Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
L 33 Bilag 7
Offentligt
1303804_0001.png
1303804_0002.png
1303804_0003.png
1303804_0004.png
1303804_0005.png
1303804_0006.png
1
Ændringsforslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden1for sundhedsvæsenet (Gennemførelse af dele af direktiv 2011/24/EU om patientrettigheder iforbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser m.v.)
Af ministeren for sundhed og forebyggelse, tiltrådt af …:Til § 11)Nr.11affattes således:”11.I§ 79, stk. 1,indsættes som2.-4. pkt.:»Med mindre behandling sker akut, hvor henvisning ikke kan indhentes forinden, skal personen være henvisttil behandling af en læge eller tandlæge. Personen kan også være henvist af andre autoriseredesundhedspersoner eller myndigheder, hvor regionsrådet forinden har offentliggjort, at disse har adgang tilhenvisning. Regionsrådet kan endvidere efter en konkret vurdering yde sygehusbehandling til en person, derikke er henvist til behandling, jf. 2. og 3. pkt., når omstændighederne taler derfor.«”[Henvisning til sygehusbehandling]
2)Efter nr. 13 indsættes som et nyt nummer:”01. I§ 157indsættes somstk. 7og8:”Stk.7.Sundhedsstyrelseninddaterer en borgers køb af medicin i et andet EU/EØS-landiregistret, nårstyrelsen har truffet beslutning om, at der ydes tilskud til borgerens medicinkøb, jf. § 168, stk. 3.Stk. 8.Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter regler om Sundhedsstyrelsens inddatering afoplysninger i registeret efter stk. 7.”Stk. 7-11 bliver herefter stk. 9-13.”[Inddatering af oplysninger i FMK om lægemidler købt i et andet EU/EØS-land, hvortil der ydes tilskud]
3)Efternr. 15 indsættes som nye numre:”02.I§ 170indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:”Stk.2.Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter nærmere regler om befordringsgodtgørelse tilpersoner omfattet af 1. pkt. samt til personer, der har ret til tilskud til ydelser vedalment praktiserende lægeefter § 168, stk. 1.”Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.03.§170, stk. 2,2. pkt.,der bliver stk. 3, 2.pkt., affattes således:
Loven gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2011/24/EU af 9. marts 2011 om patientrettigheder i forbindelse medgrænseoverskridende sundhedsydelser, EU-Tidende 2011, L 88, s. 45–65.
1
2
”Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter nærmere regler om befordringsgodtgørelse ved besøghos speciallæge for personer omfattet af 1. pkt., personer omfattet af § 59, stk. 1, samt personer, der har rettil tilskud til ydelser ved speciallæge efter § 168, stk. 1.”
04.I§ 171, stk. 1,ændres ”§§ 73-83 og 86-89” til: ”§§ 79-83 og 86-89 a”.
05.I§ 171, stk. 2,ændres ”§§ 86, 87, 87 b og 87 f” til: ”§§ 86, 87, 87 b, 87 f og 89 a”.
06.I§ 171, stk. 3,indsættessom2. pkt.:”Regionsrådet yder godtgørelse for befordring til personer, der er omfattet af 1. pkt., og har ret til refusion afudgifter til behandling i andre EU/EØS-lande i medfør af § 89 a.”
07.I§ 171indsættes somstk. 4:”Stk. 4. Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter nærmere regler om godtgørelse efter stk. 3.”
08.I§ 172, 1. pkt.,ændres ”jf. § 140” til: ”jf. §§ 140 og 168, stk. 1”.”[Præcisering af ret til befordringsgodtgørelse]
4)Efter nr. 17 indsættes som nye numre:”09.I§ 262, stk. 1,ændres ”§§ 79-83, § 86, § 87 b, § 87 f og § 89” til: ”§§ 79-83, § 86, § 87 b, § 87 f, § 89 og89 a”.10.I§263ændres ”§ 140.” til: ”§§ 140 og 168, stk. 1.” ”[Konsekvensrettelser som følge af præcisering af ret til befordringsgodtgørelse]
5)Efter nr. 18 indsættes som nye numre:”11. I§ 271, stk. 1, nr. 4,ændres ”eller nr. 9” til: ”eller nr. 11”.12.I§ 271, stk. 4,ændres ”§ 157, stk. 5 og 10” til: ”§ 157, stk. 5 og 12”.”
[Konsekvensrettelse som følge af Sundhedsstyrelsens inddatering af oplysninger i FMK]
3
Til § 46)Istk. 2 indsættes i 1. pkt. efter ”denne lovs § 1, nr. 9,”: ”§ 157, stk. 7 og 8, som affattet ved denne lovs § 1,nr. 01”.[Bemyndigelse til at fastsætte ikrafttrædelsestidspunktet for Sundhedsstyrelsens inddatering af oplysninger iFMK]
7)Istk. 2 indsættes i 2. pkt. efter ”§§ 57 b-d, ”: ”§ 157, stk. 7 og 8,”.[Bemyndigelse til at fastsætte ikrafttrædelsestidspunktet for Sundhedsstyrelsens inddatering af oplysninger iFMK]
BemærkningerTil § 1
Til nr. 1Den foreslåede nyaffattelse af § 79, stk. 1, indebærer i forhold til det oprindeligt foreslåede, at der indsætteset nyt 3. pkt. mellem de to tidligere foreslåede punktummer, hvorfor det af lovtekniske grunde er mere enkeltat nyaffatte § 79, 2.-4. pkt. samlet.Den foreslåede ændring med det nye 3. pkt.tilsigter, at regionsrådene, hvor det vurderes hensigtsmæssigt,sikres mulighed for at anerkende henvisninger fra andre autoriserede sundhedspersoner og myndigheder,hvor regionsrådet forinden har offentliggjort, at andre autoriserede sundhedspersoner og myndigheder haradgang til henvisning.Formålet med tilføjelsen er at sikre, at regionsrådene fortsat har mulighed for at videreførehenvisningspraksis fra andre end læger og tandlæger. Det i øvrigt beskrevne ift. § 79, stk. 1, herunder omregionsrådets mulighed for at afvise en henvisning finder tilsvarende anvendelse ved dette foreslåede 3. pkt.Den foreslåede betingelse om, at henvisningen afgrænses til at være fra andre autoriseredesundhedspersoner og myndigheder må ses i lyset af princippet om ikke-forskelsbehandling i medfør afdirektiv 2011/24/EU, hvorfor det findes hensigtsmæssigt at afgrænse kredsen af andre grupper, der kanmodtages henvisninger fra. Den foreslåede betingelse om, at regionsrådet forinden skal offentliggøre,hvilkeautoriserede sundhedspersoner og myndigheder, der har adgang til henvisning, tilsigter at sikre, at der fordanske patienter er klarhed om, hvorfra henvisninger i det offentlige, danske sygehusvæsen accepteres, idetdette er relevant i forhold til ret til refusion for behandling i andre EU/EØS-lande efter den foreslåede § 89 a.Dette kan eksempelvis let oplyses på regionsrådets hjemmesider m.v.Den foreslåede ændring indebærer, at den nuværende praksis for så vidt angår henvisning på det børne- ogungdomspsykiatriske område kan opretholdes. Henvisning af børn og unge til den regionale psykiatri foregåroftest via almen praksis (ca. halvdelen af henvisningerne), men omkring 20 pct. af henvisningerne kommerfra pædagogisk-psykologiske rådgivning (PPR) og socialforvaltningen. Der er endvidere praksis for, atspædbørn kan henvises til børne- og ungdomspsykiatrien af sundhedsplejersker. PPR er ofte nogle af deførste fagpersoner, der har kontakt til de skrøbelige eller psykisk syge børn og unge og spiller derfor en vigtigrolle i forhold til rådgivning og udredning. Der er dog betydelig variation fra kommune til kommune, hvor storen rolle PPR spiller i forhold til visitation. Med ændringsforslaget vil det være muligt at fortsætte den hidtidige
4
henvisningspraksis på det børne- og ungdomspsykiatriske område, dvs., at henvisning til børne- ogungdomspsykiatrien også vil kunne ske via PPR, socialforvaltningerne i kommunerne samt afsundhedsplejersker for så vidt angår spædbørn.Til nr. 2Det fremgår af sundhedslovens § 157, stk. 1, at Lægemiddelstyrelsen (nu Statens Serum Institut) eransvarlig for at drive en elektronisk registrering af de enkelte borgeres medicinoplysninger, herunderordination, køb, udlevering, indtagelse, dosisændring, ophør og sundhedspersoners instruktioner om brug afmedicin samt oplysninger, der er relateret til borgernes medicinoplysninger.Efter § 157, stk. 6, 2. pkt., har apotekere og apotekspersonale adgang til oplysninger, der er registreret omordinationer, når adgangen er nødvendig for ekspedition af ordinationen.Det er vigtigt, at sundhedsfaglige personer kan have tillid til de medicinoplysninger, der er registreret omborgeren (via programmet i det Fælles Medicinkort, FMK), således at registret er egnet til at leve op til sitformål om at være lægers redskab til at sikre kvaliteten og sikkerheden af borgernes medicinanvendelse.Det foreslås derfor med bestemmelsen i § 157, stk. 7, at Sundhedsstyrelsen i forbindelse med styrelsensbeslutning om, at der skal gives tilskud til en borgers køb af et lægemiddel i et andet EU/EØS-land – udoverindberetning til Det Centrale Tilskudsregister (CTR) – også foretager inddatering af borgerens medicinkøb tilFMK.Det bemærkes, at Sundhedsstyrelsen alene vil inddatere medicinoplysninger, og derved ikke får indblik iborgerens øvrige medicinering. For de medicinoplysninger, som Sundhedsstyrelsen inddaterer, og som detsker for al anden indberetning og anvendelse af FMK, vil der blive foretaget en automatisk registrering(logning), hvoraf det fremgår, at det er en indberetning foretaget af SundhedsstyrelsenDet er vurderingen, at den foreslåede bestemmelse i § 157, stk. 7, opfylder undtagelsesbestemmelsen i § 7,stk. 5, i persondataloven, jf. lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger med senereændringer. Efter denne bestemmelse gælder forbuddet mod behandling af helbredsmæssige oplysningerikke for personer inden for sundhedssektoren, der er undergivet tavshedspligt, hvis behandlingen ernødvendig med henblik på bl.a. patientbehandling. Denne vurdering stemmer overens med den vurdering,der blev foretaget i forbindelse med apotekers adgang til FMK i forbindelse med ekspedition af recepter påapoteket i forbindelse med det lovforslag, der dannede grundlag for bestemmelsen i sundhedslovens § 157,stk. 6 (lov nr. 1556 af 20. december 2006 om ændring af sundhedsloven mv.).Det foreslås endelig i § 157, stk. 8, at ministeren for sundhed og forebyggelse bemyndiges til at fastsættenærmere regler om Sundhedsstyrelsens inddatering af oplysninger i registeret.Til nr. 3Med de foreslåede ændringer af sundhedslovens kapitel 53 om befordring og befordringsgodtgørelsepræciseres mulighederne for at modtage befordringsgodtgørelse, når en patient modtager behandling iandre EU/EØS-lande efter den foreslåede § 89 a og den gældende § 168, stk. 1. I tilknytning hertil tilsigtesdet desuden at præcisere enkelte bestemmelser om befordring her i landet, idet disse regler anvendesparallelt i forhold til mulighederne for at modtage befordringsgodtgørelse, når en patient modtager refusioneller tilskud til behandling i andre EU/EØS-lande efter den foreslåede § 89 a og den eksisterende § 168, stk.1.Den foreslåede bestemmelse i § 170, stk. 2, bemyndiger således ministeren for sundhed og forebyggelse tilat fastsætte nærmere regler ombefordringsgodtgørelse til gruppe1-sikrede personer ved behandling hosalment praktiserende læge her i landet samt i de situationer, hvor gruppe1-sikrede personer måtte have rettil tilskud til ydelser vedalment praktiserende lægeefter § 168, stk. 1.
5
Bemyndigelsen påtænkes udmøntet ved ændring af bekendtgørelse nr. 1266 af 15. december 2012 ombefordring eller befordringsgodtgørelse (herefter befordringsbekendtgørelsen). Bemyndigelsen vil bliveudmøntet således, at en gruppe1-sikret person, der i dag måtte have ret til befordringsgodtgørelse iforbindelse med behandling ved deres valgte praktiserende læge, kan få tilsvarende befordringsgodtgørelse,hvor personen i medfør af sundhedslovens § 168, stk. 1, modtager tilskud fra regionsrådet til behandling hosalment praktiserende læge i et andet EU/EØS-land. Godtgørelsen vil blive ydet på samme vis, som hvorbehandlingen finder sted ved den valgte læge i Danmark, og således med et beløb svarende tilbefordringsudgiften med det efter forholdene billigste, forsvarlige befordringsmiddel og forudsætterbefordringsudgifter til og fra behandlingsstedet på mindst 25 kr. Godtgørelsen kan ikke overstige personensfaktiske befordringsudgifter.Med henblik på at sikre, at der fortsat ydes tilsvarende befordringsgodtgørelse og ud fra samme kriterier, vildet ved bekendtgørelse blive præciseret, at befordringsgodtgørelse fra kommunalbestyrelsen forudsætter, atbehandlingen er foretaget hos den valgte læge. Den foreslåede præcisering svarer til den nuværendepraksis efter § 170, stk. 1, hvoraf det fremgår, at kommunalbestyrelsen i sygdomstilfælde yder godtgørelsefor nødvendig befordring til og fra alment praktiserende læge til personer, der er omfattet af § 59, stk. 1, ogsom modtager social pension, hvis personen modtager behandling for regionens regning efter denne lov.I visse situationer hargruppe1-sikrede personer, som enten er bosat på øer, hvor der ikke er etableretlægepraksis, eller som af registreringsmæssige årsager ikke kan tilmeldes en læge, adgang til at søgebehandling hos enhver alment praktiserende læge, jf. § 2, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1238 af 5. december2006 om behandling hos læge i praksissektoren. Med henblik på atsikre hensigtsmæssig afgrænsning afden pågældende personskreds’ valg af læge, bl.a. henset til rettigheder om grænseoverskridendesundhedsydelser i medfør af direktiv 2011/24/EU ift. ret til tilskud til ydelser i praksissektoren, foreslås det, atder med hjemmel i den foreslåede § 170, stk. 2, vil blive fastsat regler om, at den pågældende personkredshar ret til godtgørelse af deres befordringsudgifter som minimum svarende til befordringsudgiften til dennærmest beliggende alment praktiserende læge, der ikke er forhindret i at yde lægehjælp.Med adgang til atfastsætte nærmere regler herom vil hensynet til at sikre persongruppens ret til valg af alment praktiserendelæge blive iagttaget, samtidig med at persongruppen ikke utilsigtet og uden begrænsninger kan foretagelægebesøg ved alment praktiserende læge i alle EU/EØS-lande med de potentielt uforholdsmæssigt storeudgifter til godtgørelse af befordringsudgifter.Med den foreslåede ændring af § 170, stk. 2, 2. pkt., der med forslaget bliver stk. 3, 2. pkt., foreslås det, atministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter nærmere regler om befordringsgodtgørelse tilspeciallæge, som på regionsrådets regning foretages i et andet EU/EØS-land, jf. sundhedslovens § 168, stk.1. Med den foreslåede ændring vil der i befordringsbekendtgørelsen blive fastsat bestemmelser ombefordringsgodtgørelse til personer, som i medfør af sundhedslovens § 168, stk. 1, modtager tilskud fraregionsrådet til behandling hos speciallæge i et andet EU/EØS-land. Det bemærkes, at det i § 7 ibefordringsbekendtgørelsen er fastlagt, at befordringsgodtgørelse til speciallæge kun ydes i forbindelse medbesøg hos den speciallæge inden for vedkommende speciale, der har konsultation nærmest ved patientensopholdssted. Hvis denne speciallæge er forhindret i at yde lægehjælp, ydes der befordringsgodtgørelse tilden nærmeste, som ikke er forhindret. Søger patienten fjernere beliggende speciallæge, kan der ydesbefordringsgodtgørelse med det beløb, patienten havde ret til, hvis denne havde søgt den nærmestbeliggende speciallæge. Denne begrænsning tilsigtes også at omfatte personer, som i medfør afsundhedslovens § 168, stk. 1, modtager tilskud fra regionsrådet til behandling hos speciallæge i et andetEU/EØS-land.Med udgangspunkt i den i dag faste praksis foreslås desuden en tilføjelse i § 171, stk. 1, således at detpræciseres, at regionsrådenes befordringsforpligtelse til sygehusbehandling til personer, der modtagerpension efter de sociale pensionslove, også omfatter befordring til sygehusbehandling i andre EU/EØS-lande, som med nærværende lovforslag påtænkes reguleret i den foreslåede § 89 a.
6
Dette er i overensstemmelse med den nuværende praksis, hvor der ydes befordringsgodtgørelse tilsygehusbehandling, som foretages på regionsrådets regning i andet EU/EØS-land, svarende tilbefordringsudgiften til de sygehus, patienten ville være henvist til efter regionsrådets visitationskriterier. Medhenblik på at kunne fastsætte nærmere regler herom som på det øvrige befordringsområde foreslås der enændring af § 171, stk. 2, således at ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler om omfangog vilkår for befordringsgodtgørelse for personer, som på regionsrådets regning vælger sygehusbehandling iet andet EU/EØS-land.Det foreslåede nye punktum i § 171, stk. 3, har til formål at sikre, at regionsrådet yderbefordringsgodtgørelsetil befordring i ambulance eller særligt sygekøretøj (liggende befordring) til personer,der har ret til dette efter 1. pkt., og som også har ret til refusion efter § 89 a. Med den foreslåede nyebestemmelse i stk. 4 bemyndiges ministeren til at fastsætte nærmere regler om godtgørelse efter stk. 3. Detforventes bl.a. fastsat, at godtgørelsen som minimum kan svare til befordringsudgiften til detbehandlingssted i Danmark, hvortil vedkommende ville være berettiget til befordring efter gældende regler, jf.§ 172, stk. 3, 1. pkt. Det forventes desuden fastsat, at godtgørelsen ydes med et beløb svarende tilbefordringsudgiften med det efter forholdene billigste, forsvarlige befordringsmiddel og kan ikke overstigepersonens faktiske befordringsudgifterDen foreslåede ændring af § 172, 1. pkt., præcisererkommunalbestyrelsens forpligtelse til at yde befordringeller befordringsgodtgørelse til genoptræning efter endt behandling på sygehus, også hvor genoptræningenmed kommunalbestyrelsens tilskud foretages i et andet EU/EØS-land. Der vil således blive ydetbefordringsgodtgørelse som minimum svarende til det behandlingssted, som patienten ville være henvist tilefter kommunalbestyrelsens visitationskriterier.Til nr. 4Den foreslåede ændring af § 262, stk. 1, er en konsekvens af den foreslåede ændring af § 171, stk. 1,således at det præciseres, at befordringsgodtgørelse til sygehusbehandling i et andet EU/EØS-land efterden foreslåede § 89 a, afholdes af opholdsregionen, som det er tilfældet i forbindelse med befordring ellerbefordringsgodtgørelse til øvrig sygehusbehandling.Den foreslåede ændring af § 263 er en konsekvens af den foreslåede ændring af § 172, 1. pkt., hvorved detfastlægges, at befordringsgodtgørelse til genoptræning efter endt sygehusbehandling i et andet EU/EØS-land efter regler fastsat i medfør af sundhedslovens § 168, stk. 1, afholdes af bopælskommunen, som det ertilfældet i forbindelse med befordring eller befordringsgodtgørelse til øvrig genoptræning efter endtsygehusbehandling.Til nr. 5De foreslåede ændringer af sundhedslovens § 271, stk. 1, nr. 4, og stk. 4, som er strafbestemmelser, erkonsekvensændringer af de foreslåede bestemmelser i § 157, stk. 7 og 8, om Sundhedsstyrelsensinddatering af oplysninger om borgeres køb af lægemidler i et andet EU/EØS-land i FMK.
Til nr. 6 og 7Med de foreslåede ændringer af § 4, stk. 2, bemyndiges ministeren for sundhed og forebyggelse til atfastsætte regler om ikrafttrædelsestidspunktet for Sundhedsstyrelsens inddatering af oplysninger i FMK.Ordningen forventes at træde i kraft i løbet af 2. halvår af 2014, hvor den tekniske løsning forventes at væreklar.