Transportudvalget 2013-14
L 177 Bilag 7
Offentligt
1374712_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 25
Talepapir til samrådsspørgsmål A, B, C og D
Tak for ordet.
Med udvalgets tilladelse vil jeg først
besvare spørgsmålene A og D under ét
og dernæst spørgsmålene B og C under
ét.
Spørgsmål A og D
Tak for ordet
Spørgsmål A: Er ministeren enig i, at
der ved støjniveauer over 55 dB(A) er
tale om sundhedsskadelig
støjpåvirkning
især ved påvirkning
gennem længere tid, hvilket der er tale
om ved en række metrobyggepladser så
som Nørrebroparken og
Marmorkirken?
Spørgsmål D: Hvorfor mener
ministeren
jf. lovforslagets
bemærkninger
at naboerne kun har
krav på 35%, henholdsvis 55% af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374712_0002.png
Side 2 af 25
genhusningsudgifterne, når støjen er
mellem 55 og 65 dB(A), når Natur- og
Miljøklagenævnet i sin afgørelse fra 5.
februar 2014 om påbud til
byggepladsen ved Nørrebroparken
henleder opmærksomheden på,
”at der
kan være behov for genhusning i
perioder, hvor støjniveauet er over
WHO’s guideline på 55 dB(A)
ved de
pågældende boliger. Dette gælder især,
når det sker aften eller nat og i særlig
grad, hvis der er særligt følsomme
beboere som børn, gravide, ældre,
svagtseende samt personer med
hørehandicap.”
Svar på
spørgsmål A og D
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at der
med forslaget til ændring af
cityringsloven foreslås en samlet
regulering af forholdene for
metrobyggepladsernes naboer, der sikrer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374712_0003.png
Side 3 af 25
en fuldstændig transparens og
forudsigelighed omkring naboernes
situation i resten af Cityringens
anlægsfase.
Naboerne vil med andre ord på
baggrund af lovforslaget kunne forudse
præcis, hvilke muligheder de har for
kompensation og genhusning i resten af
anlægsfasen, og hvilke støjgrænser og
arbejdsvilkår der gælder for
Metroselskabet.
Jeg er overbevist om, at denne
forudsigelighed og gennemsigtighed er
altafgørende for rigtig mange af de
berørte naboer
også for deres
velbefindende, tryghed og sundhed.
Jeg vil også gerne slå fast, at selve den
kompensationsordning for
metrobyggepladsernes naboer, der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374712_0004.png
Side 4 af 25
foreslås indført med lovforslaget, i meget
vid udstrækning er baseret på den
principafgørelse om erstatning til
metrobyggepladsernes naboer, som
Ekspropriationskommissionen traf den
10. juli 2013. Og lad mig her
understrege, at kommissionen er den
instans, der træffer afgørelser om
ekspropriationer og erstatning for
nabogener som følge af alle større
offentlige anlægsprojekter.
Ekspropriationskommissionen
repræsenterer altså den højeste
ekspertise inden for dette område, og
den træffer sine afgørelser uafhængigt af
nogen anden offentlig myndighed,
herunder naturligvis også uafhængigt af
transportministeren.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374712_0005.png
Side 5 af 25
Ekspropriationskommissionen har altså
med sin principafgørelse af 10. juli 2013
truffet beslutning om principperne for
fastsættelse af erstatning til de beboere,
der er udsat for gener og ulemper som
følge af den udvidede arbejdstid på
Cityring-byggeriet. Efter naboretlige
regler gælder det, at naboer til fast
ejendom skal have erstatning, hvis de
udsættes for gener og ulemper, der
overstiger, hvad der må tåles som led i
den almindelige samfundsudvikling.
Her vil jeg gerne understrege, at
Ekspropriationskommissionens
vurdering ikke kun er en juridisk
vurdering.
Ekspropriationskommissionen
inddrager også lægefaglige vurderinger,
når der er behov for det. Som grundlag
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374712_0006.png
Side 6 af 25
for Ekspropriationskommissionens
fastsættelse af erstatningsniveauerne i
principafgørelsen af 10. juli 2013 indgik
da også en lægefaglig vurdering fra
Embedslægens side.
Ekspropriationskommissionen har på
baggrund af denne lægefaglige vurdering
afgjort, at beboerne er berettiget til
erstatning, når støjen fra arbejderne på
metrobyggepladserne overstiger et
gennemsnitligt udendørs støjniveau på
55 dB(A) om aftenen og natten. For støj
mellem 55 og 60 dB(A) om aftenen ydes
der ikke erstatning, fordi beboerne
samtidig er blevet tilbudt forskellige
aflastningsmuligheder, herunder
hotelværelser og kontorfaciliteter.
Ekspropriationskommissionen har
fastsat erstatningsniveauerne ud fra den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374712_0007.png
Side 7 af 25
betragtning, at det skal være muligt at
tilkøbe afværgeforanstaltninger, der
giver mulighed for at få hverdagen til at
hænge sammen.
Disse afværgeforanstaltninger kan være
støjreducerende tiltag i lejligheden,
f.eks. støjdæmpende vinduer, der kan
sænke støjniveauet i lejligheden
væsentligt, eller enhver anden
foranstaltning, der kan sikre beboerne
en god og velfungerende hverdag.
De kompensationsniveauer, der foreslås
i lovforslaget, svarer til
erstatningsniveauerne i
Ekspropriationskommissionens
principbeslutning
med den klare
forbedring, at det er det maksimalt
tilladte støjniveau, der er bestemmende
for kompensationens størrelse, og ikke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374712_0008.png
Side 8 af 25
det gennemsnitlige støjniveau på
lejlighedens facade. Det betyder også, at
naboerne har krav på 35 % af den
maksimale kompensation, når støjen ved
døgnarbejde ligger mellem 55 og 60
dB(A) og på 50 % af den maksimale
kompensation, når støjen ligger mellem
60 og 65 dB(A). Kompensationen til de
enkelte beboere fastlægges på baggrund
af de meget detaljerede støjkort, der
findes i den supplerende VVM-
redegørelse.
I den sammenhæng synes jeg også, at
der er grund til at fremhæve, at
grænseværdierne i den supplerende
VVM-redegørelses støjkort udtrykker de
maksimale
støjniveauer, som de
pågældende beboere kan udsættes for.
De beboere, der efter støjkortene i den
supplerende VVM-redegørelse udsættes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374712_0009.png
Side 9 af 25
for nattestøj mellem 55 og 60 dB(A) og
modtager kompensation herfor, vil
derfor i den typiske situation ofte opleve
et gennemsnitligt faktisk støjniveau om
natten, der er lavere. Det samme gælder
for beboere, der udsættes for nattestøj
mellem 60 og 65 dB(A), ligesom det også
gælder for beboere, der udsættes for
nattestøj, der berettiger til 100 %
kompensation eller genhusning.
Som spørgeren bemærker i spørgsmål D,
gav Natur- og Miljøklagenævnets
sagkyndige medlem i
sundhedsspørgsmål, Anders Carlsen, i
nævnets afgørelse af 5. februar 2014
udtryk for, at det var hans vurdering, at
der kan være behov for genhusning af
beboere i perioder, hvor støjniveauet er
over WHO’s guideline på 55 dB(A) ved
de pågældende boliger. Dette gjaldt efter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374712_0010.png
Side 10 af 25
Anders Carlsens vurdering især, når det
sker aften og nat, og i særlig grad, hvis
der er særligt følsomme beboere som
børn, gravide, ældre, svagtseende samt
personer med hørehandikap.
Lad mig understrege, at jeg er helt enig i,
at WHO’s guideline på 55 dB(A) er en
meget vigtig rettesnor. Men det er
samtidig en rettesnor, som bliver
meningsløs, hvis ikke den nuanceres i
forhold til de konkrete omgivelser, en
given støjpåvirkning forekommer i.
WHO opstiller i sin rapport
’Night noise
guidelines for Europe’
anbefalinger til
støjgrænser for den årlige
gennemsnitlige støjpåvirkning på
baggrund af sundhedsfaglig viden.
WHO’s
sundhedsmæssige undersøgelser
beskriver det indendørs støjniveau, som
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374712_0011.png
Side 11 af 25
ved flere års påvirkning kan have
sundhedsmæssige effekter, mens
støjgrænserne for Cityringens
byggepladser er fastsat for udendørs
støj.
I WHO’s metodik er det sådan, at det
indendørs støjniveau omsættes til et
udendørs støjkrav gennem en antagelse
om dæmpningen i facaden. WHO
antager, at dæmpningen i facaden er 21
dB(A) som et gennemsnit for Europa, og
heri indgår, at vinduerne er åbne en del
af tiden. Dæmpningen på 21 dB(A) i
facaden må anses for lavt sat efter
danske forhold, hvor der er relativt
velisolerede huse, som dermed har
større dæmpning i facaden end
gennemsnittet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374712_0012.png
Side 12 af 25
Metroselskabet har oplyst, at man har
udført samtidige målinger indendørs og
udendørs, som viser dæmpninger i
facaden på ca. 28 dB(A) med lukkede
vinduer.
Dertil kommer, at WHO’s vejledning
tager udgangspunkt i et støjniveau
beregnet som et gennemsnit over et eller
flere år. De støjniveauer, der er beregnet
i den supplerende VVM‐redegørelse, og
som danner grundlag for fastsættelse af
kompensationer, er timemiddelværdier
for aften og nat. Hensigten har været at
beregne et støjniveau, som normalt ikke
vil blive overskredet. Den
gennemsnitlige støjbelastning over et
eller flere år vil således ligge væsentligt
under de beregnede støjværdier, ude
såvel som inde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374712_0013.png
Side 13 af 25
Samtidig er det også vigtigt at være
opmærksom på, at 55 dB(A) ikke er en
matematisk grænse for
sundhedsskadelig støj, for støjens
sundhedsskadelige virkninger afhænger
af en lang række individuelle forhold,
herunder også de fysiske og psykiske
forudsætninger hos den enkelte nabo, og
varigheden af den periode man udsættes
for støjen.
Dette er jo netop også den pointe, der
ligger i nævnets sagkyndige, Anders
Carlsens, vurdering. Og det er netop den
pointe, vi tager højde for med
lovforslaget og
nabopakkebekendtgørelsen, der
indeholder forslaget til den mere præcise
udmøntning af lovforslagets
bestemmelser, og som nu også er sendt i
høring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374712_0014.png
Side 14 af 25
Lovforslaget er nemlig baseret på den
ordning, at genhusning
ud over for de
beboere, som er berettiget til
kompensation svarende til 100 % af
huslejen
generelt er en mulighed for
beboere, der er særligt følsomme over
for støj og vibrationer mv. Dette kan
både være relevant ved helbredsmæssige
forhold og ved særlige familiemæssige
forhold.
I praksis vil en beboer, som af den ene
eller anden grund er særligt følsom over
for støj, men som ikke ud fra
støjniveauet er berettiget til genhusning,
kunne ansøge Metroselskabet om
genhusning. Hvis Metroselskabet
vurderer, at ansøgeren er berettiget til
genhusning, vil genhusningsprocessen
med det samme blive sat i gang. Hvis
Metroselskabet vurderer, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374712_0015.png
Side 15 af 25
betingelserne for genhusning ikke er
opfyldt, skal Metroselskabet straks
sende sagen videre til
Ekspropriationskommissionen, som kan
vurdere sagen uafhængigt og om
nødvendigt inddrage lægefaglig bistand
fra Embedslægen i sin vurdering.
Med lovforslagets og bekendtgørelsernes
ordning sikres det med andre ord, at
også beboere, hvis lejligheder udsættes
for nattestøj mellem 55 og 65 dB(A) eller
for støjniveauer under dette niveau har
mulighed for at blive genhuset eller få
deres lejlighed overtaget, hvis de er
særligt følsomme over for støj og
vibrationer mv.
I udkastet til bekendtgørelsen om
kompensation, genhusning eller
overtagelse som følge af forurening og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374712_0016.png
Side 16 af 25
gener fra anlægget af Cityringen
(nabopakkebekendtgørelsen) er der en
regel, som sikrer, at det ved vurderingen
af, om personer, der er særligt følsomme
over for støj og vibrationer mv., er
berettiget til genhusning eller
overtagelse af lejligheden, skal tillægges
særlig vægt, om beboerens bopæl alene
indeholder værelser, der vender ud mod
byggepladsen.
På denne måde tages der altså et særligt
hensyn til beboere, der på grund af
placeringen af deres lejlighed i
ejendommen ikke har mulighed for at
sove i et værelse, der vender mod
gården, og dermed ikke har mulighed for
på den måde at komme væk fra støjen
om natten. Denne regel vil naturligvis
gælde for naboer til alle Cityringens
byggepladser, og den vil gælde, uanset
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374712_0017.png
Side 17 af 25
om der er tale om små eller store
lejligheder.
Jeg vil gerne understrege, at jeg som
transportminister er meget optaget af, at
vi får en regulering af færdiggørelsen af
Cityringen, som er sundhedsmæssigt
fuldt forsvarlig. Jeg vil i den forbindelse
gøre opmærksom på, at lovforslaget har
været i høring hos Sundhedsstyrelsen
(Embedslægen), som ikke har haft
bemærkninger til lovforslagets ordning.
Det er derfor min opfattelse, at vi med
lovforslaget etablerer en ordning, der er
meget betryggende for beboerne, netop
fordi den i vid udstrækning også giver
mulighed for at tage individuelle hensyn
til beboere, som er særligt følsomme
over for støj.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374712_0018.png
Side 18 af 25
Nabopakkebekendtgørelsen og den
supplerende VVM-redegørelse er
naturligvis også i høring hos
Embedslægen, og jeg og mit ministerium
vil selvfølgelig nærlæse det høringssvar,
jeg forventer at modtage fra
Embedslægen.
Hvis Embedslægen i sit høringssvar
giver udtryk for væsentlige bekymringer,
vil jeg følge op på Embedslægens
synspunkter og vurdere meget
indgående, hvordan vi kan tage højde for
Embedslægens synspunkter.
Jeg kan også sige det på en anden måde
og endnu mere klart: Jeg vil ikke som
transportminister gennemføre en
ordning, som Embedslægen har sat
foden ned over for, og hvis
Embedslægen sætter foden ned, vil jeg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374712_0019.png
Side 19 af 25
straks tage den foreslåede ordning op til
revision.
Spørgsmål B og C
Spørgsmål B: Er ministeren enig i, at
hvis der skal være mening med
erstatningsboliger for at undgå alvorlig
sundhedsfare, må det forudsætte, at
udvidet arbejdstid med støj over det
sundhedsskadelige niveau ikke kan
iværksættes, før naboerne reelt har haft
mulighed for at flytte ind i en
erstatningsbolig?
Spørgsmål C: Vil ministeren tage skridt
til at tydeliggøre retningslinjen om at
udvidet arbejdstid med støj over det
sundhedsskadelige niveau ikke kan
iværksættes, før naboerne reelt har haft
mulighed for at flytte ind i en
erstatningsbolig i lovbemærkningerne
alternativt tage skridt til en forhandling
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374712_0020.png
Side 20 af 25
med Transportudvalget om at indskrive
ovenstående retningslinje i
betænkningen over L 177?
Svar på
spørgsmål B og C
Jeg vil nu besvare spørgsmål B og C.
Jeg kan oplyse, at Metroselskabet har
oplyst, at Metroselskabet allerede nu på
onsdag
den 28. maj
sender breve ud
til alle de beboere, der efter lovforslaget
vil være berettiget til 100 %
kompensation, genhusning eller
overtagelse. Disse breve vil beskrive de
muligheder for kompensation,
genhusning eller overtagelse, der vil
blive en realitet, hvis lovforslaget bliver
vedtaget. De vil også beskrive, hvad
beboerne skal gøre, hvis de ønsker at
benytte sig af en af disse muligheder.
Metroselskabet tager således allerede nu
fat på at sikre, at de beboere, der
hvis
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374712_0021.png
Side 21 af 25
lovforslaget vedtages
bliver berettiget
til genhusning, også kan blive det
hurtigst muligt.
Det er i den forbindelse vigtigt for mig at
understrege, at genhusningsmuligheden
netop er en mulighed for beboerne og
ikke en pligt. En pligtmæssig genhusning
ville efter min opfattelse være et alt for
vidtgående indgreb over for alle de
naboer, som ikke ønsker at fraflytte
deres lejlighed, fordi de lever med
støjen. Mange af naboerne vil formentlig
også forholde sig afventende og se, om
støjpåvirkningen fremover giver
anledning til fornyede overvejelser om
genhusning, eller om de fortsat synes, at
støjen er til at leve med. Disse naboer
skal i sagens natur fortsat have den frie
valgmulighed, som lovforslaget lægger
op til.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374712_0022.png
Side 22 af 25
Det er naturligvis en stor administrativ
opgave at kortlægge, hvilke borgere der
ønsker genhusning, hvilke borgere der
ønsker at se tiden an, og hvilke borgere
der ønsker at blive boende i deres
lejligheder. Netop for at vise rettidig
omhu i forhold til denne kortlægning
sender Metroselskabet de omtalte breve
ud på onsdag.
Da genhusningen efter lovforslaget ikke
er tvangsmæssig, forudsætter den
naturligvis beboernes aktive medvirken.
Hvis borgerne ønsker en hurtig
genhusning, er det således nødvendigt,
at borgerne hurtigt besvarer
Metroselskabets breve og i øvrigt aktivt
medvirker til at fremme
genhusningsprocessen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374712_0023.png
Side 23 af 25
Jeg kan naturligvis ikke som
transportminister garantere, at
genhusningen af alle borgere, der er
berettigede til og ønsker genhusning,
kan være afsluttet inden en bestemt frist.
Det skyldes simpelt hen, at
genhusningen beror på en række
faktorer, herunder også borgernes egne
beslutninger i forhold til konkrete
genhusningsboliger, som hverken jeg
eller Metroselskabet er eller kan være
herre over.
På den baggrund kan jeg ikke tilslutte
mig den retningslinje, som spørgeren
foreslår.
Herudover er det også min opfattelse, at
spørgsmålet om genhusningsprocessens
tidsmæssige gennemførelse må anses for
at være et rent overgangsproblem, for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374712_0024.png
Side 24 af 25
den nye regulering har jo netop til
formål at sikre, at borgerne har frihed til
at planlægge, hvordan de vil disponere i
forhold til resten af byggeriets faser.
Med andre ord vil en støjpåvirkning,
som borgeren ønsker at komme væk fra,
under alle omstændigheder kun finde
sted i en ganske kort fase.
En retningslinje som beskrevet i
spørgsmålet ville i øvrigt medføre, at
borgere, som var interesseret i
genhusning, kunne bremse byggeriets
fremdrift blot ved at forhale
genhusningsprocessen. Det ville
naturligvis ikke være acceptabelt, og
også af den grund kan jeg ikke tilslutte
mig den foreslåede retningslinje.
Jeg kan derimod garantere, at det har
min største opmærksomhed, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374712_0025.png
Side 25 af 25
genhusningsprocessen håndteres så
effektivt som overhovedet muligt fra
Metroselskabets side, og at jeg i min
løbende dialog med Metroselskabet vil
have fokus både på Metroselskabets
konkrete administration af
genhusningsreglerne og erfaringer med
disse regler med henblik på at sikre, at
reglerne til enhver tid sikrer en så hurtig
og effektiv genhusningsproces som
overhovedet muligt.