Finansudvalget 2013-14
L 201
Offentligt
1408752_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
14. oktober 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 52 (L 201) af 2. oktober
2014 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Af artiklen ”Kritik: Lars Løkke bluffer med sin buffer” i Jyllandsposten den 10.
september 2014 fremgår det, hvilke reserver Venstre vil benytte til at nedbringe
underskuddet i sit finanslovsforslag. Vil ministeren på baggrund af disse
oplysninger vurdere, hvilke af disse puljer Venstre ikke råder over, fordi de ikke er
blandt forligsparterne? Ministeren bedes endvidere vurdere, hvor meget
Venstres ændringsforslag hver især vil påvirke det offentlige forbrug.
Svar
Vurdering af forligsbelagte puljer
I oversigten over reserver mv., som Venstre i sit finanslovsudspil for 2015 ønsker
at inddrage som finansiering, indgår følgende puljer på regeringens forslag til
finanslovforslag for 2015:
Pulje til grøn omstilling (55,1 mio. kr. i 2015), der er afsat som led i Aftale
mellem regeringen (SRSF) og Venstre og Det Konservative Folkeparti om
finansloven for 2014.
Pulje til styrkelse af den kollektive trafik (142,1 mio. kr. i 2015), der er afsat i
forbindelse med Aftale mellem regeringen (SRSF) og Enhedslisten om
finansloven for 2012.
Ingen af de to puljer vurderes at være forligsbelagte. Det bemærkes dog, at for
regeringens vedkommende lægges til grund, at puljerne udmøntes efter aftale med
de relevante parter.
Vurdering af offentligt forbrug
Venstres finanslovudspil for 2015 er ikke tilstrækkeligt konkret til at fastlægge de
præcise konsekvenser for det offentlige forbrug. Konsekvenserne for det
offentlige forbrug vil således afhænge af den konkrete udmøntning af
finansieringsbidrag og nye initiativer i udspillet. Den skønnede virkning på det
offentlige forbrug er således behæftet med betydelig usikkerhed
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408752_0002.png
Side 2 af 3
Vurderingen af det offentlige forbrug i Venstres udspil er udarbejdet på baggrund
af den samlede vurdering af udspillet,
jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 24 (L
201) af 9. september 2014.
På det foreliggende grundlag skønnes Venstres finanslovsudspil umiddelbart at
medføre en reduktion i det offentlige forbrug i omegnen af 2�½ mia. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Påvirkning på det offentlige forbrug i 2015 af Venstres FL-udspil
Mia. kr., 2015-priser
Nye udgifter i alt
Sundhedsudspil
Praktikpladser
Tryghedspulje
Retssikkerhed
1)
Styrket diplomati
Øvrige nye prioriteringer
Flere nationale tests i folkeskolen
FM’s vurdering
2,3
1,00
0,05
0,55
0,08
0,07
0,59
0,01
Finansieringsforslag
Reduktion af udviklingsbistanden
2)
Besparelse på udlændingeområdet
3)
Reform af beskæftigelsesindsats
3)
Diverse reserver mv.
Reserver til sundhedsudspil
-4,9
-0,12
-0,45
-0,30
-3,55
-0,50
Samlet virkning
-2�½
1)
Omkostningsgodtgørelse for danske virksomheder ved sager mod SKAT
vurderes at øge det offentlige
forbrug med ca. 75 mio. kr. i 2015. Hvis den nuværende fradragsret tilsvarende afskaffes vil det isoleret set
forbedre de offentlige finanser med ca. 25 mio. kr., som dog ikke påvirker det offentlige forbrug. De samlede
merudgifter er således 50 mio. kr.
2) En del af udviklingsbistanden går til administration. Såfremt det lægges til grund, at administrationsandelen
udgør ca. 5 pct. af den foreslåede reduktion af udviklingsbistanden, vil bevillingerne til administration blive
reduceret med godt 120 mio.kr.
3) Der er forudsat, at halvdelen af det vurderede provenu som følge af
tilbagerulningen af udlændingelempelsen
og
reform af beskæftigelsesindsatsen
vedrører offentligt forbrug.
Det svarer til, at realvæksten i det offentlige forbrug i 2015 reduceres fra 0,8 pct.
på regeringens finanslovforslag for 2015 til i omegnen af 0,3 pct. i Venstres udspil.
Venstre lægger i sit udspil op til at tilvejebringe 1,5 mia. kr. ved at
konkurrenceudsætte kommunale og regionale opgaver. Det vurderes af flere
grunde ikke realistisk, herunder da det forudsætter at økonomiaftalerne for
kommunerne og regionerne for 2015 genåbnes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon