Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1332557_0001.png
1332557_0002.png
1332557_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
7. februar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611051564
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 45 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. januar2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Tom Behnke (KF).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 45 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”I svar på spørgsmål 27 refereres nogle domme. På side 3 stårder i andet afsnit sidste pkt.: "Da der ikke var sket personska-de, fandt landsretten ikke, at der var grundlag fra at fravige ud-gangspunktet i forarbejdere om, at straffen kunne gøres betin-get på vilkår af samfundstjeneste, hvis betingelserne i øvrigt eropfyldt." Betyder det, at straffen er 30 dages fængsel, hvis derikke er sket personskade, og kun samfundstjeneste, hvis der ersket personskade, og dermed, at personskade betragtes som enformildende omstændighed?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:”Som det fremgår af min udtalelse til brug for besvarelsen afspørgsmål nr. 27 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende L 74 for-slag til lov om ændring af færdselsloven, blev straffen for overtræ-delse af færdselslovens § 118, stk. 5, om særlig hensynsløs kørselskærpet ved lov nr. 716 af 25. juni 2010 om bl.a. skærpet indsatsmod vanvidskørsel, hvor strafferammen blev forhøjet fra 1 års fæng-sel til 1 år og 6 måneders fængsel.Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår det, at straffen for særlighensynsløs kørsel i normaltilfælde som udgangspunkt skal fastsættestil fængsel i 30 dage. Det fremgår også, at der ikke er tilsigtet nogenændring i udgangspunktet om, at frihedsstraffen i førstegangstilfældeefter omstændighederne kan gøres betinget med vilkår om sam-fundstjeneste, hvis der samtidig udmåles en tillægsbøde.Det forudsættes dog, at en betinget dom med vilkår om samfundstje-neste som udgangspunkt kun anvendes i sager, hvor den pådømtekørsel ikke indebærer andre strafbare overtrædelser end dem, der ef-ter færdselsloven isoleret set straffes med bøde. Det er således somudgangspunkt ikke hensigten, at fængselsstraffen skal kunne gøreshelt eller delvist betinget, hvis føreren under den særlig hensynsløsekørsel tillige har gjort sig skyldig i f.eks. spirituskørsel eller over-trædelser af straffeloven.I den dom, som der er refereret i besvarelsen af spørgsmål nr. 27(Ugeskrift for Retsvæsen 2013, side 22), var føreren alene fundetskyldig i overtrædelse af færdselsloven, herunder særlig hensynsløskørsel, og kørslen havde ikke resulteret i personskade. Straffen blevfastsat til 30 dages betinget fængsel bl.a. med vilkår om samfunds-2
tjeneste og en tillægsbøde på 14.000 kr. svarende til vedkommendesnettomånedsløn.Straffen i sager om særlig hensynsløs kørsel fastsættes (som i andrestraffesager) på baggrund af en konkret vurdering af den enkeltesags omstændigheder og med udgangspunkt i tilkendegivelserne iforarbejderne til lov nr. 716 af 25. juni 2010, jf. ovenfor. Som detfremgår, kan fængselsstraffen i førstegangstilfælde efter omstændig-hederne gøres betinget med vilkår om samfundstjeneste. Det er minopfattelse, at en personskade afhængig af de konkrete forhold kanindgå som en skærpende omstændighed ved strafudmålingen forsærlig hensynsløs kørsel. Personskade kan ikke anses for en formil-dende omstændighed, bortset fra de særlige tilfælde, hvor det ek-sempelvis er føreren selv eller dennes nære pårørende, som er kom-met alvorligt til skade i forbindelse med kørslen.”
3