Finansudvalget 2013-14
L 201
Offentligt
1396908_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
8. september 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 9 (L 201) af 3. september
2014 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Hvad vil det koste at afsætte midler, så digitalisering af kommunikation med den
offentlige sektor aktivt skal tilvælges frem for fravælges som i dag jf. Peter Skaa-
rups udtalelse på Dansk Folkepartis sommergruppemøde: "Derfor foreslår vi, at
vi giver et reelt frit valg for dem, der skal benytte det offentlige system, når det
gælder digitaliseringen og den elektroniske post"?
Svar
Som del af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi er det målsætningen, at
mindst 80 pct. af alle fysiske breve og blanketter fra borgere til og fra de offentlige
myndigheder, skal foregå ved digital kommunikation.
Realiseringen af denne målsætning medfører et identificeret samlet økonomisk
potentiale for den offentlige sektor i størrelsesordenen 1,6 mia. kr. Gevinsterne
omprioriteres til borgernær service.
Der foreligger ikke egentlige opgørelser over de afledte økonomiske konsekvenser
såfremt digitaliseringen af kommunikationen med den offentlige sektor fremadret-
tet skal være et frit valg. Digitaliseringsstyrelsen vurderer dog, at en ændring heraf
vil betyde, at de offentlige myndigheder helt eller delvist ikke vil kunne realisere de
identificerede økonomiske gevinster.
Det skal dog bemærkes, at der i målsætningen indgår en forventning om, at op
imod 20 pct. af breve og blanketter fortsat forventes modtaget og sendt via tradi-
tionelle, fysiske kanaler, fx som følge af at enkelte borgere, fx ældre, syge og andre
med særlige behov, får tilbudt andre måder at kontakte og modtage informationer
fra den offentlige sektor. Det er da også hovedbudskabet i den fællesoffentlige
kommunikationskampagne, at de borgere, som kan kommunikere digitalt med det
offentlige, også skal gøre det, mens de borgere, som ikke kan, får mulighed for
fortsat at bruge de traditionelle, fysiske kanaler.
Målsætningen om overgang til 80 pct. digital kommunikation skal ses i lyset af, at
danskerne ofte kåres som et af de mest it-parate folkefærd i verden. Det ses blandt
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2 af 2
andet ved, at 91 pct. af danskere over 15 år har internet i hjemmet, at 87 pct. af
alle danskere over 15 år har NemID, at 2,8 mio. borgere i år tjekkede selvangivel-
sen på SKAT’s hjemmeside og at ca. 87 pct. i aldersgruppen 16-74 ordner en væ-
sentlig del af deres bankforretninger på nettet eller på mobilen.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon