Kulturudvalget 2013-14
L 20 Bilag 4
Offentligt
1299160_0001.png
1299160_0002.png
1299160_0003.png

FDIM – interessenetværk

for interaktive medier

Interessenetværket Specialmedierne

Folketingets kulturudvalg

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

København 12. november 2013

Vedr. L 20 Mediestøtte

I forbindelse med at en række brancheforeninger herunder Foreningen af Danske InteraktiveMedier (FDIM) og Danske Specialmedier er fusioneret til Danske Medier, er der oprettetinteressenetværk, som varetager internetmediers og specialmediers interesser på områder, hvorDanske Medier ikke udtaler sig.Mediestøtten er et sådant område, og derfor er det henholdsvis InteressenetværkeneSpecialmedierne og Interessenetværket omkring de interaktive medier, der på vegne afspecialmedier, fagmedier, fritstående netmedier, interaktive medier m.fl. varetager interesserne.Vi kan fuldt ud tilslutte os, at der fra 1. januar 2014 gennemføres en reform af mediestøtten, så dentager højde for den nye medievirkelighed og bliver en støtte til redaktionelt indhold uansetplatform og ikke til distribution – og at der dermed tages et skridt frem mod en ligestillingstøttemæssigt mellem medier udgivet på forskellige platforme.Vi synes dog, der i lovteksten og nogle af bemærkningerne fortsat tænkes i en medieverden, hvoromnibusmedier er dominerende – og ikke i en tid, hvor den enkelte mediebruger selvsammensætter sit medieforbrug ved at få informationer gennem mange kilder – typiskemnecentrerede portaler og nichemedier i trykt og digital form – frem for fra omnibusaviser. Deter vores vurdering, at en stor del af originaljournalistikken fremover vil komme fra nichemedier –og derfor er det afgørende, at der sker en ligestilling af omnibusmedier og nichemedier.Det anføres i lovforslaget, at målgruppen er trykte nyhedsmedier samt skrevne internetbaseredenyhedsmedier. I lyset af det generelle ønske om platformsneutralitet bør ordet skrevne tages ud, dade internetbaserede medier åbner for anderledes brug af medieindhold fremover (nyekombinationer af skrevne ord, levende billeder, still billeder mm.)
Og dette ikke mindst i lyset af, at video får meget større betydning for de digitale medier fremover,da de levende billeder er en stærk måde at kommunikere med brugerne på.Det er med dette udgangspunkt, at vi har bemærkninger til flere af bestemmelserne i lovforslaget:

§ 3 stk.2. 3: Her fremgår det, at et medie skal henvende sig til en bred kreds af

brugere.

Teksten i lovforslaget er taget fra den eksisterende distributionsordning. Det er vigtigt, atder i vurderingen af, om et medie når en breds kreds af brugere, anlægges en fortolkning, derbetyder, at et nichemedie – trykt eller digitalt – opfattes som at henvende sig til en breds kreds afbrugere, hvis det rammer en stor del af sin målgruppe.Hvis målet med omlægningen er at sikre en mangfoldighed af medier også på nye platforme, somkan sikre produktion af dansk kvalitetsjournalistik i fremtiden, er det nødvendigt at bløde op påbestemmelserne i denne paragraf.Den foreslåede formulering vil betyde en fastlåsning af mediemarkedet – og ikke den fornyelse,som længe har været efterspurgt hos brugerne.

§ 3 stk.2.7: Det redaktionelle stof skal primært behandle politiske,

samfundsrelaterede og kulturelle temaer.

Vi noterede under førstebehandlingen, atforslaget bygger på rapporten fra Mediestøtteudvalget. Derfor stiller vi os uforstående overfor,hvorfor mediestøtteudvalgets formulering om, ”at det redaktionelle stof skal primært behandlepolitiske og samfundsrelaterede emner”, ikke indgår i lovforslaget. Ideen med den formulering var,at det afgørende er, at et medie for at få støtte skal behandle et eller flere emner primært ud fra enpolitisk og samfundsrelateret vinkel og ikke behandle det på en fagnørdet måde. Vi har svært ved atse, at netop den kulturelle vinkel skal indgå i et krav til alle støtteberettigede medier. Det vil foreksempel medføre, at et medie, som beskæftiger sig med arbejdsmarkedsstof ud fra en bådepolitisk og samfundsmæssig vinkel afskæres fra at få støtte – medmindre de alene for at opnåstøtten ændrer deres koncept og bringer faglige anmeldelser. Det er uhensigtsmæssigt, atstøtteordningen på denne måde får indflydelse på stofvalget i et publicistisk medie.Vi foreslår derfor enten at erstatte ordet ”og” med ordet ”eller” for bedre at afspejlemediestøtteudvalgets formulering eller at bruge Mediestøtteudvalgets formulering i sin helhed.

§ 3 stk.2.3: Ejerskabskriteriet, der betyder at medier, hvor totredjedele eller mere

ejes af arbejdsgiver,- arbejdstager- eller brancheorganisation ikke kan få støtte,

finderparterne diskriminerende og skaber et uheldigt konkurrenceforhold og direkte er imodmediestøtteordningens formål om at fremme et alsidigt og mangfoldigt udbud af nyheder.Det er, som det fremgår af bemærkningerne i mange tilfælde medier, der publicerer et meriteretindhold om faglige emner, der er af relevans for en bredere offentlighed. Og det er medier, som ofteopererer kommercielt i konkurrence med medier med andre udgivere. Medier som Ingeniøren,Dansk Handelsblad og Landbrugsavisen er medier med en høj grad af meriteret indhold, somudgives på et kommercielt grundlag og ikke for at tjene partsinteresser. Medier, der alene er udtryk
for interessevaretagelse, vil normalt ikke kunne opfylde flere af de øvrige indholdsmæssige kriterierfor at få støtte.

Konkurrence:

Generelt er det afgørende for Specialmedierne og de interaktive medier, at dennye støtteordning ikke fører til ny konkurrenceforvridning på mediemarkedet. Det er for eksempelvæsentligt, at et lille fritstående digitalt medie får samme støttevilkår, som en portal, der er en delaf et stort mediehus. Derfor skal et nichemedie kunne få støtte på lige fod med omnibusmediernesenkelte portaler – da de konkurrerer om de samme brugere.Det er den samme skæve konkurrence, der vil opstå, hvis der indføres et ejerskabskriterium, derbetyder, at kommercielle medier udgivet af en faglig eller brancheorganisation ikke kan få støtte –mens tilsvarende medier med en anden udgiver bliver støtteberettigede.Vi har i denne henvendelse fremhævet vægt på de punkter, som vi finder mest væsentlige for, at dermed den nye mediestøtte kan skabes et mangfoldigt medieudbud af private medier. Vi ser frem til,at Folketingets kulturudvalg under udvalgsbehandlingen sikrer dette.Vi står gerne til rådighed med udbyggende bemærkninger. I så fald kan interessenetværkenesformænd kontaktes. Chefredaktør Rasmus Nielsen kontaktes på[email protected]og adm.direktør Christian Peytz på[email protected].Med venlig hilsenRasmus NielsenSpecialmedierneChristian PeytzInteraktive medier