Miljøudvalget 2013-14
L 31 Bilag 6
Offentligt
1309697_0001.png
1309697_0002.png
1309697_0003.png
1309697_0004.png
1309697_0005.png
Til lovforslag nr.L 31
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Miljøudvalget den 5. december 2013
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbidrag, godtgørelse ogskrotningsbidrag i forbindelse med ophugning og skrotning af biler(Forhøjelse af miljøbidrag og ophævelse af reglerne om betaling af skrotningsbidrag)[af miljøministeren (Ida Auken)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2013 og var til1. behandling den 31. oktober 2013. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Miljøudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og miljøministeren sendte den 27. juni 2013dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2012-13, MIUalm. del – bilag 351. Den 3. oktober 2013 sendte miljømini-steren de indkomne høringssvar og et notat herom til udval-get.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget1 skriftlig henvendelse fra De Danske Bilimportører. Miljø-ministeren har over for udvalget kommenteret denne.DeputationerEndvidere har De Danske Bilimportører mundtligt overfor udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 12 spørgsmål til miljøministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.2. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (S, RV, SF, EL, LA, KF, IA og UffeElbæk (UFG)) indstiller forslaget tilvedtagelse.Etmindretali udvalget (V og DF) indstiller forslaget tilforkastelse.Venstres og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget erenige i, at ordningen fortsat skal være selvfinansierende medsamme tekniske beregningsmodel som i dag, hvor økonomi-en set over år skal være i balance og neutral. Vi ønsker ikkeat gøre det dyrere at være dansker eller bilejer. Vi ønskerderfor ikke at hæve miljøbidraget. Det aktuelle underskudkan afvikles ved i en periode at sænke skrotningspræmien,indtil underskuddet er væk.For Det Konservative Folkepartis medlemmer af udval-get har det været afgørende, at den velfungerende ordningmed miljømæssig korrekt skrotning af biler fortsætter somen selvfinansierende ordning. Det er ikke muligt med denstruktur, der er i ordningen i dag. Samtidigt er det os magt-påliggende, at der ikke i fremtiden opbygges et stort over-skud, når underskuddet er nedbragt. KF lægger derfor afgø-rende vægt på ministerens tilkendegivelse i svar på spørgs-mål 13, om at hun vil indkalde partierne til en drøftelse, nårder igen er balance i ordningen. På den baggrund kan DetKonservative Folkeparti støtte lovforslaget.Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteretmed medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang tilat komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-tænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
DokumentIdJournalnummer
2
Annette Lind (S) Flemming Møller Mortensen (S) Jens Joel (S) John Dyrby Paulsen (S) Mette Reissmann (S)Torben Hansen (S) Per Husted (S) Lone Loklindt (RV)fmd.Lotte Rod (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)Steen Gade (SF) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Sara Olsvig (IA) Uffe Elbæk (UFG) Erling Bonnesen (V)Anne-Mette Winther Christiansen (V) Henrik Høegh (V) Esben Lunde Larsen (V) Hans Christian Schmidt (V)Anni Matthiesen (V)nfmd.Hans Christian Thoning (V) Eyvind Vesselbo (V) Jørn Dohrmann (DF) René Christensen (DF)Mette Hjermind Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Villum Christensen (LA) Vivi Kier (KF)Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4745221615129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 31Bilagsnr.12345TitelHøringsnotat og høringssvar, fra miljøministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 12/11-13 fra De Danske BilimportørerNotat af 20/11-13 fra De Danske Bilimportører1. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 31Spm.nr.1TitelSpm. om at oplyse, hvad der vil ske med overskuddet fra skrotnings-ordningen, hvis det skulle vise sig at blive resultatet af den forhøjedeafgift, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at oversende en opgørelse, der dels viser udgiften til skrot-ningspræmien, dels viser indtægten fra den årlige afgift, til miljømini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor meget man vil kunne spare ved at nedsætte skrotnings-præmien som foreslået i forslaget, til miljøministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvor mange biler ministeren vurderer der skrottes ved ikke-godkendte operatører årligt, og hvor stor præmien skal være for at sik-re, at bilerne skrottes hos godkendte operatører, til miljøministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvor stor en skrotningspræmie ordningen kan finansiere,hvis man ikke øger det årlige bidrag, til miljøministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om at redegøre for økonomien i skrotningsordningen, til miljø-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvor meget den budgetterede fremadrettedeskrotningspræmie skal nedsættes til, hvis man forudsætter, at der ikkeskal ske forhøjelse af miljøbidraget, til miljøministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om med henvisning til artiklen i Motor-magasinet den 8/11-13»Venstre stemmer nej til højere skrotbidrag« at redegøre udførligt ogfyldestgørende for den i artiklen omtalte stævning fra Europa-Kom-missionen, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om med henvisning til artiklen i Motor-magasinet den 8/11-13»Venstre stemmer nej til højere skrotbidrag« at kommentere udmel-dingen i artiklen fra miljøordfører Per Clausen (EL), til miljøministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til notatet af 20/11-13 fra De Danske Bilimpor-tører, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om forskellen på akkumuleret aktuelt underskud 2013 og for-ventet akkumuleret underskud primo 2014, til miljøministeren, og mi-nisterens svar herpåSpørgsmålet er tilbagetaget
2
3
4
5
67
8
9
1011
12
4
13
Spm., om ministeren er indstillet på at invitere partierne bag miljøbi-drag og skrotningsgodtgørelse til en drøftelse af eventuelle ændringer,hvis ordningen begynder at generere et overskud, til miljøministeren,og ministerens svar herpå
5
Bilag 2Et af udvalgets spørgsmål og ministerens svar herpåUdvalgets spørgsmål og ministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra KF.Spørgsmål nr. 13Er ministeren indstillet på at invitere partierne bag miljøbidrag og skrotningsgodtgørelse til en drøftelseaf eventuelle ændringer, hvis ordningen begynder at generere et overskud?SvarJa, det er jeg naturligvis indstillet på, idet jeg deler ønsket om at sikre en ordning, hvor der er balancemellem indtægter og udgifter, og hvor der derfor løbende og afhængig af udviklingen i antallet af skrotbi-ler, skal ske en tilpasning af satserne på ordningen, så der ikke genereres overskud.Jeg kan i den forbindelse oplyse, at såfremt de foreslåede ændringer af hhv. miljøbidrag og skrotnings-godtgørelse vedtages af Folketinget med ikrafttrædelse af det foreslåede miljøbidrag pr. 1. april 2014, såforventes det, at ordningen herfra løbende vil generere et overskud. Dette overskud forventes dog førstendeligt at have afviklet det eksisterende underskud ved udgangen af 2017, hvor der forventes at værebalance på ordningen. Dette fremgår også af mit svar på spørgsmål 6 og høringsnotatet. Jeg forstår derforspørgsmålet sådan, at partierne ønsker at blive inviteret til en drøftelse, når underskuddet på ordningen erved at være afviklet, hvilket jeg selvfølgelig er indstillet på.