Grønlandsudvalget 2013-14
L 198 Bilag 4
Offentligt
1373654_0001.png
Til lovforslag nr.
L 198
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Grønlandsudvalget den 26. maj 2014
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov for Grønland om udlændinges adgang til opholds- og
arbejdstilladelse i anlægsfasen af et storskalaprojekt
[af justitsministeren (Karen Hækkerup)]
1. Ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet et æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. maj 2014 og var til 1.
behandling den 20. maj 2014. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Grønlandsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 8. maj 2014
dette udkast til udvalget, jf. GRU alm. del – bilag 58. Den
20. maj 2014 sendte justitsministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget og den 21. maj 2014
sendte justitsministeren et supplerende høringssvar til udval-
get
Spørgsmål
Udvalget har stillet 96 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]
[Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. ]
Det er Dansk Folkepartis opfattelse, at Regeringen i dén
grad har forsømt sine muligheder for at præge udvindingen
af råstoffer fra Grønlands undergrund. Havde Regeringen
kendt sin besøgelsestid, ville vi i dag have haft et stærkt og
blomstrende rigsfællesskabssamarbejde mellem Danmark og
Grønland om netop udvindingen af råstoffer, hvor en hastigt
gennemført "storskalalov" ikke havde været nødvendig, men
hvor udvindingen kunne være foregået på en værdig måde,
og med nordisk arbejdskraft under ordnede og civiliserede
forhold.
Nu gennemføres Storskalaloven med et stort flertal i Fol-
ketinget uden om Dansk Folkeparti. Præcis som Grønlands
Selvstyrelov af 2009 blev gennemført med et stort flertal i
Folketinget uden om Dansk Folkeparti. DF advarede den
gang - korrekt, viste det sig - om de konsekvenser, Selvsty-
reloven ville få, og i dag er det m.h.t. Storskalaloven igen op
til DF at pege på de mange blinkende advarselssignaler, som
flertallet af de danske og grønlandske politikere åbenbart
igen ikke ønsker at se.
Det har for Dansk Folkeparti været en meget vanskelig
proces at nå frem til en afvisning af Storskalaloven. For sag-
en er, at vi meget gerne vil medvirke til en proces, som må-
ske vil kunne give en forbedret økonomi til Grønland, som
spås fremover at skulle operere med årlige underskud på Fi-
nansloven på et sted mellem en halv og en hel milliard kro-
ner. En økonomisk situation af katastrofalt omfang, som end
ikke vil kunne afhjælpes af forøget bloktilskud fra Danmark,
al den stund det i Selvstyreloven af 2009 jo netop, på grøn-
landsk ønske, blev fastlagt, at bloktilskuddet ikke kan øges.
Det er Dansk Folkepartis opfattelse, at netop disse kata-
strofale økonomiske udsigter er årsagen til, at Grønlands
Landsstyre (Naalakkersuisut) nu presser på for at haste en
lovgivning igennem, som på talrige punkter i dén grad afvi-
ger fra det, vi i Rigsfællesskabet og i Norden som helhed vil
beskrive som almindelig anstændighed, kultur og tradition.
DokumentId
Journalnummer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373654_0002.png
2
En lovgivning, som dels vil kunne vende op og ned på de-
mografien i Grønland, dels medføre social dumping, dels
åbne for, at et kommunistisk Kina vinder fodfæste i Arktis,
og yderligere i slutfasen måske vise sig slet ikke at komme i
nærheden af at kunne forbedre og stabilisere Grønlands øko-
nomi.
Dansk Folkeparti har efter 1. behandlingen stillet Rege-
ringen en lang række spørgsmål, som vi nu har fået svar på.
Flere af svarene, som har været af mere lavpraktisk karakter,
har været tilfredsstillende, men generelt set efterlader svare-
ne faktisk kun flere spørgsmål, og de vidner om, at den pro-
ces, der har været i gang i Regeringen - med justitsministe-
ren som omdrejningspunkt - har været særdeles mangelfuld,
og netop båret præg af, at lovforslaget for at tilfredsstille
Landsstyret, for alt i verden skulle hastes igennem her og
nu. Dansk Folkeparti har flere gange i det forhandlingsfor-
løb, der har været, netop bedt om at såvel Landstinget (Inat-
sisartut) som Folketinget tog sig mere tid, men dette er ble-
vet afvist af justitsministeren.
En lang række vitale spørgsmål kender hverken Lands-
styret eller regeringen svarene på, hvorfor man forlader sig
på det rene gætteri. Eksempelvis forventer Landsstyret, at
mellem 7 og 10 pct. af arbejdsstyrken ved et storskalapro-
jekt bliver grønlandsk. Med andre ord vil et storskalaprojekt
med 3500 arbejdere altså have knapt 350 grønlændere ansat,
og dette er der vist kun ganske få optimister, der forestiller
sig bliver virkelighed.
Det bør i Dansk Folkepartis optik således være med stor
ulyst, at Folketinget nu beslutter sig for at gøre dette mærke-
lige kludetæppe, som Storskalaloven er, til dansk lovgiv-
ning. Vi finder nemlig hele konceptet omkring et storskala-
projekt både særdeles udansk og særdeles ugrønlandsk. For
sådan gør vi simpelthen ikke i Kongeriget. Eller rettere: så-
dan har vi hidtil ikke gjort det. Under 1. behandlingen ram-
mede Dansk Folkeparti lovforslaget ind i en række billeder
af, hvad det egentlig er, regeringen anbefaler skal finde sted
i Kongeriget Danmark i det Herrens år 2014: man ser for sig
en Klondyke-lignende lejr midt i det storslåede grønlandske
landskab, hvortil i tusindvis af kinesiske mandspersoner er
blevet fragtet fra den anden ende af verden. En lukket enkla-
ve, hvor ingen udefra må komme ind, og hvor ingen indefra
må bevæge sig ud. Man ser for sig et hastigt opført skur,
hvorfra tre-fire danske politibetjente - i samarbejde med et
kommunist-kinesisk vagtselskab - skal opretholde lov og
orden. Man ser for sig et kinesisk felt-lazaret, som med nød-
tørftig førstehjælp skal betjene 5.000 mennesker, i en ar-
bejdslejr, hvor arbejdet er farligt, og hvor der arbejdes 24 ti-
mer i døgnet, alle ugens 7 dage.
Og man forstår på regeringen, at det er Dronning Ingrids
Hospital i Nuuk (Godthåb), der skal tage sig af de kvæstede
arbejdere. Et hospital, som allerede nu lider under en meget
stor mangel på læger og sygeplejersker, og hvor disse, som
følge af et væld af ubesatte stillinger, farer rundt for blot no-
genlunde at klare dagligdagen. Regeringen ser så yderligere
for sig, at det i realiteten bliver til Danmark, disse kvæstede
og syge skal overføres til. Til Rigshospitalet, til Herlev Sy-
gehus eller til Bispebjerg Sygehus. Dansk Folkeparti har
spurgt, hvordan blot ét storskalaprojekt vil belaste sygehus-
væsenet i Danmark og Grønland, men har ikke fået noget
kvalificeret svar.
Man ser for sig nogle arbejdsforhold, som vil ligge mile-
vidt fra de forhold, som kendetegner Kongeriget. Det er mu-
ligt kineserne får grønlandsk mindsteløn, men hvad der fra-
trækkes lønnen, og hvordan arbejderne i øvrigt behandles,
ved jo kun storskalaprojektets arbejdsgivere. Og uanset
hvorledes dette vendes og drejes, bliver realiteten løndum-
ping og social-dumping i den helt store stil. Organiseret so-
cial dumping, officielt sanktioneret og blåstemplet af Folke-
tinget - og dermed af Rigsfællesskabet.
Man ser for sig – ikke mindst hvis ét storskalaprojekt bli-
ver til flere - en nødtvunget optrapning af Søværnets indsats.
Med masser af sejladser i de grønlandske farvande af skibe
fra det kommunistiske Kina, og hvor civil skibsfart er totalt
sammenblandet med militær skibsfart. I den situation vil
USA med garanti forlange, at det danske søværn optrapper -
ellers skal amerikanerne nok ordne det selv! Regeringen har
i sine besvarelser omkring dette forhold ikke evnet bare at
komme i nærheden af at skønne, hvad der kan komme af ud-
gifter eller mandskabsmæssige krav for Søværnet.
Herud over er hverken Landsstyret eller regeringen i
stand til at give tilfredsstillende eller fyldestgørende svar på
en lang række væsentlige spørgsmål, som kortfattet listes op
nedenfor:
Asylproblematikken. Her oplyser Regeringen, at en asyl-
ansøger skal fragtes til Sandholmlejren, men intet om, hvad
der efterfølgende skal ske.
Hvor og hvordan skal den rent grønlandske arbejdskraft,
som efter planen skal stå for madlavning, kantinedrift og
rengøring på storskalaprojektet bo – og hvorledes vil man
tackle de situationer, der kan opstå, når det står klart, at
grønlandske arbejdere får langt mere i løn end deres kinesi-
ske arbejdskolleger.
Regeringen oplyser, at kineserne ikke må rejse til Dan-
mark, men giver intet svar på, hvordan man kan vide, om de
alligevel gør det, når der ikke er nogen paskontrol mellem
Danmark og Grønland.
Regeringen og Landsstyret er selv efter lovens vedtagelse
ikke nået til enighed om de sikkerhedspolitiske aspekter om-
kring uran og specielle mineraler og jordarter.
Det fremgår, at udlændinges adgang til opholds-, og ar-
bejdstilladelse i Grønland i et storskalaprojekt defineres af
»anlægs-fasen«. Men Regeringen er ikke i stand til at defi-
nere begrebet »anlægs-fase«, som –for så vidt – godt kunne
være uden en reel afslutning.
Landsstyret og Regeringen ved ikke efter hvilken tarif de
grønlandske arbejdere aflønnes.
Der synes ikke at være nogen plan for, hvorledes den
fremtidige kontrol med storskalaprojekterne skal foregå -
herunder miljøkontrol og arbejdsmiljøkontrol etc., og
Landsstyret er ikke i stand til at svare på, om man har det
nødvendige mandskab og ressourcer i øvrigt til at foretage
denne kontrol.
Det fremgår af lovforslaget, at Landsstyret i forbindelse
med storskalaprojektet ved Isuakasia skønner, at 7-10 pct. af
de ansatte i anlægsfasen vil være grønlandske arbejdere. Det
vil med andre ord sige, at knapt 300 grønlændere forventes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373654_0003.png
3
at få arbejde ved dette projekt. Hverken Landsstyret eller
Regeringen ser sig i stand til at besvare spørgsmålet om,
hvad dette, stærkt optimistiske, skøn baseres på.
Regeringen og Landsstyret er ikke i stand til at fremkom-
me med en plan for det lægelige beredskab i forbindelse
med et storskalaprojekt som eksempelvis Isuakasia. Man har
ingen idé om, hvor stor en stab af læger og sygeplejersker,
der tænkes ansat i selve storskalalejren, i hvor høj grad
(d.v.s. på hvilket operationsmæssigt niveau) man »på ste-
det« vil være gearet til at behandle kvæstede samt til hvilket
hospital(er), man tænker sig at fragte alvorligt kvæstede,
som ikke vil kunne behandles i lejren.
Regeringen og Landsstyret er ikke i stand til at vurdere,
hvor meget - mandskabsmæssigt og økonomisk - et storska-
laprojekt med 5.000 arbejdere vil belaste sygehusvæsenet i
henholdsvis Grønland og Danmark
Regeringen er ikke i stand til at vurdere, hvad et storska-
laprojekt vil betyde i for Søværnets aktiviteter ved Grøn-
land.
Regeringen og Landsstyret er ikke i stand til (muligvis
fordi de aldrig har skænket det en tanke! ) at vurdere de kul-
turelle, menneskelige og retlige konsekvenser, der vil være
af eksempelvis det kommende projekt i Maniitsoq (Sukker-
toppen), når 2.600 udenlandske arbejdere skal ansættes i
umiddelbar nærhed af en by med kun ca. 3.000 indbyggere.
Domstolsstyrelsen skønner, at der vil blive en ekstra ud-
gift på et sted mellem ca. 6 og ca. 24 mio. kr. årligt, lige-
som politiets ekstraindsats vil beløbe sig til ca. 11. mio. kro-
ner årligt. I disse beløb er ikke indregnet tolkningsudgifter.
Regeringen har ikke været i stand til at anslå udgiften hertil.
FTF anfører i sit høringssvar af 15. maj 2014, at der
»næppe kommer til at ske ansættelse af grønlandsk arbejds-
kraft i forbindelse med de planlagte storskala projekter.«.
Regeringen og Landsstyret har ikke desto mindre anslået, at
mellem 7 og 10 pct. af arbejderne vil være grønlandske.
FTF anfører yderligere i sit høringssvar af 15. maj 2014,
at man »finder det principielt betænkeligt, at det fremlagte
forslag lægger op til at blåstemple adgangen til at ansætte
udenlandsk arbejdskraft i anlægsfasen af en projekt på vil-
kår, som følger af storskalaloven, men som fraviger de grøn-
landske kollektive overenskomster, indgået mellem de mest
repræsentative grønlandske arbejdsmarkedsparter...« Rege-
ringen vil i sit svar ikke forholde sig til denne sag.
Regeringen ser ingen grund til at antage, at der vil være
særlige udenrigspolitiske komplikationer i forbindelse med
det kommunistiske Kinas planlagte aktiviteter og engage-
ment i det hele taget i forbindelse med storskalaprojekterne i
Grønland.
Sluttelig vil Dansk Folkeparti endnu engang beklage, at
Folketinget som helhed så ukritisk agter at sanktionere en så
elendigt gennemarbejdet lov, som har så enorm samfunds-
mæssig betydning for fremtiden for Grønland og Rigsfælles-
skabet, hvorfor vi skal opfordre til, at Folketinget afviser at
færdigbehandle loven for i stedet at opfordre Regeringen,
landsstyrerne i Grønland og på Færøerne til at gå i dialog
med henblik på at forme en organisation, som i Rigsfælles-
skabets regi og med basis i nordisk arbejdsmarkedstradition
og kultur vil kunne stå for den kommercielle udnyttelse af
Grønlands naturressourcer.
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tids-
punktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænk-
ningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal,
tiltrådt af <>
Til § 7
1)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 7.
Justitsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden. Justitsministeren kan dog ikke sætte loven i
kraft, før der foreligger en udtalelse fra Den Internationale
Arbejdsorganisation (ILO), der fastslår, at Inatsisartutlov nr.
25 af 18. december 2012 om bygge- og anlægsarbejder ved
storskalaprojekter med senere ændringer ikke strider imod
ILO's konventioner. Såfremt en udtalelse fra ILO fastslår, at
Inatsisartutlov nr. 25 af 18. december 2012 om bygge- og
anlægsarbejder ved storskalaprojekter med senere ændringer
strider imod ILO's konventioner, påhviler det regeringen at
indgå dialog med Grønlands Selvstyre med henblik på, at
grønlandsk og dansk lovgivning vedr. storskalaprojekter i
Grønland bringes i overensstemmelse med ILO's konventio-
ner.«
[Betingelse for lovens ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget betyder, at loven først kan træde i
kraft, når der er vished for, at lovgivningen vedr. storskala-
projekterne ikke strider imod ILO's konventioner. Denne
vished skal opnås ved, at regeringen indhenter en udtalelse
fra ILO, hvor ILO udtaler sig om, hvorvidt den grønlandske
storskalalov er i overensstemmelse med-, eller om den stri-
der imod ILO's konventioner.
Vedtages dette ændringsforslag, sikres det således, at den
udenlandske arbejdskraft, der skal arbejde med anlægsopga-
verne ved de grønlandske storskalaprojekter, kommer til at
arbejde under vilkår, som ikke strider imod med Den Inter-
nationale Arbejdsorganisation ILO's konventioner. Det dre-
jer sig især om ILO's kernekonventioner om foreningsfrihed
og retten til at føre kollektive forhandlinger, d.v.s. henholds-
vis ILO-konvention nr. 87 og nr. 98. Desuden er også ILO
konvention nr. 111 om forbud mod forskelsbehandling i be-
skæftigelse og erhverv relevant. Herudover kan ILO-kon-
vention nr. 94 om brug af arbejdsklausuler og ILO-konven-
tion nr. 169 om oprindelige folks rettigheder være relevante
i sammenhæng med storskalaprojekterne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373654_0004.png
4
Viser det sig, at storskalalovgivningen er i strid med
ILO's konventioner, påhviler det regeringen at indgå dialog
med Grønlands Selvstyre med det formål at sørge for, at så-
vel storskalalovgivningen i Grønland som den afledte dan-
ske lovgivning om opholds- og arbejdstagerforhold ved stor-
skalaprojekterne, bringes i overensstemmelse med ILO's
konventioner. Kan Grønlands Selvstyre og den danske rege-
ring ikke opnå enighed om dette, har regeringen mulighed
for at fremsætte lovforslag om ændring af nærværende lov
for Grønland om udlændinges adgang til opholds- og ar-
bejdstilladelse i anlægsfasen af et storskalaprojekt, hvor det
indarbejdes, at opholds- og arbejdstilladelser ikke kan gives
til udlændinge, der skal arbejde ved storskalaprojekter, hvor
arbejdstagerforholdene er i strid med ILO's konventioner.
Flemming Møller Mortensen (S) Henrik Dam Kristensen (S) Karin Gaardsted (S) Astrid Krag (S) Peder Christensen (S)
Torben Hansen (S) Christian Friis Bach (RV) Nadeem Farooq (RV) Annette Vilhelmsen (SF) Özlem Sara Cekic (SF)
Finn Sørensen (EL) Christian Juhl (EL) Sara Olsvig (IA)
fmd.
Doris Jakobsen (SIU)
nfmd.
Uffe Elbæk (UFG)
Kim Andersen (V) Ellen Trane Nørby (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Eva Kjer Hansen (V) Birgitte Josefsen (V)
Jakob Ellemann-Jensen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) Karsten Nonbo (V) Søren Espersen (DF)
Martin Henriksen (DF) Kristian Thulesen Dahl (DF) Marie Krarup (DF) Villum Christensen (LA) Per Stig Møller (KF)
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373654_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 198
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2
Justitsministerens svar på GRU alm. del - spm. 43-46 om storskalalo-
ven og sjældne jordarter.
3
Høringssvar fra Landsorganisationen i Danmark (LO), som er indkom-
met efter høringsfristens udløb, fra justitsministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 198
Spm.nr.
1
2
3
Titel
Spm. om der i andre love også skal indsættes klausuler om sjældne
jordarter, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, i hvilke andre love der i så fald skal indsættes yderligere
klausuler, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om det er gunstigt for investeringsmiljøet at blande sjældne jord-
arter ind i en lov om arbejds- og opholdstilladelser, til justitsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om at det ville være mest hensigtsmæssigt, hvis regeringen lave-
de en klar aftale med Naalakkersuisut om eventuelle sikkerhedspoliti-
ske aspekter af råstofudvinding generelt, frem for at indsætte klausuler
og uigennemtænkte sammenblandinger af tingene i tilfældig lovgiv-
ning, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor regeringen ikke har valgt en fremgangsmåde, hvor
man laver en samlet aftale mellem Naalakkersuisut og regeringen om
eventuelle sikkerhedspolitiske aspekter af råstofaktiviteter i Grønland,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke sjældne jordarter, der har implikationer for dansk
udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitik, til justitsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om at udlændinges adgang til opholds-, og arbejdstilladelse i
Grønland i et storskalaprojekt defineres af "anlægsfasen" og hvordan
regeringen tidsmæssigt definerer begrebet "anlægsfase, til justitsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om aflønning af de grønlandske arbejdere, som engageres til
storskalaprojekternes tilknyttede aktiviteter, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvorledes den rent grønlandske arbejdskraft, som efter pla-
nen skal stå for madlavning, kantinedrift, rengøring indkvarteres, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om den udenlandske arbejdskraft i forbindelse med jernmine-
projektet i Isua vil få mulighed for, i fritiden, at lade sig transportere
til Nuuk, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan, at den rent grønlandske arbejdskraft i jernminepro-
jektet i Isua i forbindelse med fritid og ferie skal lade sig transportere
til Nuuk, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
4
5
6
7
8
9
10
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373654_0006.png
6
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Spm. om regeringen vil bede landsstyret bekræfte, at man - eksempel-
vis i forbindelse med projektet i Isua - har de mandskabsmæssigt og
økonomisk fornødne ressourcer til at udføre en forløbende kontrol af
arbejdspladserne, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at landsstyret i forbindelse med storskalaprojektet ved Isua
skønner, at 7-10 pct. af de ansatte i anlægsfasen vil være grønlandske
arbejdere, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om det lægelige beredskab i forbindelse med et storskalaprojekt
herunder, hvor stor en stab af læger og sygeplejersker, der tænkes an-
sat i selve storskalalejren, i hvor høj grad (på hvilket operationsmæs-
sigt niveau) man "på stedet" vil være gearet til at behandle kvæstede -
samt til hvilket hospital(er), man tænker sig at fragte alvorligt kvæste-
de, som ikke vil kunne behandles i lejren, til justitsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om at Dronning Ingrids Hospital i Nuuk vil være det primære
behandlingssted i forbindelse med personkvæstelser, som ikke lader
sig behandle i storskalalejren, og om at Rigshospitalet i København vil
være det næste niveau, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange lægestillinger, sygeplejerskestillinger og syge-
plejerstillinger, der er ubesatte ved Grønlands sygehusvæsen - og i den
forbindelse specifikt oplyse antallet ved Dronning Ingrids Hospital i
Nuuk, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om Dronning Ingrids Hospital i Nuuk vil have de mandska-
bsmæssige og økonomiske ressourcer til, udover at løse sine øjeblik-
kelige opgaver, i forbindelse med jernmineprojektet i Isua, at kunne
betjene yderligere ca. 3.000 udenlandske "indbyggere", til justitsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor meget et storskalaprojekt med 5.000 arbejdere vil bela-
ste sygehusvæsenet i hhv. Grønland og Danmark, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, at der for hvert storskalaprojekt skal indrettes en politista-
tion, og at udgiften hertil vil være ca. 11 mio. kr. pr. år og hvor mange
betjente, der tænkes ansat ved et sådant projekt, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke yderligere ressourcer der i forbindelse med et stor-
skalaprojekt, skal anvendes til Søværnets aktiviteter ved Grønland, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at såfremt en udenlandsk arbejder under sit ophold i Grøn-
land søger asyl i Kongeriget, vil denne skulle transporteres til Sand-
holmlejren for dér at få sin sag behandlet, til justitsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, hvordan man - så længe der ikke er paskontrol mellem
Grønland og Norden foretage en rejse til Danmark eller norden, til ju-
stitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad et voldsomt indtag af udenlandske arbejdere (2.600)
kulturelt, menneskeligt, retligt - samfundsmæssigt i øvrigt - vil betyde
for Maniitsoq, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373654_0007.png
7
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Spm. om det også i Danmark ville være acceptabelt at grundlønnen for
en udenlandsk arbejder er sat til 81,91 kr. pr. time - men at arbejdsgi-
veren frit kan trække i denne grundløn for at afholde udgifter som rej-
se, ferie, kost, logi, arbejdsbeklædning og forsikring, til justitsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om det alene er arbejdsgiveren London Mining Greenland A/S,
som kan beslutte, hvorvidt der skal ansættes grønlandsk arbejdskraft
ved storskalaprojektet, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om det planlagte storskalaprojekt ved Kvanefjeld først kan sæt-
tes i gang i det øjeblik, regeringen og landsstyret er nået til enighed
om, hvorledes uran og sjældne jordarter skal behandles - og hvem af
parterne, som har beslutningsmyndigheden, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan følgende sætning i storskalaloven (under 3.5.3)
skal forstås, og hvilke yderligere beføjelser, regeringen med sætningen
giver landsstyret: "Naalakkersuisut har i øvrigt oplyst, at der efter be-
hov løbende kan ske justering af de vilkår for projektselskabets tilla-
delse, som måtte være nødvendige for efterlevelse af den for Grønland
gældende lovgivning, jf. storskalalovens §20, stk. 3.", til justitsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at ingen udenlandsk arbejder, tilknyttet et storskalaprojekt
(jf. lovforslagets 3.6.2), vil kunne opnå familiesammenføring med
tidsubegrænset opholdstilladelse, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, at der vil blive en ekstraudgift på et sted mellem ca. 6 mio.
kr. årligt og ca. 24 mio. kr. årligt - ligesom politiets ekstraindsats vil
beløbe sig til ca. 11. mio. kr. årligt, til justitsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om regeringen vil bekræfte antagelsen, som FTF anfører i sit hø-
ringssvar af 15. maj 2014, at der "næppe kommer til at ske ansættelse
af grønlandsk arbejdskraft i forbindelse med de planlagte storskala-
projekter...", til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, regeringen vil anmode landsstyret om kommentere til FTF's
høringssvar af 15. maj 2014, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om regeringen kan bekræfte, at man løbende er i kontakt med
USAs myndigheder i forbindelse med de sikkerhedsmæssige aspekter
omkring Kinas planlagte aktiviteter og engagement i det hele taget i
forbindelse med storskalaprojekterne i Grønland, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke ILO-konventioner gælder i Grønland, til justitsmini-
steren , og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan processen er i forhold til de rapporteringer om
overholdelsen af ILO-konventioner, der er gældende for Grønland, til
justitsministeren , og ministerens svar herpå
Spm. om, at relevante ILO-konventioner, der sikrer fagforeningernes
frie forhandlings- og konfliktret, og som Danmark har ratificeret, bli-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373654_0008.png
8
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
ver overholdt inden for hele rigsfællesskabets område, til justitsmini-
steren , og ministerens svar herpå
Spm. om, hvornår der er sket dansk ratifikation omfattende Grønland
for hver af de ILO-konventioner, der er gældende eller vil blive gæl-
dende i Grønland, til justitsministeren , og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke ILO-konventioner, som omfatter eller vil omfatte
Grønland, Kina IKKE har ratificeret, til justitsministeren , og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, i hvilket omfang kinesiske mineselskaber er forpligtet til at
overholde ILO-konventioner, de ikke har ratificeret, til justitsministe-
ren , og ministerens svar herpå
Spm. om, den danske regering kan sætte ILO-konventioner, som vi
har tiltrådt, i kraft for Grønland, til justitsministeren , og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvordan eventuelle asylansøgninger for personer, der har få-
et arbejds- og opholdstilaldelse efter loven vil blive behandlet og
hvem der bærer udgiften for et evt. ophold i Danmark, til justitsmini-
steren , og ministerens svar herpå
Spm. om mulighederne for at udsende en arbejder efter en afvist asyl-
ansøgning til Kina i forhold til forbuddet mod nonrefoulement, til ju-
stitsministeren , og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange opholds- og arbejdstilladelser der forventes at
skulle gives til udenlandsk arbejdskraft ved storskalaprojekter i Grøn-
land, til justitsministeren , og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan storskalalovens regler om acceptable løn- og an-
sættelsesforhold harmonerer med den definition, som regeringens em-
bedsmandsudvalg har opstillet for social dumping, til justitsministe-
ren , og ministerens svar herpå
Spm. om, i hvilket land og i hvilket organ en strid om en udenlandsk
overenskomst skal afklares, til justitsministeren , og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvordan man vil sikre, at rettigheder som tilkommer arbej-
derne i henhold til en udenlandsk overenskomst, faktisk administreres
korrekt for arbejdere i Grønland under loven, til justitsministeren , og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan og i hvor høj grad kinesiske arbejdstagere er orga-
niseret, til justitsministeren , og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan vilkårene for fagforeninger er i Kina og om er der
organisationstvang, til justitsministeren , og ministerens svar herpå
Spm. om en udenlandsk overenskomst skal være affattet på grøn-
landsk, dansk eller engelsk for at opfylde kravene i storskalaloven, til
justitsministeren , og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan Selvstyret vil vurdere, om løn- og arbejdsvilkår er i
overensstemmelse med storskalaloven, jf. dennes § 10, stk. 1, til ju-
stitsministeren , og ministerens svar herpå
Spm. om de grønlandske myndigheders ekspertise i forhold til nærme-
re fortolkning og forståelse af udenlandske overenskomster, der er ble-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373654_0009.png
9
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
vet til på arbejdsmarkeder, som ligger meget fjernt fra det danske og
grønlandske, til justitsministeren , og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan Selvstyret vil vurdere, om grundlaget for overens-
komsten ikke strider mod internationale konventioner, til justitsmini-
steren , og ministerens svar herpå
Spm. om, at hvis en grønlandsk fagforening kræver indgåelse af over-
enskomst og i den forbindelse foretager lovlige kampskridt, og kan
der i givet fald etableres sympatikonflikter i Danmark, til justitsmini-
steren , og ministerens svar herpå
Spm. om de udenlandske arbejdere, der er beskæftiget med anlægsar-
bejder i storskalaprojekter frit kan melde sig ind i grønlandske fagfor-
eninger, til justitsministeren , og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren forholder sig til 3F’s formand Poul Erik
Skov Christensens udtalelser om, at han finder det ”uacceptabelt” og
”skamfuldt”, at regeringen accepterer og blåstempler de arbejdsvilkår
medarbejderne i Grønland kan se frem til under storskalaloven, til ju-
stitsministeren , og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan konfliktretten er sikret i storskalaloven i forhold til
reglerne for det danske arbejdsmarked, til justitsministeren , og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvordan man vil sikre, at de enkelte udlændinge, der er med
i en stor gruppeansøgning om arbejds- og opholdstilladelse, faktisk
ønsker at arbejde på et mineprojekt, da tvangsarbejde jo fortsat er ud-
bredt i f.eks. Kina, til justitsministeren , og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan Arbejdstilsynets ekspertise er i forhold til vurde-
ring af arbejdsforhold i forbindelse med minedrift, til justitsministe-
ren , og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke nærmere bestemmelser om konfliktret der er behov
for, siden selvstyret har en meget generel bemyndigelse til at fastsætte
disse i storskalalovens § 10e, til justitsministeren , og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvordan det kontrolleres, at de udenlandske arbejdstagere
får udbetalt løn ifølge overenskomsten, til justitsministeren , og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, at arbejdsgiveren skal betale for kost, logi, arbejdsbeklæd-
ning, frirejser og forsikring og hvilke regler gælder der for standarden
af logiet, hvilke forsikringer og på hvilket niveau er arbejdsgiveren
forpligtet til at betale for det , til justitsministeren , og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvordan man vil kontrollere, at ferie faktisk afholdes og ik-
ke anvendes til f.eks. arbejde for arbejdsgiveren i hjemlandet, til ju-
stitsministeren , og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke regler der gælder for afholdelse af ferie i forhold til
opholdssted, til justitsministeren , og ministerens svar herpå
Spm. om, hvem der betaler for ansøgningen om en ”gruppe”-arbejds-
og opholdstilladelse, til justitsministeren , og ministerens svar herpå
Spm. om arbejdsgiveren kan kræve, at udenlandske arbejdstagere, der
er omfattet af ansøgningen, betaler hele eller en forholdsmæssig andel
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373654_0010.png
10
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
af gebyret for ansøgningen, til justitsministeren , og ministerens svar
herpå
Spm. om gebyret på en ansøgning om arbejds- og opholdstilladelse
kan medregnes i lønnen for den udenlandske arbejdstager, til justits-
ministeren , og ministerens svar herpå
Spm. om der er krav om ligeløn for mænd og kvinder i forhold til mi-
nimumslønnen i storskalaloven, til justitsministeren , og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvordan man vil sikre det nødvendige beredskab i forhold
til redning, hvis der sker store ulykker i forbindelse med anlægspro-
jekterne, til justitsministeren , og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke arbejdsmiljøregler der gælder for eksponering for ra-
dioaktive materialer i forbindelse med anlægsprojekter, til justitsmini-
steren , og ministerens svar herpå
Spm. om, der i Selvstyret er afsat, eller vil blive afsat, ressourcer til
det øgede rapporteringsarbejde til ILO, til justitsministeren , og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvordan den ekstra opgave i forhold til Arbejdstilsynet fi-
nansieret bliver, til justitsministeren , og ministerens svar herpå
Spm. om, i hvilket omfang Arbejdstilsynets eventuelt mangelfulde til-
syn kan udløse erstatningspligt over for arbejdere, der kommer til
skade ved arbejdet, til justitsministeren , og ministerens svar herpå
Spm. om, de forventede, samlede omkostninger for Danmark, såfremt
Grønland får gang i mineprojekter, herunder forventede ændrede om-
kostninger inden for Arbejdstilsynet, sundhedsvæsenet, SAR, havmil-
jø, ordenshåndhævelse, fængselsområdet mv., til justitsministeren , og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke beskatningsforhold der gælder for de udenlandske ar-
bejdere i forhold til løn, kost, logi, fri arbejdsbeklædning m.v., til ju-
stitsministeren , og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan en eventuel erstatning for en arbejdsskade vil blive
beskattet, til justitsministeren , og ministerens svar herpå
Spm. om, det kan garanteres, at storskalaprojekter ikke medfører om-
kostninger for den danske stat, til justitsministeren , og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvilke opholds- og ansættelsesregler der gælder for råstof-
projekter, der er på mindre end 5 mia. kr. og dermed ligger udenfor
definitionen af storskalaprojekter, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvilke begrundelser der er for at indskrive sjældne minera-
ler, jf. bemærkningerne til lovforslaget, til justitsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvordan det sikres, at afsnit 3.2 i bemærkningerne til lovfor-
slaget ikke forstås og efterleves som løndumping, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad ministeren vil gøre for, at samarbejdet mellem myn-
dighederne i Grønland og Danmark bliver bedre fremadrettet mht
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373654_0011.png
11
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
overholdelse af tidsfrister, oversættelse af tekster og dokumenter m.v.,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren er enig med den socialdemokratiske ordfører i at
der ikke skal indføres en lignende lovgivning som nærværende lovfor-
slag i Danmark, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren er enig i bemærkningerne i lovforslaget s. 12
øverst venstre spalte, hvor det hedder at ”Folkeretligt har Danmark
som rigsmyndighed ansvaret over for ILO for, at riget, herunder Grøn-
land, lever op til de internationale forpligtelser, som følger af ILO´s
konventioner og medlemskabet af ILO”, til justitsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om at bekræfte bemærkningerne til lovforslaget s. 12 venstre
spalte, om, at Danmark som rigsmyndighed har ansvaret for overhol-
delse af ILO´s otte kernekonventioner inden for hele rigsfællesskabet,
uanset om disse er ratificeret af Grønland og Færøerne, til justitsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om at spørgsmålet om overholdelse af ILO konventioner, som
Danmark har ratificeret, henhører under Danmarks internationale for-
pligtelser, og derfor er et anliggende for rigsfællesskabet, på lige fod
med forsvars- sikkerheds- og udenrigspolitik, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om konsekvensen af denne særlov kan være forskelsbehandling
på grund af nationalitet, idet den lovliggør, at udenlandske arbejdere
beskæftiget i storskalaprojekter, aflønnes på andre vilkår end på sæd-
vanlige grønlandske vilkår, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om at, hvis udvinding af sjældne jordarter i Grønland som be-
skrevet i lovens bemærkninger er betinget af en aftale mellem den
danske og den grønlandske regering, så kan den danske regering blo-
kere for udvinding af sjældne jordarter, ved at nægte at indgå en afta-
le, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad der forstås ved ”almindelige kollektiv arbejdsret i
Grønland”, hvilke principper den hviler på, hvilke retsinstanser der er,
hvilke rettigheder arbejdsgiverorganisationer og fagforeninger har, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke lovmæssige eller andre begrænsninger der var i for-
handlings- og konfliktretten på det grønlandske arbejdsmarked før
indførelsen af storskalaloven, og hvilke begrænsninger i forhandlings-
og konfliktretten, der indføres med Storskalaloven, til justitsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om lovfæstelse af udenlandske fagforeningers forhandlings- og
konfliktret er en sædvanlig del af ”almindelig grønlandsk arbejdsret”,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at Storskalalovens § 10 er en begrænsning af de grønland-
ske fagforeningers forhandlings- og konfliktret, idet den lovfæster
udenlandske fagforeningers forhandlings- og konfliktret, til justitsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373654_0012.png
12
90
91
92
93
94
95
96
Spm. om Storskalalovens § 10e er en ubegrænset beføjelse til den
grønlandske regering til egenhændigt at fastsætte regler om, hvem der
kan repræsentere arbejdere beskæftiget i Storskalaprojekter, hvilke
rettigheder arbejdsgivernes og arbejdernes organisationer har med
hensyn til forhandlings- og konfliktret, hvilke overenskomster, der
skal gælde, hvilke regler der skal gælde for fastsættelse af løn og ferie,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om Storskalalovens § 10e er i overensstemmelse med ILO´s ker-
nekonventioner om organisationsfrihed og retten til at indgå kollektive
overenskomster uden indblanding fra regeringsmagten, til justitsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om at arbejds- og opholdstilladelser til udenlandske arbejdere i
henhold til nærværende lovforslag er en opholdstilladelse til hele
Grønland, men at den grønlandske regering vil begrænse de, til justits-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om det er rigtigt forstået, at den udenlandske virksomhed får til
opgave at sikre, at de udenlandske arbejdere ikke bevæger sig uden for
de anviste områder og lejre, og hvilke magtbeføjelser har virksomhe-
den til at sikre, at de udenlandske arbejdere ikke bevæger sig uden for
de anviste områder, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at det er i overensstemmelse med erklæringer og konventio-
ner om FN´s menneskerettigheder, at udenlandske arbejdere kan for-
menes retten til at bevæge sig frit i det land de opholder sig i, og at de
kan formenes retten til sammenføring med deres familie, til justitsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren har modtaget et brev fra 3F dateret 15. maj 2014,
med en kritik af Storskalaloven for at være i strid med ILO´s grund-
læggende konventioner, og i så fald forklare, hvorfor 3F´s henvendel-
se ikke indgår i høringsmaterialet, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om hvad den danske regering vil gør, hvis det efter ikraftræden
af særloven viser sig, at denne er i strid med ILO´s kernekonventioner,
idet den henviser til Storskalaloven, til justitsministeren, og ministe-
rens svar herpå