Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
L 3 Bilag 6
Offentligt
1304890_0001.png
1304890_0002.png
1304890_0003.png
1304890_0004.png
1304890_0005.png
1304890_0006.png
1304890_0007.png
1304890_0008.png
1304890_0009.png
1304890_0010.png
1304890_0011.png
1304890_0012.png
1304890_0013.png
1304890_0014.png
1304890_0015.png
1304890_0016.png
1304890_0017.png
1304890_0018.png
1304890_0019.png
1304890_0020.png
1304890_0021.png
1304890_0022.png
1304890_0023.png
1304890_0024.png
Bekendtgørelse om en godkendelsesordning for virksomheder, der levererrådgivning og projektstyring m.v. i forbindelse med af energirenovering afboliger1I medfør af §§ 24 f og 24 g, § 24 h, stk. 1 og 2, §§ 24 i og 28 a, § 29, stk. 3, nr. 1, og §32, stk. 3 og 4, i lov om fremme af energibesparelser i bygninger, jf. lovbekendtgørelse nr.636 af 19. juni 2012, som ændret ved lov nr. xx af yy, og efter forhandling med erhvervs-og vækstministeren, fastsættes:Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner§ 1.Denne bekendtgørelse fastlægger de nærmere regler for en frivilliggodkendelsesordning for virksomheder, der leverer rådgivning og projektstyring m.v. iforbindelse med energirenovering af boliger efter § 24 f, stk. 1, i lov om fremme afenergibesparelser i bygninger.§ 2.Godkendelsesordningen omfatter energirenovering af boliger, der i Bygnings- ogBoligregisteret (BBR) er angivet som stuehuse til landbrugsejendom (110), fritliggendeenfamiliehuse (120), helt eller delvis sammenbyggede enfamiliehuse med lodret skel(række-, kæde- eller dobbelthuse) (130) eller sommerhuse (510).§ 3.I denne bekendtgørelse forstås ved følgende:1) Godkendt virksomhed: En virksomhed, der leverer rådgivning og projektstyring m.v.i forbindelse med energirenovering af boliger.2) Kontrolinstans: En virksomhed, som er godkendt af erhvervs- og vækstministeren tilat godkende og efterprøve kvalitetsstyringssystemer hos virksomheder efter bilag 3.3) Certificerende organ: En virksomhed, som er akkrediteret til at foretage certificeringaf kvalitetsstyringssystemer hos virksomheder efter bilag 4.Kapitel 2
Godkendelsesordningens omfang§ 4.En virksomhed kan opnå godkendelse fra Energistyrelsen som virksomhed, derleverer rådgivning om og projektstyring m.v. af energirenovering af boliger efteransøgning, jf. bekendtgørelsens kapitel 3, hvis virksomheden opfylder kravene i dennebekendtgørelse, herunder har et godkendt eller certificeret kvalitetsstyringssystem.
Stk. 2.Godkendelse som virksomhed, der leverer rådgivning om og projektstyring m.v.af energirenovering af boliger giver virksomheden ret til i sin markedsføring til anvendebetegnelsen godkendt virksomhed, der leverer rådgivning og projektstyring m.v. iforbindelse med energirenovering af boliger og logoet i bilag 6.[Redaktionel bemærkning:Navnet på ordningen indsættes i den endelige version af bekendtgørelsen]Bekendtgørelsen gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2006/123/EF af 12. december 2006om tjenesteydelser i det indre marked, EU-Tidende 2006, nr. L 376, side 36.1
1
§ 5.Godkendelsen omfatter en ydelse med henholdsvis beskrivelse af boligensenergibesparelsesmuligheder afstemt efter boligejerens behov og en plan for denneenergirenovering og en ydelse med tilbudsindhentning og byggeledelse.Stk. 2.Beskrivelse af boligens energibesparelsesmuligheder afstemt efter boligejersbehov og et forslag til renovering kan omfatte følgende ydelser:1) Screening for energibesparelsesmuligheder. Dette indebærer en indledendevurdering af potentialet for energibesparelser og en afstemning i forhold tilboligejerens behov, herunder om boligejeren ønsker en samlet kortlægning af desamlede energibesparelsesforslag i form af et energimærke for boligen.2) Beskrivelse af boligens energibesparelsesmuligheder afstemt efter boligejerensbehov. Beskrivelsen kan desuden tage udgangspunkt i et eksisterende energimærkefor boligen.3) Beskrivelse af energibesparelsesmuligheders betydning for komfort og indeklima.4) Udarbejdelse af en plan for energirenoveringens igangsættelse, herunder angivelseaf omkostninger for udvalgte energibesparelsestiltag og tidsplan for gennemførelseaf udvalgte energibesparelsestiltag.5) Udarbejdelse af et standarddokument til bank eller andet finansieringsinstitut medrelevante oplysninger fra planen for energirenovering samt en angivelse af ydetrådgivning og leverede ydelser.Stk. 3.Tilbudsindhentning og byggeledelse kan omfatte følgende ydelser:1) Projektering og tilbudsindhentning, herunder udarbejdelse af opgavebeskrivelse ogindhentning og vurdering af tilbud.2) Byggeledelse, herunder varetagelse af byggestyring, løbende fagtilsyn ogafsluttende fejl og mangelsgennemgang.3) Aflevering og 1-års opfølgning, herunder fysisk gennemgang af projektet medboligejeren, instruktion af boligejeren i energirigtig adfærd, gennemgang afrelevante manualer og evaluering af projektforløbet.Stk. 4.Levering af ydelser i henhold til stk. 2, nr. 1-5 og stk. 3, nr. 1-3 sker påbaggrund af tjeklister, som findes på Energistyrelsens hjemmeside, og ved hjælp af etegnet beregningsværktøj.§ 6.Dengodkendte virksomhed skal selv kunne levere de ydelser, som fremgår af § 5, stk.2, for at opnå godkendelse. Den godkendte virksomhed skal enten selv eller ved hjælp afunderleverandører kunne levere de ydelser, som fremgår af § 5, stk. 3, for at opnågodkendelse.Stk. 2.Den godkendte virksomhed kan anvende underleverandører til levering af sineydelser under ordningen, jf. dog § 10, stk. 2.Kapitel 3
Godkendelse og tilbagekaldelse af godkendelse som godkendt virksomhed§ 7.Ansøgning om godkendelse som godkendt virksomhed indgives til Energistyrelseneller indsendes digitalt via erhvervsportalen Virk.dk (www.virk.dk).Stk. 2.En ansøgning efter stk. 1 skal indeholde oplysninger om:A) Navn på virksomheden og dets eventuelle CVR-nummer.
2
B) Enten en bekræftelse fra en kontrolinstans på, at virksomheden har et godkendtkvalitetsstyringssystem eller har ansøgt om godkendelse af etkvalitetsstyringssystem, og at systemet efter en foreløbig gennemgang er fundetfyldestgørende, jf. kapitel 4, eller,en bekræftelse fra et certificerende organ på, at virksomheden har et certificeretkvalitetssikringssystem, jf. bilag 2.§ 8.Energistyrelsen træffer afgørelse om, hvorvidt betingelserne for godkendelse eropfyldt.Stk. 2.Energistyrelsen fører en liste på styrelsens hjemmeside over godkendtevirksomheder.§ 9.Energistyrelsen kan til enhver tid kræve at få udleveret alle oplysninger, der ernødvendige til vurdering af, om betingelserne for godkendelsen er opfyldt.Stk. 2.Energistyrelsen kan til enhver tid kræve at få udleveret alle oplysninger, der ernødvendige til vurdering af, om betingelserne for godkendelsen fortsat er opfyldt.§ 10.Energistyrelsen kan tilbagekalde en godkendelse som godkendt virksomhed, hvisvirksomheden væsentligt misligholder kravene til at opretholde en godkendelse, herunderat virksomhedens kvalitetsstyringssystem ikke længere er godkendt eller certificeret, ellerat virksomheden ikke længere har en medarbejder ansat, der opfylder kravene i bilag 5.Stk. 2.En godkendelse som godkendt virksomhed bortfalder, når virksomheden kommerunder konkursbehandling, træder i likvidation eller ophører.Stk. 3.Hvis den godkendte virksomhed ikke længere har en medarbejder ansat, deropfylder kravene i bilag 5, kan virksomheden opretholde sin godkendelse som godkendtvirksomhed i yderligere 3 måneder fra det tidspunkt, medarbejderen forladervirksomheden.Stk. 4.En godkendt virksomhed, der ikke længere har en medarbejder ansat, deropfylder kravene i bilag 5, må i det tidsrum, der er fastsat i stk. 3, ikke levere ydelserunder ordningen.
Kapitel 4
Forpligtelser m.v. for godkendte virksomheder§ 11.Den godkendte virksomhed skal sørge for, at arbejdet udføres ioverensstemmelse med denne bekendtgørelse og i overensstemmelse med virksomhedenskvalitetsstyringssystem.Stk. 2.Beskrivelse af energibesparelsesmuligheder, forslag til renovering ogstandarddokumenter, jf. § 5, stk. 2, nr. 2-4, skal udarbejdes i et standardiseret format.Standardformularer udarbejdes af Energistyrelsen og offentliggøres på Energistyrelsenshjemmeside.§ 12.Virksomheden skal sikre dokumentation for at:
3
1) medarbejderne har den krævede uddannelsesmæssige baggrund og kvalifikationer,jf. bilag 5,2) medarbejderne bliver tilbudt den relevante efteruddannelse, jf. bilag5, og3) virksomheden har et godkendt eller certificeret kvalitetsstyringssystem.
Stk. 2.En godkendt virksomhed kan indgå aftale om at opgaver undergodkendelsesordningen løses af underleverandører med samme eller tilsvarendekompetencer, jf. bilag 5, som gælder for virksomheden selv. Underentreprenøren skal iså fald være omfattet af den godkendte virksomheds kvalitetsstyringssystem.Underleverandørens medarbejdere skal fremgå af virksomhedenskvalitetsstyringssystem på linje med virksomhedens egne medarbejdere og havetilsvarende nødvendige kompetencer.§ 13.Den godkendte virksomheds ydelser efter denne bekendtgørelse omfattes af degældende Almindelige Bestemmelser for teknisk Rådgivning og bistand (ABR).§ 14.Den godkendte virksomheds dokumentation i forbindelse medkvalitetsstyringssystemet, herunder for overholdelse af §§ 11 og 12, skal arkiveres ogopbevares tilgængeligt for den kontrolinstans eller det certificerende organ, somvirksomheden har valgt at samarbejde med.Stk. 2.Virksomheden skal opbevare kvalitetsdokumentationen efter stk. 1 i mindst 5 årefter afslutningen på den godkendte virksomheds ydelse. Dokumentationen kan opbevaresi elektronisk form.Stk. 3.Forpligtelsen til at opbevare kvalitetsdokumentationen efter stk. 1 ophører ikkesåfremt virksomheden ophører med at være godkendt virksomhed.§ 15.Ændringer i de oplysninger, der er meddelt Energistyrelsen i forbindelse medudstedelsen af en godkendelse efter kapitel 3, skal meddeles Energistyrelsen udenugrundet ophold.§ 16.Den godkendte virksomhed skal, på opfordring fra boligejeren, oplyse om hvilkeaf de leverede ydelser, der er omfattet af godkendelsesordningen. Den godkendtevirksomhed skal oplyse boligejeren om hvorvidt virksomheden udfører entrepriseydelserpå områder omfattet af godkendelsesordningen.§ 17.Den godkendte virksomhed skal overfor boligejeren oplyse om klageadgang tilkontrolinstansen eller det certificerende organ og i hvilket omfang ydelser leveret underordningen er dækket af en ansvarsforsikring.§ 18.Den godkendte virksomhed skal udlevere de nødvendige data og beregningerm.v. som ligger bag beskrivelsen af energibesparelsesmuligheder til boligejeren. Såfremtboligejeren ønsker det, skal materialet udleveres i digitalt format.
Kapitel 5
Godkendelse og efterprøvning af kvalitetsstyringssystemer
4
§ 19.For at opnå godkendelse af et kvalitetsstyringssystem fra en kontrolinstans, skalen virksomhed opfylde kravene i bilag 1.§ 20.Et kvalitetsstyringssystem skal godkendes af en kontrolinstans, jf.bekendtgørelsens kapitel 7.
Stk. 2.Et kvalitetsstyringssystemskal ved første godkendelse godkendes foreløbigt.§ 21.Virksomhedens kvalitetsstyringssystem skal godkendes af en kontrolinstans forgodkendte virksomheder inden for 1 år efter godkendelse som godkendt virksomhed.§ 22.Ansøgning om godkendelse af et kvalitetsstyringssystem skal indsendes til enkontrolinstans for godkendte virksomheder. Ansøgningen skal vedlægges et eksemplar afvirksomhedens kvalitetsstyringssystem, herunder dokumentation for, at medarbejdereskompetencer opfylder kravene i bilag 5.
Stk. 2.Ansøgning og dokumentation kan fremsendes i elektronisk form.§ 23.Den godkendte virksomhed skal stille dokumentation til rådighed for de årligeefterprøvninger, der udføres af kontrolinstansen i virksomhedens godkendelsesperiode.§ 24.Kontrolinstansen kan tilbagekalde godkendelsen af et kvalitetsstyringssystem,hvis kontrolinstansen ved den årlige audit konstaterer, at vilkårene for godkendelsen afkvalitetsstyringssystemet ikke overholdes.Kapitel 6
Certificering af kvalitetsstyringssystemer og audit§ 25.En virksomhed skal, for at kunne få certificeret sit kvalitetsstyringssystem, opfyldekravene i bilag 2.
Stk. 2.Certificering af ansøgende virksomheders kvalitetsstyringssystem efter dettekapitel skal ske i henhold til »DS/EN ISO 9001 om kvalitetsstyringssystemer - systemkrav«og krav til kvalitetsstyringssystemer for virksomheder, som ønsker en certificering afkvalitetsstyringssystemet fra et akkrediteret certificerende organ, jf. bilag 2. ISO standard»DS/EN ISO 9001« kundgøres ikke i Lovtidende, men kundgøres ved, at de pågældendetekniske specifikationer ligger til gennemsyn i Energistyrelsen.§ 26.Med intervaller, der ikke overstiger 2 år, foretager det certificerende organ forgodkendte virksomheder audit. Første audit foretages dog senest efter 1 år.Stk. 2.Hvis det certificerende organ for godkendte virksomheder ved en auditkonstaterer, at certificeringen ikke overholdes, kan det certificerende organladevirksomhedens certificering bortfalde.Stk. 3.Det certificerende organ kan lade virksomhedens certificering bortfalde mellemto besøg efter stk. 1, hvis der konstateres grove svigt i virksomhedens overholdelse afcertificeringen.Stk. 4.Ved bortfald af en certificering skal det meddeles den godkendte virksomhed ogEnergistyrelsen samtidig med en skriftlig begrundelse for bortfaldet.
5
§ 27.Den godkendte virksomhed skal stille dokumentation til rådighed for de audits,der udføres af det certificerende organ.
Kapitel 7
Godkendelse og efterprøvning af kontrolinstanser og kontrolinstansers forpligtelser§ 28.Erhvervs- og vækstministeren godkender kontrolinstansen, hvis kontrolinstansenopfylder betingelserne i dette kapitel.Stk. 2.Godkendelse af kontrolinstansens kvalitetsstyringssystem kan helt eller delvistbygge på1) et godkendt kvalitetsstyringssystem fra et anerkendt certificeringsorgan eller2) en akkreditering meddelt af Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond (DANAK)eller af et tilsvarende akkrediteringsorgan, som er medunderskriver af EA’s (Europeanco-operation for Accreditation) multilaterale aftale om gensidig anerkendelse.Stk. 3.Erhvervs- og vækstministeren udsteder et godkendelsesbevis til kontrolinstansen,der angiver omfanget af kontrolinstansens arbejde og vilkårene herfor.Stk. 4.Erhvervs- og vækstministeren foretager periodevise efterprøvninger afkontrolinstansens arbejde.Stk. 5.Erhvervs- og vækstministeren behandler ansøgninger om godkendelse somkontrolinstans hurtigst muligt og under alle omstændigheder inden for 4 uger fra dettidspunkt, hvor al dokumentation er fremsendt. Erhvervs- og vækstministeren kan én gangforlænge fristen med et begrænset tidsrum, hvis spørgsmålets kompleksitet berettigerhertil. Forlængelsen og dens varighed begrundes behørigt og meddeles ansøgeren indenden oprindelige frists udløb.Stk. 6.For enhver anmodning om godkendelse som kontrolinstans fremsender erhvervs-og vækstministeren hurtigst muligt en kvittering for modtagelsen. Kvitteringen skal angiveden i stk. 5 omhandlede frist og klagemuligheder. Hvis anmodningen er ufuldstændig,oplyses ansøgeren hurtigst muligt om, at der skal indgives yderligere dokumentation ogom en indvirkning på den frist, der er nævnt i stk. 5.§ 29.En kontrolinstans skal efterleve de krav, der fremgår af den internationalestandard for »Overensstemmelsesvurdering – Krav til organer der foretager audit ogcertificering af ledelsessystemer« DS/EN ISO/IEC 17021 eller tilsvarende anerkendtstandard, med de afvigelser og tilføjelser, der følger af bekendtgørelsens bilag 3. ISOstandard »DS/EN ISO 17021« kundgøres ikke i Lovtidende, men kundgøres ved, at depågældende tekniske specifikationer ligger til gennemsyn i Energistyrelsen.Stk. 2.Kvalitetsstyringssystemet skal dokumenteres i form af en manual eller en samlingaf dokumenter, der på systematisk og overskuelig måde redegør for procedurer,instruktioner og forholdsregler. Manualen eller samlingen af dokumenter kan udformes ogopbevares elektronisk.Stk. 3.Kontrolinstansen skal opbevare manualen eller samlingen af dokumenter i mindst5 år.§ 30.Kontrolinstanser kan godkende virksomheders kvalitetsstyringssystem vedansøgning fra virksomheden herom.
6
Stk. 2.Hvis kontrolinstansen kan forhåndsgodkende kvalitetsstyringssystemet, jf. § 30,udstedes første gang et foreløbigt godkendelsesbevis, og inden for 1 år efterkontrolinstansens foreløbige godkendelse af kvalitetsstyringssystemet skal udstedes etendeligt godkendelsesbevis.§ 31.Kontrolinstanserne skal behandle ansøgningerne i den rækkefølge, de modtages.Stk. 2.Kontrolinstansen sender en foreløbig godkendelse, hvis kvalitetssikringssystemetefter en foreløbig gennemgang er fundet fyldestgørende.Stk. 3.Hvis kontrolinstansen ikke kan godkende eller forhåndsgodkendekvalitetsstyringssystemet, meddeles begrundet afslag på ansøgningen.§ 32.Med intervaller, der ikke overstiger 2 år, foretager kontrolinstansen efterprøvningaf den godkendte virksomheds faktiske efterlevelse af det godkendtekvalitetsstyringssystem.Stk. 2.Hvis kontrolinstansen ved den løbende efterprøvning konstaterer, at kravene tilkvalitetsstyring ikke overholdes, kan kontrolinstansen tilbagekalde godkendelsen afkvalitetsstyringssystemet.Stk. 3.Kontrolinstansen kan kalde en godkendelse af et kvalitetsstyringssystem tilbagemellem to besøg efter stk. 1, hvis der konstateres grove svigt i den godkendtevirksomheds kvalitetsstyring.Stk. 4.Tilbagekaldelse af en godkendelse af et kvalitetsstyringssystem meddelesvirksomheden med en skriftlig begrundelse for tilbagekaldelsen.Stk. 5.Kontrolinstansen skal samtidig med afgørelsen efter stk. 4 meddeleEnergistyrelsen om tilbagekaldelsen af godkendelsen.§ 33.Kontrolinstansen kan vælge helt eller delvist at uddelegere auditeringsarbejdet tilanerkendte certificeringsorganer under forudsætning af erhvervs- og vækstministerensgodkendelse. Kontrolinstansen opretholder dog det fulde ansvar for uddelegerede opgaverog for at godkende, efterprøve og tilbagekalde godkendelser af kvalitetsstyringssystemer.§ 34.Dokumentation i form af modtaget materiale, resultater af de gennemførteefterprøvninger og dokumentation for anvendelse af kvalitetsstyringssystemet skal efteranmodning stilles til rådighed for erhvervs- og vækstministeren.§ 35.Såfremt en kontrolinstans ikke opfylder betingelserne i henhold tilgodkendelsesvilkårene og denne bekendtgørelse, kan erhvervs- og vækstministerentilbagekalde godkendelsen som kontrolinstans.Stk. 2.En godkendelse som kontrolinstans bortfalder, når virksomheden kommer underkonkursbehandling, træder i likvidation eller ophører.Stk. 3.Hvis kontrolinstansen ikke længere har en medarbejder ansat, der opfylderkravene i bilag 3, kan virksomheden opretholde sin godkendelse som godkendtvirksomhed i yderligere 3 måneder fra det tidspunkt medarbejderen forladervirksomheden.Stk. 4.En kontrolinstans, der ikke længere har en medarbejder ansat, der opfylderkravene i bilag 3, må i det tidsrum, der er fastsat i stk. 3, ikke levere ydelser underordningen.
7
§ 36.Kontrolinstansen skal behandle klager fra boligejere over leverede ydelser fravirksomheder hvis kvalitetsstyringssystem kontrolinstansen har godkendt. Kontrolinstansenbehandler klagen som et led i kontrolinstansens løbende efterprøvelse af den godkendtevirksomheds kvalitetsstyringssystem. Kontrolinstansen skal i den forbindelse vurderehvorvidt formelle betingelser for godkendelse af kvalitetsstyringssystemet har væretoverholdt i den pågældende sag og meddele boligejeren svar på klagen.Stk. 2.Det er en forudsætning for at indbringe en klage efter stk. 1 til en kontrolinstans,at den godkendte virksomhed forinden har behandlet klagen i henhold til det godkendtekvalitetsstyringssystem. Klagen skal indbringes til kontrolinstansen senest 4 uger efter dengodkendte virksomhed har meddelt endeligt afslag på klagen.Stk. 3.Kontrolinstansens svar kan ikke påklages til erhvervs- og vækstministeren,Energistyrelsen eller anden offentlig myndighed.Kapitel 8
Certificerende organers forpligtelser§ 37.En virksomhed kan kun foretage certificering af godkendte virksomhederskvalitetsstyringssystem efter denne bekendtgørelse, hvis virksomheden er akkrediteretsom certificerende organ af Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond, DANAK, eller ettilsvarende anerkendt akkrediteringsorgan, som har undertegnet den europæiskesamarbejdsorganisation for akkrediteringsorganer, EA’s, multilaterale aftale om gensidiganerkendelse.Stk. 2.Det certificerende organ skal være akkrediteret til at certificere virksomhederskvalitetsstyringssystemer efter denne bekendtgørelse i henhold til »DS/EN ISO/IEC 17021om overensstemmelsesvurdering – krav til organer der foretager audit og certificering afledelsessystemer« og Energistyrelsens krav til akkreditering af certificerende organer, jf.bilag 4.§ 38.Det certificerende organ skal behandle klager fra boligejere over leverede ydelserfra virksomheder hvis kvalitetsstyringssystem det certificerende organ har certificeret. Detcertificerende organ behandler klagen som et led i det certificerende organs løbendeefterprøvelse af den godkendte virksomheds kvalitetsstyringssystem. Det certificerendeorgan skal i den forbindelse vurdere hvorvidt formelle betingelser for certificeringen afkvalitetsstyringssystemet har været overholdt i den pågældende sag og meddeleboligejeren svar på klagen.Stk. 2.Det er en forudsætning for at indbringe en klage efter stk. 1 til et certificerendeorgan, at den godkendte virksomhed forinden har behandlet klagen i henhold til detcertificerede kvalitetsstyringssystem. Klagen skal indbringes til det certificerende organsenest 4 uger efter den godkendte virksomhed har meddelt endeligt afslag på klagen.Stk. 3.Det certificerende organs svar kan ikke påklages til erhvervs- ogvækstministeren, Energistyrelsen eller anden offentlig myndighed.
8
Kapitel 9
Kontrolinstanser og certificerende organer fra andre lande§ 39.En virksomhed, som i et andet EU-land, i et EØS-land eller i et andet land, somEU har indgået aftale med herom, og som efter dette lands regler er godkendt ellercertificeret til at godkende og efterprøve kvalitetsstyringssystemer for godkendtevirksomheder eller lignende virksomheder, kan midlertidigt eller lejlighedsvist leveretjenesteydelse i Danmark som kontrolinstans for disse virksomheder uden forudgåendegodkendelse fra erhvervs- og vækstministeren.Kapitel 10
Betaling til kontrolinstanser og certificerende organer, straf og ikrafttrædelse m.v.§ 40.Kontrolinstanser og certificerende organer kan kræve betaling for deres ydelser tilde enkelte godkendte virksomheder hos disse virksomheder.§ 41.Energistyrelsens afgørelser efter denne bekendtgørelse kan ikke påklages tilanden offentlig myndighed.§ 42.Med bøde straffes den, der overtræder § 4, stk. 2, ved uden godkendelse i sinmarkedsføring at anvende betegnelsen ”godkendt virksomhed, der leverer rådgivning ogprojektstyring i forbindelse med energirenovering af bygninger” eller logoet i bilag 6.Stk. 2.Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne istraffelovens 5. kapitel.§ 43.Denne bekendtgørelse træder i kraft den 1. januar 2014.§ 44.Godkendte virksomheder skal i perioden frem til 1. april 2014 ved ansøgning tilEnergistyrelsen fremsende dokumentation for medarbejderes uddannelse efter bilag 5 ogen erklæring om, at virksomheden har et kvalitetsstyringssystem og leverer ydelser efterkvalitetsstyringssystemet. Virksomheden skal senest 1. april 2014 fremsendedokumentation til Energistyrelsen for, at kvalitetsstyringssystemet er godkendt af enkontrolinstans eller certificeret af et certificerende organ.
9
Bilag 1 Krav til kvalitetsstyringssystemer for virksomheder, som ønsker en godkendelseaf kvalitetsstyringssystemet fra en kontrolinstansKvalitetsstyringssystemet skal være målrettet mod virksomhedens forretningsgrundlag i forbindelsemed levering af ydelser i henhold til godkendelsesordningen og være tilpasset virksomheden, medhensyn til dennes organisatoriske struktur.Kvalitetsstyringssystemet skal indeholde:1) et system til håndtering af dokumentationa. i forbindelse med levering af ydelserne under godkendelsesordningenb. i forbindelse med opfyldelse af generelle krav til den godkendte virksomhed,2) en udpeget ansvarlig til vedligeholdelse af kvalitetsstyringssystemet,3) procedurer til sikring af relevante medarbejderes adgang og hensigtsmæssige anvendelse afkvalitetsstyringssystemet,4) procedurer til håndtering af underleverandørers kvalitet af produkter og ydelser i henhold tilordningen,jf. § 12, stk. 2, procedurer for håndtering af kommunikation med kunder, herunderkundeklager, samt håndtering af forbedringsforslag i forbindelse med kundeevaluering.5) Dokumentation for medarbejderes uddannelse, efteruddannelse og erhvervserfaring, jf. bilag 5.Virksomheder, som ønsker at anvende dette bilag til godkendelse af et kvalitetsstyringssystem, kananvende systematikken i bilag 2 til opbygning af kvalitetsstyringssystemets struktur.
10
Bilag 2 Krav til kvalitetsstyringssystemer for virksomheder, som ønsker en certificeringaf kvalitetsstyringssystemet fra et akkrediteret certificerende organ0. IndledningFølgende bilag beskriver præciseringer og supplerende krav til virksomheder, der ønsker at etableredette kvalitetsstyringssystem. Det skal pointeres, at kvalitetsstyringssystemet kan etableres,implementeres og vedligeholdes i sammenhæng med et eksisterende kvalitetsstyringssystem, der leverop til standarden DS/EN ISO 9001:2008. Kvalitetsstyringssystemet skal være certificeret af etcertificeringsorgan, der er akkrediteret til at erklære overensstemmelse med DS/EN ISO 9001:2008 ogdette bilag. I indeværende bilag vil præciseringer, supplerende krav og udeladelser i forhold til DS/ENISO 9001:2008 blive angivet.1. Vedr. DS/EN ISO 9001:2008, afs. 4.2.1 DokumentationVirksomheden skal som minimum etablere, implementere og vedligeholde et system, der som minimumkan håndtere følgende dokumentation:Opbevaring og løbende opdatering af de nyeste love og regler der er relevante i forhold tilgodkendelsesordningen, herunder krav og vejledninger, relevante skabeloner, værktøjer, mv.Opbevaring og løbende opdatering af beskrivelser af, hvordan virksomheden leverer ydelser ihenhold til ordningenOpbevaring og løbende opdatering af dokumentation for, hvordan virksomheden opfylder kravtil medarbejdernes uddannelse og erhvervserfaring, og styring af underleverandørerOpbevaring og løbende opdatering af dokumentation for, at virksomheden er godkendt somgodkendt virksomhed, herunder dokumentation for den årlige gennemgang afkvalitetsstyringssystemetOpbevaring af dokumentationen for det enkelte projektforløb og dialogen med den enkelteboligejerOpbevaring af henvendelser fra boligejere om påståede fejl og mangler i ydelser undergodkendelsesordningen, herunder klager
2. Vedr. DS/EN ISO 9001:2008, afs. 4.2.4. RegistreringerVirksomheden skal sikre, at oplysninger opnået ved udførelse af ydelser leveret undergodkendelsesordningen opbevares forsvarligt. Registreringerne i virksomhederne skal sikre, atvirksomheden har etableret og vedligeholder en samlet dokumentation, som omfatter:a) Dokumentation vedrørende de gennemførte rådgivningsforløbKontraktindgåelser med boligejerDokumentation og fagligt baggrundsmateriale i forbindelse med screening, registrering ogkortlægning af boligejers ejendomDokumentation og fagligt baggrundsmateriale i forbindelse med udarbejdelse af Projektplan ogStandarddokumentDokumentation i forbindelse med dialog og aftale med energiselskab vedrørende tilskud iforbindelse med energibesparelsespotentialerDokumentation vedrørende dialog med relevante myndigheder mht. myndighedsbehandling
11
Dokumentation i forbindelse med projektering og indhentning af tilbud i forbindelse medrenoveringDokumentation i forbindelse med byggeledelse og tilsynDokumentation i forbindelse med aflevering, 1 års gennemgang og afsluttende evalueringHenvendelser fra kunder om påståede fejl og mangler i den godkendte virksomheds rådgivning,herunder klager og virksomhedens besvarelse af disseb) Dokumentation vedrørende faglige kompetencer for medarbejdere inddraget i levering afydelser under godkendelsesordningenDokumentation for uddannelse, efteruddannelse og erhvervserfaring for de medarbejdere hosvirksomheden eller en underleverandør, der har været inddraget i levering af ydelser undergodkendelsesordningen, jf. bilag 5.c) Øvrige forholdOpdateret regelsamling om ordningen, herunder gældende lov og bekendtgørelse.Opdaterede skabeloner og værktøjer m.v.3. Vedrørende DS/ENISO 9001:2008, kap. 5. Ledelsens ansvarDa der ikke er tale om krav til et kvalitetsledelsessystem, men alene et kvalitetsstyringssystem,udelades punkterne 5.1. Ledelsens forpligtelse, 5.3 Kvalitetspolitik, og 5.4 Planlægning.3.1KvalitetsansvarligDog er virksomhedens ledelse forpligtiget til at afsætte de fornødne ressourcer, herunder at udpege enrelevant medarbejder med ansvar for kvalitetsstyringssystemet, i henhold til pkt. 5.5 under ”Ansvar,beføjelser og kommunikation”. Herunder skal de relevante medarbejderes ansvar, beføjelser ogforpligtigelser i henhold til kvalitetsstyringssystemet klart defineres, beskrives og kommunikeres internt ivirksomheden, i henhold til pkt. 5.5.1.Der skal være en fastansat medarbejder med ansvar for kvalitetsstyringssystemet og medkompetencer, der som minimum opfylder de formelle betingelser for at blive uddannet efter bilag 5.Medarbejderen er ansvarlig for at vedligeholde og opdatere systemet, herunder at sikre, at egenkontrolog kontrol af eksterne part gennemføres, og at der foretages den nødvendige opfølgning påresultaterne af kontrollerne.3.2 KundefokusLigeledes skal kundekrav i henhold til pkt. 5.2 under ”Kundefokus” fastsættes og opfyldes i forbindelsemed etablering, implementering og vedligeholdelse af kvalitetsstyringssystemet, i henhold til ordningenskrav og med det formål, at styrke kundetilfredsheden i forbindelse med levering af ydelserne i henholdtil godkendelsesordningen.4. Vedr. DS/EN ISO 9001:2008, afs. 6.2.2. Kompetence, bevidsthed og uddannelse/træningMedarbejdere hos den godkendte virksomhed eller dennes underleverandører skal leve op til kravene ibilag 5.5. Vedr. DS/EN ISO 9001:2008, afs. 7.1 Planlægning af produktfrembringelseVirksomheden skal fastsætte krav til produktfrembringelsen af ydelserne undergodkendelsesordningen, således at disse udføres i overensstemmelse med bekendtgørelsen.6. Vedr. DS/EN ISO 9001:2008, afs. 7.2.1 Fastsættelse af krav knyttet til produktet
12
Virksomheden skal fastsætte krav til leveringen af ydelserne under godkendelsesordningen, således atdisse udføres i overensstemmelse med bekendtgørelsenVedr. DS/EN ISO 9001:2008, afs. 7.2.3. Kommunikation med kundenVirksomheden skal beskrive procedurer for kommunikation med kunden igennem alle aktiviteter derrelaterer sig til levering af ydelserne under godkendelsesordningen, og i henhold til bekendtgørelsen.Virksomheden skal særligt udarbejde en procedure for registrering og behandling af kundeklager tillevering af ydelserne i henhold til godkendelsesordningen. Proceduren skal sikre at:Virksomheden gennemgår klagen, og herunder vurderer klagen i forhold til retningslinjerne ogvirksomhedens egne procedurer til gennemførelse af ydelserne som var gældende påtidspunktet hvor ydelsen blev leveret. Hvis virksomheden vurderer, at klageren skal havemedhold i et eller flere af klagepunkterne, skal klageren godtgøres i henhold til virksomhedensprocedurer herfor. Hvis virksomheden vurderer, at ydelsen blev gennemført i henhold tilretningslinjerne eller i henhold til kundens egne ønsker, skal klager modtage et skriftligt svarmed en begrundelse for virksomhedens konklusion.At klageren modtager et svar indenfor en fastsat, og hensigtsmæssig tidsramme framodtagelsen af klagen
7. Vedr. DS/EN ISO 9001:2008, afs. 7.3. Udvikling og KonstruktionVirksomheden skal sikre, at leveringen af ydelserne under godkendelsesordningen, især hvad angårkortlægning, registrering, udarbejdelse af projektplan, projektering samt byggeledelse foregår eftergældende normer og regler, som fastsat i denne bekendtgørelse.8. Vedr. DS/EN ISO 9001:2008, afs. 7.4. IndkøbSåfremt virksomheden anvender underleverandører til levering af ydelser undergodkendelsesordningen skal virksomheden opstille krav til underleverandøren, der sikrer opfyldelse afde relevante krav, jf. § 12.9. Vedr. DS/EN ISO 9001:2008, afs. 7.5.Her skal det generelt bemærkes, at kravene skal ses i forhold til de opgaver og aktiviteter, der knyttersig til levering af ydelser under godkendelsesordningen.10. Vedr. DS/EN ISO 9001:2008, afs. 8.2.1. Kundetilfredshed og 8.2.2. Intern auditVirksomheden skal fastsætte en procedure for, hvordan kunde-evalueringer efter endt ydelsesforløb iforbindelse med aflevering eller 1 års forløb, skal foretages, og hvorledes resultaterne fra kunde-evalueringer inddrages i den løbende forbedring af virksomhedens leverede ydelser i henhold tilordningen.Virksomheden skal forinden den eksterne kontrol af kvalitetsstyringssystemet, og mindst én gang årligt,gennemføre egenkontrol med henblik på at vurdere:om virksomheden overholder de gældende krav,om kvalitetsstyringssystemet herunder dokumentationssystemet er opdateretom relevante medarbejdere har adgang til og bruger systemet efter hensigten
13
om der er forslag til forbedringer og hvordan disse forbedringsforslag håndteres11. Vedr. DS/EN ISO 9001:2008, afs. 8.3. Styring af afvigende produkterHele punktet udelades.12. Vedrørende DS/EN ISO 9001:2008, afs. 8.4 Analyse af dataHele punktet udelades.13. Vedrørende DS/EN ISO 9001:2008, afs. 8.5 ForbedringVirksomheden skal ved den årlige interne og eksterne gennemgang af kvalitetssikringssystemet, samt iforbindelse med kundeevalueringer efter endt ydelsesforløb, vurdere eventuelle forslag til forbedringertil systemet og vurdere, hvordan disse forbedringsforslag håndteres.
14
Bilag 3 Energistyrelsens krav til kontrolinstanser for godkendte virksomheder, der skalvaretage opgaven med godkendelse og overvågning af godkendte virksomhederskvalitetsstyringssystemer, jf. bilag 11.Anvendelsesområde og generelle kravDisse krav omfatter principper for og krav til kompetence, konsekvens og upartiskhed iforbindelse med godkendelse og efterprøvning af kvalitetsstyringssystemer hos godkendtevirksomheder og indeholder således krav til de kontrolinstanser, der udfører disse opgaver.Principperne og kravene rettet til kontrolinstanserne fremgår af »DS/EN ISO/IEC 17021 omoverensstemmelsesvurdering – krav til organer der foretager audit og certificering afledelsessystemer« (fremover betegnet som standarden 17021), med de præciseringer ogudeladelser, der fremgår af nærværende krav.Normative referencerLovbekendtgørelse nr. 636 af 19. juni 2012 om fremme af energibesparelser i bygninger medeventuelle senere ændringer.
2.
3.
Termer og definitionerTilføjelse til standarden 17021.KontrolinstansEt af erhvervs- og vækstministeren godkendt og overvåget certificeringsorgan, der godkenderog efterprøver kvalitetsstyringssystemer hos godkendte virksomheder. Der godkendes ogefterprøves for overensstemmelse med kravene i denne bekendtgørelse.Rådgivning om ledelsessystemerEksempler udgår, se punkt 5.2.PrincipperDe generelle principper, upartiskhed, kompetence, ansvarlighed, åbenhed, fortrolighed ogreaktion på klager gælder som anført i punkt 4.1 til 4.7 i standarden 17021.Dog gælder, at udlevering af oplysninger til tredjemand om selve certificeringsprocessen (punkt4.5.1 og 4.5.2 i standarden) kun bør foregå efter indhentet samtykke fra erhvervs- ogvækstministeren.Generelle kravLovmæssige og kontraktmæssige forhold
3.3
4.
5.5.1
15
Kravene om juridisk ansvar, certificeringsaftale og ansvar for certificeringsbeslutninger gældersom anført i punkt 5.1.1. – 5.1.3 i standarden 17021.Kravet om juridisk enhed i punkt 5.1.1. indebærer eget CVR – nummer, og kravene omcertificeringsaftaler efter punkt 5.1.2 præciseres til aftale med virksomhederne, identificeret vedCVR – nummeret, hvis virksomhederne er i besiddelse af et CVR – nummer.Håndtering af upartiskhedKravene om upartiskhed i udførelsen af aktiviteter forbundet med certificering og pligten til atidentificere potentielle interessekonflikter i punkt 5.2.1 og 5.2.2 gælder som anført i standarden17021 med den tilføjelse, at oplysningen om eventuelle interessekonflikter ligeledes påforlangende skal stilles til rådighed for erhvervs- og vækstministeren.Kravet om, at når en relation udgør en uacceptabel trussel mod upartiskhed, må certificeringenikke udføres, i punkt 5.2.3, gælder som anført i standarden 17021.Endvidere gælder følgende krav:1)2)Kontrolinstansen skal være en selvstændig juridisk enhed, identificeret ved et CVR –nummer.Repræsentanter for godkendte virksomheder i kontrolinstansernes bestyrelser, kanikke auditeres (efterprøves) af den pågældende kontrolinstans.
5.2
Kravet i punkt 5.2.4 gælder ikke.Kravet om, at hverken kontrolinstansen eller nogen del af samme juridiske enhed må tilbydeeller give rådgivning om ledelsessystemer, i punkt 5.2.5, gælder som anført i standarden 17021.Endvidere gælder følgende krav:Kontrolinstansen må ikke give konkret rådgivning om opbygning af virksomhedenskvalitetsstyringssystem, herunder udformning, implementering eller vedligeholdelse afkvalitetsstyringssystemet.Kontrolinstansen må alene give generel information og vejledning til virksomhederneom kvalitetsstyringssystemer, herunder udforme standardiseret, gradueret materiale iform af skabeloner, der kan anvendes ved etablering af et kvalitetsstyringssystem, ogafholde informationsmøder om kvalitetsstyringssystemer.Kontrolinstansernes information og vejledning skal være tilgængelig for alle.
1)
2)
3)
Kravet om, at hverken kontrolinstansen eller nogen del af samme juridiske enhed må tilbydeeller udføre interne audit hos de certificerede kunder, i punkt 5.2.6, gælder som anført istandarden 17021.De øvrige krav til sikring af upartiskheden punkt 5.2.7, 5.2.8, 5.2.9, 5.2.10, 5.2.11, 5.2.12 og5.2.13, gælder som anført i standarden 17021.Erstatningsansvar og finansieringKravene om ansvarsforsikring og finansiering af aktiviteter i punkt 5.3.1 og 5.3.2 gælder somanført i standarden 17021 med den tilføjelse, at redegørelsen for og vurderingen af deøkonomiske forhold ligeledes på forlangende skal stilles til rådighed for erhvervs- og
5.3
16
vækstministeren.Krav til opbygningKravene til organisatorisk opbygning af virksomheden og angivelse af ansvarsområder i punkt6.1.1 og 6.1.2 e, f, g, h, i gælder som anført i standarden 17021.Kravene i punkt 6.1.2 a, b, c og d i standarden 17021 gælder ikke.Udvalg til varetagelse af upartiskhedKontrolinstansens bestyrelse kan efter aftale med erhvervs- og vækstministeren varetageopgaverne omkring upartiskhed frem for det udvalg, der er angivet i standarden.Erhvervs- og vækstministeren skal på forlangende have udleveret mødereferater og andrerelevante dokumenter vedrørende dette arbejde.RessourcekravKravene som anført i punkterne 7.1.2, 7.1.3, 7.2.2 i standarden 17021 gælder ikke og erstattesaf følgende kravAuditorer skal have følgende kompetencer:Have indblik i godkendelsesordningen og have gennemført et uddannelsesforløb efternærmere bestemmelse fra Energistyrelsen, som indeholder grundlæggende viden omgodkendelsesordningen.Auditorer skal have bestået en prøve som auditor, for eksempel IRCA Internal QMSAuditor for ISO 9000:2000 Series Auditor / Lead Auditor Training Course ellertilsvarende.
6.
6.2
7.
1)
2)
8.
InformationskravMed hensyn til informationskrav gælder det, at der på opfordring af en vilkårlig part, her forståetsom den godkendte virksomheds kunder, skal kontrolinstansen give mulighed for at fågyldigheden af en given godkendelse af et kvalitetsstyringssystem bekræftet.ProceskravTilføjelse til afsnit 9 generelt.Kontrolinstansen er ansvarlig for, at godkendelsen af auditeringens resultat sker på etfyldestgørende grundlag. Erhvervs- og vækstministerens materiale i form af skemaer m.m. er atbetragte som vejledning, og er ikke tilstrækkelig i alle tilfælde.Kravene som anført i punkterne 9.1.1, 9.2.3, 9.2.4, 9.3.2 og 9.4 i standarden 17021 gælder ikkeog erstattes af følgende kravFor nye virksomheder, der ønsker en auditering af deres kvalitetsstyringssystem med henblikpå at opnå godkendelse som godkendt virksomhed, skal kontrolinstansen foretage en foreløbiggennemgang af kvalitetsstyringssystemet og udstede en forhåndsgodkendelse, somEnergistyrelsen efterfølgende anvender i den samlede vurdering af, hvorvidt virksomheden
9.
17
opfylder kravene for at opnå godkendelse.Ved denne forhåndsgodkendelse skal kontrolinstansen som minimum gennemgåvirksomhedens kvalitetsstyringssystem med speciel fokus på følgende områder:-At virksomhedens forretningsområde er beskrevet i overensstemmelsemed den forventede virkelighed.-At de krævede kompetencer til det beskrevne forretningsområde, er tilstede i virksomheden.-At vurdere, hvorvidt virksomheden kan leve op til intentionerne ikvalitetsstyringssystemet.Indenfor en periode på 1 år efter udstedelsen af godkendelsen som godkendt virksomhed skalder derefter gennemføres en førstegangs auditering, som minimum indeholder punktersvarende til den nedenfor beskrevne ordinære audit.For allerede igangværende virksomheder skal der foretages ordinær auditering afvirksomhederne med henblik på at fastslå, hvorvidt virksomhederne rent faktisk følgerkvalitetsstyringssystemet.Denne ordinære auditering skal foretages med intervaller, der ikke overstiger 24 måneder.Ved dette besøg skal der som minimum foretages følgende kontroller:-Kontrol af om det beskrevne forretningsområde fortsat stemmer overensmed det faktiske forretningsområde.---Kontrol af at den godkendte virksomheds medarbejdere har de kvalifikationer, somfremgår af bilag 5.Kontrol af den instruktion, der er givet til tilfældig udvalgt ansat, der arbejder indenforgodkendelsesområdet, såfremt der er flere ansatte i virksomheden.Gennemgang af, hvorvidt virksomheden laver opfølgning påreklamationer, herunder mindst følge en sag fra start til slut.-Kontrol af om virksomheden har adgang til ajourført regelgrundlag.Denne adgang kan foregå elektronisk.---Virksomhedens kontrol med det udførte arbejde.Virksomhedens kontrol med arbejdsdokumentation.Kontrol af dokumentation for egenkontrol.
Udover ovennævnte forventer erhvervs- og vækstministeren ca. en gang årligt at udsende enmeddelelse til de godkendte kontrolinstanser. Heri vil blive oplyst et fokusområde, somkontrolinstansen udover ovenstående skal have speciel opmærksomhed på i en given periode.
18
10.
Krav til ledelsessystemKravene til kontrolinstansens ledelsessystem gælder som anført i punkt 10.1 til 10.3 istandarden 17021.Dog gælder punkt 10.2.2 i standarden 17021 ikke.Erhvervs- og vækstministeren skal på forlangende have udleveret mødereferater og andrerelevante dokumenter.Krav til administrationDen bemyndigede kontrolinstans skal, udover kravene nævnt i standarden 17021 afsnit 9.9.2omkring registrering af de godkendte VE-montørvirksomheder og VE-installatørvirksomheder, tilenhver tid følge den af erhvervs- og vækstministeren oplyste indberetningsform omkringindberetninger til erhvervs- og vækstministeren.Krav om godkendelse og overvågningGodkendelseErhvervs- og vækstministerens godkendelse af den bemyndigede kontrolinstans vil bliveudstedt i form af et særligt godkendelsesbevis.Godkendelsen vil være tidsbegrænset, og kontrolinstansen skal i forbindelse med periodensudløb have fornyet sin godkendelse.Erhvervs- og vækstministeren kan dog i løbet af perioden tilbagekalde kontrolinstansensgodkendelse, hvis kravene i standarden 17021 og bekendtgørelsens øvrige krav ikke længereer opfyldt.Løbende overvågning af den enkelte kontrolinstansErhvervs- og vækstministeren vil løbende overvåge arbejdet hos den enkelte kontrolinstans.Ved nærmere fastsatte intervaller vil erhvervs- og vækstministeren auditere kontrolinstansen forat sikre, at kontrolinstansen arbejder i henhold til de udstukne retningslinjer.Tilbagekaldelse af godkendelse som kontrolinstansI forbindelse med tilbagekaldelse eller ophør af en godkendelse som kontrolinstans, vil denenkelte kontrolinstans blive pålagt at sikre, at eksisterende kunder så smidigt som muligt vilkunne overføres til andre godkendte kontrolinstanser.Deltagelse i regelmæssige møder mellem kontrolinstanserne og erhvervs- og vækstministerenDet vil være et vilkår for erhvervs- og vækstministerens godkendelse af en kontrolinstans, atkontrolinstansen forpligter sig til, ved deres ansvarlige ledere for området, at deltage i en aferhvervs- og vækstministeren nedsat særlig følgekomité vedrørende ordningen.Formålet med denne følgekomité er at drøfte generelle forhold i forbindelse medkontrolinstansernes arbejde med henblik på at sikre en ensartet holdning og administration afkravene til auditering af kvalitetsstyringssystemer efter standarden 17021 og bekendtgørelsens
11.
12.
19
krav.
20
Bilag 4 Krav til akkrediterede certificerende organerEnergistyrelsens supplerende krav til certificeringsorganer, der certificerer kvalitetsstyringssystemer forgrønne aktør-virksomhederDet en betingelse for at blive godkendt virksomhed, at virksomheder har implementeret etkvalitetsstyringssystem efter kravene i standarden DS/EN ISO 9001 med de præciseringer og supplerendekrav, der fremgår bilag 2, hvis virksomheden ikke har et kvalitetsstyringssystem, der er godkendt af enkontrolinstans.Kvalitetsstyringssystemet skal i så fald være certificeret af et certificeringsorgan, der er akkrediteret ihenhold til DS/EN ISO/IEC 17 021 og dette bilag 4, der erklærer overensstemmelse med DS/EN ISO 9001 ogbilag 4.Supplerende krav til DS/EN ISO 17 021Afsnit 7.1 Ledelsens og personalets kompetence:Følgende kompetencer skal være til rådighed på auditteamet ved certificering og overvågning:• Have indblik i godkendelsesordningen og have gennemført et uddannelsesforløb efter nærmerebestemmelse fra Energistyrelsen, som indeholder grundlæggende viden om godkendelsesordningen.• Opdateret kendskab til fremgangsmåder for levering af ydelser under godkendelsesordningen.• Grundigt kendskab til godkendelsesordningen.• Fortrolig med bekendtgørelsens supplerende krav til ISO 9001.Afsnit 8 InformationskravMed hensyn til informationskrav gælder det, at der på opfordring af en vilkårlig part, her forstået som dengodkendte virksomheds kunder, skal kontrolinstansen give mulighed for at få gyldigheden af en givengodkendelse af et kvalitetsstyringssystem bekræftet.Afsnit 9.3 Overvågningsaktiviteter:Programmet for overvågningsaudit skal mindst en gang årligt omfatte:• Virksomhedens gennemførelse af den godkendte virksomheds opgaver undergodkendelsesordningen(metoder til fastlæggelse af forudsætninger, indsamling af data, beregning ograpportering).• Gennemgang af stikprøver i rapporter og dokumentationen for de udførte opgaver undergodkendelsesordningen.• Gennemgang af virksomhedens stikprøvemæssige ’egenkontrol' af udførte opgaver undergodkendelsesordningen.• Virksomhedens behandling af klagesager inden for godkendelsesordningen.Øvrige forholdDet certificerende organ skal løbende fremsende oplysninger om ændringer i status og omfang af udstedtecertificeringer til Energistyrelsen.
21
Bilag 5 Krav til uddannelse, efteruddannelse og erhvervserfaringVirksomheden skal med henblik på at opnå en godkendelse som godkendt virksomhed som minimum haveén medarbejder,der er uddannet og har de fornødne kompetencer til at gennemføre ydelsespakke 1”kortlægning og projektdesign”.Medarbejdere, der ønsker at levere ydelser i henhold til Ydelsespakke 1 ”Kortlægning og Projektdesign”skal opfylde følgende krav:GrunduddannelseSom minimum relevant grunduddannelse på niveau 4 (niveau for håndværkeruddannelse) ellerhøjere, i henhold til den danske kvalifikationsramme for livslang læring.Uddannelse på niveau 4 skal være suppleret med dokumenteret relevant energifaglig uddannelse(energivejleder eller lignende).
ErhvervserfaringMinimum 2 års dokumenteret erfaring indenfor byggeri. Dokumenteres ved udfyldelse af en erklæring,men skal på kontrolinstansens eller det certificerende organs forlangende kunne dokumenteres.UddannelseMedarbejdere, der ønsker at levere ydelser i henhold til ydelsespakke 1 ”kortlægning og projektdesign” skalhave deltaget i et uddannelsesforløb godkendelsesordningens modul 1 efter nærmere bestemmelse fraEnergistyrelsen og bestå en prøve. Energistyrelsen udbyder undervisning i uddannelsesforløbet ogdeltagelse i prøven og annoncerer tilmelding til undervisningen og prøven på Energistyrelsens hjemmeside.Hvis der tilmeldes flere medarbejdere til et kursus eller en prøve end der er udbudt pladser, tilbydespladserne til de medarbejdere, der har tilmeldt sig først.Medarbejderne skal løbende holde sig opdaterede om større ændringer inden for deres fagområdegennem kurser og efteruddannelse. Medarbejderne skal udfylde spørgeskemaer efter nærmerebestemmelse fra Energistyrelsen om opdateret viden og antal gennemførte sager og registrere svarene påspørgeskemaerne i deres kvalitetsstyringssystem.Derudover skal medarbejderne deltage i obligatoriske kurser og møder efter Energistyrelsens nærmerebestemmelse.
Virksomheden skal med henblik på at opnå en godkendelse som godkendt virksomhed som minimum haveén medarbejder,der er uddannet og har de fornødne kompetencer til at gennemføre ydelsespakke 2”tilbudsindhentning og byggeledelse”eller indgå aftale med en underleverandør,der uddannet og har defornøde kompetencer til at gennemføre ydelsespakke 2.
22
Medarbejdere, der ønsker at levere ydelser i henhold til ydelsespakke 2 ”tilbudsindhentning ogbyggeledelse” skal opfylde følgende krav:
GrunduddannelseSom minimum relevant grunduddannelse på niveau 4 (niveau for håndværkeruddannelse) ellerhøjere, i henhold til den danske kvalifikationsramme for livslang læring.
ErhvervserfaringMinimum 2 års dokumenteret erfaring indenfor byggeri. Dokumenteres ved udfyldelse af en erklæring,men skal på kontrolinstansens eller det certificerende organs forlangende kunne dokumenteres.UddannelseRelevante medarbejdere, der ønsker at levere ydelser i henhold til ydelsespakke 2 ”tilbudsindhentning ogbyggeledelse” kan deltage i Energistyrelsens kompetencegivende uddannelsesforløb ”godkendt virksomhed- Modul 2”. Der er dog ikke krav herom. Det er dog et krav, at medarbejderne gennemfører den tilknyttedeprøve efter nærmere bestemmelse fra Energistyrelsen. Energistyrelsen udbyder undervisning iuddannelsesforløbet og deltagelse i prøven og annoncerer tilmelding til undervisningen og prøven påEnergistyrelsens hjemmeside. Hvis der tilmeldes flere medarbejdere til et kursus eller en prøve end der erudbudt pladser, tilbydes pladserne til de medarbejdere, der har tilmeldt sig først.Medarbejderne skal løbende holde sig opdaterede om større ændringer inden for deres fagområdegennem kurser og efteruddannelse. Medarbejderne skal udfylde spørgeskemaer efter nærmerebestemmelse fra Energistyrelsen om opdateret viden og antal gennemførte sager og registrere svarene påspørgeskemaerne i deres kvalitetsstyringssystem.Derudover skal medarbejderne deltage i obligatoriske kurser og møder efter Energistyrelsens bestemmelse.
23
Bilag 6 – logo for godkendelsesordningen
[Her indsættes et logo for godkendelsesordningen]
24