Kulturudvalget 2013-14
L 21 Bilag 7
Offentligt
1301283_0001.png
1301283_0002.png
1301283_0003.png
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
18. november 2013Folketingets Kulturudvalg har den 24. oktober 2013 stillet mig følgende spørgsmål, nr.8 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål:

Vil ministeren redegøre for sagsforløbet i forbindelse med vurderingen af, om JyderupHøjskole kan statsanerkendes, jf. KUU alm. del – bilag 8 og KUU alm. del – svar påspm. 6?

Svar:

Ifølge lov om frie kostskoler kan Kulturministeren godkende en højskole til tilskud.Ansøgning om godkendelse til tilskud skal være indsendt 10 måneder indengodkendelse. Ansøgningen skal indeholde en række oplysninger og dokumentation,herunder kopi af købsaftale eller skøde.Den 29. august 2012videresendte initiativtagerne bag højskoleinitiativet JyderupHøjskole et ”Statusnotat om fremtidig anvendelse af Sølyst i Jyderup”. Notatet varudarbejdet af administrationen iHolbæk Kommune og indeholdt en række forslag ogovervejelser vedrørende den fremtidige anvendelse af Sølyst. Initiativtagerne tilhøjskolen spurgte samtidig, om de på den baggrund kunne indsende ansøgning omgodkendelse af Jyderup Højskole, selvom der endnu ikke var udarbejdet købsaftale ellerskøde.I forhold til en godkendelse til tilskud efter lov om frie kostskoler indeholdtstatusnotatet følgende problemer:Sølyst skulle efter højskolens etablering rumme flere andre lokale initiativer, derhidtil havde været i bygningen. Afhængig af aftalernes udformning kunne dettevære i strid med lovens krav om uafhængighed og medføre, at skolen ikke ville rådeover tilstrækkelig mange undervisningslokaler.Det var usikkert, om bygningen var stor nok til at indeholde det fornødne antalsengepladser samt kostforplejnings- og opholdsarealer.Der var alene tale om en sokkeludstykning, således at skolen ikke ville råde overegne arealer i tilknytning til bygningerne, hvilket er en betingelse for godkendelse.Det fremgik, at da skolen var placeret på Fredsskov, var det usikkert, om
Dok. nr. 1937310
Side 2
Naturstyrelsen ville give de fornødne tilladelser til yderligere udstykning. Detfremgik endvidere, at Naturstyrelsen måske ville stille som vilkår, at kommunenskulle forpligte sig til at købe Sølyst tilbage, hvis højskolen måtte ophøre, og atadministrationen i så fald ville anbefale, at kommunen sikrede, at ejendommen villeblive overdraget i minimum samme stand, samt at kommunen ikke skulle betale forforbedringer, som kommunen ikke havde godkendt. Administrationen anbefaledederfor, at kommunen skulle fastsætte tilbagekøbsprisen som købsprisen tillagtdokumenterede forbedringer.Der forelå ikke en købsaftale eller skøde, som ministeriet kunne tage stilling til.
Kulturministeriet svarede samme dag, at skolen godt kunne indsende ansøgningen,men at ministeriet ikke havde taget stilling til de forhold, der var nævnt i notatet.Mundtligt blev skolen oplyst om, at købsaftale eller skøde skulle fremsendes senest 3måneder før evt. godkendelse.Jyderup Højskole indsendte ansøgning om godkendelse den 16. september 2012 medønske om godkendelse fra 1. august 2013. Ansøgningen var meget mangelfuld, blandtandet var budgettet ikke realistisk, de forventede elevtal stemte ikke overens indbyrdesi skolens materiale og heller ikke med skolens størrelse, ligesom der mangledeoplysninger om kursernes indhold og udformning. Herudover var det usikkert, omskolen ville kunne råde over de fornødne forstander- og lærerboliger.Da tilbagekøbsklausulen i notatet fra kommunen alene var nævnt som anbefaling frakommunens administration, såfremt Naturstyrelsen ville stille krav om, at kommunenskulle sikre sig en tilbagekøbsmulighed, koncentrerede ministeriets sagsbehandling sigom de øvrige problemer, der hver især var af en karakter, så de kunne forhindre engodkendelse.På et møde på Sølyst med skolens ledelse den 5. februar 2013 blev en række afproblemerne gennemgået. Et eventuelt tilbagekøbskrav fra kommunen blev omtalt,men da der ikke var nye oplysninger, og da ministeriet var bekendt med, at der i andresager om nye højskoler er fundet en løsning på et ønske om tilbagekøb, gik ministerietikke nærmere ind i spørgsmålet. På grund af de mange spørgsmål, der fortsat varuafklarede, anbefalede ministeriet, at godkendelsestidspunktet blev udskudt til den 1.januar 2014. Ministeriet gentog anbefalingen på et møde den 5. marts 2013 medkommunen. Skolen ønskede dog at fastholde ansøgningstidspunktet.Under sagsbehandlingen blev en række af de forhindringer for godkendelse, som sagenindeholdt, løst ved aftaler mellem skolen, Holbæk Kommune og ministeriet. Iforbindelse hermed videresendte højskolen i to tilfælde oplysninger fra HolbækKommune om problemer vedr. sagen: den 28. februar og den 12. april 2013. Der var taleom kommunens opsummeringer af vilkårene for overtagelsen af Sølyst. I ingen af dissetilfælde nævnte kommunen, at der ville blive tale om en tilbagekøbsklausul. Heller ikkepå mødet mellem kommunen og ministeriet den 5. marts 2013 blev vilkåret nævnt,
Side 3
selvom mødet drejede sig om de nærmere vilkår for at sælge Sølyst til højskole.Ministeriet gik derfor ud fra, at det ikke ville blive et krav fra kommunen.Den 12. maj 2013 modtog Kulturministeriet via højskolen en indstilling fraØkonomiudvalget i Holbæk Kommune om salget af bygningerne til Jyderup Højskole.Heraf fremgik, at kommunen ville forbeholde sig ret til at købe ejendommen tilbage tilsalgsprisen, såfremt ejendommen ikke længere blev anvendt til højskole. Indstillingenomhandlede herudover en række andre forhold.Den 24. maj 2013 fremlagde kommunen et konkret forslag til en købsaftale med entilbagekøbsklausul og bad om Kulturministeriets vurdering heraf.Da Kulturministeriet var bekendt med, at Undervisningsministeriet i forbindelse medtidligere godkendelser til højskole har godkendt aftaler om tilbagekøb, kontaktedeKulturministeriet den 29. maj 2013 Styrelsen for Kvalitet og Tilsyn for at fåoplysninger om de tidligere sager. Styrelsen svarede, at Undervisningsministeriettidligere har godkendt, at den tidligere ejer af bygningerne kunne få forkøbsret tilmarkedspris, men at en tilbagekøbsklausul, med krav om tilbagekøb til salgsprisen ikkeville være i overensstemmelse med lov om frie kostskoler.Kulturministeriet vurderede sagen og kom frem til, at den foreslåede købsaftale ikkeville være i overensstemmelse med lov om frie kostskoler. Ministeriet kontaktedeHolbæk Kommune med henblik på at udforme en tilbagekøbsaftale, som overholdtkravene i loven. Ministeriet foreslog i den forbindelse andre modeller, der kunne dannebaggrund for aftalen. Kommunen ønskede dog ikke at fravige kravet om tilbagekøb tilsalgsprisen.Den 17. juni 2013 sendte kommunen et nyt forslag til en tilbagekøbsklausul tilKulturministeriet. Forslaget var ikke ændret på de afgørende punkter.Den 25. juni 2013 svarede Kulturministeriet kommunen: ”En overdragelse afejendommen på ovenstående vilkår kan efter Kulturministeriets vurdering ikke ansesfor at være en overdragelse til eje, idet Jyderup Højskole ikke har mulighed for at sælgeejendommen på normale markedsvilkår. Overdragelsen har således mere karakter af enbrugsret.”Den 15. august 2013 mødtes embedsmænd fra kommunen og ministeriet for at prøve atfinde en løsning. Mødet endte uden resultat.
Marianne Jelved