Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
L 187 Bilag 1
Offentligt
1363163_0001.png
1363163_0002.png
1363163_0003.png
1363163_0004.png
Notat
Modtager(e):Uddannelses- og Forskningsudvalget
Kopi:
Kommenteret høringsnotat til lovforslag nr. L 187 om ændring aflov om befordringsrabat til studerende ved videregåendenelser og lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende idomsuddannelser m.v. (Befordringsrabat og -godtgørelse tilderende ved videregående uddannelser, der berettiger til statensuddannelsesstøtte, og afskæring af godtgørelse efter entersats i perioder med fjernundervisning m.v.)Uddannelses- og Forskningsministeriet har den 11. marts 2014 sendt ovennævnteudkast til lovforslag i høring blandt relevante institutioner og organisationer. Her-udover har høringen været offentliggjort på Høringsportalen.Ved høringsfristens udløb den 31. marts 2014 var der indkommet 21 høringssvar,hvoraf 5 indeholder substantielle bemærkninger.I dette notat gives et kort resumé af de væsentligste bemærkninger til lovudkastetog de ændringer, der er foretaget i lovudkastet.
30. april 2014Uddannelses- ogForskningsministeriet
Slotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTel.3392 9700Fax3332 3501Mail[email protected]Webwww.ufm.dkCVR-nr.1680 5408
Ref.-nr.
14/004141-16
Overordnede bemærkningerDer udtrykkes generelt stor tilfredshed med lovforslaget, hvor befordringsrabat-ordningerne for studerende ved videregående uddannelser udvides fra alene atomfatte uddannelsessøgende, der har ret til SU, til at omfatte alle studerende, derer indskrevet på og gennemgår en videregående uddannelser, der berettiger til SU.SU-rådetogDanske Studerendes Fællesrådgiver udtryk for, at forslaget erlænge ønsket, mensTrafikselskaberne i Danmarklægger vægt på, at forslagetvil fremme de studerendes brug af den kollektive trafik. Endelig pegerDanskeRegionerpå, at transportafstand og -pris kan opleves som en barriere for studie-gennemførelse, og at lovforslaget vil mindske denne barriere for flere studerende.
Særlige bemærkninger1. SU-berettigende uddannelseKøbenhavns Universitetspørger, om forslaget også omfatter udenlandske gæ-stestuderende, meritstuderende fra andre danske universiteter og betalende gæste-studerende (tompladsordningen).
Side1/4
Ministerenoplyser, at forslaget omfatter uddannelsessøgende, der er indskrevetpå og gennemgår uddannelse, der giver ret til SU. Det vil sige, at udenlandske gæ-stestuderende og betalende gæstestuderende er omfattet af ordningen, hvis de erindskrevet på en SU-berettigende uddannelse. Det vil dog alene være muligt atudstede Ungdomskort, hvis de pågældende studerende har et dansk cpr-nummerog NemID.Meritstuderende fra andre danske universiteter vil være omfattet af ordningen ogvil kunne få ungdomskort i kraft af deres indskrivning på en dansk SU-berettigendeuddannelse.2. Administration af befordringsrabatordningenDanske Universiteterunderstreger, at det er afgørende, at der hurtigst muligttilvejebringes den nødvendige systemunderstøttelse. I forhold til forslaget om, atuddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om uddannelsessteder-nes administration, herunder om frister for uddannelsesstedernes indberetning afoplysninger, henstillerDanske Universiteter,at disse fastsættes med respekt forstudieadministrationernes generelle arbejdsgange.Københavns Universitetpåpeger, at det allerede i dag er vanskeligt at nå atindskrive alle studerende til studiestart, hvorfor det ikke vil være realistisk, at uni-versitetet vil kunne have indskrevet samtlige studerende 1-2 uger før studiestart.Endelig pegerDanske Professionshøjskolerpå, at der vil være flere ikkedansk-talende, der får ret til befordringsrabat, hvilket nødvendiggør en engelsksprogethjemmeside.Ministerenoplyser, at Styrelsen for Videregående Uddannelser allerede er i gangmed den nødvendige systemudvikling, så den er parat til ansøgning om beford-ringsrabat fra den 1. juli 2014. I forbindelse med systemudviklingen tager styrelsenkommentarerne fra høringssvarene til efterretning.I forhold til fastsættelse af fristregler er det hensigten at fastsætte regler, der tagerhøjde for uddannelsesstedernes studieadministration. Lige som det er tilfældet idag, har trafikselskaberne imidlertid brug for 14 dage til at udstede Ungdomskort.Styrelsen vil gerne medvirke til at løse dette problem, og ser med interesse på Kø-benhavns Universitets konkrete forslag til systemunderstøttelse for studerende, derendnu ikke er indskrevet.For så vidt angår informationsmateriale på engelsk, er hjemmesider og selvbetje-ningssystemerne vedrørende studiestøtte, herunder uddannelsesskort.dk, pådansk. Styrelsen for Videregående Uddannelser arbejder dog løbende på at udfor-me introduktionstekster og anden vejledning på engelsk, men det vil ikke væremuligt at tilbyde en generel valgmulighed mellem dansk og engelsk tekst på hjem-mesider og selvbetjeningssystemerne.Uddannelses- ogForskningsministeriet
Side2/4
3. Dispensation ved befordringsgodtgørelse i uddannelser med fjern-undervisning.FTFfinder, at der bør være en dispensationsmulighed, sådan at uddannelsessø-gende, der modtager fjernundervisning, fordi de har lang vej til uddannelsesstedet,kan få befordringsgodtgørelse efter en kilometersats.Ministerenoplyser, at formålet med at afskære muligheden for befordringsgodt-gørelse efter en kilometersats for uddannelsessøgende, der deltager i fjernunder-visning, er at sikre, at der ikke gives godtgørelse til uddannelsessøgende, der ikkehar et reelt befordringsbehov.For at åbne mulighed for, at uddannelsessøgende, der kun delvist deltager i fjern-undervisning, ikke bliver udelukket af ordningen, hvis de har et reelt befordrings-behov, er lovforslaget ændret, så det fremgår, at fjernundervisning defineres somundervisning, hvor mindre end 50 pct. af undervisningen er tilrettelagt som tilste-deværelsesundervisning.Definitionen af fjernundervisning svarer i øvrigt til den, der følger af § 6, stk. 2, ibekendtgørelse om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervs-rettet voksen- og efteruddannelse, hvorefter personer, der deltager i fjernundervis-ning, udelukkes fra godtgørelse og tilskud til befordring.4. Ordningens økonomiI sit høringssvar forudsætterDanske Regioner,at trafikselskaberne kompense-res for de merudgifter, som udvidelse af personkredsen vil medføre.Ministerenoplyser, at det følger af bemærkningerne, at lovforslaget medførermerudgifter til befordringsrabat på 40 mio. kr. om året, som finansieres af over-skydende midler i puljen til takstnedsættelser. Det er således forudsat med lovfors-laget, at trafikselskaberne kompenseres for deres merudgifter som følge af, at per-sonkredsen, som kan modtage Ungdomskort, udvides.5. IkrafttrædenRoskilde Universitetudtrykker bekymring over lovforslagets korte implemente-ringsfrist og har foreslået en overgangsordning, sådan at studerende, der starter envideregående uddannelse efter sommerferien, ikke kommer i klemme.Ministerenoplyser, at det forudsættes i trafikforliget, at udvidelsen af person-kredsen skal gælde allerede fra sommeren 2014. Idet der tillige er tale om at bringereglerne i overensstemmelse med EU-retten, finder ministeren ikke grundlag for atændre tidspunktet for lovens ikrafttræden. Herudover vil ministeriet i forbindelsemed implementeringen af de foreslåede ændringer sørge for at systemunderstøttel-sen er klar til studerende, der starter uddannelse efter sommerferien.Uddannelses- ogForskningsministeriet
Side3/4
6. Datatilsynets høringssvarDatatilsynetforudsætter, at den behandling af personoplysninger, der vil findested i medfør af bestemmelser udstedt i medfør af § 4a, stk. 4, ligger inden forrammerne af persondataloven.Datatilsynet spørger endvidere, om der med bestemmelsen i § 4 a, stk. 4, påtænkesat ske samkøring af oplysninger i kontroløjemed.EndeligudtrykkerDatatilsynetbekymring for forslaget om, at Styrelsen for Vide-regående Uddannelser kan indhente indskrivningsoplysninger om uddannelsessø-gende, der ikke har søgt om befordringsrabat. Dette under hensyn til persondatalo-vens § 5, der fordrer, at myndigheder ikke indhenter oplysninger, der går ud overdet, der er nødvendigt for myndighedens sagsbehandling.Ministerenoplyser, at behandlingen af oplysninger i forbindelse med afgørelseom befordringsrabat eller godtgørelse vil ske inden for rammerne af persondatalo-ven. Dette er tilføjet i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 8 og 9.Ministerenkan endvidere oplyse, at der med § 4 a, stk. 4, ikke vil være tale omsamkøring af oplysninger i kontroløjemed.Fo så vidt angår spørgsmålet om at indhente indskrivningsoplysninger på uddan-nelsessøgende, før de eventuelt har søgt om befordringsrabat, er der tale om oplys-ninger, som er nødvendige for at kunne give rabat efter befordringsordningerne.Det er i forhold til de uddannelsessøgendes mulighed for at søge uddannelseskortgennem det elektroniske selvbetjeningssystem uddannelsekort.dk tillige nødven-digt at have oplysningerne til rådighed, før den uddannelsessøgende søger om SUførste gang.
Uddannelses- ogForskningsministeriet
Side4/4