Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
L 6
Offentligt
1296736_0001.png
1296736_0002.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
5. november 2013Asyl- og VisumkontoretPernille Bjørnholk2013-0037-0047930513
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 13 vedrørende forslag til lovom ændring af udlændingeloven (Revision af visumregler, akkrediterings-ordning for udenlandske virksomheder, justering af karensregler, afslags-kompetence til danske repræsentationer, beregning af kortvarige opholdm.v.) (L 6), som Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspoli-tik har stillet til justitsministeren den 9. oktober 2013. Spørgsmålet er stil-let efter ønske fra medlem af Folketinget Martin Henriksen (DF).
Morten Bødskov/Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 13 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændin-

geloven (Revision af visumregler, akkrediteringsordning for uden-

landske virksomheder, justering af karensregler, afslagskompetence

til danske repræsentationer, beregning af kortvarige ophold m.v.) (L

6):

”Hvad dækker begrebet "det lokale Schengensamarbejde"over, hvem er det, hvilke beslutningskompetencer har disse, oghvor har dette beslutningsorgan lovhjemmel i dansk lov ogretspraksis? Der henvises til lovforslagets bemærkninger side9.”

Svar:

Betegnelsen ”det lokale Schengensamarbejde” henviser til lokale netværk itredjelande bestående af repræsentationer fra forskellige Schengenlande påsamme lokalitet.Det følger af visumkodeksens artikel 48, at repræsentationerne fra forskel-lige Schengenlande inden for hver jurisdiktion bl.a. skal samarbejde om-kring udarbejdelse af en oversættelse af visumansøgningsskemaet (artikel11), fastlæggelse af eventuelle fælles dokumentationskrav (artikel 14) ogindførelse af undtagelser fra visumgebyret (artikel 16). Herudover forud-sættes det, at Schengenlandene udveksler oplysninger om udvælgelse afoutsourcing-bureauer (artikel 40) og erfaringer med rejsebureauordninger(artikel 45) samt en række oplysninger relateret til asyl- og immigrationsri-sikoen for det pågældende område (artikel 48).I disse netværk samarbejder de tilstedeværende Schengenlande på en ræk-ke områder, bl.a. med henblik på at forebygge såkaldt ”visumshopping”,hvor en udlænding vælger at ansøge om visum til det land, der har de mestlempelige regler, uanset om det i virkeligheden er et andet land, der er ud-lændingens hoveddestination.
2