Transportudvalget 2013-14
L 177 Spørgsmål 61
Offentligt
1376404_0001.png
Natur- og Miljøklagenævnet
Rentemestervej 8
2400 København NV
Vedr. klage over Københavns Kommunes påbud af 23. april 2014 for tunnelar-
bejdspladsen ved Nørrebroparken (NMK-10-00779)
På vegne af Foreningen Naboer til Nørrebroparken har Peter With Nielsen den 25.
april 2014 klaget til Natur- og Miljøklagenævnet over Københavns Kommunes på-
bud af 23. april 2014 vedrørende støjforhold på tunnelarbejdspladsen ved Nørre-
broparken.
Efter anmodning fra Natur- og Miljøklagenævnet har Metroselskabet den 21. maj
2014 fremsendt det ansøgningsmateriale, som ligger til grund for påbuddet, til
nævnet.
Ved e-mail af 22. maj 2014 har Natur- og Miljøklagenævnet anmodet Metroselska-
bet om at sende eventuelle bemærkninger til klagesagen senest mandag den 26.
maj 2014 kl. 12.00.
Metroselskabet efterkommer hermed denne anmodning, men bemærker samtidigt,
at Københavns Kommunes udtalelse om klagen, jf. miljøbeskyttelseslovens § 94,
stk. 1, endnu ikke foreligger, ligesom nævnet så vidt vides endnu ikke har modtaget
klagesagens akter fra kommunen. Metroselskabet går naturligvis ud fra, at Natur-
og Miljøklagenævnet vil sikre, at sagen er fuldt tilstrækkeligt oplyst, før der træffes
en afgørelse, og at nævnet retter henvendelse, såfremt Metroselskabet kan være
behjælpeligt med yderligere oplysninger eller materiale, som selskabet er i besid-
delse af.
Metroselskabet bemærker endvidere, at påbuddet af 23. april 2014 endnu ikke har
kunnet tages i anvendelse, jf. påbuddets vilkår 7 om etablering af bullerhuse på
portalkraner som betingelse for påbuddets anvendelse. Metroselskabet har den 23.
maj 2014 sendt dokumentation for opfyldelse af vilkåret inkl. en opdateret prøv-
ningsrapport til Københavns Kommune. Dokumentationen er endnu ikke godkendt
af kommunen. Københavns Kommune har derimod i e-mail af 22. maj 2014 tilken-
degivet, at et nyt påbud (til afløsning af påbuddet af 23. april 2014) forventes med-
delt, når det pågældende vilkår 7 er opfyldt.
Metroselskabet er derfor på nuværende tidspunkt ikke klar over, om påbuddet af
23. april 2014 vil blive afløst af et nyt og dermed slet ikke når at få nogen virkning
for tunnelarbejdspladsen. Da dette imidlertid ikke kan udelukkes, og da Natur- og
Miljøklagenævnet muligvis vil behandle klagesagen, uanset om påbuddet er uaktu-
elt for byggeriet, vil Metroselskabet nedlægge følgende påstande i sagen:
Metroselskabet I/S
Metrovej 5
DK-2300 København S
m.dk
T
E
+45 3311 1700
[email protected]
26-05-2014
1/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376404_0002.png
CR-M-CW-Nøp-BYGPL-0186/PBD
Metroselskabets påstande
Metroselskabet anmoder Natur- og Miljøklagenævnet om principalt at stadfæste
påbuddet af 23. april 2014, subsidiært at stadfæste påbuddet med de efter næv-
nets vurdering nødvendige rettelser af vilkår.
Metroselskabet anmoder dermed også om, at nævnet ikke ophæver påbuddet og
hjemviser sagen til fornyet behandling i Københavns Kommune.
For det tilfælde, at Københavns Kommune ikke umiddelbart meddeler et nyt påbud
til erstatning af påbuddet af 23. april 2014, jf. ovenfor, anmoder Metroselskabet
desuden Natur- og Miljøklagenævnet om snarest muligt at træffe afgørelse om at
ophæve klagens opsættende virkning, jf. miljøbeskyttelseslovens § 95, stk. 2. Så-
fremt Københavns Kommune forinden har truffet afgørelse om at ophæve den op-
sættende virkning af klagen, anmodes Natur- og Miljøklagenævnet om at oprethol-
de denne afgørelse. Det bemærkes herved, at Metroselskabet den 29. april 2014
anmodede kommunen om at ophæve klagens opsættende virkning, jf. miljøbeskyt-
telseslovens § 78, stk. 2.
Til støtte for disse påstande skal Metroselskabet anføre følgende:
Sagens baggrund
Først og fremmest understreger Metroselskabet, at byggepladsen ved Nørrebro-
parken er en tunnelarbejdsplads, og at det i VVM-redegørelsen fra maj 2008 er en
grundlæggende forudsætning, at der arbejdes i døgndrift på tunnelarbejdspladser-
ne for så vidt angår støtteaktiviteter for tunnelboringsprocessen, jf. redegørelsen
side 40. Denne forudsætning har således også ligget til grund for transportministe-
rens godkendelse den 27. marts 2009 af anlægget af Cityringen, jf. § 4, stk. 2, i City-
ringloven. Det har således fra begyndelsen af planlægningen af metrobyggeriet
været planen og en forudsætning, at der vil blive arbejdet døgnet rundt på tunnel-
byggepladserne under tunnelboringen, og at dette skal kunne lade sig gøre.
Metroselskabet vil i den forbindelse også understrege, at en stilstand i byggeriet
ved Nørrebroparken, herunder støjgrænser som væsentligt indskrænker støtteakti-
viteterne for tunnelboringsprocessen om aftenen og/eller natten, kan indebære, at
tunnelboreaktiviteterne må stoppes eller begrænses væsentligt, hvilket har meget
betydelige konsekvenser for tidsplanen og muligvis indebærer andre alvorlige risici.
Metroselskabet henviser herom til selskabets tidligere indlæg i klagesagen over
Københavns Kommunes påbud af 12. juli 2013 vedrørende byggepladsen ved Nør-
rebroparken (NMK-10-00688, NMK-10-00624 og NMK-10-00656).
Eftersom døgnarbejde på tunnelarbejdspladserne altid har været en forudsætning,
indgik byggepladsen ved Nørrebroparken ikke i Metroselskabets generelle anmod-
ning om udvidet arbejdstid i april 2013. Da påbuddene for metrobyggepladserne
imidlertid er aktivitetsspecifikke, er også påbuddene for byggepladsen for Nørre-
broparken løbende blevet ændret i takt med byggeriets fremdrift.
2/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376404_0003.png
CR-M-CW-Nøp-BYGPL-0186/PBD
Påbuddet af 22. marts 2013 vedrørte byggeaktiviteter forud for tunnelboringen og
blev afløst af påbuddet af 12. juli 2013, som regulerede borearbejdet og tunnelpro-
duktionen.
Som bekendt blev klagesagen vedrørende påbuddet af 12. juli 2013 afsluttet med
nævnets afgørelse af 5. februar 2014, hvorved påbuddet på grund af væsentlige
mangler blev ophævet og sagen hjemvist til fornyet behandling (NMK-10-00688,
NMK-10-00624, NMK-10-00656). Nævnet fandt, at nogle vilkår i påbuddet var for
upræcise, og at støjberegningerne, som påbuddet byggede på, var utilstrækkelige.
Københavns Kommune meddelte herefter den 6. februar 2014 et strakspåbud for
byggepladsen ved Nørrebroparken, idet byggepladsen ellers ville være ureguleret
under kommunens sagsbehandling. Det fremgår af påbuddet, at Metroselskabet og
dets entreprenører - for at afværge risikoen for forøgelse af støjbelastningen og
dermed forøget risiko for sundhedsmæssige effekter - ved strakspåbuddet blev
pålagt at overholde det støjniveau, som den regulerede drift hidtil havde belastet
med. Kommunen meddelte et tilpasset strakspåbud den 8. februar 2014, som siden
har reguleret aktiviteterne på byggepladsen.
Efter fornyet sagsbehandling på baggrund af anvisningerne i nævnets afgørelse af 5.
februar 2014 meddelte Københavns Kommune det omhandlede påbud af 23. april
2014. Som anført ovenfor, følger det af vilkår 7, at påbuddet først finder anvendelse
(i stedet for strakspåbuddet af 8. februar 2014), når der er etableret støjdæmpende
foranstaltninger i form af bullerhuse på portalkranerne. Bullerhusene er nu etable-
ret, og Metroselskabet har den 23. maj 2014 fremsendt den endelige dokumentati-
on for bullerhusenes støjdæmpende effekt til Københavns Kommune, men kom-
munen har endnu ikke godkendt dokumentationen.
Det omhandlede påbud af 23. april 2014 omfatter drift af begge tunnelboremaski-
ner samt udgravning af kaverne og indebærer, at aktiviteterne kan udføres i døgn-
drift alle ugens dage med de i påbuddet angivne, differentierede støjgrænser. Når
kavernen er udgravet, vil aktiviteterne på byggepladsen bestå i drift af de to tun-
nelboremaskiner med de hertil knyttede støtteaktiviteter. Støjgrænserne er fastsat i
overensstemmelse med nævnets anvisninger i de tidligere afgørelser om Metro-
byggeriet og konkret på baggrund af Grontmijs prøvningsrapport af 21. november
2013 og tillægsrapport af 4. marts 2014. Prøvningsrapporten af 21. november 2013
er en del af det materiale, som Metroselskabet har sendt til nævnet ved e-mail af
21. maj 2014. Tillægsrapporten af 4. marts 2014 vedlægges som
bilag 1.
Metrosel-
skabet bemærker, at baggrunden for, at det beregnede støjniveau er lavere på søn-
dage i dag- og aftentimerne er, at der ikke håndteres tunnelelementer og muck i
dette tidsrum.
Påbuddet af 23. april 2014 adskiller sig bl.a. fra strakspåbuddet af 8. februar 2014
ved de fastsatte støjgrænser. Det fremgår af strakspåbuddet af 6. februar 2014,
som blev tilpasset ved strakspåbuddet af 8. februar 2014, at kommunen med på-
buddet pålægger Metroselskabet at overholde det støjniveau, "som den regulerede
drift hidtil har belastet med".
Påbuddet af 23. april 2014 adskiller sig endvidere fra strakspåbuddet af 8. februar
2014 derved, at førstnævnte eksplicit regulerer udgravning af kaverne (kavernear-
3/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376404_0004.png
CR-M-CW-Nøp-BYGPL-0186/PBD
bejde) også uden for normal arbejdstid. Metroselskabet bemærker hertil, at mulig-
hed for udgravning af kaverne døgnet rundt er af kritisk betydning for tidsplanen.
Københavns Kommune har imidlertid i indskærpelse af 30. april 2014, som er fulgt
op af en e-mail af 1. maj 2014, anført, at kavernearbejde ikke kan udføres som af-
ten- og/eller natarbejde.
Sideløbende hermed har transportministeren den 9. april 2014 fremsat forslag til
lov om ændring af lov om en Cityring mv. (lovforslag nr. L 177). Lovforslaget, som
udmønter den politiske aftale af 21. februar 2014 om Klare rammer for byggeriet af
Metrocityringen, har et dobbelt formål. Dels at tilvejebringe et retligt grundlag for,
at Cityring-projektet kan færdiggøres i overensstemmelse med de forudsætninger,
der lå til grund for vedtagelsen af Cityring-loven. Dels at skabe rammer for, at ge-
nerne for naboerne kan håndteres på en væsentligt mere målrettet måde, end det
er tilfældet i dag.
Med lovforslaget er det foreslået, at der overgås til en sammenhængende og gene-
relt fastsat regulering af forurening og gener, herunder navnlig støj, i stedet for den
nuværende konkrete regulering af hver fase og byggeplads efter miljøbeskyttelses-
loven. Det foreslås således, at reguleringen af forurening og gener udstedes som
bekendtgørelser af transportministeren og baseres på resultatet af en supplerende
VVM. Ifølge bemærkningerne til lovforslaget vil de af kommunerne meddelte påbud
efter miljøbeskyttelseslovens § 42, herunder eventuelle påklagede påbud, ikke læn-
gere have virkning fra det tidspunkt, hvor byggepladserne overgår til at blive regu-
leret af regler udstedt af transportministeren.
I overensstemmelse med bemærkningerne i lovforslaget har Transportministeriet
den 10. april 2014 fremlagt en supplerende VVM-redegørelse for Cityringen i of-
fentlig høring til den 5. juni 2014. Ministeriet har endvidere den 9. maj 2014 sendt
bl.a. udkast til bekendtgørelse om forurening og gener fra anlægget af Cityringen i
høring til den 6. juni 2014. Ifølge udkastet er det hensigten, at bekendtgørelsen skal
træde i kraft den 1. juli 2014.
Metroselskabet antager på den baggrund, at påbuddet af 23. april 2014 under alle
omstændigheder har en forholdsvis begrænset restlevetid, og at en overgang til
den nye reguleringsordning må forventes at indtræde omkring 4 uger efter sagens
behandling i nævnet. Selv for dette begrænsede tidsrum kan sagens udfald dog få
en væsentlig betydning for Cityring-projektets tidsplan, jf. ovenfor om adgangen til
at udføre udgravning af kaverne i døgndrift og Metroselskabets påstande skal be-
dømmes i lyset heraf.
Supplerende oplysninger
I tillæg til det materiale, som nævnet formodes at være i besiddelse af vedrørende
byggepladsen ved Nørrebroparken, vedlægges støjmålinger fra byggepladsen for
perioden 25. april 2014 til 19. maj 2014 (bilag
2).
Da det nye påbud som beskrevet
ovenfor ikke er taget i anvendelse, følger støjgrænsen i støjmålingerne strakspå-
buddet af 8. februar 2014. Støjmålingerne viser, at støjgrænsen på 67 dB(A) gene-
relt har været overholdt i aften- og nattetimerne, men at støjniveauet i dagtimerne
generelt har ligget meget tæt på 67 dB(A) eller lidt over. Støjmålingerne bekræfter
4/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376404_0005.png
CR-M-CW-Nøp-BYGPL-0186/PBD
prøvningsrapporternes resultat, hvorefter det beregnede støjniveau ved drift af
begge tunnelboremaskiner er over 67 dB(A).
Som beskrevet ovenfor er forskellen på de to påbud - udover forskellen i støjgræn-
serne - at påbuddet af 23. april 2014 eksplicit regulerer udgravning af kaverne også
uden for normal arbejdstid. Denne aktivitet foregår under jorden, og medfører der-
for ikke en forhøjelse af det målte støjniveau, hvilket fremgår af vedlagte skema i
bilag 3,
som viser, at det målte støjniveau ikke stiger, når der i tillæg til støtteaktivi-
teterne for tunnelboringen sker udgravning af kaverne.
Der ses derfor ikke at være noget fagligt grundlag for med henvisning til strakspå-
buddet af 8. februar 2014 at pålægge Metroselskabet at undlade udgravning af
kaverne uden for normal arbejdstid.
Som
bilag 4
fremlægges en redegørelse fra Grontmij om baggrunden for forskellene
i støjberegninger og støjmålinger. Som det fremgår på side 5, er de beregnede støj-
niveauer udtryk for den værst tænkelige, men dog sandsynlige driftssituation, hvil-
ket er grunden til, at det målte støjniveau kan være lavere end de beregnede ni-
veauer afhængigt af den aktuelle driftssituation.
Sagens ramme og Metroselskabets overordnede anbringender
Natur- og Miljøklagenævnet har den 7. november 2013 truffet afgørelse i sagen
vedrørende påbuddet af 15. juli 2013 for byggepladsen ved Marmorkirken, og næv-
nets betragtninger i denne sag er efterfølgende gentaget bl.a. i afgørelsen af 5.
februar 2014 vedrørende byggepladsen ved Nørrebroparken (NMK-10-00688, NMK-
10-00624 og NMK-10-00656). Natur- og Miljøklagenævnet har i disse afgørelser
anerkendt,
at
der er knyttet store samfundsmæssige interesser til Cityringens færdiggørelse,
som skal tillægges betydelig vægt i en afvejning over for modstående miljøbe-
skyttelseshensyn,
der samtidig er forudsat en tidsramme for anlægsarbejdet ved vedtagelsen af
lov om en Cityring,
det er forudsat i lovens forarbejder, at myndighederne tilstræber ikke at stille
nye unødigt skærpede krav, der indebærer væsentlige øgede omkostninger for
Cityringen, og
afvejningen af miljøbeskyttelseshensyn over for samfunds- og virksomheds-
synspunkter efter miljøbeskyttelseslovens § 42 må tage udgangspunkt i den af
Folketinget forudsatte tidsramme for anlægsarbejdet.
at
at
at
Disse præmisser må også være rammesættende i den foreliggende klagesag.
Det fremgår endvidere af afgørelserne, at en fravigelse af de vejledende støjgræn-
ser kun kan ske i det nødvendige, tilstrækkelige og begrundede omfang. Heri ligger,
at fravigelse ikke kan ske uden begrundet nødvendighed af såvel tidsintervaller som
konkrete støjgrænser. Det skal også vurderes som sandsynligt, at en virksomhed
kan overholde fastsatte støjgrænser. Der kan ikke ved påbud efter miljøbeskyttel-
seslovens § 42 sættes støjgrænser, der ikke kan overholdes af virksomheden, når
denne er i drift.
5/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376404_0006.png
CR-M-CW-Nøp-BYGPL-0186/PBD
Både kravene til nødvendighed og til støjdæmpende foranstaltninger skærpes ved
længerevarende fravigelse af de vejledende støjgrænser om natten. Det skyldes, at
støjniveauer over 40-55 dB(A) for aften og nat over en længere periode indebærer
betydelig risiko for at påvirke omkringboendes sundhed negativt.
Det bemærkes i den forbindelse, at nærværende sag adskiller sig fra Marmorkirke-
sagen, idet byggepladsen ved Nørrebroparken er en tunnelarbejdsplads.
Det er Metroselskabets opfattelse, at Københavns Kommunes påbud af 23. april
2014 i denne sag ikke fastsætter højere støjgrænser end nødvendigt for at gennem-
føre byggeriet af metroen under de ovennævnte grundlæggende forudsætninger,
og at Metroselskabet har begrænset og reduceret støjen mest muligt under anven-
delse af bedste tilgængelige teknik (BAT), jf. nedenfor.
Metroselskabets ansøgning om et nyt påbud for byggepladsen ved Nørrebroparken
har været underkastet en meget omfattende og grundig myndighedsbehandling, og
kommunens sagsbehandling forud for det nye påbud har ligget i forlængelse af den
omfattende sagsoplysning under klagesagen i Natur- og Miljøklagenævnet vedrø-
rende kommunens påbud af 12. juli 2013.
Der er med påbuddet foretaget de beregninger og rettelser af vilkår, som var kræ-
vet i henhold til Natur- og Miljøklagenævnets hjemvisningsafgørelse af 5. februar
2014.
Grundlaget for påbuddet - støjberegning
Det er Metroselskabets opfattelse, at støjberegningerne af 21. november 2013 og
tillægsrapporten af 4. marts 2014, som ligger til grund for påbuddet af 23. april
2014, lever op til kravene hertil, herunder i ”Miljømåling - ekstern støj” og Natur- og
Miljøklagenævnets praksis vedrørende støjregulering på metrobyggepladserne.
Metroselskabet bemærker, at de konkrete støjmålinger for byggepladsen ved Nør-
rebroparken viser, at det faktiske støjniveau ligger under den støjgrænse, som føl-
ger af påbuddet, jf. bilag 1. Også når impulstillægget på 5 dB tillægges, ligger støjni-
veauet om dagen således under støjgrænsen på 72 dB(A), som følger af de teoreti-
ske støjberegninger og dermed påbuddet. Støjniveauet om natten ligger også væ-
sentligt lavere end støjgrænsen på 71 dB (A). Der henvises desuden til bilag 2, som
viser, at støjniveauet ikke stiger som følge af, at der i tillæg til drift af tunnelbore-
maskinerne sker udgravning af kaverne. Bilag 2 understøtter således resultaterne i
prøvningsrapporterne, hvoraf det fremgår, at det beregnede støjniveau er lavere i
driftsfase 2 (begge tunnelboremaskiner i drift og udgravning af kaverne) end i drifts-
fase 3 (begge tunnelboremaskiner i drift).
For en redegørelse for forskellene i støjberegningerne og støjmålingerne henvises
til bilag 3. Som det fremgår heraf, er de beregnede støjniveauer udtryk for den
værst tænkelige, men dog sandsynlige driftssituation, hvilket er grunden til, at det
målte støjniveau på enkelte dage eller i perioder kan være lavere end de beregnede
niveauer afhængigt af den aktuelle driftssituation på byggepladsen.
6/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376404_0007.png
CR-M-CW-Nøp-BYGPL-0186/PBD
Metroselskabet bemærker, at støjmikrofonerne på metrobyggepladserne selvsagt
ikke foretager en sortering af støjen, således at kun støj fra metrobyggeriet måles.
Hvis der har været andre støjende aktiviteter i området, vil det derfor også komme
til udtryk i støjmålingerne, selvom støjen ikke hidrører fra metrobyggeriet.
Metroselskabet anvender BAT til at begrænse støjen mest muligt
I klagesagen vedrørende Københavns Kommunes påbud af 12. juli 2013 (NMK-10-
00688, NMK-10-00624 og NMK-10-00656) har Metroselskabet udførligt redegjort
for, hvorledes selskabet har begrænset og reduceret støjen mest muligt under an-
vendelse af bedste tilgængelige teknik (BAT). I tillæg hertil indeholder Metroselska-
bets ansøgning af 6. december 2013 en redegørelse for, at selskabet anvender BAT,
ligesom det fremgår, at Metroselskabets entreprenør vil etablere yderligere støj-
dæmpende tiltag til nedbringelse af støjen fra f.eks. portalkranerne, såfremt det
viser sig muligt.
Under kommunens fornyede behandling af sagen har kommunen desuden under-
søgt mulighederne for yderligere støjdæmpning og har på den baggrund fastsat
påbuddets vilkår 7 om, at bullerhuse på portalkraner skal etableres inden påbuddet
kan tages i anvendelse. Som anført ovenfor, er vilkåret opfyldt.
Københavns Kommune har i påbuddet af 23. april 2014 vurderet, at der med den
nuværende viden ikke kan foreslås etableret yderligere støjdæmpende foranstalt-
ninger på byggepladsen.
Klagerne har ikke anfægtet denne vurdering, og der
er
heller ikke grundlag for at
anfægte vurderingen.
Afvejningen de relevante hensyn
Det fremgår klart af begrundelsen i påbuddet, at Københavns Kommune ved den
fornyede behandling af sagen har foretaget den fornødne afvejning af de miljø-
mæssige og sundhedsmæssige hensyn over for hensynet til fremdriften i metrobyg-
geriet. Det fremgår også af påbuddet, at Københavns Kommune, i overensstemmel-
se med nævnets afgørelse af 5. februar 2014, har begrænset fravigelserne af de
vejledende støjgrænser til det, kommunen har vurderet er det nødvendige, til-
strækkelige og begrundede omfang
I øvrigt om klagen
Metroselskabet bemærker, at klagen af 25. april 2014 alene angår de tilladte støjni-
veauer, og at klagernes synspunkter herom efter Metroselskabets opfattelse er
behandlet fyldestgørende med ovenstående bemærkninger. Metroselskabet står
naturligvis til rådighed, såfremt Natur- og Miljøklagenævnet ønsker selskabets
kommentarer til eller oplysninger om andre forhold i sagen.
Om opsættende virkning
For det tilfælde, at Københavns Kommune ikke umiddelbart meddeler et nyt påbud
til erstatning af påbuddet af 23. april 2014, jf. ovenfor, anmoder Metroselskabet
Natur- og Miljøklagenævnet om snarest muligt at træffe afgørelse om at ophæve
7/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376404_0008.png
CR-M-CW-Nøp-BYGPL-0186/PBD
klagens opsættende virkning, jf. miljøbeskyttelseslovens § 95, stk. 2. Såfremt Kø-
benhavns Kommune forinden har truffet afgørelse om at ophæve den opsættende
virkning af klagen, anmodes Natur- og Miljøklagenævnet om at opretholde denne
afgørelse.
Metroselskabet henviser herved også til selskabets indlæg af 29. april 2014 til Kø-
benhavns Kommune med anbringender til støtte for, at klagen ikke tillægges op-
sættende virkning (bilag
5).
Det tilføjes, at Metroselskabet har en meget betydelig interesse i, at udgravning af
kaverne kan foregå i døgndrift, og at der, som fastslået ovenfor, ikke er en støj-
mæssig merbelastning ved denne aktivitet, hvorfor der heller ikke er nogen saglig
grund til, at tunnelarbejdspladsen fortsat skal reguleres af strakspåbuddet af 8.
februar 2014.
Med venlig hilsen
Peter Byskov Wang Dalgaard
8/8