Transportudvalget 2013-14
L 177 Bilag 9
Offentligt
1377415_0001.png
Til lovforslag nr.
L 177
Folketinget 2013-14
Tillægsbetænkning afgivet af Transportudvalget den 0. juni 2014
1. udkast
til
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring og ligningsloven
(Supplerende miljømæssige vurderinger, bemyndigelser til at fastsætte regler om forurening og gener fra byggepladserne,
kompensation til metrobyggepladsernes naboer, skattefritagelse for kompensation m.v.)
[af transportministeren (Magnus Heunicke)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. april 2014 og var til 1.
behandling den 24. april 2014. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Transportudvalget. Udval-
get afgav betænkning den 26. maj 2014. Lovforslaget var til
2. behandling den 3. juni 2014, hvorefter det blev henvist til
fornyet behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Samråd
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til transportministeren til
mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et åbent sam-
råd med udvalget den 4. juni 2014. Ministeren har efterføl-
gende sendt udvalget det talepapir, der lå til grund for be-
svarelsen af spørgsmålene.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-
get stillet 15 spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger [og politiske bemærkninger]
<>
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
KF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (EL og KF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling.
Lovforslaget et blevet forsøgt solgt som en »nabopakke«.
Det er EL´s medlemmer af udvalgets opfattelse, at der sna-
rere tale om en fremdriftspakke. Vægten er helt klart lagt på
økonomien i projektet og på at blive færdig til tiden i det
omfang, det nu kan lade sig gøre, for tiden er allerede skre-
det. Hensynet til naboerne til byggepladserne viger tvært-
imod – først og fremmest ophæves klageadgangen.
EL mener, at det faktisk er tvivlsomt, om naboerne bliver
sikret større adgang til kompensation og genhusning. I hvert
fald er det sikkert, at ikke én nabo til byggepladsen ved Nør-
rebroparken opnår genhusning efter dette lovforslag og den
supplerende VVM, som følger lovforslaget.
Nogle af beboergrupperne ved byggepladser har rejst al-
vorlig og berettiget tvivl om de støjmålinger, som danner
grundlaget for tildeling af kompensation og genhusning. Be-
boergruppen ved Nørrebroparken har således påpeget, at de
støjmålinger, som for denne byggeplads vedkommende an-
vendes er de samme, som tidligere er blevet underkendt af
Natur- og Miljøklagenævnet. Det betyder, at de støjudbre-
delseskort, som anvendes i den supplerende VVM-redegø-
relse ikke stemmer overens med den reelle støjudledning,
som den er målt ved Nørrebroparken.
EL er enig i, at støjmålinger og støjkort er manipulerede
og tjener til formål at spare Metroselskabet for penge til
kompensation og genhusning.
Vi synes, lovforslaget er udtryk for en panikhandling fra
Metroselskabets ejerkreds side. Projektet er i forvejen for-
sinket, og det er uklædeligt og manipulerende, at en såkaldt
nabopakke indleder med nærmest at give naboerne skylden
for forsinkelsen, blot fordi man har klaget og fået ret.
DokumentId
Journalnummer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377415_0002.png
2
Forsinkelsen skyldes efter EL´s opfattelse – og det har
EL påpeget rigtig mange gange – dårlig planlægning, man-
glende styring af projektet og i bund og grund også under-
budgettering, fordi man fra begyndelsen lå ganske betragte-
ligt over de rammer, der var sat for udbuddet, og derfor var
nødt til at lave en supplerende udbudsrunde, hvor man be-
gyndte at operere med døgnarbejde, som ikke var med i den
oprindelige VVM-redegørelse.
Det fremgår tillige af den interne liste vedr. problemsa-
ger, som Metroselskabet fejlagtigt fremsendte til Politiken:
»Projektet er ved at være så forsinket, at det ikke kan igno-
reres.« Det var altså længe før naboerne for alvor begyndte
at klage, og disse klager fik opsættende virkning. Således
må man spørge sig selv, om det så også er naboernes skyld,
at tunnelboremaskinen først ankom til Nørrebroparken med
et års forsinkelse? Og hvordan kan det overraske, at den
trange plads ved Marmorkirken er et problem, og at det nød-
vendigvis vil føre til ballade med naboerne og til klager?
I stedet for at give naboerne skylden for forsinkelserne
skulle ejerkredsen og forligspartierne hellere rette lyset mod
Metroselskabet og måske mod direktionsgangen, for det er
helt tydeligt, at der ikke er styr på projektet, og det har der
ikke været fra begyndelsen.
Man fjerner klagemulighederne, og det på trods af, at na-
boerne hidtil har fået ret i deres klager, og at det er blevet
konstateret, at det er Metroselskabet, der har forbrudt sig
mod gældende love og regler. Lovforslaget bliver derfor et
værn mod uretten, og det er i strid med Århuskonventionen.
Det samme er ophævelsen af den opsættende virkning, som
også strider mod den samme artikel i Århuskonventionen,
fordi der rent faktisk står, at klager og sagsanlæg skal kunne
tillægges opsættende virkning.
EL finder, at de 300 mio. kr., som er afsat til kompensa-
tion og genhusning slet ikke er nok. Den såkaldt udvidede
adgang til genhusning og kompensation vil vise sig at være
illusorisk.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Benny Engelbrecht (S)
fmd.
Karin Gaardsted (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S)
Rasmus Prehn (S) Anne Sina (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Ida Auken (RV) Lone Loklindt (RV) Karsten Hønge (SF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)
Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)
nfmd.
Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)
Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF)
Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Mai Mercado (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377415_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 177
Bilagsnr.
Titel
8
Betænkning afgivet den 26/5-14
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 177
Spm.nr.
Titel
47
Spm. om ministeren mener, at det er i overensstemmelse med ligheds-
princippet i dansk ret, at naboer til tunnelarbejdspladser, nærmere be-
tegnet Nørrebroparken og Øster Søgade, kompenseres anderledes og
lavere end samtlige andre Metrocityringens byggepladser, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
48
Spm. om, hvordan retfærdiggør ministeren, at målinger som Natur- og
Miljøklagenævnet den 5/2-14 afgjorde ikke kan danne grundlag for en
forvaltningsafgørelse, til transportministeren, og ministerens svar her-
49
Spm. om ministeren vil tage initiativ til, at DELTA Akustik fremad-
rettet varetager opgaven med løbende støjovervågning af byggeplad-
serne, således Metroselskabet og CMT intet har med målinger at gøre,
og de dermed kan betegnes som 100% uvildige, til transportministe-
ren, og ministerens svar herpå
50
Spm. om, hvor mange overtrædelser af gældende støjgrænser skal der
til, før end tilsynet, henholdsvis Frederiksberg og Københavns Kom-
mune, kan udstede forbud mod aktivitet på byggepladserne, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
51
Spm. om ministeren kan redegøre for forskellen i antallet af punkt- og
fladekilder i Grontmijs prøvningsrapport fase 3-3, til transportministe-
ren, og ministerens svar herpå
52
Spm. om ministeren kan redegøre for, hvorfor anvendte kildestyrker i
den supplerende VVM så er lavere end kildestyrker i Grontmijs prøv-
ningsrapporter, til transportministeren, og ministerens svar herpå
53
Spm. om ministeren vil anmode Metroselskabet om nye beregninger
til supplerende VVM for støjudbredelse ved byggepladsen i Nørrebro-
parken, til transportministeren, og ministerens svar herpå
54
Spm. om ministeren kan fremsende dokumentation, herunder ved hvil-
ke byggepladser og i hvilke ejendomme målingerne er foretaget, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
55
Spm. om ministeren vil tage skridt til at indføre en retningslinje i lov-
bemærkningerne om, at udvidet arbejdstid med støj over det sund-
hedsskadelige niveau ikke kan iværksættes, før minimum 90% af de
berørte naboer reelt har haft mulighed for at flytte ind i en erstatnings-
bolig, til transportministeren, og ministerens svar herpå
56
Spm. om, hvornår naboerne til byggepladserne tilbydes øget kompen-
sation/genhusning, hvis det konstateres, at støjgrænserne, der er angi-
vet i den supplerende VVM, overskrides, til transportministeren, og
ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377415_0004.png
4
57
58
59
60
61
Spm. om, hvor mange naboer, som er berettiget til genhusning eller
100 % kompensation i henhold til støjudbredelseskort i supplerende
VVM, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om Center for Miljøbeskyttelse under Københavns Kommunes
Teknik- og Miljøforvaltnings nye påbud for byggepladsen ved Nørre-
broparken, hvor støjgrænsen er nedsat 1 dB(A), fra 71 til 70 dB(A),
hvordan det harmonerer med den i den supplerende VVM fastsatte
støjgrænse på 60 dB(A), til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om ministeren – på baggrund af Center for Miljøbeskyttelses
støjmålinger – fastholder, at det er grænsen på 60 dB(A), der skal væ-
re gældende ved udmåling af kompensation (herunder genhusning),
eller den grænse på 70 dB(A), som Center for Miljøbeskyttelse er
kommet frem til, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren erkende at Folketinget ikke har fået fyldestgøren-
de oplysninger i samrådet i Transportudvalget d. 26. maj 2014, når mi-
nisteren i flere tilfælde henholder sig til støjgrænsen på 60 dB(A) som
den, der gælder for støjen fra byggepladsen, til transportministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan det kan forekomme, at Metroselskabet benytter sig
af forskellige støjgrænser og –målinger, alt efter hvilken myndighed,
der tilskrives m.v., til transportministeren, og ministerens svar herpå
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 177
Samråds-
Titel
spm.nr.
E
Samrådsspm. om ministeren i forbindelse med Københavns Kommu-
nes høringssvar vedr. ny regulering af byggeriet af Cityringen vil re-
degøre for, om ministeren ikke finder det bekymrende, når det påpe-
ges, at der ”kan opståtvivl om grundlaget for reguleringen og for na-
boernes mulighed for at modtage kompensationer”, og om ministeren
fortsat fastholder, at støjgrænsen er 60 dB(A) og ikke 70 dB(A), til
transportministeren
F
Samrådsspm. om støjgrænsen i forbindelse med byggeriet af Cityrin-
gen, til transportministeren
G
Samrådsspm. om vurderingen af støjniveauet i forbindelse med byg-
geriet af Cityringen, til transportministeren