Transportudvalget 2013-14
L 64
Offentligt
1320341_0001.png
1320341_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
9. januar 20142013-4611
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. januar 2014 stillet mig følgende spørgsmål65 vedrørende L 64 - Forslag til lov om ændring af postloven. (Ændringer ivilkår for varetagelsen af befordringspligten og præciseringer af lovens anven-delsesområde, post til døren m.v.), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 65:

Ministeren bedes kommentere henvendelse af 20/12-13 fra ForbrugerrådetTÆNK, jf. L 64 - bilag 8.

Svar:

Forbrugerrådet TÆNKs henvendelse angår den foreslåede bestemmelse i § 1,nr. 1, om, at postloven ikke finder anvendelse på befordring af adresseredepakker, der befordres efter en forudgående aftale mellem den virksomhed, derbefordrer pakken, og afsenderen. Det gælder dog ikke for den pakkebefordring,der udføres af Post Danmark A/S.Som det er oplyst i lovforslagets specielle bemærkninger til § 1, nr. 1, indebærerdette, at privatmodtagere ikke længere i medfør af postlovgivningen skal kunneklage til Trafikstyrelsen over omdelingen af disse såkaldte ”kontraktpakker”,når det er andre virksomheder end Post Danmark A/S, der varetager befor-dringen.Forbrugerrådet udtrykker bekymring over den foreslåede ændring og i relationhertil forbrugerbeskyttelsen. Der henvises bl.a. til Forbrugerrådet TÆNKs arti-kel om konkrete problemer med aflevering af pakker, herunder pakker derf.eks. afleveres til naboer eller andre uden forudgående aftale med modtageren.Den førnævnte bestemmelse i L 64 skal skabe den fornødne hjemmel til at ud-mønte et tidligere ønske fra postforligskredsen bag postloven om, at pakkebe-fordring på grundlag af en forudgående kontrakt ikke skal kræve tilladelse efterpostloven. Denne form for pakkebefordring er i konsekvens heraf ikke omfattetaf tilladelsesordningen, men har været omfattet af postlovens øvrige bestem-melser, f.eks. om ordensmæssig omdeling.Tilladelseskravet er imidlertid en central bestemmelse i postloven. Efter Trans-portministeriets vurdering skaber det derfor uklarhed, når en virksomhed ikkeer pligtig til at søge om tilladelse til postbefordring samtidig med, at dens pak-keaktiviteter skal være omfattet af postlovens øvrige bestemmelser.Uklarheden opstår på følgende måde: Når der generelt søges om en tilladelse tilpostbefordring, skal den pågældende virksomhed give Trafikstyrelsen forskelli-ge oplysninger af vandelsmæssig og økonomisk karakter og endvidere oplys-
ning om bl.a. service og kvalitet i forhold til virksomhedens ydelser. Eftersombefordring af kontraktpakker ikke kræver tilladelse, har Trafikstyrelsen ikke deførnævnte oplysninger som grundlag for at føre tilsyn. Hertil kommer, at Tra-fikstyrelsen ikke har nogen reel sanktionsmulighed i forhold til en virksomhed,der befordrer kontraktpakker, når der ikke kræves tilladelse.Derfor er det foreslået med L 64, at postloven ikke finder anvendelse på befor-dring af de såkaldte kontraktpakker.Forbrugere, der for eksempel via Internettet køber en vare, som skal sendes afsælgeren til køberen, vil dog fortsat være omfattet af de almindelige regler omforbrugerbeskyttelse, herunder købelovens særlige regler om forbrugerkøb, derblandt andet indebærer, at levering af varen først anses for sket, når genstan-den er kommet i køberens besiddelse.Trafikstyrelsen vil, som ønsket af Forbrugerrådet TÆNK, efter at L 64 er vedta-get kontakte Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen med henblik på at sikre op-mærksomhed på forbrugernes klagemulighed vedrørende kontraktpakkerne iforbindelse med den forestående implementering af nye EU regler om forbru-gerklager.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr