Transportudvalget 2013-14
L 177 Bilag 6
Offentligt
1370167_0001.png
Til lovforslag nr.
L 177
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 0. maj 2014
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring og ligningsloven
(Supplerende miljømæssige vurderinger, bemyndigelser til at fastsætte regler om forurening og gener fra byggepladserne,
kompensation til metrobyggepladsernes naboer, skattefritagelse for kompensation m.v.)
[af transportministeren (Magnus Heunicke)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. april 2014 og var til 1.
behandling den 24. april 2014. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Den 11. april 2014 sendte transportministeren de ind-
komne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Foreningen af Naboer til Nørre-
broparken (FANN).
Transportministeren har over for udvalget kommenteret
den skriftlige henvendelse til udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-
gjort for deres holdning til lovforslaget:
Benny Engelbrecht (S)
fmd.
Karin Gaardsted (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S)
Rasmus Prehn (S) Anne Sina (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Ida Auken (RV) Lone Loklindt (RV) Karsten Hønge (SF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)
Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)
nfmd.
Troels Lund Poulsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)
Beboerforeningerne ved Marmorkirken
Foreningen af Naboer til Nørrebroparken (FANN)
Spørgsmål
Udvalget har stillet 41 spørgsmål til transportministeren
til skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]
2. Indstillinger [og politiske bemærkninger]
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller
et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/
mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
DokumentId
Journalnummer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370167_0002.png
2
Karsten Nonbo (V) HAns Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF)
Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370167_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 177
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
Titel
Høringsnotat og høringsvar, fra transportministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Oversendelse af udkast til bekendtgørelser om forurening og gener fra
Cityringens byggepladser og nabopakken i høring, fra transportmini-
steren
Præsentationsmateriale i forbindelse med Foreningen af Naboer til
Nørrebroparken's (FANN) foretræde for Transportudvalget den
20/5-14
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 177
Spm.nr.
1
2
3
4
5
6
7
8
Titel
Spm. om, hvilke værktøjer til håndhævelse af støjreglerne, Køben-
havns Kommune og Frederiksberg Kommune vil få stillet til rådighed,
til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt kommunerne får mulighed for at stille krav om
styrket egenkontrol m.v., til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvilke administrative sanktionsmuligheder kommunerne vil
få til deres rådighed m.v., til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om der i forslaget til supplerende VVM for Cityringen lægges
op til, at det bliver muligt at gennemføre såvel aften- som natarbejde
m.v., til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil sikre, at særligt muligheden for natarbejde
kun vil kunne tages i brug på de arbejdspladser, hvor det er absolut
nødvendigt m.v., til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om kommunerne i disse tilfælde vil få mulighed for at stille
krav om yderligere støjafdækning m.v., til transportministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm., om der særskilt vil blive reguleret for støjpeaks i aften- og nat-
tetimerne m.v., til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren kan be- eller afkræfte, at årsagen til, at naboer til
metrobyggeriet kan klage over miljøforhold, er, at der kommet en År-
hus-konvention, jf. s. 1 i brev fra Metroselskabet til ejerkredsen af 18.
februar 2014, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor miljøbeskyttelsesloven mod sædvane blev indskre-
vet i Citymetroloven, til transportministeren, og ministerens svar her-
Spm. om, hvorvidt og i hvilket omfang ministeriet har en tilsynsfor-
pligtelse overfor Metroselskabets dispositioner, f.eks. planlægning,
økonomi, udførelse af arbejdet, overholdelse af miljøbeskyttelseslo-
ven, arbejdsmiljøloven mv., til transportministeren, og ministerens
svar herpå
9
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370167_0004.png
4
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Spm. om, hvilke større forsinkelser, der blev registreret i forbindelse
med anlæg af metroens tre første etaper, forsinkelsernes årsag, samt
hvor meget disse forsinkelser bidrog til at fordyre byggeriet med, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan og hvor ministeren vil placere et ansvar for de nu-
værende forsinkelser, som er opstået i forbindelse med anlæg af City-
metroringen, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om at tilsende udvalget beregninger af scenarier, der viser, at
metrobyggeriet evt. risikerer at blive op til seks år forsinket, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren deler den holdning, som bl.a. Metroselskabet
gentagne gange har givet udtryk for, at forsinkelserne i anlægsarbejdet
i det væsentligste skyldes myndighedsbehandlingen af naboklagerne,
til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvornår Rigsrevisionens kulegravning af økonomien og sty-
ringen af metrobyggeriet ventes at være færdig, til transportministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke forsinkelser, der til dato har været i metrobyggeriet,
hvad angår levering af boremaskiner og andet materiel, forsinkelser på
de enkelte byggepladser som følge af strakspåbud fra arbejdstilsynet
m.v., til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens udtalelse til Politiken den 27. februar 2014 om
"at økonomien (i metrobyggeriet) ikke må skride", og om dette ikke
allerede er sket, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at ministeren og forligspartierne har fjernet borgernes klage-
muligheder i forbindelse med metrobyggeriet, og hvilke andre mulig-
heder end domstolene borgerne har til deres rådighed, til transportmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om det er i overensstemmelse med regeringsgrundlagets ord om
god regeringsførelse, at tilsidesætte borgernes klagemuligheder, som
det er sket med aftalen om metrobyggeriet af 21. februar 2014, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt der i miljøbeskyttelsesloven, Århus-konventionen
eller anden relevant lovgivning, bestemmelser m.v. er hjemmel til at
tilsidesætte borgernes klagemuligheder, til transportministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, hvorfor evt. problemer med grundvandssænkning ikke er
medtaget i lovforslaget, til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, i hvilket omfang Metroselskabet i sin planlægning har taget
højde for evt. klager til Natur- og Miljøklagenævnet over grundvands-
sænkning, og om sådanne klager vil have opsættende virkning, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor erhvervsvirksomheder, f.eks. butikker, ikke kom-
penseres for det tab de måtte lide i forbindelse med anlægget af City-
metroen, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor støj måles ved facaden og ikke i lejligheder, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370167_0005.png
5
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
Spm. om der er forskel på, hvordan støj opleves i en 1-værelses lejlig-
hed, og hvordan den opleves i en 4-værelses lejlighed, til transportmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren vil tage initiativ til, at støjmålinger udføres af
neutral instans og ikke af Metroselskabet grundet habilitetsproblemer-
ne ved at selskabet måler egne aktiviteter, til transportministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om Metroselskabet iflg. gældende bestemmelser for selskabets
virke kan overtage ejendomme med henblik på et senere salg, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange påbud fra Arbejdstilsynet der er blevet givet til
hver enkelt af Metroselskabets byggepladser siden byggeriet blev
igangsat, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at alene de mest støjramte naboer til byggeriet genhuses,
men ikke de der "kun" udsættes for nattestøj omkring 55 db(A), til
trods for at også støj på dette niveau vurderes at være sundhedsskade-
lig, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om "en fast regulering af forurening og gener" i aftalen af 21.
februar 2014 efter ministerens opfattelse betyder, at der reelt udstedes
carte blanche til, at Metroselskabet fremover kan gøre som det vil på
byggepladserne, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om nærværende lovforslag vil danne præcedens vedr. fremtidige
anlægsprojekter, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke beføjelser embedslægen vil få, evt. også beføjelser til
at kunne standse byggeriet i tilfælde af konkrete trusler mod liv, hel-
bred og velfærd m.v., til transportministeren, og ministerens svar her-
Spm. om ministeren vil tage initiativ til at etablere en opmand eller
"miljøombudsmand", der skal kunne mægle mellem beboerne og Me-
troselskabet/ejerkredsen, og som har mandat til at træffe afgørelse uaf-
hængig af økonomiske og politiske interesser, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om at be- eller afkræfte, hvorvidt Metroselskabet har udskiftet
det rådgivende støjfirma Grontmij, med Cowi, og i bekræftende fald
hvorfor., til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor Metroselskabet har reducerer niveauet for de støj-
målinger i Nørrebroparken, der er accepteret af såvel Københavns
Kommunes tilsyn som Natur- og Miljøklagenævnet, til et lavere ni-
veau, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt Metroselskabet har anvendt en lignende frem-
gangsmåde på andre byggepladser end Nørrebroparken, til transport-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren i sin vurdering af de sundhedsskadelige konse-
kvenser i forbindelse med anlægsarbejdet vil basere sin vurdering på
egne skøn eller på WHO’s og Sundhedsstyrelsens normer, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370167_0006.png
6
38
39
40
41
Spm. om, hvorfor der i lovforslaget ikke findes tiltag til at regulere
byggearbejdet i retning af færre miljøgener, til transportministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt Metroselskabet planlægger en direkte adgang fra
Borgergade til metrostationen ved Marmorkirken med henblik på at
forøge passagerunderlaget, til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om ministerens kommentar til præsentationsmaterialet fra For-
eningen af Naboer til Nørrebroparken (FANN) af 14/5-14, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt der er lige muligheder for alle naboerne til metro-
byggeriet for at benytte aflastningstilbud og søge midler til f.eks. støj-
reducerende tiltag som lydisolerende vinduer, til transportministeren,
og ministerens svar herpå