Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
L 33 Bilag 8
Offentligt
1304050_0001.png
1304050_0002.png
1304050_0003.png
1304050_0004.png
1304050_0005.png
1304050_0006.png
1304050_0007.png
Til lovforslag nr.L 33
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Sundheds- og Forebyggelsesudvalget den [28. november 2013]
Udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- ogerstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet(Gennemførelse af dele af direktiv 2011/24/EU om patientrettigheder i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelserm.v.)[af ministeren for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)]1. ÆndringsforslagMinisteren for sundhed og forebyggelse har stillet 7 æn-dringsforslag til lovforlaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2013 og var til1. behandling den 31. oktober 2013. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og Fore-byggelsesudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og ministeren for sundhed og forebyggelsesendte den 28. juni 2013 dette udkast til udvalget, jf. SUUalm. del – bilag 372 (2012-13). Den 3. oktober 2013 sendteministeren for sundhed og forebyggelse de indkomne hø-ringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 15 spørgsmål til ministeren for sund-hed og forebyggelse til skriftlig besvarelse, som denne harbesvaret.Teknisk gennemgangMinisteriet for Sundhed og Forebyggelse har på et mødeden 30. oktober 2013 givet en teknisk gennemgang af lov-forslaget.SamrådDer er afholdt et lukket samråd med ministeren for sund-hed og forebyggelse den 20. november 2012 om en drøftelseaf lovforlaget, jf. L 33 – samrådsspørgsmål A.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfministeren for sundhed og forebyggelse,tiltrådt af <>:Til § 11)Nr. 11affattes således:
DokumentIdJournalnummer
2
»11.I§ 79, stk. 1,indsættes som 2.-4. pkt.:»Med mindre behandling sker akut, hvor henvisning ikkekan indhentes forinden, skal personen være henvist til be-handling af en læge eller tandlæge. Personen kan også værehenvist af andre autoriserede sundhedspersoner eller myn-digheder, hvor regionsrådet forinden har offentliggjort, atdisse har adgang til henvisning. Regionsrådet kan endvidereefter en konkret vurdering yde sygehusbehandling til en per-son, der ikke er henvist til behandling, jf. 2. og 3. pkt., nåromstændighederne taler derfor.««[Henvisning til sygehusbehandling]2)Efternr. 13indsættes som et nyt nummer:»01.I§ 157indsættes efter stk. 6 nye stykker:»Stk. 7.Sundhedsstyrelsen inddaterer en borgers køb afmedicin i et andet EU/EØS-land i registret, når styrelsen hartruffet beslutning om, at der ydes tilskud til borgerens medi-cinkøb, jf. § 168, stk. 3.Stk. 8.Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætterregler om Sundhedsstyrelsens inddatering af oplysninger iregisteret efter stk. 7.«Stk. 7-11 bliver herefter stk. 9-13.«[Inddatering af oplysninger i FMK om lægemidler købt i etandet EU/EØS-land, hvortil der ydes tilskud]3)Efternr. 15indsættes som nye numre:»02.I§ 170indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:»Stk. 2.Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætternærmere regler om befordringsgodtgørelse til personer om-fattet af 1. pkt. samt til personer, der har ret til tilskud tilydelser ved alment praktiserende læge efter § 168, stk. 1.«Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.03.I§ 170, stk. 2,2. pkt.,der bliver stk. 3, 2.pkt., affattes så-ledes:»Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter nær-mere regler om befordringsgodtgørelse ved besøg hos spe-ciallæge for personer omfattet af 1. pkt., personer omfattetaf § 59, stk. 1, samt personer, der har ret til tilskud til ydel-ser ved speciallæge efter § 168, stk. 1.«04.I§ 171, stk. 1,ændres »§§ 73-83 og 86-89« til: »§§79-83 og 86-89 a«.05.I§ 171, stk. 2,ændres »§§ 86, 87, 87 b og 87 f« til: »§§86, 87, 87 b, 87 f og 89 a«.06.I§ 171, stk. 3,indsættes som 2. pkt.:»Regionsrådet yder godtgørelse for befordring til perso-ner, der er omfattet af 1. pkt., og har ret til refusion af udgif-ter til behandling i andre EU/EØS-lande i medfør af § 89 a.«07.I§ 171indsættes som stk. 4:»Stk. 4.Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætternærmere regler om godtgørelse efter stk. 3.«08.I§ 172, 1. pkt.,ændres »jf. § 140« til: »jf. §§ 140 og168, stk. 1«.«
[Præcisering af ret til befordringsgodtgørelse]4)Efternr. 17indsættes som nye numre:»09.I§ 262, stk. 1,ændres »§§ 79-83, § 86, § 87 b, § 87 fog § 89« til: »§§ 79-83, § 86, § 87 b, § 87 f, § 89 og 89 a«.010.I§ 263ændres »§ 140.« til: ”»§§ 140 og 168, stk. 1«.«[Konsekvensrettelser som følge af præcisering af ret til be-fordringsgodtgørelse]5)Efternr. 18indsættes som nye numre:»011.I§ 271,stk. 1, nr. 4, ændres »eller nr. 9« til: »eller nr.11«.»012.I§ 271, stk. 4,ændres »§ 157, stk. 5 og 10« til: »§157, stk. 5 og 12«.««[Konsekvensrettelse som følge af Sundhedsstyrelsens indda-tering af oplysninger i FMK]6)Istk. 2indsættes i 1. pkt. efter »denne lovs § 1, nr. 9,«:»§ 157, stk. 7 og 8, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 01«.[Bemyndigelse til at fastsætte ikrafttrædelsestidspunktet forSundhedsstyrelsens inddatering af oplysninger i FMK]7)Istk. 2indsættes i 2. pkt. efter »§§ 57 b-d,«: »§ 157,stk. 7 og 8,«.[Bemyndigelse til at fastsætte ikrafttrædelsestidspunktet forSundhedsstyrelsens inddatering af oplysninger i FMK]BemærkningerTil nr. 1Den foreslåede nyaffattelse af § 79, stk. 1, indebærer iforhold til det oprindeligt foreslåede, at der indsættes et nyt3. pkt. mellem de to tidligere foreslåede punktummer, hvor-for det af lovtekniske grunde er mere enkelt at nyaffatte §79, 2.-4. pkt. samlet.Den foreslåede ændring med det nye 3. pkt. tilsigter, atregionsrådene, hvor det vurderes hensigtsmæssigt, sikresmulighed for at anerkende henvisninger fra andre autorisere-de sundhedspersoner og myndigheder, hvor regionsrådetforinden har offentliggjort, at andre autoriserede sundheds-personer og myndigheder har adgang til henvisning.Formålet med tilføjelsen er at sikre, at regionsrådene fort-sat har mulighed for at videreføre henvisningspraksis fra an-dre end læger og tandlæger. Det i øvrigt beskrevne ift. § 79,stk. 1, herunder om regionsrådets mulighed for at afvise enhenvisning finder tilsvarende anvendelse ved dette foreslåe-de 3. pkt.Den foreslåede betingelse om, at henvisningen afgrænsestil at være fra andre autoriserede sundhedspersoner og myn-digheder må ses i lyset af princippet om ikke-forskelsbe-handling i medfør af direktiv 2011/24/EU, hvorfor det fin-des hensigtsmæssigt at afgrænse kredsen af andre grupper,der kan modtages henvisninger fra. Den foreslåede betingel-se om, at regionsrådet forinden skal offentliggøre, hvilkeautoriserede sundhedspersoner og myndigheder, der har ad-
3
gang til henvisning, tilsigter at sikre, at der for danske pa-tienter er klarhed om, hvorfra henvisninger i det offentlige,danske sygehusvæsen accepteres, idet dette er relevant i for-hold til ret til refusion for behandling i andre EU/EØS-landeefter den foreslåede § 89 a. Dette kan eksempelvis let oplys-es på regionsrådets hjemmesider m.v.Den foreslåede ændring indebærer, at den nuværendepraksis for så vidt angår henvisning på det børne- og ung-domspsykiatriske område kan opretholdes. Henvisning afbørn og unge til den regionale psykiatri foregår oftest via al-men praksis (ca. halvdelen af henvisningerne), men omkring20 pct. af henvisningerne kommer fra pædagogisk-psykolo-giske rådgivning (PPR) og socialforvaltningen. Der er end-videre praksis for, at spædbørn kan henvises til børne- ogungdomspsykiatrien af sundhedsplejersker. PPR er ofte nog-le af de første fagpersoner, der har kontakt til de skrøbeligeeller psykisk syge børn og unge og spiller derfor en vigtigrolle i forhold til rådgivning og udredning. Der er dog bety-delig variation fra kommune til kommune, hvor stor en rollePPR spiller i forhold til visitation. Med ændringsforslagetvil det være muligt at fortsætte den hidtidige henvisnings-praksis på det børne- og ungdomspsykiatriske område, dvs.,at henvisning til børne- og ungdomspsykiatrien også vilkunne ske via PPR, socialforvaltningerne i kommunernesamt af sundhedsplejersker for så vidt angår spædbørn.Til nr. 2Det fremgår af sundhedslovens § 157, stk. 1, at Læge-middelstyrelsen (nu Statens Serum Institut) er ansvarlig forat drive en elektronisk registrering af de enkelte borgeresmedicinoplysninger, herunder ordination, køb, udlevering,indtagelse, dosisændring, ophør og sundhedspersoners in-struktioner om brug af medicin samt oplysninger, der er re-lateret til borgernes medicinoplysninger.Efter § 157, stk. 6, 2. pkt., har apotekere og apoteksper-sonale adgang til oplysninger, der er registreret om ordinati-oner, når adgangen er nødvendig for ekspedition af ordinati-onen.Det er vigtigt, at sundhedsfaglige personer kan have tillidtil de medicinoplysninger, der er registreret om borgeren(via programmet i det Fælles Medicinkort, FMK), således atregistret er egnet til at leve op til sit formål om at være læ-gers redskab til at sikre kvaliteten og sikkerheden af borger-nes medicinanvendelse.Det foreslås derfor med bestemmelsen i § 157, stk. 7, atSundhedsstyrelsen i forbindelse med styrelsens beslutningom, at der skal gives tilskud til en borgers køb af et læge-middel i et andet EU/EØS-land – udover indberetning tilDet Centrale Tilskudsregister (CTR) – også foretager indda-tering af borgerens medicinkøb til FMK.Det bemærkes, at Sundhedsstyrelsen alene vil inddateremedicinoplysninger, og derved ikke får indblik i borgerensøvrige medicinering. For de medicinoplysninger, som Sund-hedsstyrelsen inddaterer, og som det sker for al anden indbe-retning og anvendelse af FMK, vil der blive foretaget en au-tomatisk registrering (logning), hvoraf det fremgår, at det eren indberetning foretaget af Sundhedsstyrelsen
Det er vurderingen, at den foreslåede bestemmelse i §157, stk. 7, opfylder undtagelsesbestemmelsen i § 7, stk. 5, ipersondataloven, jf. lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behand-ling af personoplysninger med senere ændringer. Efter den-ne bestemmelse gælder forbuddet mod behandling af hel-bredsmæssige oplysninger ikke for personer inden for sund-hedssektoren, der er undergivet tavshedspligt, hvis behand-lingen er nødvendig med henblik på bl.a. patientbehandling.Denne vurdering stemmer overens med den vurdering, derblev foretaget i forbindelse med apotekers adgang til FMK iforbindelse med ekspedition af recepter på apoteket i forbin-delse med det lovforslag, der dannede grundlag for bestem-melsen i sundhedslovens § 157, stk. 6 (lov nr. 1556 af 20.december 2006 om ændring af sundhedsloven mv.).Det foreslås endelig i § 157, stk. 8, at ministeren forsundhed og forebyggelse bemyndiges til at fastsætte nærme-re regler om Sundhedsstyrelsens inddatering af oplysninger iregisteret.Til nr. 3Med de foreslåede ændringer af sundhedslovens kapitel53 om befordring og befordringsgodtgørelse præciseres mu-lighederne for at modtage befordringsgodtgørelse, når en pa-tient modtager behandling i andre EU/EØS-lande efter denforeslåede § 89 a og den gældende § 168, stk. 1. I tilknyt-ning hertil tilsigtes det desuden at præcisere enkelte bestem-melser om befordring her i landet, idet disse regler anvendesparallelt i forhold til mulighederne for at modtage befor-dringsgodtgørelse, når en patient modtager refusion eller til-skud til behandling i andre EU/EØS-lande efter den foreslå-ede § 89 a og den eksisterende § 168, stk. 1.Den foreslåede bestemmelse i § 170, stk. 2, bemyndigersåledes ministeren for sundhed og forebyggelse til at fast-sætte nærmere regler om befordringsgodtgørelse til grup-pe1-sikrede personer ved behandling hos alment praktise-rende læge her i landet samt i de situationer, hvor gruppe1-sikrede personer måtte have ret til tilskud til ydelser ved al-ment praktiserende læge efter § 168, stk. 1.Bemyndigelsen påtænkes udmøntet ved ændring af be-kendtgørelse nr. 1266 af 15. december 2012 om befordringeller befordringsgodtgørelse (herefter befordringsbekendt-gørelsen). Bemyndigelsen vil blive udmøntet således, at engruppe1-sikret person, der i dag måtte have ret til befor-dringsgodtgørelse i forbindelse med behandling ved deresvalgte praktiserende læge, kan få tilsvarende befordrings-godtgørelse, hvor personen i medfør af sundhedslovens §168, stk. 1, modtager tilskud fra regionsrådet til behandlinghos alment praktiserende læge i et andet EU/EØS-land.Godtgørelsen vil blive ydet på samme vis, som hvor behand-lingen finder sted ved den valgte læge i Danmark, og såle-des med et beløb svarende til befordringsudgiften med detefter forholdene billigste, forsvarlige befordringsmiddel ogforudsætter befordringsudgifter til og fra behandlingsstedetpå mindst 25 kr. Godtgørelsen kan ikke overstige personensfaktiske befordringsudgifter.Med henblik på at sikre, at der fortsat ydes tilsvarendebefordringsgodtgørelse og ud fra samme kriterier, vil detved bekendtgørelse blive præciseret, at befordringsgodtgø-
4
relse fra kommunalbestyrelsen forudsætter, at behandlingener foretaget hos den valgte læge. Den foreslåede præciseringsvarer til den nuværende praksis efter § 170, stk. 1, hvorafdet fremgår, at kommunalbestyrelsen i sygdomstilfælde ydergodtgørelse for nødvendig befordring til og fra alment prak-tiserende læge til personer, der er omfattet af § 59, stk. 1, ogsom modtager social pension, hvis personen modtager be-handling for regionens regning efter denne lov.I visse situationer har gruppe1-sikrede personer, som en-ten er bosat på øer, hvor der ikke er etableret lægepraksis,eller som af registreringsmæssige årsager ikke kan tilmeldesen læge, adgang til at søge behandling hos enhver almentpraktiserende læge, jf. § 2, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1238af 5. december 2006 om behandling hos læge i praksissekto-ren. Med henblik på at sikre hensigtsmæssig afgrænsning afden pågældende personskreds’ valg af læge, bl.a. henset tilrettigheder om grænseoverskridende sundhedsydelser i med-før af direktiv 2011/24/EU ift. ret til tilskud til ydelser ipraksissektoren, foreslås det, at der med hjemmel i den fore-slåede § 170, stk. 2, vil blive fastsat regler om, at den pågæl-dende personkreds har ret til godtgørelse af deres befor-dringsudgifter som minimum svarende til befordringsudgif-ten til den nærmest beliggende alment praktiserende læge,der ikke er forhindret i at yde lægehjælp. Med adgang til atfastsætte nærmere regler herom vil hensynet til at sikre per-songruppens ret til valg af alment praktiserende læge bliveiagttaget, samtidig med at persongruppen ikke utilsigtet oguden begrænsninger kan foretage lægebesøg ved almentpraktiserende læge i alle EU/EØS-lande med de potentieltuforholdsmæssigt store udgifter til godtgørelse af befor-dringsudgifter.Med den foreslåede ændring af § 170, stk. 2, 2. pkt., dermed forslaget bliver stk. 3, 2. pkt., foreslås det, at ministerenfor sundhed og forebyggelse fastsætter nærmere regler ombefordringsgodtgørelse til speciallæge, som på regionsrådetsregning foretages i et andet EU/EØS-land, jf. sundhedslo-vens § 168, stk. 1. Med den foreslåede ændring vil der i be-fordringsbekendtgørelsen blive fastsat bestemmelser om be-fordringsgodtgørelse til personer, som i medfør af sundheds-lovens § 168, stk. 1, modtager tilskud fra regionsrådet til be-handling hos speciallæge i et andet EU/EØS-land. Det be-mærkes, at det i § 7 i befordringsbekendtgørelsen er fastlagt,at befordringsgodtgørelse til speciallæge kun ydes i forbin-delse med besøg hos den speciallæge inden forvedkommende speciale, der har konsultation nærmest vedpatientens opholdssted. Hvis denne speciallæge er forhindreti at yde lægehjælp, ydes der befordringsgodtgørelse til dennærmeste, som ikke er forhindret. Søger patienten fjernerebeliggende speciallæge, kan der ydes befordringsgodtgørel-se med det beløb, patienten havde ret til, hvis denne havdesøgt den nærmest beliggende speciallæge. Denne begræns-ning tilsigtes også at omfatte personer, som i medfør afsundhedslovens § 168, stk. 1, modtager tilskud fra regions-rådet til behandling hos speciallæge i et andet EU/EØS-land.Med udgangspunkt i den i dag faste praksis foreslås desu-den en tilføjelse i § 171, stk. 1, således at det præciseres, atregionsrådenes befordringsforpligtelse til sygehusbehand-ling til personer, der modtager pension efter de sociale pen-
sionslove, også omfatter befordring til sygehusbehandling iandre EU/EØS-lande, som med nærværende lovforslag på-tænkes reguleret i den foreslåede § 89 a.Dette er i overensstemmelse med den nuværende praksis,hvor der ydes befordringsgodtgørelse til sygehusbehandling,som foretages på regionsrådets regning i andet EU/EØS-land, svarende til befordringsudgiften til de sygehus, patien-ten ville være henvist til efter regionsrådets visitationskrite-rier. Med henblik på at kunne fastsætte nærmere regler her-om som på det øvrige befordringsområde foreslås der enændring af § 171, stk. 2, således at ministeren for sundhedog forebyggelse kan fastsætte regler om omfang og vilkårfor befordringsgodtgørelse for personer, som på regionsrå-dets regning vælger sygehusbehandling i et andet EU/EØS-land.Det foreslåede nye punktum i § 171, stk. 3, har til formålat sikre, at regionsrådet yder befordringsgodtgørelse til be-fordring i ambulance eller særligt sygekøretøj (liggende be-fordring) til personer, der har ret til dette efter 1. pkt., ogsom også har ret til refusion efter § 89 a. Med den foreslåe-de nye bestemmelse i stk. 4 bemyndiges ministeren til atfastsætte nærmere regler om godtgørelse efter stk. 3. Detforventes bl.a. fastsat, at godtgørelsen som minimum kansvare til befordringsudgiften til det behandlingssted i Dan-mark, hvortil vedkommende ville være berettiget til befor-dring efter gældende regler, jf. § 172, stk. 3, 1. pkt. Det for-ventes desuden fastsat, at godtgørelsen ydes med et beløbsvarende til befordringsudgiften med det efter forholdenebilligste, forsvarlige befordringsmiddel og kan ikke oversti-ge personens faktiske befordringsudgifterDen foreslåede ændring af § 172, 1. pkt., præciserer kom-munalbestyrelsens forpligtelse til at yde befordring eller be-fordringsgodtgørelse til genoptræning efter endt behandlingpå sygehus, også hvor genoptræningen med kommunalbe-styrelsens tilskud foretages i et andet EU/EØS-land. Der vilsåledes blive ydet befordringsgodtgørelse som minimumsvarende til det behandlingssted, som patienten ville værehenvist til efter kommunalbestyrelsens visitationskriterier.Til nr. 4Den foreslåede ændring af § 262, stk. 1, er en konsekvensaf den foreslåede ændring af § 171, stk. 1, således at detpræciseres, at befordringsgodtgørelse til sygehusbehandlingi et andet EU/EØS-land efter den foreslåede § 89 a, afholdesaf opholdsregionen, som det er tilfældet i forbindelse medbefordring eller befordringsgodtgørelse til øvrig sygehusbe-handling.Den foreslåede ændring af § 263 er en konsekvens af denforeslåede ændring af § 172, 1. pkt., hvorved det fastlægges,at befordringsgodtgørelse til genoptræning efter endt syge-husbehandling i et andet EU/EØS-land efter regler fastsat imedfør af sundhedslovens § 168, stk. 1, afholdes af bopæls-kommunen, som det er tilfældet i forbindelse med befor-dring eller befordringsgodtgørelse til øvrig genoptræning ef-ter endt sygehusbehandling.Den foreslåede ændring af § 262, stk. 1, er en konsekvensaf den foreslåede ændring af § 171, stk. 1, således at detpræciseres, at befordringsgodtgørelse til sygehusbehandling
5
i et andet EU/EØS-land efter den foreslåede § 89 a, afholdesaf opholdsregionen, som det er tilfældet i forbindelse medbefordring eller befordringsgodtgørelse til øvrig sygehusbe-handling.Den foreslåede ændring af § 263 er en konsekvens af denforeslåede ændring af § 172, 1. pkt., hvorved det fastlægges,at befordringsgodtgørelse til genoptræning efter endt syge-husbehandling i et andet EU/EØS-land efter regler fastsat imedfør af sundhedslovens § 168, stk. 1, afholdes af bopæls-kommunen, som det er tilfældet i forbindelse med befor-dring eller befordringsgodtgørelse til øvrig genoptræning ef-ter endt sygehusbehandling.Til nr. 5De foreslåede ændringer af sundhedslovens § 271, stk. 1,nr. 4, og stk. 4, som er strafbestemmelser, er konsekvensæn-
dringer af de foreslåede bestemmelser i § 157, stk. 7 og 8,om Sundhedsstyrelsens inddatering af oplysninger om bor-geres køb af lægemidler i et andet EU/EØS-land i FMK.Til nr. 6 og 7Med de foreslåede ændringer af § 4, stk. 2, bemyndigesministeren for sundhed og forebyggelse til at fastsætte reglerom ikrafttrædelsestidspunktet for Sundhedsstyrelsens indda-tering af oplysninger i FMK. Ordningen forventes at træde ikraft i løbet af 2. halvår af 2014, hvor den tekniske løsningforventes at være klar.
Annette Lind (S)fmd.Flemming Møller Mortensen (S) Poul Andersen (S) Karen J. Klint (S) Jeppe Bruus (S)Daniel Toft Jakobsen (S) Orla Hav (S) Camilla Hersom (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV)Jonas Dahl (SF) Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Stine Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans Andersen (V)nfmd.Martin Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind Vesselbo (V)Finn Thranum (V) Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte Kiær (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4745221615129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
6
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 33Bilagsnr.123456TitelHøringssvar og høringsnotat til lovforslag om patientrettighederSlides fra den tekniske gennemgang af lovforslagetUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetRevideret udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetOrientering om høringsmateriale vedr. udkast til bekendtgørelse om deregionale patientkontorers opgaver og funktioner, fra ministeren forsundhed og forebyggelseÆndringsforslag fra ministeren for sundhed og forebyggelseOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 33Spm.nr.1TitelSpm. om, hvis andre EU/EØS landes borgere ønsker at modtage f.eks.misbrugsbehandling i Danmark, til ministeren for sundhed og fore-byggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke behandlinger i udlandet, der kræves forhåndstilsagn,til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre, at de danske læger også kan sehvilken medicin patienten har købt i udlandet, til ministeren for sund-hed og forebyggelse, og ministerens svar herpåMFU spm. om implementeringen af EU-direktivet 2011/24/EU sker ioverensstemmelse med EU-direktivet 2011/24/EU kapitel III, artikel8, stk. 2, litra a (ii), til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mi-nisterens svar herpåMFU spm. om, hvor mange behandlinger der enten er højt specialise-rede eller er omkostningskrævende men ikke begge dele, til ministerenfor sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvor længe danske patienter har kunnet modtage og fågodtgjort behandling på et valgfrit hospital eller klinik i de andre med-lemsstater i EU, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-sterens svar herpåSpm. om på, hvordan hhv. væsentlige økonomiske konsekvenser ogkonsekvenser for opretholdelse af et stabilt tilbud af ydelser kan væreafgrænsende for de varer og tjenesteydelser, der er tilskudsberettigede,til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan man i dag udmønter reglerne for adgang til eksperi-mentel kræftbehandling i udlandet, til ministeren for sundhed og fore-byggelse, og ministerens svar herpåSpm. om at sende udvalget en oversigt over de emner, der ifølge hø-ringsnotatet vil skulle afklares i bekendtgørelser, til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om at sikre, at afregning af udgifter til behandling skal ske mel-lem regionen og det behandlingssted, som en dansk patient har søgt i
7
23
4
5
6
7
8
9
10
7
11
1213
14
15
udlandet, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerenssvar herpåSpm. om redegøre for hvilke krav om vejledning på andre sprog enddansk, der vil være som følge af vedtagelsen af lovforslaget, til mini-steren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens talepapir fra det lukkede samråd den 20/11-13,til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om at sikre, at der i forbindelse med forhåndsgodkendelser etab-leres ens retningslinjer i regionerne, til ministeren for sundhed og fo-rebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om at sikre, at regionernes vejledning af borgerne har som detprimære formål at hjælpe borgeren til at få det bedst mulige samledepatientforløb, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-rens svar herpåSpm. om at sikre, at det primære fokus i regionernes håndtering af lo-vens muligheder er på det gode patientforløb m.v., til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåOversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 33
Samråds-Titelspm.nr.ASamrådsspm. om en drøftelse af lovforslaget, til ministeren for sund-hed og forebyggelse