Transportudvalget 2013-14
L 65
Offentligt
1317232_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
20. december 20132013-4864
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. december 2013 stillet mig følgende spørgs-mål vedrørende L65 - Forslag til lov om letbane på Ring 3. Af transportministerPia Olsen Dyhr (SF), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 16:

Finder ministeren det hensigtsmæssigt, at OTM-modellen er anvendt, når denikke indregner, at letbaner som følge af skinneeffekten tiltrækker langt flerepassagerer end busser?

Svar:

OTM er det bedst tilgængelige prognoseværktøj, der aktuelt findes til beregningaf den forventede fremtidige trafik i hovedstadsområdet. OTM anvendes af bl.a.Transportministeriet og flere kommuner i forbindelse med øvrige planarbejderi hovedstadsområdet.Der er en særlig – ikke kvantificerbar – usikkerhed ved beregning af passager-tallet i letbanen på Ring 3. Usikkerheden er knyttet til det forhold, at der ikketidligere er gennemført letbaneprojekter i Danmark. Det betyder, at det grund-lag, som trafikmodellen hviler på, for så vidt angår overgang fra bustrafik tilletbanetrafik, ikke består af et egentligt erfaringsgrundlag, men derimod afsåkaldte ”stated preference”-analyser. Sådanne analyser er baseret på trafikan-ternes angivelse af, hvorledes de opfatter letbanetrafik i forhold til for eksempelbustrafik eller S-togstrafik.Det kan således ikke udelukkes, at trafikanterne i fremtiden vil bruge letbanenmere end beregnet af modellen, såfremt letbanesystemet bliver modtaget bedreend forventet af trafikanterne. Naturligvis kan det heller ikke udelukkes, at detmodsatte vil være tilfældet.
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr