Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1322544_0001.png
1322544_0002.png
1322544_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. januar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611006086
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 11 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. decem-ber 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 11 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”Hvor mange lande har ministeren indhentet oplysninger fraom objektivt ansvar, og kan ministeren bekræfte, at objektivtansvar ved hastighedssager er sjældent forekommende i andrelande?”

Svar:

Som anført under pkt. 4.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger harJustitsministeriet til brug for udarbejdelsen af dette lovforslag indhentetoplysninger om ansvarsgrundlaget i sager om hastighedsovertrædelser fraNorge, Sverige, Finland, Tyskland, Belgien, Nederlandene og Storbritan-nien.I Norge, Sverige, Finland, Tyskland og Storbritannien kan alene føreren pågerningstidspunktet straffes for hastighedsovertrædelser. Det er om retstil-standen i Tyskland nærmere oplyst, at der efter forfatningen gælder et så-kaldt skyldprincip, som indebærer, at sanktioner kun kan rettes mod den,der er personligt ansvarlig for en handling.I Nederlandene er det ejeren af køretøjet, der er ansvarlig for mindre over-trædelser af hastighedsgrænserne. Det er oplyst, at sådanne sager ikke be-handles efter strafferetten men som forvaltningsretlige sager. Der er dogundtagelser til reglen om, at ejeren hæfter. Dette gælder eksempelvis i til-fælde af brugstyveri af det pågældende køretøj, der er anmeldt til politiet.Hastighedsovertrædelser begået i arbejdsmæssig sammenhæng er som ud-gangspunkt medarbejderens ansvar.Af Belgiens færdselslovgivning fremgår det efter det oplyste, at når enovertrædelse af hastighedsgrænserne sker med et køretøj, som er indregi-streret i en fysisk persons navn, formodes den at være begået af indehave-ren af køretøjets nummerplader, når føreren ikke er identificeret på tids-punktet for overtrædelsen. Ejeren kan dog over for politiet eller en dom-mer fremlægge bevis for, at den pågældende ikke var fører af køretøjet pågerningstidspunktet. Sker overtrædelsen med et køretøj registreret i en ju-ridisk persons navn, vil de fysiske personer, som repræsenterer den juridi-2
ske person, være ansvarlige for at meddele identiteten på føreren af køretø-jet på tidspunktet for overtrædelsen eller – hvis de ikke kender førerensidentitet – meddele identiteten på den person, som er ansvarlig for køretø-jet. Hvis personen, der er ansvarlig for køretøjet, ikke var føreren på tids-punktet for overtrædelsen, anses denne person som ansvarlig for at medde-le identiteten på føreren. De fysiske personer, som repræsenterer den juri-diske person, bilen er indregistreret til, holdes ansvarlige for at tage denødvendige foranstaltninger til denne identifikation.Justitsministeriet har ikke i øvrigt et mere indgående kendskab til ansvars-grundlaget for hastighedsovertrædelser i andre lande.
3