Transportudvalget 2013-14
L 64 Spørgsmål 53
Offentligt
1313014_0001.png

Transportudvalget

Til:

Dato:

Transportministeren13. december 2013
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:

L 64

Forslag til lov om ændring af postloven. (Ændringer i vilkår for varetagelsen afbefordringspligten og præciseringer af lovens anvendelsesområde, post til dø-ren m.v.).Af transportministeren (Pia Olsen Dyhr)

Spørgsmål 53

I Regnskabsreglementet fra 2011 er der henvist til, at dette er udstedt ”I med-før af § 15 og § 18, stk. 7” i postloven samt ”Individuel tilladelse til Post Dan-mark A/S”. Postlovens § 15 forpligter Post Danmark som den befordringsplig-tige virksomhed til bl.a. at ”anvende takster, som er omkostningsægte, gen-nemsigtige og ikkediskriminerende”. Postloven indeholder i øvrigt ikke be-stemmelser, der svarer til indholdet af Regnskabsreglementets § 4, herunder§ 4, stk. 3, litra c, hvori det er fastlagt, at ved fastlæggelse af omkostningsfor-delingen skal omkostninger, som det er nødvendigt at afholde som følge afbefordringspligten, henføres til den enkelte befordringspligtige tjeneste hen-holdsvis en gruppe af befordringspligtige tjenester. Bestemmelsen betyder, atPost Danmark A/S kan henføre fx langt de fleste omkostninger til omdelingentil de befordringspligtige ydelser, uanset at omdelingen reelt omfatter og i stortomfang belastes af fx adresseløse forsendelser (brevene bærer al tid og alleomkostninger f.eks. til at gå/cykle den rute, som postbudet skal omdele på ogf.eks.adresseløse forsendelser bærer ingen del af lønomkostningerne til rute-tid). Kan ministeren oplyse på hvilken baggrund den i Regnskabsreglementetfra 2011 anførte skævallokering af omkostninger til de befordringspligtigeydelser anses eller kan anses for at opfylde postlovens krav til omkostnings-ægthed?Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mike Legarth (KF).Svaret bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til ud-[email protected].På udvalgets vegne
Benny Engelbrechtformand
1/1