Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1337173_0001.png
1337173_0002.png
1337173_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
20. februar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611064899
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 56 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. februar2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 56 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”Ministeren bedes redegøre for i hvilket omfang henholdsvissamtale i håndholdt mobiltelefon, kørsel uden sele og hastig-hedsoverskridelser med påhængsvogn resulterer i personskadei trafikken.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Transportministeriet, der har oplyst følgende:”I relation til samtale i håndholdt mobiltelefon indeholderulykkesstatistikken ikke information om dette. I relation tilkørsel uden sele og hastighedsoverskridelser med påhængs-vogn giver ulykkesstatistikken heller ikke mulighed for at an-give, om de pågældende forhold har ført til personskade, da deri statistikken ikke registreres årsagssammenhænge. På den an-den side er det her muligt at angive, hvor stor en andel de på-gældende hændelser udgør i statistikken.SelebrugSele/barnestol2.0061.7411.4711.3411.2627.821
År20082009201020112012I alt
Ej sele3913182782691541.410
Uoplyst8666925204583852.921
I alt3.2632.7512.2692.0681.80112.152
Antal dræbte og tilskadekomne blandt førere og passagerer i person- og varebiler2008 – 2012 fordelt på anvendelse af sikkerhedssele.
Som det ses af tabellen er der relativt mange tilfælde, hvor op-lysningen om selebrug for personen er uoplyst. Det skyldesbl.a., at selen i forbindelse med redningsarbejdet bliver skåretover, så det efterfølgende kan være svært at afgøre, om den harværet anvendt eller ej.
2
År20082009201020112012I alt
Over hastighedsgrænseJaNejUoplystI alt112654251412076215212143582863899
Antal dræbte og tilskadekomne i forbindelse med ulykker med person- eller varebil,hvor den skønnede hastighed har været over grænsen, enten i forhold til hastig-hedsgrænsen på stedet eller den køretøjsbestemte hastighedsgrænse.”
3