Transportudvalget 2013-14
L 177 Bilag 1
Offentligt
1358535_0001.png
1358535_0002.png
1358535_0003.png
Københavns KommuneTeknik- og MiljøforvaltningenCenter for MiljøNjalsgade 132300 København SHar modtaget mail af 19. marts 2014 som refereret:Quote ”Center for Miljøbeskyttelse er ikke klar over, hvilke støjmodeller du henviser til.Er det dem, som ligger til grund for udbetaling af erstatning, eller til dem, som er grundlaget for udstedelseaf påbud?”Unquote
21. marts 2014
Har ikke tidligere hørt om flere modeller og det har ej heller været muligt at finde nogle – ligesomde i min optik burde være identiske??Rent faktisk synes ”man” også at have mere end rigeligt i at frembringe én støjmodellering re SBV.Formoder den der nu er tilgængelig på m.dk fra 07032014 er den Metroselskabet søgte omudsættelse for på fristdagen den 24102013 – til den 22112013 re. SBV og som Herr Hans ChristianKarsten har taget del af – og åbenbart ikke bekymret sig videre om, præcis som resten af Teknik- ogMiljøforvaltningen.

Men jeg modtager meget gerne begge – samt disses beregningsforudsætninger.

Skal endvidere referere Jeres mail af 18022014: Quote ”Afslutningsvisskal jeg oplyse, at Center forMiljøbeskyttelse, alene i januar måned 2014 har foretaget 46 tilsyn på Sønder Boulevard på alletider af døgnet. Ved de tilsyn bliver det hele tiden forsøgt at optimere de forskellige processer. Vier dog helt bevidste om, at så voldsomme bygge- og anlægsaktiviteter ikke kan udføres udengener for de omkringboende.”UnquoteI havde også ca. 195 tilsyn det første år i hvad der skulle have været den mest støjende del afprojektet, og 1410 sidste sommer – og så spørger vi os selv – hvad har i gjort???Mener jeg tidligere har spurgt hvad der er BAT ved anlægsplads SBV uden at få svar, og skalgentage min request.Den kan evt. knyttes sammen med Jeres overstående kommentar ang. Antal tilsyn hvor jeg villesætte meget stor pris på hvad der er optimeret overhovedet.Kan evt. oplyse der de sidste dage er en kranfører der kører med kranen som var det absolut førstegang og nærmest kontinuerligt kaster containeren ind i ophænget og jorden.Ift. ordet optimering skurret det fælt i ørene – og tangerer bevidst chikane - når man ser på detteophæng og underlag. Stål mod stål – ingen forsøg overhovedet på at afværge støj.Det bliver så endnu mere grotesk når man tænker tilbage på udmeldingerne re. Støjmodelleringerneog jeres udtalelser om det ikke er nødvendigt med forbud mod bakalarmer –

da der ikke vil være

trafik på pladsen i udvidet arbejdstid! - tager lige et udråbstegn til!!

Er for træt til selv at finde en passende diplomatisk beskrivelse af ovenstående – så ser frem til etforslag fra jer – eller nogle af de ph.d. jurister der har skrevet det sidste år.Har tidligere informeret et antal gange at Metroselskabet bruger kloaksystemerne som affaldsplads

konstant!

– første gang allerede efter 6 mdr og næsten alle kloakker i området er nu stoppet. Desidste her på begge sider af Sommerstedgade for et par mdr. siden og dem i området vedSkelbækgade SBV har været det i over et år og der gror ligefrem blomster og græs ud af dem omsommeren.Selv den mindste lille støvregn – så er der oversvømmelser.SBV afvander hele området fra Ingerslevgade – og selv kloakkerne oppe på Dybbølsbro er stoppetalle sammen – det er så ikke Metroselskabet, men i betragtning Københavns Kommunes lige harhaft store Skybrudsplaner i høring kan det undre med den totale ligegyldighed.Når man har brugt flere måneder i kælderen og mistet rigtig mange penge, minder og klenodieropleves det ikke som særlig imponerende.Har dog sat meget stor pris på Kenneth endelig fik fjernet alle lastbilerne fra Sommerstedgade sidstjeg ringede til vagten i slutningen af februar. Første gang han fjernede dem var der totalt kaosoveralt og der holdt lastvogne i tomgang alle steder og nærmest blokerede trafikken og den totalemangel på bare et minimum af styring blev blotlagt. Bare synd det skulle tage næsten 2 år. Håberdet gælder alle anlægspladser!Oven i købet kommer de alle ad Ingerslevgade som nærmest er industrikvarter og ville være perfektsom venteposition, og vi har jo set de alle har mobiltelefoner i og med de kan bruge dem samtidigmed de bakker ind.Man kan så undre hvornår i får stoppet de sidste bakalarmer – som i allerede 0111013 meddelteabsolut ikke skulle bruges efter 1800, ja, det var endda en direkte forudsætning i aftalen medentreprenørerne de ikke blev brugt.Man kan så undre der endnu ikke er etableret alternative sikkerhedsrutiner – igen - alt sejler og deter dybt frustrerende at opleve den totale og gennemførte ligegyldighed der præger anlægspladsen.Vil også gerne vide hvad i har gjort i og med man har overskredet grænseværdierne nærmestkonstant alle de gange jeg ringede i vinter og således har haft belæg for det?Det er ligeledes svært ikke at mistænke støjmålingerne nu igen er forsinket med vilje, dagrænseværdierne selv nu helt klart bliver overskredet – oveni købet uden tillægget for impulser!Jeg har opfattet dit brev i december 2013 til Metroselskabet om porten i ”støjhegnet” positivt.I og med den har stået åben nærmest konstant vil jeg sætte stor pris på en kopi af alle KKTMF’stidligere henvendelser re samme.Jeg vil også gerne have kopi af Metroselskabets dispensationsansøgninger til arbejde i udvidetarbejdstid – der jo skulle søges hver gang.
Jeres kvindelige – eller i hvert fald den eneste jeg har talt med – meddelte 03122013 det ikke varnødvendigt med mobile støjbarrierer pga anlægspladsen’s størrelse, samt ved anden samtale mediodecember 2013 at KKTMF havde besluttet disse afværgeforanstaltninger ikke længere varnødvendige. Har aldrig fået svar på det og skal hermed spørge hvorfor - samt beslutningsunderlagetfor samme.Har også talt med et par af jer i december om de nærmest grotesk sjusket opkastede støjbarrierermod støjmålingsensoren – og undrer hvorfor man ikke har – optimeret – dem?Det var så et meget lille udpluk af virkeligheden her på SBV – og sikkert andre anlægspladser også.Glæder mig til at se forudsætningerne som nævnt – og tager meget gerne imod dem alene – udenat afvente svar på resten af dette brev.
Med venlig hilsen-Og god week-end
Claus HovmandSønder Boulevard 371720 V
Ps: har tidligere tilbudt jer at låne en stærk plasticspand, som den elkran der skulle have været herjf. påbuddet af 15072013 – og som vi aldrig har set kunne løfte, men fik aldrig svar og formoderman ikke er interesseret. I mellemtiden kan jeg så glæde mig over man bruger en 160 Tons kranmed 360 diesel hk til at løfte småting med.Pss: har også tidligere refereret mange af lastbilerne kører retur med op til flere m3 i containerne -uafdækket, og i og med man i forvejen laster max på 22 tons er der sikkert overvægt på mange afdem.Det er også svært ikke at undre man ikke regulerer lastbiltrafikken således de ikke skal forsøgestærkt støjende at nå 80 km/h på de 40 m hen til Skelbækgade.Som med bakalarmerne er der også mange der endnu ikke har forstået tomgang skal minimeres –og ved forespørgsel i vinter er der mange der end ikke kender til Københavns Kommunestomgangsregulativ – præcis som kvinden fra metrovagten i december med en attitude så det varnødvendigt at spørge om hun var fra Metroselskabet eller KKTMF’s metrovagt.