Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 176 , L 176 A , L 176 B
Offentligt
1369899_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
17. maj 2014
Besvarelse af spørgsmål 9 ad L 176 stillet af udvalget den 23. april
2014 efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V)
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for de forventede økonomiske og erhvervs-
mæssige konsekvenser for de i spørgsmål 3 nævnte havne for det tilfælde,
at der som angivet i forslaget vedtages ”åbningstid”.
Svar:
DanPilots forsyningspligt for alle lodsninger til danske havne fastholdes
med lovforslaget.
Der anløber kun få skibe om året i de mindre havne, men forsyningsplig-
ten betyder, at DanPilot alligevel altid skal kunne stille en lods til rådig-
hed. Det kræver, at DanPilot opretholder en større kapacitet end der er
brug for.
Med lovændringen indføres en afgrænsning mellem større og mindre
havne. Det følger således af lovforslaget, at en mindre havn defineres
som en havn, der havde en årlig fragtgodsomsætning de foregående to ka-
lenderår på mindre end en �½ procent af den samlede godsomsætning for
fragtskibsgods i perioden.
DanPilot vil fortsat opkræve betaling til faste priser efter den såkaldte
takstbekendtgørelse for de lovpligtige regionallodsninger til og fra danske
havne.
I de mindre havne får DanPilot dog
mulighed for at aftale en såkaldt ”åb-
ningstid” på 12 sammenhængende timer med havnen. Åbningstiden
fastættes i samarbejde med havnen, så der tages hensyn til skibenes be-
hov for lodsning i den pågældende havn.
Lovpligtige lodsninger til de mindre havne, der udføres inden for den så-
kaldte 12-timers
”åbningstid”,
vil fortsat kunne ske til takstprisen, mens
lovpligtige lodsninger uden for den 12-timers
”åbningstid”
vil ske til
markedspris.
Den eksisterende krydssubsidieringsordning, som DanPilot foretager i
dag mellem gennemsejlingsområdet og regionalområdet, afvikles med
lovforslaget. Krydssubsidieringsordningen har bidraget til, at DanPilot
med tab har leveret regionallodsninger til kunstigt lave priser.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DanPilot har oplyst, at den gennemsnitlige pris for regionallodsninger i
2013 var ca. 7.200 kr. Den lavest fakturerede regionallodsning kostede
2.450 kr. og den højest fakturerede regionallodsning kostede 66.610 kr.
Priserne er angivet eksklusiv moms.
Det er ikke muligt at angive, hvad prisen for regionallodsninger vil være
uden for
”åbningstiden”
i de mindre havne, da prisen vil blive fastsat på
markedsvilkår efter forhandling mellem den enkelte havn og det lodseri,
som den enkelte havn måtte vælge at anvende.
Det må dog, alt andet lige, forventes at priserne for lodsning i de mindre
havne vil være højere udenfor ”åbningstiden” end inden for ”åbningsti-
den”.