Transportudvalget 2013-14
L 177 Spørgsmål 53
Offentligt
1375044_0001.png
Metroselskabet I/S
Margot Brabrand
Metrovej 5
2300 København S
Vurdering af støjberegningsmetoder for Metro-Cityring byggepladser
Baggrund
DELTA er af Metroselskabets Margot Brabrand blevet bedt om en vurdering af de metoder,
der ligger til grund for de nyeste beregninger af støjbidragene fra de 21 Metro-Cityring byg-
gepladser. Støjberegningerne skal benyttes i den supplerende VVM-redegørelse, der for ti-
den udarbejdes som resultat af aftalen af 21. februar 2014 mellem Regeringen og de fleste
øvrige partier i Folketinget. Med aftalen overgår Cityringens byggepladser til en generelt
fastsat regulering af bl.a. støjforhold indeholdt i en kommende bekendtgørelse fra
Transportministeriet.
DELTA har fået ganske få dage til at gennemgå støjberegningerne, som COWI har gennem-
ført, og vurderingen beskrives derfor kortfattet i form af dette brev. DELTA ønsker at under-
strege, at det med den korte tidsfrist kun har været muligt at gennemgå en mindre del af det
omfattende materiale, som støjdelen af VVM-redegørelsen bygger på. Vurderingen gælder
derfor alene principperne for støjberegningerne.
Tidligere vurderinger
DELTA vurderede i efteråret 2013 principperne for de beregninger af støjbidraget hos nabo-
berne, der skulle ligge til grund for erstatningerne, som skulle gives i forbindelse med udvi-
delsen af arbejdstiden i aften- og natperioden for visse af Metrobyggepladserne. Vurderin-
gen er beskrevet i DELTA’s Teknisk Notat: ”Vurdering af støjberegninger i forbindelse med
erstatninger”, TC-100480 af 31. oktober 2013 [1]. I brev af 23. december 2013 har DELTA
– afstedkommet af en henvendelse fra en nabo til en Metrobyggeplads – uddybet forhold
omkring baggrundsstøjen. Endelig har DELTA siden efteråret 2013 assisteret
Ekspropriationskommissionen vedrørende støjtekniske forhold i forbindelse med kommissi-
onens arbejde med at vurdere erstatninger for aften- og natarbejdet på Metrobyggepladserne.
Fremgangsmåde
DELTA har deltaget i møde hos COWI den 1. april 2014, hvor Jørgen Vasehus gennemgik
principperne for de nye VVM-støjberegninger. På mødet blev der udleveret faseopdelte ar-
bejdsbeskrivelser for de planlagte arbejder på tunnelarbejdspladser og standardstationer, og
der er efterfølgende fremsendt SoundPLAN-modeller for byggepladserne ved Nørrebro-
parken (tunnelarbejdsplads) og Enghave Plads (stationsbyggeplads) samt facadestøjkort for
nabobebyggelserne ved disse byggepladser. De for Nørrebroparken og Enghave Plads an-
vendte kildestyrker (lydeffektniveauer) er påskrevet de fremsendte facadestøjkort. Endvidere
er den seneste udgave af afsnittet om støj fra VVM’en, der er under udarbejdelse, fremsendt.
4. april 2014
CB/JEL/ilk
Vor. ref.: TC-100602
DELTA
Venlighedsvej 4
2970 Hørsholm
Danmark
Tlf. +45 72 19 40 00
Fax +45 72 19 40 01
www.delta.dk
CVR nr. 12275110
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375044_0002.png
2 af 3
Til brug for vurderingen har DELTA gransket modellerne, gennemgået støjafsnittet fra
VVM’en, læst ”Valg af beregningsforudsætninger for støjberegninger til lovarbejde” [2]
samt diskuteret beregningsmæssige detaljer – efterfølgende også telefonisk – på mødet den
1. april 2014 hos COWI. Ole Winther Nielsen fra Grontmij er telefonisk kontaktet vedrøren-
de spørgsmål om de støjmålinger, Grontmij har gennemført siden sommeren 2013, og detal-
jer om de ændrede beregningsmetoder er diskuteret telefonisk med Jens Ulrik Jensen fra
Metroselskabet.
Observationer
COWI, der er Metroselskabets rådgiver, har besluttet at ændre de hidtidige punktberegninger
til facadeberegninger (se detaljer om dette i [1] afsnit 5.4.1) i forbindelse med VVM-
redegørelsen.
Grontmij, der er entreprenørens CMT’s støjrådgiver, har foretaget fornyede støjmålinger på
en stor del af byggepladsernes støjende udstyr, herunder bl.a. gravemaskiner, betonpumper
og portalkraner. Resultatet af disse målinger i form af kildestyrker (lydeffektniveauer) ind-
går i COWI’s nye beregninger.
Forskellige beregningsmæssige forudsætninger er ændret, så de i store træk følger anbefa-
lingerne i [1].
For en enkelt byggeplads (Nørrebroparken) har man benyttet resultater fra den ene af de to
overvågningsmålinger til at beregne en ”overordnet” kildestyrke for byggepladsaktiviteterne.
Denne kildestyrke er sammen med kildestyrker for andre mindre betydende støjkilder benyt-
tet ved beregningerne af facadestøjbidragene. Metoden er benyttet, fordi der var store uover-
ensstemmelser (større end 10 dB) mellem de beregnede og målte resultater, sidstnævnte var
mindst. COWI forklarer, at afvigelserne skyldes, at beregningsforudsætningerne for hoved-
sageligt portalkranerne, der løfter muck op og sænker tunnelelementer ned, er alt for konser-
vative; fx er tre portalkraner beregningsmæssigt antaget at være i konstant, samtidig drift,
hvilket ifølge COWI sjældent forekommer i virkeligheden. Ved at tage udgangspunkt i de
målte værdier på en facade vil der blive kompenseret for denne afvigende drift.
Vurdering af de nye støjberegninger til VVM-redegørelsen
I forhold til beregningerne, som DELTA vurderede i efteråret 2013, er flere forudsætninger
ændret, så de følger anbefalingerne i [1]. Hvilke ændringer der er sket samt konsekvenserne
af disse er beskrevet i [2]. Dette vil overordnet give beregningsresultater, der er i bedre over-
ensstemmelse med den måde, man normalt vil beregne støjen på etageboligers facader, pri-
mært fordi der i forbindelse med udarbejdelsen af den nye VVM foretages facadestøjbereg-
ninger, og ikke mere beregnes tilnærmede facadestøjbidrag på grundlag af punktberegninger
(såkaldte grid-beregninger). Punktberegningerne havde vist sig at kunne give bidrag, der bå-
de kunne være større og mindre, end almindelige facadeberegninger ville kunne give.
Der regnes ikke mere med refleksion fra egen facade, hvilket alt andet lige vil give bidrag,
der er 2-3 dB mindre, end hvad punktberegninger gav.
Generelt regnes der nu med højere driftsprocenter, og mange af de væsentlige støjkilder er
blevet målt på ny. Det har ifølge Metroselskabet givet nye kildestyrker, der oftest er betyde-
ligt kraftigere end de hidtil benyttede. De højere driftsprocenter og øgede kildestyrker vurde-
res at give facadestøjbidrag, der alt andet lige er højere end tidligere, selv når der ikke mere
indregnes en refleksion fra egen facade.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375044_0003.png
3 af 3
Ved beregning af facadestøjbidragene omkring tunnelarbejdspladsen i Nørrebroparken har
man på grund af store uoverensstemmelser mellem de beregnede og målte støjbidrag som
nævnt valgt at beregne en samlet kildestyrke for de væsentligste kilder (herunder portal-
kranerne) på grundlag af facadestøjmålingerne, der løbende foregår. Dette svarer i princippet
til kuglemetoden beskrevet i Miljøstyrelsens vejledning 5/1993: ”Beregning af ekstern støj
fra virksomheder” dog med den modifikation, at selve spektret for den målte støj ikke ken-
des, men er vurderet på grundlag af COWI’s erfaringer med byggepladsstøj. Ved på denne
måde at beregne en ”overordnet” kildestyrke og supplere denne med kildestyrker for andre
støjkilder målt efter de sædvanlige metoder opnår man resultater, hvori den virkelige drifts-
tid og kildestyrke af de væsentligste støjkilder er afspejlet mere korrekt.
Konklusion
Ved at beregne støjbidrag som facadebidrag i forbindelse med den kommende VVM opnås
resultater, der følger praksis for beregning af støjbidrag ved etagebyggeri, og dermed er me-
re retvisende. De ændrede driftstider forekommer at være mere realistiske end de hidtil an-
vendte, der i efteråret 2013 blev vurderet at være lavt sat. De driftsprocenter og kildestyrker,
der nu anvendes, vurderes at være konservative, så man som udgangspunkt vil beregne faca-
destøjbidrag, der i gennemsnit vil være større end de målte støjbidrag.
Metoden med at benytte overvågningsmålingerne til at beregne en overordnet kildestyrke for
en arbejdsplads med en kompliceret drift vurderes at kunne danne grundlag for retvisende
beregninger af facadestøjbidragene, selvom metoden ikke helt er i overensstemmelse med
Miljøstyrelsens vejledning.
Overordnet vurderes det på grundlag af de undersøgelser det har været muligt at foretage på
de få dage, der har været til rådighed, at beboerne ikke stilles ringere med hensyn til erstat-
ninger med de ændrede beregningsmetoder og -forudsætninger, som introduceres med den
kommende VVM.
Venlig hilsen
DELTA
Claus Backalarz
Akustik
Referencer
[1] DELTA Teknisk Notat: ”Vurdering af støjberegninger i forbindelse med erstatninger”,
TC-100480 af 31. oktober 2013.
[2] Notat fra Metroselskabet: ”Valg af beregningsforudsætninger for støjberegninger til
lovarbejde” af 6. marts 2014.