiel, ikke længere er at finde på DanPilots
hjemmeside, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå
Fejloprettelse
Spm. om kommentar til notatet af 30/4-14 fra Danske Havne, til er-
hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad regeringen og/eller DanPilot har foretaget sig for at
forøge anvendelsen af lods ved gennemsejling gennem bilateral kon-
takt til flagstater, rederier m.v. og gennem FN og EU, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om regeringen og/eller DanPilot har kortlagt, hvilke rederier og
skibe der som hovedregel ikke anvender lods, og om det i bekræftende
fald er information, der er offentligt tilgængelig, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke tiltag ministeriet har undersøgt med henblik på at sik-
re øget anvendelse af lods ved gennemsejling, og hvilken effekt disse
tiltag kan have, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvilke muligheder der ligger for vedtagelser i IMO eller EU,
som vil kunne sikre større anvendelse af lods ved gennemsejling i far-
vande som de danske, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om Danmark som flagstat ved lov kan pålægge skibe under
dansk flag altid at anvende lods ved gennemsejling af bestemte far-
vande i verden, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om fremsendelse af et notat, som redegør for de udenlandske ek-
sempler på konkurrenceudsættelse eller opsplitning af lodstjenesten,
som regeringen har kendskab til, erfaringerne hermed (uheldsfre-
kvens, øget anvendelse af lods og priser) samt status i de enkelte til-
fælde, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil stille et ændringsforslag, således at alene
første fase af konkurrenceudsættelsen gennemføres i 2016 og ingen
yderligere konkurrenceudsættelse sættes i gang før en evaluering i
2018, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375998_0009.png
9
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Spm. om kommentar til materiale fra Søfartens Ledere og Danske
Lodser, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til artiklen »Lovforslag om lodsliberalisering er i
strid med international traktat« fra Søfartens Lederes hjemmeside, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til præsentationen fra Søfartens Lederes og Dan-
ske Lodsers fælles foretræde 8/5-14, til erhvervs- og vækstministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om DanPilot er forpligtet til at foretage lodsninger i døgnets 24
timer alle årets dage og i alle områder, til erhvervs- og vækstministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om der er områder og/eller tidspunkter i løbet af et døgn eller et
år, hvor DanPilot ikke foretager lodsning eller ikke er forpligtet hertil,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange lodsninger DanPilot foretager fordelt på områ-
der og tidspunkter, samt prisfastsættelsen for DanPilots lodsninger, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan der er sikret eller kan sikres transparens og gen-
nemsigtighed i forhold til anvendelsen af midlerne i Forsyningspuljen,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvem der er organiseret i Søfartens Ledere, og hvorfor pri-
vate lodser ikke er med i Søfartens Ledere, til erhvervs- og vækstmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm., om det ikke er urimelige konkurrencevilkår for private lodser,
at private lodser skal indbetale forsyningsbidrag for en given lodsning
til Forsyningspuljen, mens DanPilot kan udføre samme lodsning med
underskud og overføre midler fra Forsyningspuljen til dækning af un-
derskuddet på den pågældende lodsning, til erhvervs- og vækstmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil stille ændringsforslag om en deling af lovfor-
slaget, således at de elementer i lovforslaget, der gør det muligt, at
dykkerulykker kan undersøges af Den Maritime Havarikommission,
og de elementer, der skærper strafniveauet for visse søulykker, udskil-
les til et selvstændig lovforslag, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå
MFU spm., om ministeren kan garantere, at lovforslaget ikke er i strid
med den såkaldte Øresundstraktat, til erhvervs- og vækstministeren,
og ministerens svar herpå
MFU spm., om ministeren er enig i, at liberaliseringen af gennemsej-
lingslodsningen vil medføre differentierede priser gennem f.eks. stor-
kunderabatter, og at dette kan være i strid med Øresundstraktatens for-
pligtelse for Danmark til ens priser for lodsning for gennemsejlende
skibe, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm., om ministeren er enig i, at opkrævning af et forsyningsbi-
drag som foreslået i lovforslaget kan være i strid med Øresundstrakta-
tens forpligtelser for Danmark til ikke at opkræve afgifter af nogen art
på skibe, der gennemsejler de danske farvande, til erhvervs- og vækst-
ministeren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375998_0010.png
10
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
MFU spm., om ministeren har konsulteret nogle af de lande, som Dan-
mark i henhold til Øresundstraktaten er forpligtet over for i henseende
til opkrævning af afgifter og ens lodstakster på gennemsejlende skibe,
med henblik på de pågældende landes vurdering af, om de vil føle sig
krænket af forslagene om differentierede priser og opkrævning af for-
syningsbidrag, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 14/5-14 fra Danmarks Skibs-
mæglerforening, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om besvarelsen af spørgsmål 4 skal forstås således, at der ikke
har været anløb til de havne, hvor der i den i besvarelsen anførte tabel
ikke er angivet tal, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om ministeren mere specifikt kan oplyse eller subsidiært anslå
for de enkelte havne, hvor mange lodsanlæg der har været tale om,
herunder hvor mange lodsanløb, der har været i tidsperioden kl. 07-19
og i tidsperioden kl. 19-07, til erhvervs- og vækstministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvilke havne der ville falde ind under »åbningstidsreglen«,
hvis procentsatsen var f.eks. ¼ i stedet for den foreslåede procentsats
�½, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange anløb til de pågældende havne, som er nævnt i
svaret på spørgsmål 3, der har benyttet lods i henholdsvis 2010, 2011
og 2012, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/5-14, til er-
hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til udformning af ændringsforslag, hvorefter
alene første fase af konkurrenceudsættelsen gennemføres i 2016 og in-
gen yderligere konkurrenceudsættelse sættes i gang før en evaluering i
2018, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om regeringen vil rette henvendelse til de relevante flagstater
med henblik på en bilateral aftale om, at skibe fra flagstaten altid bru-
ger lods ved gennemsejling af danske farvande, til erhvervs- og vækst-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren finder, at skibe under bekvemmelighedsflag kan
overtales til at tage lods om bord på grund af en lavere pris som følge
af øget konkurrence, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om oversendelse af et notat, der for de i svaret på spørgsmål 19
nævnte lande – og for Canada – sammenligner uheldsfrekvensen siden
konkurrenceudsættelsen med frekvensen forud for konkurrenceudsæt-
telsen, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/5-14 fra Aalborg Pilot
ApS, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 21/5-14 fra Aalborg Pilot
ApS, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375998_0011.png
11
47
48
Spm., om ministeren kan bekræfte modtagelsen af og beskrive indhol-
det i en bekymret henvendelse fra ministeren for økonomi, beskæfti-
gelse, transport og teknologi i Schleswig-Holstein, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 28/5-14 fra Aalborg Pilot
ApS, til erhvervs- og vækstministeren
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 176
Samråds-
Titel
spm.nr.
A
Samrådsspm. om, hvordan det sikres, at der ikke sker forringelser af
sikkerheden til søs, til erhvervs- og vækstministeren
B
Samrådsspm. om krav til uddannelse og lokalkendskab i forbindelse
med lodsning, til erhvervs- og vækstministeren
C
Samrådsspm. om, hvordan forsyningspligten med lodsning til tabsgi-
vende opgaver vil blive tilrettelagt, til erhvervs- og vækstministeren
D
Samrådsspm. om, hvor meget en lods tjener i gennemsnit, til erhvervs-
og vækstministeren
E
Samrådsspm. om at redegøre for den manglende sammenhæng mel-
lem landdistriktspolitikken og regeringens lovforslag, til erhvervs- og
vækstministeren