Retsudvalget 2013-14
L 39 Bilag 9
Offentligt
1303506_0001.png
Retsudvalget
21. november 2013
ForbrugeraftalelovenTeleindustrien deler fuldt ud de bekymringer, som Dansk Erhverv med sit brev af 6.november 2013 har fremsat overfor Retsudvalget om fastlæggelse af værdiforringelseaf en returneret vare, hvor en forbruger efter lovforslagets § 24, stk. 5, kun hæfterfor eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering af varerne,end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, denfungerer på.Mobiltelefoner, der returneres efter at have været taget i brug, har reelt ingen værdifor en forhandler, og teleselskaber har ikke distributionskanaler for brugte varer ellervarer med skader.Håndtering af disse bestemmelser vil udgøre en stor administrativ byrde forforhandlere og kunne medføre omfattende tvister mellem forhandlere og forbruger omfastsættelse af værdiforringelsen. Realiteten bliver, at virksomhederne i mangetilfælde ikke har andet valg end at kassere varerne. Det bør derfor i loven ellerforarbejderne til loven præciseres, at værdiforringelsen af en vare i mange tilfælde vilkunne være tæt på 100 %.Endvidere deler Teleindustrien fuldt ud Dansk Erhvervs bekymring for, atvirksomhederne i visse tilfælde forpligtes til at betale pengene tilbage for returvarer,før de har modtaget dem. Som reglerne står i lovforslaget, kan forbrugere, der ønskerat berige sig uden at sende varen tilbage eller sende andre varer retur, udnyttereglerne. Reglen er desuden i modstrid med reglen om, at virksomheden efter at havebesigtiget varen har mulighed for at fradage en eventuel værdiforringelse vedtilbagebetalingen. Det bør derfor være udgangspunktet, at virksomheder ikkeforpligtes til at tilbagebetale penge til forbrugeren for varen reelt er modtaget hosvirksomheden.Med venlig hilsenJakob WillerDirektør
1Teleindustrien, Axeltorv 6, 3., 1609 København V, 33 13 80 20, [email protected], www.teleindu.dk