Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
L 6
Offentligt
1296754_0001.png
1296754_0002.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
5. november 2013Asyl- og VisumkontoretPernille Bjørnholk2013-0037-0047930506
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 12 vedrørende forslag til lovom ændring af udlændingeloven (Revision af visumregler, akkrediterings-ordning for udenlandske virksomheder, justering af karensregler, afslags-kompetence til danske repræsentationer, beregning af kortvarige opholdm.v.) (L 6), som Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspoli-tik har stillet til justitsministeren den 9. oktober 2013. Spørgsmålet er stil-let efter ønske fra medlem af Folketinget Martin Henriksen (DF).
Morten Bødskov/Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 12 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændin-

geloven (Revision af visumregler, akkrediteringsordning for uden-

landske virksomheder, justering af karensregler, afslagskompetence

til danske repræsentationer, beregning af kortvarige ophold m.v.) (L

6):

”Hvorfor skal disse forhåndsgodkendelser kunne fortsætte, nårder er konstateret snyd og dermed overtrædelse af reglerne?”

Svar:

Forslaget lægger op til, at den hidtidige bestemmelse om inddragelse afmeddelte forhåndsgodkendelser til virksomheder i Danmark videreføresindholdsmæssigt uændret, og at en tilsvarende bestemmelse foreslås ind-ført i forhold til den nye akkrediteringsordning for udenlandske virksom-heder.Det betyder, at en forhåndsgodkendelse eller akkreditering fortsat skalinddrages, hvis det viser sig, at godkendelsen/akkrediteringen er opnåetved svig, eller hvis betingelserne for godkendelsen/akkrediteringen ikkelængere er til stede.Endvidere kan en forhåndsgodkendelse eller akkreditering inddrages, hvisvilkårene herfor ikke overholdes. I overensstemmelse med hidtidig praksisskal manglende overholdelse af vilkårene ved groft eller gentagen misbrugaf visa resultere i, at virksomheden mister akkrediteringen og ikke kan op-nå en ny akkreditering i op til tre år.Der ændres således ikke ved den hidtidige praksis i forhold til, hvornår enforhåndsgodkendelse skal inddrages.Som noget nyt i forhold til den hidtidige ordning skal forhåndsgodkendel-ser og akkrediteringer fremover være tidsbegrænsede, således at det sikres,at der med mellemrum følges op på virksomhedernes forhold. Endvidereskal der foretages kontrol med virksomhederne gennem regelmæssigestikprøvekontroller i konkrete sager, ligesom der – i forhold til akkredite-ringsordningen – skal foretages årlig kontrol af repræsentationernes admi-nistration af akkrediteringsordningen.
2