Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
L 6
Offentligt
1296834_0001.png
1296834_0002.png
1296834_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
5. november 2013Asyl- og VisumkontoretPernille Bjørnholk2013-0037-0047930608
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 21 vedrørende forslag til lovom ændring af udlændingeloven (Revision af visumregler, akkrediterings-ordning for udenlandske virksomheder, justering af karensregler, afslags-kompetence til danske repræsentationer, beregning af kortvarige opholdm.v.) (L 6), som Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspoli-tik har stillet til justitsministeren den 9. oktober 2013. Spørgsmålet er stil-let efter ønske fra medlem af Folketinget Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 21 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændin-

geloven (Revision af visumregler, akkrediteringsordning for uden-

landske virksomheder, justering af karensregler, afslagskompetence

til danske repræsentationer, beregning af kortvarige ophold m.v.) (L

6):

”Er ministeren enig med Institut for Menneskerettigheder(IFM) i, at en udførlig begrundelse for afslag i første instanskan have betydning for ansøgers mulighed for at fremføre sinesynspunkter på et informeret grundlag i anden instans, og at enudførlig begrundelse i første instans kan være en forudsætningfor, at anden instans kan foretage en effektiv prøvelse af afgø-relsen fra første instans (der henvises til IFM's høringssvarover "Rapport fra tværministeriel arbejdsgruppe om revision afde danske visumregler" af 16. juli 2013)?”

Svar:

Efter lovforslaget vil de danske repræsentationer få mulighed for at med-dele afslag i fuldt oplyste visumsager, mens mere komplicerede sager,hvor der er behov for yderligere undersøgelser, fortsat skal forelægges forUdlændingestyrelsen.Repræsentationerne skal som udgangspunkt meddele afslag ved brug afden standardformular, som fremgår af visumkodeksens bilag VI, og somindeholder en overordnet begrundelse for afgørelsen. Sagerne vil herefterblive anset for påklaget til Udlændingestyrelsen ex officio.I forbindelse med klagesagsbehandlingen vil Udlændingestyrelsen haveadgang til alle sagens akter, og styrelsen vil inddrage alle relevante oplys-ninger ved afgørelsen af sagen, uanset om repræsentationen har tillagt depågældende oplysninger betydning, og uanset om der henvises til oplys-ningerne i en klage.I sager, hvor Udlændingestyrelsen stadfæster en repræsentations afgørelse,vil ansøgeren desuden have mulighed for at få sagen genoptaget efter al-mindelige forvaltningsretlige principper, hvis der fremkommer oplysnin-ger, som Udlændingestyrelsen ikke var bekendt med på tidspunktet for denoprindelige afgørelse, og som må antages at ville have medført en væsent-lig anden vurdering af sagen.
2
Hvis en ansøger ved modtagelsen af Udlændingestyrelsens begrundede af-gørelse i en klagesag måtte blive opmærksom på, at det er relevant at frem-lægge supplerende oplysninger eller dokumenter, vil der således være mu-lighed for at anmode om genoptagelse af sagen.Sammenfattende er det Justitsministeriets opfattelse, at den foreslåedeordning i tilstrækkelig grad tilgodeser hensynet til ansøgernes retssikker-hed.
3