Transportudvalget 2013-14
L 177
Offentligt
1376997_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. juni 2014
2014-1970
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. juni 2014 stillet mig følgende spørgsmål ved-
rørende L 177
Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring og ligningslo-
ven, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hen-
ning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 61:
Det fremgår af Metroselskabets indlæg af 26.05.2014, side 6, til Natur- og Mil-
jøklagenævnet, at Metroselskabet i dette indlæg anerkender, at støjgrænsen
på byggepladsen Nørrebroparken realistisk er sat til 72/71 dB(A) (senere ned-
sat til 70 dB(A)), og har på et tidspunkt målt det aktuelle støjniveau til 67
dB(A). Ministeren bedes oplyse, hvordan det kan forekomme, at Metroselska-
bet benytter sig af forskellige støjgrænser og
–målinger,
alt efter hvilken myn-
dighed, der tilskrives (her henholdsvis Natur- og Miljøklagenævn og Trans-
portministeriet), idet støjgrænsen i den supplerende VVM, der følger lovforslag
L 177, er sat til 60 dB(A), den støjgrænse, hvorefter der fastsættes kompensati-
on og tildeles genhusning efter.
Svar:
Det i spørgsmålet omtalte indlæg fra Metroselskabet til Natur- og Miljøklage-
nævnet er indgivet i anledning af en klage over Københavns Kommunes påbud
om støjgrænser for tunnelbyggepladsen i Nørrebroparken. I indlægget redegør
Metroselskabet for, hvorledes de målte støjniveauer forholder sig til de teore-
tisk beregnede støjniveauer, inklusiv et tillæg på 5 dB(A) for tone- og impuls-
støj, som danner grundlag for Københavns Kommunes påbud. Metroselskabet
vurderer herunder, at den i påbuddet fastlagte støjgrænse på 70 dB(A) om da-
gen ikke kan forventes overskredet. Støjmålingerne ligger således under denne
støjgrænse om dagen og betydeligt under om natten.
Metroselskabets vurderinger i det omtalte indlæg til Natur- og Miljøklagenæv-
net tager udgangspunkt i de retningslinjer, som Natur- og Miljøklagenævnet
har fastlagt for Københavns Kommunes pålæg om støjgrænser for byggeplad-
serne på Cityringen. Efter disse retningslinjer suppleres støjgrænserne med et
tillæg for tone- og impulsstøj på 5 dB(A), og herudover fastsættes støjgrænser-
ne således, at der ikke
heller ikke teoretisk
kan forekomme situationer,
hvor støjgrænsen overskrides. Det betyder, at støjgrænserne må fastsættes kon-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376997_0002.png
servativt, og at de målte støjniveauer normalt vil ligge mærkbart under græn-
serne.
I den supplerende VVM-redegørelse er støjgrænserne fastsat således, at de lig-
ger tæt på de faktisk forekommende støjniveauer. Formålet hermed er at sikre,
at støjgrænserne realistisk kan overholdes, men samtidig udgør en tilskyndelse
for entreprenøren til at begrænse støjen mest muligt af hensyn til naboerne til
byggepladserne.
Jeg har tidligere redegjort udførligt for baggrunden for de støjgrænser, der fin-
des i den supplerende VVM-redegørelse. Jeg henviser herom bl.a. til min be-
svarelse af TRU L 177
– spørgsmål 35 med bilaget ”Ingen modstrid mellem
Transportministeriets og Natur- og Miljøklagenævnets støjopgørelsesmetode”
samt til mine besvarelser af TRU L 177
spørgsmål 47, 52, 53 og 59.
Som beskrevet i min besvarelse af TRU L 177
spørgsmål 52 og 53 har det uaf-
hængige akkrediterede støjfirma DELTA Akustik vurderet, at de beregnings-
forudsætninger, der er lagt til grund for støjgrænserne for tunnelarbejdsplad-
serne i den supplerende VVM-redegørelse, er de beregningsforudsætninger, der
giver et så præcist billede af de reelle kildestyrker som muligt.
På baggrund af disse beregningsforudsætninger er der fastsat de støjgrænser
for byggepladsen i Nørrebroparken, der fremgår af side 58 i den supplerende
VVM-redegørelse, herunder den grænseværdi på 60 dB(A) for natarbejde i fase
3-3, som omtales i spørgsmålet.
En fastsættelse af højere støjgrænser for byggepladsen i Nørrebroparken end de
støjgrænser, der fremgår af den supplerende VVM-redegørelse, ville medføre,
at Metroselskabets entreprenører fik ret til at støje mere end nødvendigt. Det
kan naboerne til byggepladsen ikke være interesserede i.
Københavns Kommune fører tilsyn med overholdelsen af støjgrænserne ved
Nørrebroparken, og det er hensigten at stille en række sanktioner til rådighed
med henblik på håndhævelse af, at støjgrænserne bliver overholdt. Sanktioner-
ne fremgår af det udkast til byggepladsbekendtgørelse, der blev sendt i høring
den 9. maj 2014.
Hvis støjgrænsen for byggepladsen ved Nørrebroparken, som det er hensigten,
sættes til 60 dB(A) om natten, vil tilsynsmyndigheden kunne gribe ind over for
byggeriet, såfremt støjen om natten overstiger 60 dB(A) (målt som gennemsnit
i den mest støjende halve time). Hvis støjgrænsen sættes til 70 dB(A) inklusive
et impulstillæg på 5 dB(A), vil tilsynsmyndigheden først kunne gribe ind, hvis
støjen om natten overstiger 65 dB(A) (ligeledes målt som gennemsnit i den
mest støjende halve time). En højere støjgrænse vil således give Metroselska-
bets entreprenører en frihed til at støje mere.
Side 2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376997_0003.png
Det er klart, at hvis støjgrænsen fastsættes højere, vil der efter bestemmelserne
i det fremsatte lovforslag blive givet mere kompensation. Men der vil samtidig
også blive mere støj, fordi entreprenørerne vil kunne tilrettelægge deres arbej-
de efter den højere støjgrænse.
Jeg agter ikke at fastsætte højere støjgrænser for byggepladserne end absolut
nødvendigt. Det ligger i BAT-princippet, at byggeriet skal anvende den bedste
tilgængelige teknologi, og at der dermed skal sikres den lavest mulige miljøbe-
lastning, der er forenelig med, at projektet kan gennemføres. Derfor skal støj-
grænserne også sættes så lavt som muligt, så de udgør den størst mulige til-
skyndelse for Metroselskabet og dets entreprenører til at begrænse støjen.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke