Transportudvalget 2013-14
L 64
Offentligt
1321238_0001.png
1321238_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
10. januar 20142013-4611
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. januar 2014 stillet mig følgende spørgsmål92 vedrørende L 64 - Forslag til lov om ændring af postloven. (Ændringer ivilkår for varetagelsen af befordringspligten og præciseringer af lovens anven-delsesområde, post til døren m.v.), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Hans Christian Schmidt (V).

Spørgsmål nr. 92:

I forhold til L64 – svar på spm. 11 bedes ministeren redegøre for grænsen forFolketingets indsigt i – og konsekvenserne af - den politiske optimering og re-gulering af Post Danmarks befordringspligtige område, på de ikke befordrings-pligtige områder, idet ministeren anmoder Folketinget om en regulering der ertilpasset Post Danmarks ikke befordringspligtige områder, samtidig med atministeren nægter Folketinget indsigt i konsekvenserne for disse områder afdenne regulering, men alene henviser det til eventuelle sager påklaget til Kon-kurrencemyndighederne?

Svar:

Spørgsmålet er umiddelbart lidt vanskeligt at besvare, men jeg kan sige følgen-de:Den politiske aftale, der blev indgået i juni 2013, har til formål at sikre, at vikan opretholde en landsdækkende befordring til hele Danmark på et økono-misk fornuftigt grundlag for Post Danmark, dvs. uden statslige tilskud. Medpostaftalen fastholder vi befordringspligten, og det er stadig Post Danmark, derhar til opgave at sikre den landsdækkende postlevering.Post Danmark er i en økonomisk presset situation på grund af de faldendebrevmængder. Samtidig er der færre og færre, der anvender posthusene til atbetale regninger.Postaftalen giver Post Danmark nogle rammevilkår, der er tilpasset den øko-nomiske virkelighed, hvor færre og færre anvender det klassiske brevprodukt.Post Danmark får nu mulighed for at tilpasse sin daglige produktion til brev-mængder, der falder hurtigere end nogen af os vist har troet.Det er imidlertid klart, at Post Danmark, for at opretholde en bæredygtig øko-nomi, er nødt til at drive forretning uden for det befordringspligtige område ogbl.a. udnytte de synergier, der ligger i, at Post Danmark i forvejen dagligt skalservicere 2,6 mio. husstande og 280.000 virksomheder.
Dette er i fuld overensstemmelse med stiftelsesgrundlaget for virksomheden, jf.formålsbeskrivelsen i Lov om Post Danmark A/S, jf. lovbekendtgørelse nr. 844af 6/7/2011, § 2.Det er også klart, at jeg ikke kan give information om fortrolige forretningsop-lysninger. Dette ville gøre det umuligt for Post Danmark at opfylde det lovgiv-ningsmæssige krav om at drive sin forretning på et kommercielt grundlag, hvil-ket er essentielt for Post Danmarks fortsatte eksistens.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr