Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 176 Spørgsmål 22, L 176 A Spørgsmål 22, L 176 B Spørgsmål 22
Offentligt
1366986_0001.png
Lovforslag om lodsliberalisering er i
strid med international traktat
07-05-2014 12:48
Med regeringens lovforslag om liberalisering af lodsmarkedet, kan Danmark lægge sig ud med en lang
række nabolande og internationale samhandelspartnere. Danmark har nemlig forpligtet sig til at sikre, at
udenlandske skibe altid betaler det samme som danske skibe for at tage lods, ligesom Danmark ikke må
pålægge udenlandske skibe nogen former for afgifter i forbindelse med deres passage af dansk farvand.
Af Jakob Wandel | Søfartens Ledere | 29 89 00 98 |
[email protected]
| Foto: Kronborg/Thomas Rahbek
Lovforslaget om liberalisering af lodsmarkedet i Danmark, som netop nu behandles i Folketinget, strider måske på
flere punkter mod den såkaldte Øresundstraktat. Den 157 år gamle "Traktat ang. Afløsningen af Sund- og
Belttolden" blev indgået i 1857 i forbindelse med ophævelsen af Øresundstolden, hvor en lang række
søfartsnationer og nuværende samhandelspartnere betalte Danmark en klækkelig erstatning som kompensation.
Med indgåelsen af traktaten og modtagelsen af erstatningen, påtog Danmark sig samtidig en række forpligtelser.
Én af dem er, at Danmarks skal sikre, at ingen udenlandske skibe betaler mere for at tage lods ved gennemsejling
af dansk farvand end danske skibe.
Læs også: DanPilot om forsvundet rapport: Den skulle ikke have været offentliggjort
Lodstakster skal være ens for alle
Af den stadigt gældende traktat frem går det således, at"at Lodspengene skulle være moderate, at een og samme
Taxt skal gjælde for danske og fremmede Skibe, og bemeldte Afgift overhovedet kun vil kunne affordres de Skibe,
der frivillig have betjent sig af Lodser".
Hele idéen med Regeringens foreslåede konkurrenceudsættelse af lodsmarkedet er imidlertid at skabe billigere,
men på samme tid også differentierede, lodstakster.
Får ét rederi en billigere pris til sine skibe end et andet, fx i kraft af en storkunde- eller rabataftale mellem et rederi
og et lodseri, vil det være i strid med Øresundstraktaten og dermed en overtrædelse af Danmarks internationale
forpligtelser, idet det ikke længere er "een og samme Taxt"foralle skibe.
Læs hele den såkaldte "Øresundstraktat" på Retsinformation her (direkte link).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
"Forsyningspligtsbidrag" også kontraktstridigt
Ved ingåelsen af Øresundstraktaten forpligtede Danmark sig ligeledes til"ikke at opkræve nogen Told,
Lastepenge, Fyr- og Fyrtaarnsafgifter, Tøndepenge, eller nogensomhelst anden Skibs- eller Ladningsafgift af de
Skibe, der passere Belterne eller Sundet for at begive sig fra Nordsøen til Østersøen, eller omvendt, hvad enten
de ikkun seile igjennem de Danske Farvande eller nødes til der at kaste Anker eller søge Havn, det være sig paa
Grund af Søtilfælde eller formedelst Handelsoperationer."
Men dette er netop, hvad lovforslaget bl.a. lægger op til. For at det statsejede lodseri DanPilot skal kunne
opretholde forsyningspligten i samtlige danske farvande, skal et såkaldt forsyningspligtsbidrag, indeholdt i samtlige
lodstakster, dække DanPilots omkostninger ved at opretholde forsyningspligten.
Dermed pålægges udenlandske skibe reelt en afgift, hvilket er i strid med Danmarks internationale forpligtelser. De
lande Danmark har forpligtet sig over for er bl.a. USA, Norge, Sverige, Tyskland, Holland, Storbritannien, Rusland,
Frankrig og mange andre lande, hvis skibe besejler de danske stræder.