Transportudvalget 2013-14
L 177
Offentligt
1377197_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. juni 2014
2014-1970
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L177
Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring og lignings-
loven, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hen-
ning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 59:
Ministeren bedes oplyse, jf. L 177
spm. 58, om ministeren
på baggrund af
Center for Miljøbeskyttelses støjmålinger
fastholder, at det er grænsen på 60
dB(A), der skal være gældende ved udmåling af kompensation (herunder gen-
husning), eller den grænse på 70 dB(A), som Center for Miljøbeskyttelse er
kommet frem til, og som er den grænse, den maksimale støj fra byggepladsen
kan bringes ned på, idet Center for Miljøbeskyttelse jo netop vurderer, ”at det i
prøvningsrapporterne indeholdte er baseret på realistiske forudsætninger un-
der repræsentative driftsforhold” (påbud, sidste afsnit side 6f) og ”at der med
den nuværende viden ikke kan etableres yderligere støjdæmpende foranstalt-
ninger” (påbud side 5, 3.afsnit), jf. nedenstående citater fra påbuddet: "På bag-
grund af generel erfaring fra metrobyggepladserne, intensivt tilsyn med aktivi-
teterne i Nørrebroparken og dialog med CMT er det Center for Miljøbeskyttel-
ses vurdering, at der med den nuværende viden ikke kan etableres yderligere
støjdæmpende foranstaltninger." De af Center for Miljøbeskyttelse fastsatte
støjgrænser er udtryk for det nødvendige og tilstrækkelige og er fastsat på bag-
grund af støjredegørelse (Prøvningsrapport af 21. november 2013, 9. december
2013, 4. marts 2014 og 23. maj 2014). Støjredegørelsen er baseret på støjmålin-
ger og beregninger udført efter den nordiske beregningsmetode for ekstern støj
fra virksomheder, jf. Miljøstyrelsens vejledning om beregning af ekstern støj fra
virksomheder. Grænseværdierne er fastsat på baggrund af kendskab til hvilken
støjbelastning byggepladsen maksimalt kan give anledning til, således at der
ikke fastsættes støjgrænser, som virksomheden ikke kan overholde ved maksi-
mal drift. Center for Miljøbeskyttelse vurderer, at det i prøvningsrapporterne
indeholdte er baseret på realistiske forudsætninger under repræsentative
driftsforhold."
Svar:
Som oplyst i besvarelsen af TRU L 177
Spørgsmål 58 er forskellen på Køben-
havns Kommunes fastsatte støjgrænse og den støjgrænse, der er fastsat i VVM-
redegørelsen, udførligt forklaret i besvarelsen af TRU L 177
Spørgsmål 35.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377197_0002.png
Herudover kan jeg oplyse, at jeg agter at fastholde grænsen på 60 dB for natar-
bejde i fase 3-3 på byggepladsen Nørrebroparken.
Det er således den støjgrænse, der er bestemmende for kompensationsniveauet
og samtidig også den, tilsynsmyndighederne skal føre tilsyn efter. Overskrider
Metroselskabet et støjniveau, der ligger over 60 dB om natten, skal tilsynsmyn-
dighederne naturligvis skride ind med de håndhævelsesmuligheder, de forven-
tes at få stillet til rådighed som følge af udkast til Byggepladsbekendtgørelsen.
I øvrigt kan jeg oplyse, at hvis det viser sig, at de med Byggepladsbekendtgørel-
sen fastsatte støjniveauer ikke kan overholdes, og dette nødvendiggør, at støj-
niveauet for en konkret fase skal ændres i Byggepladsbekendtgørelsen, vil be-
boerne, der modtager kompensation, modtage kompensation efter det nye fast-
satte støjniveau for hele den igangværende fase.
Kompensationen vil blive efterreguleret, således at en kompensationsberettiget
beboer modtager forhøjet kompensation med tilbagevirkende kraft for den
igangværende fase, hvis det nye fastsatte støjniveau berettiger hertil.
Dette fremgår i øvrigt af udkast til Nabopakkebekendtgørelsens § 14, stk. 3.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke