Transportudvalget 2013-14
L 64 Bilag 16
Offentligt
1323411_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål E til L 64
Samrådsspørgsmål E:
Side 1 af 7
Transportministeren har ikke hverken i sin
redegørelse for regnskabsreglement for Post
Danmark, jf. L 64 – bilag 10, eller i de mange
spørgsmål stillet til lovforslaget forholdt sig til den
helt centrale problemstilling om, hvorvidt Post
Danmarks regnskabsreglement (2011) §4, stk. 3,
litra c, er i overensstemmelse med Postdirektivet
efter seneste revision i 2008, hvor artikel 14, stk. 3,
litra B iv blev indsat og i overensstemmelse med
intentionen om, at regnskabsreglementet skal give
Konkurrencestyrelsen fuld indsigt i Post Danmarks
økonomi. Det står derimod klart, at
regnskabsreglementets §4, stk. 3, litra c, ikke er
nævnt i EU’s postdirektiv og desuden er i modstrid
med artikel 14, stk. 3, litra B iv i samme direktiv.
Dette medfører, at der i Post Danmarks regnskaber
skabes tvivl og usikkerhed om forvaltningen af
befordringspligten. Derfor bedes ministeren
redegøre for dette forhold samt for konsekvenserne
for Post Danmark af at følge Postdirektivet og
afskaffe Post Danmarks Regnskabsreglement §4,
stk., 3 litra c.
Svar
Tak for ordet.
Før jeg besvarer selve
samrådsspørgsmålet, vil jeg gerne knytte
et par bemærkninger til den
omstændighed, at samrådsspørgsmålet
er stillet til L 64.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323411_0002.png
Side 2 af 7
L 64 drejer sig om at tilvejebringe nogle
opdaterede rammer for
befordringspligten, som gør, at Post
Danmark på statens vegne fortsat kan
varetage denne på et kommercielt
grundlag, uden økonomisk tilskud fra
staten.
Jeg skal også bemærke, at lovforslaget
udmønter en bred politisk aftale fra juni
2013 om den fremtidige postservice i
Danmark.
Der er nu stillet 96 udvalgsspørgsmål og
tre samrådsspørgsmål til L 64.
Af alle disse spørgsmål drejer 80 af
udvalgsspørgsmålene og
samrådsspørgsmålene sig om, hvordan
regnskabsreglementet og EU’s
postdirektiv foreskriver, at Post
Danmark skal fordele sine
omkostninger. Spørgsmålene har
angiveligt baggrund i en konkurrents
klager til konkurrencemyndighederne
over Post Danmark.
Det er selvfølgelig meget interessante
problemstillinger, men jeg vil ikke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323411_0003.png
Side 3 af 7
undlade at fremhæve, at de intet har
med hverken L64 eller den politiske
aftale at gøre.
Derfor synes jeg ærligt talt, at det er
besynderligt, at man nu forsøger at tager
den danske befolkning som gidsel i en
strid mellem Post Danmark og en
konkurrent, en strid som oveni købet
vedrører konkurrencelovgivningen og
ikke postloven.
Jeg vil ikke undlade at gøre opmærksom
på, at Post Danmarks individuelle
tilladelse er udløbet pr. 31. december
2013, men er blevet forlænget til
udgangen af februar måned 2014.
Med den udvikling der er særligt i
brevmængden og de tab, virksomheden
led i 2012 og har udsigt til at lide i 2013,
er der ikke grundlag for en yderligere
forlængelse af Posts Danmarks
individuelle tilladelse på de hidtil
gældende vilkår.
Dette ville i givet fald påføre Post
Danmark et større økonomisk tab. Netop
for at undgå en sådan situation har jeg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323411_0004.png
Side 4 af 7
fremsat L 64 med baggrund i den
tidligere indgåede politiske aftale fra
juni 2013.
Det kan derfor siges meget enkelt: uden
en snarlig vedtagelse af L 64 er Post
Danmark fra og med den 1. marts 2014
ikke længere forpligtet til at løfte
befordringspligten. Brevene og pakkerne
vil højst sandsynlig fortsat blive omdelt
af virksomheden - det lever den trods alt
af - men det bliver på vilkår, som
virksomheden selv fastsætter ud fra en
markedsmæssig vurdering.
Det vil dog stadig være staten, der vil
være ansvarlig for, at postdirektivets
krav til befordringspligt overholdes.
Hvis markedet ikke af sig selv gøre det,
kan staten derfor blive tvunget til at
betale nogen for at udføre de tjenester,
som forligskredsen mener, skal være til
stede, men som markedet ikke leverer,
f.eks. i forhold til landdistrikterne, som i
kraft af befordringspligten har et
serviceniveau på højde med, hvad man
finder i byerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323411_0005.png
Side 5 af 7
Det tror jeg ikke er nogen ideel løsning,
og jeg vil derfor opfordre til, at udvalget
behandler L 64 med udgangspunkt i,
hvad vi aftalte i den politiske aftale.
Og så overlade konkurrencemæssige
spørgsmål til
konkurrencemyndighederne, hvor de
retteligt hører hjemme.
Herefter vil jeg gerne gå over til
bevarelsen af det stillede
samrådsspørgsmål.
Jeg vil dog i første omgang svare
principielt og overordnet uden at gå i
detaljer med de forskellige
bestemmelser. Jeg finder således ikke, at
spørgsmålet er egnet til en mundtlig
besvarelse:
For det første hævdes det i spørgsmålet,
at en bestemt bestemmelse i
regnskabsreglementet er i modstrid med
EU’s postdirektiv.
Jeg er ikke enig i denne påstand.
For det andet spørges der om,
konsekvenserne af, at Post Danmark
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323411_0006.png
Side 6 af 7
følger postdirektivet og afskaffer
regnskabsreglementets § 4, stk. 3, litra c.
Jeg forstår spørgsmålet således, at kun
ved en afskaffelse af denne bestemmelse
vil Post Danmarks regnskabsreglement
være i overensstemmelse med direktivet.
Det er jeg heller ikke enig i.
Sammenfattende er mit svar
spørgsmålet, at EU’s postdirektiv er
overholdt, også med den nuværende
udformning af regnskabsreglementets §
4, stk. 3, litra c.
Jeg skal blandt andet henvise til den
fremsendte redegørelse, hvor
konklusionen er, at
regnskabsreglementet for Post Danmark
– og de deri indeholdte principper for
fordelingen af omkostningerne – er
udtryk for en korrekt implementering af
postdirektivet.
Denne konklusion har
Kammeradvokaten også erklæret sig
enig i.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323411_0007.png
Side 7 af 7
Jeg har svært ved at se, at jeg kan tilføje
mere.
Er der behov for det, tilbyder jeg gerne
at eftersende en skriftlig uddybning af
det, jeg her har nævnt om
sammenhængen mellem postdirektivet
og regnskabsreglementet – en
redegørelse, som skal ses i sammenhæng
med den tidligere fremsendte
redegørelse.