Transportudvalget 2013-14
L 177 Bilag 1
Offentligt
1358532_0001.png
1358532_0002.png
1358532_0003.png
1358532_0004.png
1358532_0005.png
1358532_0006.png
Københavns KommuneTeknik- og MiljøforvaltningenCenter for Miljø
Vedr:Partshøring Metrobyggeri, Sagsnr.2013-0158716 Dokumentnr. 2013-0156716-5 – SønderBoulevard - udvidede arbejdstider samt dispensation for overskridelse af gældende grænseværdierfor støj:Skal indledningsvis stærkt beklage Københavns Kommune ikke har evnet at distribuere dennepartshøring som personlig post. Når posten ikke er personlig bliver den ikke omadresseret!Efter nu mere end et år under betingelser der har gjort mig decideret syg og alvorligt mentaltpåvirket, får jeg kun kendskab til denne høring ved en tilfældig samtale. Det er sommerferie og detkan kun have krævet et absolut minimum af empati at tænke, alle der på nogen måde kan, harfjernet sig så langt som overhovedet muligt fra det støjhelvede mm. Københavns Kommune ogMetroselskabet har budt på og accepteret det seneste år.Flyttede i koloni – tæt nok på lufthavnen til at kunne nyde alle starter og landinger – for 7 ugersiden og er først i sidste uge stoppet med den nødvendige beroligende medicin. Alene det at læsePåbuddet i nat udløste en voldsom reaktion og fik åndenød, ondt i brystet samt krampe i maven.Præcis lige som det meste af vinteren med kulmination i foråret hvor jeg tror jeg var tæt på etsammenbrud efter ikke at have haft mulighed for at sove siden efteråret.Har som nærmeste nabo næsten kunnet røre boretårnet fra Höllscher Wasserbau (HW) fra altanenpå Sommerstedgade og har haft op til 3 store boretårne inden for 20 m fra mine vinduer modSønder Boulevard.Er 65år og har aldrig, på trods af jeg har levet et forholdsvis usædvanligt og oplevelsesrigt liv,oplevet så mange livsfarlige situationer, en absurd nonchalance og ligegyldighed ift. gældenderegler og krav, samt en absolut, fuldkommen og total mangel på allermest basale hensyn.Endvidere har man ikke engang evnet at orientere om og forberede os på de absolut mest støjendearbejder – som lovet – hvilket var en betingelse for tidligere dispensation.I og med der ikke er specielt meget positivt at referere skal jeg oplyse jeg ikke klagede over støjen tilekspropriationsnævnet, da jeg lige havde været på Stampesgade hvor jeg efterfølgende kan forståHW var i gang med deres voldsomt støjende boringer. Har tidligere givet udtryk for dyb foragt forden behandling beboerne der blev udsat for. Havde endvidere set afslag fra Metroselskabets hovneadvokat samtidig med jeg på daværende tidspunkt fandt nattestøjen fra værtshusene betydeligtmere generende. Selve borearbejdet i sig var på daværende tidspunkt forholdsvis acceptabelt, nårdet nu ikke kunne være være anderledes. Denne holdning blev dog brat ændret og jeg finder voregrundlæggende menneskerettigheder voldsomt angrebet. Lidt synd idet en ændring imenneskesyn, professionalisme samt et absolut minimum af respekt helt uden omkostningerkunne have afhjulpet disse påvirkninger. Og det er faktisk trist.Det er sandsynligvis ikke Center for Miljø’s fagområde men den allervigtigste prioritet her og nu erat få ordnede og sikre forhold for os i trafikken, uanset om de kommer imod – en i øvrigt nærmest
deprimerende elendig – trafikregulering. Få hundrede m fra byggepladsen blev en person kørt nedi en højresvingsulykke for et par år siden, lastbilbranchen valgte at markerede denne medyderligere en højresvingsulykke på Nørrebro samme dag, og alligevel fortsætter man helt udenhæmninger og skrupler af nogen art.Skal kort fremhæve en række eksempler via copy paste fra Metroselskabets årsberetning 2012 derer helt uden relation til den virkelighed og dagligdag vi har oplevet som nærmeste naboer tilbyggepladsen:Anlæggelsen af Cityringen er et stort, kompliceret og i perioder støjende arbejde, der på sigt kommer hele byen til gode,men som i anlægsperioden berører borgerer, besøgende og virksomheder – og i særlig grad de mennesker, der er naboertil byggepladserne. Det er Metroselskabets ambition at sikre god information og inddragelse af borgere.Der gennemføres løbende målinger på naboernes tilfredshed med informationen fra Metroselskabet. Denne tilfredshedligger generelt set højt, og det er fortsat Metroselskabets ambition, at naboerne oplever saglig/troværdig og rettidiginformation samt åbenhed fra Metroselskabet. Metroselskabet vil derfor også i 2013 have fokus på naboernesreaktioner.?????????Metroen er en miljøvenlig transportform, og Metroselskabet prioriterer højt, at anlæggelsen af Cityringen foregårsikkerheds-og arbejdsmiljømæssigt forsvarligt.

Den overordnede fremdrift i Cityringsprojektet er tilfredsstillende. Cityringens budget følges som

forventet, og ved udgangen af 2012 forventer Metroselskabet fortsat, at Cityringen åbner med udgangen

af 2018. Metroselskabet følger nøje udviklingen i fremdriften i Cityringsprojektet.

I Metroselskabet er det højt prioriteret at sikre, at naboer og andre interesserede løbende er godt informeret om detigangværende samt det kommende arbejde påpladsen, så naboerne så vidt muligt kan indrette sig på en god måde ihverdagen.Metroselskabet bestræber sig på at være så tilgængelig som muligt, og derfor er der i samarbejde med Copenhagen MetroTeam oprettet et fælles kontaktnummer, som bliver personligt betjent i alle døgnets 24 timer.Med det formål at kunne yde en endnu bedre informationsservice til naboer ved f.eks. verskridelser af arbejdstiden,særtransporter og lign. har Metroselskabet iværksat et sms-varslingssystem i samarbejde med Copenhagen Metro Team.Metroselskabet stiller krav til sig selv og sine leverandører, der på flere områder er skrappere end lovgivningenforeskriver.Det er blandt andet tilfældet med miljø, arbejdsmiljø og sikkerhed, hvor Metroselskabets særlige krav og egne tiltagbeskrives nedenfor.– arbejde på at minimere ulykkesfrekvensen og forhindre arbejdsrelateret sygdom eller ulykker– sikre, at arbejdsmiljøarbejdet på Cityringen følger best practise inden for det tekniske og sociale område– inspirere og uddanne medarbejdere på projektet, så de har tilstrækkelig viden om arbejdsmiljøregler, så de kan agerehensigtsmæssigtAlle ulykker og tæt-på-hændelser analyseres for forebyggende/korrigerende handlinger for at undgå, at de sker igen.
Endvidere en række eksempler fra København og Frederiksbergs Kommuners hvidbog overindsigelser og bemærkninger januar 2009:Anlægsfasen:
Kommunerne bemærker endvidere, at detailplanlægningen af trafikken fra tunnelarbejdspladserne ogstationsarbejdspladserne sker i samarbejde mellem Metroselskabet og kommunerne i strategiarbejdet, samtefterfølgende.Luftforurening3.3 Udarbejdelse af strategier til håndtering af miljøgener Københavns og Frederiksberg Kommuner har iVVMredegørelsen/miljørapporten vurderet, at anlægsarbejderne for Cityringen kan gennemføres uden alvorligemiljømæssige konsekvenser, under forudsætning af, at der gennemføres passende afværgeforanstaltninger. Der vil væretale om væsentlige udfordringer for både entreprenører, Metroselskabet og kommuner i at sikre, at anlægsarbejdernekommer til at forløbe miljømæssigt tilfredsstillende. Der er derfor i VVM-redegørelsen stillet krav om, at Metroselskabet itæt samarbejde med kommunerne udarbejder strategier for håndtering af de væsentligste miljøproblemer i anlægsfasen.Man mener, at det er vigtigt, at kommunen på alle tidspunkter i processen stiller krav til Metroselskabet om at gøre alt,hvad der er teknisk muligt – uden økonomisk begrænsning – for at sikre, at gener minimeres, og at kommunerneafsætter de nødvendige ressourcer og har øjnene åbne overfor at finde løsninger, som gør arbejdet så lempeligt sommuligt for byens borgere. Nogle indsigere mener, at det er vigtigt, at kommunerne tager deres rolle som kontrollerendemyndighed alvorligt og håber, at kommunen vil forpligte sig til grundigt at overvåge og følge op på problemer, somanlægsarbejdet kommer til at forårsage i lokalområder rundt i hele København. Der opfordres til kontrollerendestøjmålinger.3.4.2.4 Kommunernes rolle som tilsynsmyndighed Kommunerne vil i forbindelse med tilladelser og dispensationer sikresig, at bygherre og/eller entreprenør gennemfører egenkontrol. Kommunerne vil derudover gennemføre stikprøvemæssigkontrol, der følger op på, om de givne vil-Cityringen - hvidbog over høring 32 kår overholdes. Endvidere vil der blive førtkontrol i tilfælde af klage. Dette er sædvanlig praksis.
Osv osv.Metroen bliver sikkert god når den er færdig, men set fra min lejlighed har det været absolutdeprimerende at observere den totale ligegyldighed og manglende professionalisme der harkendetegnet byggeriet de første 15 mdr.Påbuddet er sikkert godt ment, men med erfaringen fra det sidste år er jeg allerede ved at fåhjertestop. Selve borearbejdet var slemt, men det var alle accessoriske maskiner, lastbiler ogværktøjer mm der gjorde det uudholdeligt – og ser absolut intet i nuværende påbud der sikrer detteikke sker igen.Skal kommentere Påbuddet af 21062013:1. ser fint ud på papiret men de er jo grundlæggende helt kolde og lover og lover2. generelt mangler der periodeafgrænsning – lige som man store dele af foråret har haftmere end svært ved at overholde de grænseværdier de allerede var pålagt. End ikkehjemmesiden formåede de at holde opdateret, hvilket dog skete et par minutter efterklage.3. nærmeste nabo dækker i Metroselskabet’s tankegang over flere hundrede meter. Eg harman det sidste år ikke flyttet mikrofonen en mm uanset arbejde lige som den er monteretpå det absolut mest stille område effektivt afskærmet af to støjvægge ift. lastvogne mm.Elektrisk tårnkran??4. 5+ 6+7 ser 67 db(a) som fuldkommen urealistisk og henviser til MiljøstyrelsensReferencelaboratorium for støjmålinger rapport #21, samt desværre erfaringer fra detseneste år med lastbiler og entreprenørmaskiner i tomgang i op til 6 timer – uden nogenindgriben overhovedet fra Metrobyggeriets tilsynsførende folk. Specielt ad. #7: kørselmed terrængående gaffeltruck. Denne’s ekstremt aggressive bakalarm samt førerens
8.9.10.
13.
temperament ifm voldsomme accelleringer med den lave gearing stod for en endog megetstor del af ulemperne. Som tidligere nævnt har hverken trafikstyrelsen ellerarbejdstilsynet nogle krav om bakalarm, og flere eksperter har tilkendegivet der findesmeget moderate akustiske versioner tilgængelige. Samtidig kunne man knapt hørealarmen på nogle af de store betonkanoner og tunge blokvogne. Jf vejledning 5/1985ekstern støj fra virksomheder er det almindeligt anerkendt at tydeligt hørbare toner i enstøj medfører, at støjer er betydeligt mere generende , end en tilsvarende støj med sammestyrke, men uden hørbare toner, selv om det ækvivalente støjniveau i db er det samme.Lignende forhold gør sig gældende ved tydeligt hørbare impulser i støjen med deraffølgende 5 db tillæg. Det er igen svært at genkende virkeligheden ift. Miljøstyrelsensvejledning 6/1984 Måling af ekstern støj.ser desværre at de 80 db(a) vil blive brugt som reference hvis ikke nærmere defineretNotat af 10. maj 2013: ???? og har ikke noteret nogen støjdæmpning overhovedet.+11+12 ville værdsætte de blev lagt på Metroselskabets hjemmeside for reference og(nødvendig) kontrol. Kommunikationen om udvidede arbejdstider blev altid udsendtmed forholdsvis kort varsel ca 1500 i snit samme dag, og en hel del fortsatte langt ud overvarslet, lige som tidspunkterne ofte var helt forkerte. Den såkaldte hotline havde igenbetydelige problemer med at komme i kontakt med ansvarshavende –lykkedes kun éngang, hvor de ikke forsøgte at lure os med direkte forkert information.dejligt, men dette fremgik også af hvidbog samt vvm redegørelse og tidligere påbud –uden nogen indvirkning overhovedet. Ser også et betydeligt behov for at specificere at denvoldsomme – og unødvendige brug af signalhorn elimineres og erstattes afmobilkommunikation – som chaufførerne tydeligt har lært at bruge samtidig med at debakker i tæt trafik og har en kop kaffe i hånden… En enkelt solstrålehistorie er jegkontaktede BMS direkte i marts/april da henvendelser til Metroselskabet om samme ikkehavde nogen virkning overhovedet. De havde en ekstrem aggressiv chauffør der brugtehornet nærmest konstant for at få åbnet porten. Var genemæssigt på niveau medManiscopic’en – altså voldsomt – En Kim Knudsen reagerede meget positivt med detsamme og fik det stoppet øjeblikkeligt. Vidunderligt. Senere begyndt han så igen ogringede til BMS, hvor en anden herre var indsat i situationen og beklagede og fortaltechaufføren havde fået en advarsel. Han ringede tilbage så tilbage med en opdatering ogkunne meddele vi ikke ville få flere gener med pågældende chauffør. SCT og Unicon erher fuldkommen kolde og ligeglade – også med hvorledes deres chauffører optræder itrafikken. Én gang hvor en Unicon havde været 3 cm fra at køre en cyklist ned var defuldkommen uinteresserede, og det er med erfaringen fra det sidste år kun et spørgsmålom tid før vi har en ulykke. Her har G4S vagterne også stort ansvar, men det er tydeligt depå ingen måde er klædt på til at løfte dette, desværre.
Det er desværre urealistisk at nævne alt men de væsentligste advarsler, indvendinger og protesterfølger i ikke prioriteret orden bortset fra item 1. :1) Absolut livsfare pga. lastbiler x5 på 3 mdr!!!
2) Støj bak alarmer tangerende psykisk tortur3) Kraftig støj fra tomgang4) Kraftigt accelererende lastbiler5) Kraftig accelererende maniscopic – værste med bakalarm6) Kraftig støj fra Sydslam tørsugere – også om lørdagen på ikke arbejdsdage7) Ingen information ved de værste støjforhold8) Metroselskabets Advokat har nærmest dumforklaret os ift støjbekæmpelse9) CMT’s hotline var tydeligvis instrueret til at komme med forkert info om muligt10) CMT’s hotline talte om baggrundsstøj på en uvarslet lørdag med knap 90 db!11) CMT’s hotline kunne kun én gang få forbindelse til ansvarshavende efter pres12) CMT’s hotline uinformeret og ikke opdateret13) Voldsom udstødningslugt fra Hölscher Wasserbau14) HW fuldkommen uinteresserede i hensyn og færdselsregler15) HW’s vogne stod alle i tomgang hele dagen det meste af tiden neden for vinduerne16) CMT’s støjhegn har reflekteret og forstærket larmen om natten fra værtshusene17) CMT har konsekvent brugt kloakkerne til nedspuling af grus og sten fra byggeplads –oversvømmelse hjørnet Sdr Blvd/Skelbækgade ved mindre regnvejr primo juli 201318) CMT’s flag/trafikvakter ved udkørsel totalt uinteresserede og tydeligt uinstruerede19) Ingen klager er taget seriøst af Metroselskabet, uanset20) Voldsom brug af signalhorn fra lastbiler og maniscopic21) Flere af chaufførerne nærmest debile ift. hensyntagen og respekt i trafikken eg VidtoftJimmy og Thomas.22) Én chauffør tydeligt psykisk afvigende, var der kun én gang, heldigvis23) Københavns Kommune komplet uinteresseret i trafikproblemerne24) Københavns Politi uinteresseret i trafikproblemerne, travlt med at notere cyklister25) CMT’s pladslogistik havde voldsom og unødvendig påvirkning af sikkerhed for borgere26) CMT’s støjmåler mikrofon placeret på den absolut mindst støjbelastede position
27) CMT’s ”28) CMT’s ”29) CMT’s ”
” placeret så støjhegnene skærmer larmen fra accelererende lastvogne mm” ikke flyttet en mm hele forløbet” afskærmet fra støj i Sommerstedgade rundt om hjørnet (allerværst)
30) Metroselskabets folk greb aldrig ind over for alle køretøjerne i tomgang31) CMT’s folk spulede det sidste af hydraulikolien i graven da Metroselskabets folk var gået32) Projektører ofte tændt efter pladsen var lukket33) Manglende varsling af aftenarbejde /arbejde meget længere end varslet34) Holdt op med at læse mails om fredagen pga de ofte sendte varsler med timers varsel35) Nærmest konstant manglende afblænding af svejsearbejde36) Lastvognene kørte nærmest konstant på cykelstien, enkelte forsøgte leve op til fagligheden37) ”hjulvask” – what a joke – halvdelen af tiden var der ikke engang vand I pølen38) Trafiklys ikke tildækket – mange har holdt tilbage pga usikkerhed om de virkede39) Metroselskabet har ikke evnet at holde hjemmesiden ajour med gældende begrænsninger40) Metroselskabet har intet gjort for at minimere støjen jf. hvidbog41) Metroselskabet meddeler så sent som i årsberetningen 2012 at arbejdet går efter planen??42) HW og Trevi borekranfører urinerer under projektørerne med mindre end 10m til toilet43) Sydslam tørsugere blev aldrig varslet om lørdagen44) Har 8 sider med detaljeret dokumentation vedrørende overskridelser samt en nærmestuendelig foto dokumentation.Nærværende påbud umuliggør nu søvn i det eneste tidspunkt vi kan sove forholdsvis ufortyrretinden værtshusgæsterne bliver fulde og ikke kan høre så de bliver nødt til at råbe. Vi har såledesofte (5-6 x pr uge) været vågne det meste af natten allerede inden Metrobyggeriet starter kl. 0700pga støj fra værtshusgæsterne som åbenbart har lov at opføre sig som, hverken Politi eller ellerCenter for Miljø håndhæver således gældende kovgivning og bekendtgørelser.Havde ambitioner om at uddybe punkterne 1-44 men orker det ikke længere. Ser det som der totaltmangler styring og ambitioner om at overholde gældende regler. Står dog gerne til rådighed vedevt. uklarheder.