Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 176 , L 176 A , L 176 B
Offentligt
1369759_0001.png
ERHVERVS- OG
Besvarelse af spørgsmål 1 ad L 176 stillet af udvalget den 8. april
2014.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 7. april 2014 fra Aalborg
Pilot ApS, jf. L 176 - bilag 2
Svar:
Formålet med lovforslaget er at modernisere det danske lodssystem, så
der åbnes for mere konkurrence, lavere priser på gennemsejlingslodsning
og kundetilpassede lodsningsydelser. Det sker bl.a. med henblik på, at
flere skibe vil tage lods om bord og på længere strækninger ved gennem-
sejling af de danske farvande, hvor der ikke kan kræves lodspligt. Det
høje niveau for sejladssikkerhed og miljøsikkerhed i danske farvande
fastholdes.
For at sikre lige konkurrencevilkår på hele lodsmarkedet i Danmark får
DanPilot og alle andre lodserier endvidere adgang til at tage markedspris
for de regionallodsninger, hvor skibene ikke har lodspligt.
Den eksisterende krydssubsidieringsordning, som DanPilot foretager i
dag mellem gennemsejlingsområdet og regionalområdet, afvikles med
lovforslaget.
Det indebærer også bedre muligheder for, at de private lodserier, som fx
Aalborg Pilot ApS kan konkurrere, og føre til en mere gennemsigtig ord-
ning og mere lige konkurrence. Herunder også, at den nuværende takst-
bekendtgørelse, der medfører kunstigt lave priser for regionallodsninger,
fremadrettet kun vil gælde i havnenes åbningstid for skibe, der er omfattet
af lodspligten. For de øvrige regionallodsninger vil det være markedspri-
sen der gælder.
Det kan oplyses, at lovforslaget giver mulighed for at indføre et forsy-
ningsbidrag. Forsyningsbidraget betales af lodserierne, så de skibe, der
anvender lods, bidrager til at dække de meromkostninger, som er forbun-
det med, at DanPilot fortsat vil være pålagt forsyningspligt
Konkret indebærer forsyningspligten, at DanPilot skal opretholde et be-
redskab, så de kan stille lods til rådighed overalt til hver en tid i de danske
farvande.
Forsyningsbidraget vil blive udformet på en måde, så der tages højde for
opretholdelsen af dette beredskab samtidigt med, at der tages højde for de
langsigtede gevinster som DanPilot forventes at have ved at være pålagt
forsyningspligten. Det er ikke hensigten, at forsyningsbidraget anvendes
til at finansiere underskud, der følger af ineffektiv drift.
VÆKSTMINISTEREN
15. maj 2014
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
DK - 1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk