Transportudvalget 2013-14
L 177 Bilag 8
Offentligt
1375425_0001.png
Til lovforslag nr.
L 177
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 26. maj 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring og ligningsloven
(Supplerende miljømæssige vurderinger, bemyndigelser til at fastsætte regler om forurening og gener fra byggepladserne,
kompensation til metrobyggepladsernes naboer, skattefritagelse for kompensation m.v.)
[af transportministeren (Magnus Heunicke)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. april 2014 og var til 1.
behandling den 24. april 2014. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Den 11. april 2014 sendte transportministeren de ind-
komne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Foreningen af Naboer til Nørre-
broparken (FANN).
Transportministeren har over for udvalget kommenteret
den skriftlige henvendelse til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Beboerforeningerne omkring Marmorkir-
ken og Foreningen af Naboer til Nørrebroparken (FANN)
mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til transportministeren til
mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et åbent sam-
råd med udvalget den 26. maj 2014. Ministeren har efterføl-
gende sendt udvalget det talepapir, der lå til grund for be-
svarelsen af spørgsmålene.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 46 spørgsmål til transportministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
KF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Venstres, Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis, Radika-
le Venstres, Socialistisk Folkepartis og Liberal Alliances
medlemmer af udvalget finder, at lovforslaget tilvejebringer
det fornødne retlige grundlag for, at Cityringprojektet kan
færdiggøres i overensstemmelse med de forudsætninger, der
lå til grund for vedtagelsen af lov om en Cityring. Flertallet
finder endvidere, at lovforslaget skaber rammerne for, at ge-
nerne for Cityringbyggepladsernes naboer kan afværges på
en mere effektiv måde end hidtil, herunder i form af forbed-
rede muligheder for kompensation, genhusning og overta-
gelse og i form af øget forudsigelighed i resten af Cityring-
projektets anlægsfase.
Et
mindretal
i udvalget (EL og KF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Benny Engelbrecht (S)
fmd.
Karin Gaardsted (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S)
Rasmus Prehn (S) Anne Sina (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Ida Auken (RV) Lone Loklindt (RV) Karsten Hønge (SF)
DokumentId
Journalnummer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375425_0002.png
2
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)
Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)
nfmd.
Troels Lund Poulsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)
Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF)
Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375425_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 177
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
Titel
Høringsnotat og høringsvar, fra transportministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Oversendelse af udkast til bekendtgørelser om forurening og gener fra
Cityringens byggepladser og nabopakken i høring, fra transportmini-
steren
Præsentationsmateriale i forbindelse med Foreningen af Naboer til
Nørrebroparkens (FANN) foretræde for Transportudvalget den
20/5-14
1. udkast til betænkning
Talepapir fra åbent samråd med transportministeren den 26/5-14
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 177
Spm.nr.
1
2
3
4
5
Titel
Spm. om, hvilke værktøjer til håndhævelse af støjreglerne Køben-
havns Kommune og Frederiksberg Kommune vil få stillet til rådighed,
til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt kommunerne får mulighed for at stille krav om
styrket egenkontrol m.v., til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvilke administrative sanktionsmuligheder kommunerne vil
få til deres rådighed m.v., til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om der i forslaget til supplerende VVM-redegørelse for Cityrin-
gen lægges op til, at det bliver muligt at gennemføre såvel aften- som
natarbejde m.v., til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt ministeren vil sikre, at særlig muligheden for nat-
arbejde kun vil kunne tages i brug på de arbejdspladser, hvor det er
absolut nødvendigt m.v., til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvorvidt kommunerne i disse tilfælde vil få mulighed for at
stille krav om yderligere støjafdækning m.v., til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om der særskilt vil blive reguleret for støjpeaks i aften- og nat-
tetimerne m.v., til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt ministeren kan be- eller afkræfte, at årsagen til, at
naboer til metrobyggeriet kan klage over miljøforhold, er, at Århus-
konventionen er kommet, til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvorfor miljøbeskyttelsesloven mod sædvane blev indskre-
vet i lov om en Cityring, til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvorvidt og i hvilket omfang ministeriet har en tilsynsfor-
pligtelse over for Metroselskabets dispositioner, f.eks. planlægning,
6
7
8
9
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375425_0004.png
4
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
økonomi, udførelse af arbejdet, overholdelse af miljøbeskyttelseslo-
ven, arbejdsmiljøloven m.v., til transportministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvilke større forsinkelser der blev registreret i forbindelse
med anlæg af metroens tre første etaper, forsinkelsernes årsag, samt
hvor meget disse forsinkelser bidrog til at fordyre byggeriet med, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan og hvor ministeren vil placere et ansvar for de nu-
værende forsinkelser, som er opstået i forbindelse med anlæg af city-
metroringen, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at tilsende udvalget beregninger af scenarier, der viser, at
metrobyggeriet evt. risikerer at blive op til 6 år forsinket, til transport-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren deler den holdning, som bl.a. Metroselskabet
gentagne gange har givet udtryk for, at forsinkelserne i anlægsarbejdet
i det væsentligste skyldes myndighedsbehandlingen af naboklagerne,
til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvornår Rigsrevisionens kulegravning af økonomien og sty-
ringen af metrobyggeriet ventes at være færdig, til transportministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke forsinkelser der til dato har været i metrobyggeriet,
hvad angår levering af boremaskiner og andet materiel, forsinkelser på
de enkelte byggepladser som følge af strakspåbud fra Arbejdstilsynet
m.v., til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens udtalelse til Politiken den 27. februar 2014 om,
»at økonomien (i metrobyggeriet) ikke må skride«, og om dette ikke
allerede er sket, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at ministeren og forligspartierne har fjernet borgernes klage-
muligheder i forbindelse med metrobyggeriet, og hvilke andre mulig-
heder end domstolene borgerne har til deres rådighed, til transportmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt det er i overensstemmelse med regeringsgrundla-
gets ord om god regeringsførelse at tilsidesætte borgernes klagemulig-
heder, som det er sket med aftalen om metrobyggeriet af 21. februar
2014, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt der i miljøbeskyttelsesloven, Århuskonventionen
eller anden relevant lovgivning, bestemmelser m.v. er hjemmel til at
tilsidesætte borgernes klagemuligheder, til transportministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, hvorfor evt. problemer med grundvandssænkning ikke er
medtaget i lovforslaget, til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, i hvilket omfang Metroselskabet i sin planlægning har taget
højde for evt. klager til Natur- og Miljøklagenævnet over grundvands-
sænkning, og om sådanne klager vil have opsættende virkning, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375425_0005.png
5
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
Spm. om, hvorfor erhvervsvirksomheder, f.eks. butikker, ikke kom-
penseres for det tab, de måtte lide i forbindelse med anlægget af city-
metroen, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor støj måles ved facaden og ikke i lejligheder, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt der er forskel på, hvordan støj opleves i en etværel-
seslejlighed, og hvordan den opleves i en fireværelseslejlighed, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt ministeren vil tage initiativ til, at støjmålinger ud-
føres af en neutral instans og ikke af Metroselskabet grundet habili-
tetsproblemerne ved, at selskabet måler egne aktiviteter, til transport-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt Metroselskabet ifølge gældende bestemmelser for
selskabets virke kan overtage ejendomme med henblik på et senere
salg, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange påbud fra Arbejdstilsynet der er blevet givet til
hver enkelt af Metroselskabets byggepladser, siden byggeriet blev
igangsat, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor det alene er de mest støjramte naboer til byggeriet,
der genhuses, men ikke dem, der »kun« udsættes for nattestøj omkring
55 db(A), til trods for at også støj på dette niveau vurderes at være
sundhedsskadelig, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om »en fast regulering af forurening og gener« i aftalen af 21.
februar 2014 efter ministerens opfattelse betyder, at der reelt udstedes
carte blanche til, at Metroselskabet fremover kan gøre, som det vil på
byggepladserne, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt nærværende lovforslag vil danne præcedens vedrø-
rende fremtidige anlægsprojekter, til transportministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvilke beføjelser embedslægen vil få, evt. også beføjelser til
at kunne standse byggeriet i tilfælde af konkrete trusler mod liv, hel-
bred og velfærd m.v., til transportministeren, og ministerens svar her-
Spm. om, hvorvidt ministeren vil tage initiativ til at etablere en op-
mand eller »miljøombudsmand«, der skal kunne mægle mellem bebo-
erne og Metroselskabet/ejerkredsen, og som har mandat til at træffe
afgørelse uafhængigt af økonomiske og politiske interesser, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at be- eller afkræfte, hvorvidt Metroselskabet har udskiftet
det rådgivende ingeniørfirma Grontmij med Cowi, og i bekræftende
fald hvorfor, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor Metroselskabet har reduceret niveauet for de støj-
målinger i Nørrebroparken, der er accepteret af såvel Københavns
Kommunes tilsyn som Natur- og Miljøklagenævnet, til et lavere ni-
veau, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt Metroselskabet har anvendt en lignende frem-
gangsmåde på andre byggepladser end Nørrebroparken, til transport-
ministeren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375425_0006.png
6
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
Spm. om, hvorvidt ministeren i sin vurdering af de sundhedsskadelige
konsekvenser i forbindelse med anlægsarbejdet vil basere sin vurde-
ring på egne skøn eller på WHO’s og Sundhedsstyrelsens normer, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor der i lovforslaget ikke findes tiltag til at regulere
byggearbejdet i retning af færre miljøgener, til transportministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt Metroselskabet planlægger en direkte adgang fra
Borgergade til metrostationen ved Marmorkirken med henblik på at
forøge passagerunderlaget, til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om ministerens kommentar til præsentationsmaterialet fra For-
eningen af Naboer til Nørrebroparken (FANN) af 14/5-14, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt der er lige muligheder for alle naboerne til metro-
byggeriet for at benytte aflastningstilbud og søge midler til f.eks. støj-
reducerende tiltag som lydisolerende vinduer, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor der tilsyneladende måles anderledes med hensyn til
støj i forbindelse med metroarbejdet ved Nørrebroparken end ved de
øvrige byggepladser, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt tone- og impulsstøj er medregnet i de foretagne
målinger ved Nørrebroparken og i afkræftende fald hvorfor ikke, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentarer til det forhold, at Teknik- og Miljøforvaltnin-
gen i Københavns Kommune også er kritisk over for de støjmålinger,
der finder sted i forbindelse med metrobyggeriet ved Nørrebroparken,
til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange naboer til metrobyggepladsen ved Nørrebropar-
ken, der har fået tilbudt genhusning indtil nu, og hvor mange, der vil
få det tilbudt, hvis støjudbredelseskort fra supplerende VVM-redegø-
relser lægges til grund, til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvor mange »berørte« ved de forskellige metrobyggepladser
der gives ret til kompensation, til transportministeren, og ministerens
svar herpå
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 177
Samråds-
Titel
spm.nr.
A
Samrådsspm. om, hvorvidt ministeren er enig i, at der ved støjniveau-
er over 55 dB(A) er tale om sundhedsskadelig støjpåvirkning, til trans-
portministeren
B
Samrådsspm. om, at udvidet arbejdstid med støj over det sundheds-
skadelige niveau ikke kan iværksættes, før naboerne reelt har haft mu-
lighed for at flytte ind i en erstatningsbolig, til transportministeren
C
Samrådsspm. om, hvorvidt ministeren vil tage skridt til at tydeliggøre
retningslinjen om, at udvidet arbejdstid med støj over det sundheds-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375425_0007.png
7
D
skadelige niveau ikke kan iværksættes, før naboerne reelt har haft mu-
lighed for at flytte ind i en erstatningsbolig, til transportministeren
Samrådsspm. om, hvorfor ministeren mener – jf. lovforslagets be-
mærkninger – at naboerne kun har krav på 35 pct., henholdsvis 55 pct.
af genhusningsudgifterne, når støjen er mellem 55 og 65 dB(A), til
transportministeren