Beskæftigelsesudvalget 2013-14
L 70 Bilag 2
Offentligt
1300738_0001.png
1300738_0002.png
1300738_0003.png
1300738_0004.png
1300738_0005.png
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAGNovember 2013
Lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikringm.v., lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og flereandre love (Midlertidig arbejdsmarkedsydelse,indsatsen for modtagere af midlertidigarbejdsmarkedsydelse, sikring af ret til syge- ogbarseldagpenge, målretning afdanskuddannelsestilbud m.v.)Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mailArbejdsmarkedsstyrelsen/Styrelsen forFastholdelse og Rekruttering30. december 2013Annette Schrum/Flemming Frandsen35 288337/41 714192[email protected]/[email protected]
J.nr. 2013-00074301. kontor
Baggrund for loven
Regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) ogEnhedslisten har i maj 2013 indgået ”Aftale om midlertidig arbejdsmarkeds-ydelse”.Lovforslaget udmønter de dele af aftalen, som omhandler indførelsen af en nymidlertidig arbejdsmarkedsydelse og indsats til målgruppen, udskydelse af tilbudom seniorjob, justering af danskuddannelse for voksne udlændinge, målretning afanvendelsesområdet for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse ogomprioritering af anvendelsen af midlerne til særlige virksomhedsrettede tilbud i delokale beskæftigelsesråd.Lovforslagets formål
Lovforslagets formål er at udmønte den del af aftalen om midlertidigarbejdsmarkedsydelse, der vedrører:Ny midlertidig arbejdsmarkedsydelse og indsats til målgruppen.Sikring af ret til syge- og barseldagpenge for modtagere af midlertidigarbejdsmarkedsydelse.Justering af danskuddannelse for voksne udlændinge.Udskydelse af tilbud om seniorjob og udskydelse overgangen til efterløn.Målretning af anvendelsesområdet for Fonden for Forebyggelse ogFastholdelse.Omprioritering af anvendelsen af midlerne til særlige virksomhedsrettede tilbudi de lokale beskæftigelsesråd.Desuden indgår følgende yderligere elementer:Digital kommunikation mellem arbejdsløshedskasser og borgere m.v.Permanentgørelse af supplerende varslingsindsats.
Afskaffelse af bestemmelser i styringsloven, der fastlægger, atøkonomiudvalget eller et stående udvalg i kommunen skal varetage denumiddelbare forvaltning af beskæftigelsesindsatsen.
Den primære målgruppe for lovforslagetNy midlertidig arbejdsmarkedsydelse og indsatsen til målgruppen
Målgruppen er ledige, der opbruger retten til dagpenge i perioden fra den 6. januar2014 til og med den 3. juli 2016, eller opbruger retten til uddannelse og særligtuddannelsesydelse efter lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugtderes dagpengeret, fra den 30. december 2013 til og med den 5. januar 2015.Efter lovforslaget får målgruppen ret til midlertidig arbejdsmarkedsydelse og ret ogpligt til en virksomhedsrettet indsats i en periode afhængig af, hvornår de haropbrugt deres 2-årige dagpengeperiode. Ydelsen udfases med et kvartal pr. halvår,således at personer, som opbruger den 2-årige dagpengeperiode i 2. halvår 2016 ogderefter, ikke længere kan modtage midlertidig arbejdsmarkedsydelse.For at få et billede af, hvordan ledige, der bliver berørt af forslaget, må antages atvære fordelt på køn, henvises til nedenstående tabel 1 over fordelingen af ledige,der har opbrugt dagpengeretten i perioden januar-juni 2013, og som herefter varomfattet uddannelsesordningen. Det skønnes, at kønsfordelingen vil være omtrentden samme for ledige, der overgår til arbejdsmarkedsydelse.Det ses af tabel 1, at mændene udgør 53 pct., mens kvinderne udgør 47 pct. afgruppen. Lovforslagets punkt om ny midlertidig arbejdsmarkedsydelse og indsatstil målgruppen forventes på den baggrund at berøre lidt flere mænd end kvinder.Tabel 1.Personer der har modtaget særlig uddannelsesydelse, januar-juni 2013I altKvinderMændPersoner9.9824.7045.278Pct.1004753
Kilde: jobindsats.dk.Note: Opgørelsen omfatter antallet af personer, der har modtaget særlig uddannelsesydelse i kortere eller længeretid i perioden januar-juni 2013.
Udskydelse af tilbud om seniorjob
Efter lovforslaget kan personer, der opbruger retten til dagpenge i perioden fra den6. januar 2014 til og med den 3. juli 2016, og som ved udløbet af dagpengerettenopfylder betingelserne for seniorjob, først få tilbud om seniorjob, når retten tilmidlertidig arbejdsmarkedsydelse er udløbet.Til at belyse gruppen af personer, der får udskudt retten til seniorjob, er der tagetudgangspunkt i personer i aldersgruppen 55-59 år, der har opbrugt dagpengeretten ide første 6 måneder af 2013.Det ses af tabel 2, at knap 4.600 personer i førnævnte aldersgruppe har opbrugtdagpengeretten i 1. halvår 2013. Heraf udgjorde mændene 56 pct. og kvinderneudgjorde 44 pct. Lovforslagets punkt om seniorjob forventes på den baggrund atberøre lidt flere mænd end kvinder.
2
Tabel 2. Personer der har opbrugt dagpengeretten i 1. halvår 2013 ialdersgruppen 55-59 årPersonerI alt4.563Kvinder1.987Mænd2.576Kilde: jobindsats.dk.
Pct.1004456
Udskydelse af overgang til efterløn
Med forslaget gives der mulighed for, at ledige, der får ret til midlertidigarbejdsmarkedsydelse, kan udskyde deres overgang til efterløn, indtil de haropbrugt deres ret til midlertidig arbejdsmarkedsydelse.Til at belyse ovenstående gruppe er der taget udgangspunkt i personer ialdersgruppen 60-64 år, der har opbrugt dagpengeretten i 1. halvår 2013.Det ses af tabel 3, at 1.650 personer i førnævnte aldersgruppe har opbrugtdagpengeretten i den pågældende periode. Heraf udgjorde mændene 64 pct., ogkvinderne udgjorde 36 pct. Lovforslagets punkt om muligheden for udskydelse afovergangen til efterløn forventes på den baggrund at berøre flere mænd endkvinder.Tabel 3. Personer der har opbrugt dagpengeretten i 1. halvår 2013. 60-64-årigePersonerPct.I alt1.650100Kvinder60136Mænd1.04964Kilde: jobindsats.dk.
Justering af danskuddannelse for voksne udlændinge
Danskuddannelseslovens målgruppe omfatter både flygtninge, familiesammenførteog indvandrere, herunder arbejdstagere og studerende fra både EU-lande ogtredjelande.Efter lovforslaget erstattes de ordinære danskuddannelser indledningsvis medarbejdsmarkedsrettet danskundervisning til udenlandske arbejdstagere,medfølgende ægtefæller, studerende og au pair personer. Udlændinge, som haropholdstilladelse som flygtninge og familiesammenførte, vil derimod ogsåfremover have direkte adgang til de ordinære danskuddannelserUddannelsesperioden for flygtninge og familiesammenførte udvides fra denuværende tre år til samlet fem år.For af få et billede af, hvordan de udlændinge, der bliver berørt af forslaget, måantages at være fordelt på køn, gives i nedenstående tabel 4 en oversigt overfordelingen af henholdsvis flygtninge og familiesammenførte og arbejdstagere,medfølgende ægtefæller, studerende og au pair personer, som fordelingen var i2012.
3
Det ses af tabel 4, at kvinderne udgør 59 pct., mens mændene udgør 41 pct. afgruppen af flygtninge og familiesammenførte, og i gruppen arbejdstagere,medfølgende ægtefæller, studerende og au pair personer udgør kvinderne 55 pct.,mens mændene udgør 45 pct. Lovforslagets punkt om justering af danskuddannelsefor voksne udlændinge forventes på den baggrund at berøre flere kvinder endmænd.Tabel 4. Fordeling af udlændinge i 2012Flygtninge ogfamiliesammenførtePct.Arbejdstagere,medfølgendeægtefæller,studerende ogau pair personer36.98520.49416.491Pct.I altPct.
I altKvinderMænd
11.0576.4754.582
1005941
1005545
48.04226.96921.073
1005644
Målretning af anvendelsesområdet for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse.
Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse er målgruppen i forhold til forslaget ommålretningen af anvendelsesområdet for fonden. Efter lovforslaget vil fondenfremover kunne yde støtte til indsatser, der bidrager til en hurtig tilbagevenden tilarbejdsmarkedet, også selvom der ikke er tale om forudgående sygdom.Omprioritering af anvendelsen af midlerne til særlige virksomhedsrettede tilbud i delokale beskæftigelsesråd
De lokale beskæftigelsesråd er målgruppen for forslaget om en omprioritering afanvendelsen af midlerne til særlige virksomhedsrettede tilbud i de lokalebeskæftigelsesråd. Efter lovforslaget afsættes der i 2014 ikke midler til de lokalebeskæftigelsesråd til fremme af disse særlige virksomhedsrettede tilbud.Sikring af ret til syge- og barseldagpenge for modtagere af midlertidigarbejdsmarkedsydelse
Med forslaget sikres det, at modtagere af midlertidig arbejdsmarkedsydelse får rettil syge- og barseldagpenge på samme måde som dagpengemodtagere. Målgruppener således ledige, der med lovforslaget får ret til arbejdsmarkedsydelse.For at få et billede over fordeling på køn henvises derfor til bemærkningerneovenfor om ny midlertidig arbejdsmarkedsydelse og indsatsen til målgruppen ogtabel 1.Digital kommunikation mellem arbejdsløshedskasser og borgere m.v.
Med lovforslaget gives der mulighed for, at den enkelte arbejdsløshedskasse kanbeslutte, at der skal være pligt for kassens medlemmer til at kommunikere digitaltmed arbejdsløshedskassen. Der er således ikke en direkte berørt målgruppe,hvorfor det ikke er relevant at foretage en ligestillingsvurdering af forslaget.
4
Permanentgørelse af supplerende varslingsindsats
Målgruppen for forslaget om permanentgørelse af den supplerendevarslingsindsats,er personer, der bliver afskediget i forbindelse med størreafskedigelser, og som i opsigelsesperioden bliver omfattet af en varslingsindsats,og som efter opsigelsesperiodens udløb bliver ledige. Der er således ikke en kendtberørt målgruppe, hvorfor det ikke er relevant at foretage en ligestillingsvurderingaf forslaget.Afskaffelse af bestemmelser i styringsloven, der fastlægger, at økonomiudvalgeteller et stående udvalg i kommunen skal varetage den umiddelbare forvaltning afbeskæftigelsesindsatsen
Målgruppen for forslaget er kommunerne, der med lovforslaget vil kunne henlæggevaretagelsen af beskæftigelsesindsatsen til et udvalg efter egen beslutning. Der ersåledes ikke en direkte berørt målgruppe, hvorfor det ikke er relevant at foretage enligestillingsvurdering af forslaget.De sekundære målgrupper for lovforslaget
Ingen.Samlet vurdering
Lovforslaget er i forhold til målgrupperne kønsneutralt.Baggrunden for konklusionen er, at der i lovforslaget gives lige rettigheder tilkvinder og mænd, og at lovforslaget ikke skønnes at påvirke de strukturer, der i dagstiller mænd og kvinder forskelligt.Det forhold, at lidt flere mænd end kvinder forventes at modtage midlertidigarbejdsmarkedsydelse, er ikke en følge af de gældende regler eller forslagene. Deter derimod en følge af de allerede eksisterende strukturer på arbejdsmarkedet.Det forhold, at lovforslagets punkter om udskyldelse af seniorjob og mulighed forat udskyde retten til efterløn forventes at berøre flere mænd end kvinder, er ikke enfølge af de gældende regler eller forslagene. Det er derimod en følge af de alleredeeksisterende strukturer på arbejdsmarkedet.Det forhold, at flere kvinder end mænd deltager i danskundervisning, både for såvidt angår flygtninge og familiesammenførte samt arbejdstagere, medfølgendeægtefæller, studerende og au pair personer, er ikke en følge af de gældende reglereller lovforslaget.Lovforslaget har således ikke forskellige konsekvenser for kvinder og mænd.Kvinder og mænds eksisterende rettigheder påvirkes ikke forskelligt vedlovforslaget, ligesom de ikke får forskellige rettigheder som følge af lovforslaget.Kvinder og mænd tilgodeses i lige høj grad med lovforslaget. Intet peger såledespå, at lovforslaget kan have relevante og væsentlige ligestillingsmæssigekonsekvenser.Det skønnes derfor, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentligvurdering af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
5