Transportudvalget 2013-14
L 177
Offentligt
1377185_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. juni 2014
2014-1970
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L177
Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring og lignings-
loven, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hen-
ning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 52:
Metroselskabet oplyser, at beregninger i den supplerende VVM er udarbejdet
på baggrund af kildestyrker fra Grontmijs prøvningsrapporter. Vil ministeren
på baggrund heraf redegøre for, hvorfor anvendte kildestyrker i den suppleren-
de VVM så er lavere end kildestyrker i Grontmijs prøvningsrapporter? Vedlagt
som eksempel bilag 3 og bilag 4 fra henholdsvis Grontmijs prøvningsrapport og
supplerende VVM for Nørrebroparken?
Svar:
Som det fremgår af den supplerende VVM‐redegørelse, har det for tunnelar-
bejdspladserne været muligt at foretage en mere præcis støjberegning, som er
kalibreret med de faktiske målinger. Det skyldes, at disse aktiviteter allerede
har været i gang i en længere periode. Der er således på baggrund af de højeste
målinger fra støjovervågningen for en længere periode foretaget en kalibrering
af kildestyrkerne for portalkranerne. Det gør det muligt at beregne en mere
præcis støjudbredelse fra pladsen.
Dette giver et mere præcist billede af de reelle kildestyrker og driftsomfang,
idet usikkerheder omkring driftstider og variationer i kildestyrkerne som følge
af varierende belastning minimeres. Dog vil metoden overestimere kildestyr-
kerne noget, da der ikke kan korrigeres for baggrundsstøj og støj fra andre kil-
der end kranerne. Det væsentlige er, at der beregnes højere støjniveauer, end
der vil blive målt.
En yderligere fordel ved, at kildestyrken er kalibreret ved hjælp af de højeste af
målingerne er, at en teoretisk fastsættelse af driftssituationen ikke længere er
betydende for det beregnede støjniveau. De målte niveauer viser netop, hvad
den faktiske støj blev med den andel af (samtidig) drift, som reelt skete. Når
denne kildestyrke sættes ind i beregningen, fås det rigtige omfang af samtidig
drift med i beregningerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377185_0002.png
Som det ligeledes fremgår af den supplerende VVM‐redegørelse, har DELTA
Akustik vurderet den valgte fremgangsmåde og fundet, at fremgangsmåden vil
kunne danne grundlag for retvisende beregninger af facadestøjbidragene.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke