Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1322522_0001.png
1322522_0002.png
1322522_0003.png
1322522_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. januar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611006111
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 16 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. decem-ber 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 16 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”Er ministeren enig i, at spørgsmålet om objektivt ansvar forjuridiske personer overhovedet ikke kan sammenlignes medprivate bilejeres objektive ansvar?”

Svar:

1.

Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 3 (forslaget til færdselslovens §118 c), at der indføres en særlig form for betinget objektivt strafansvar forejeren (brugeren) af et køretøj i alle sager om overtrædelse af hastigheds-begrænsningerne i færdselsloven konstateret ved ATK, hvor der ikke erspørgsmål om klip i kørekortet, frakendelse af førerretten eller kørselsfor-bud (dvs. hvor hastighedsoverskridelsen er på højst 30 pct., og hvor sank-tionen således alene består i en bøde).Efter den foreslåede ordning pålægges ejeren strafansvaret (i form af bø-deansvar), medmindre den pågældende kan udpege en anden person, somerkender at have ført køretøjet på gerningstidspunktet, eller en anden vedbrugstyveri, berigelseskriminalitet eller på tilsvarende vis var uberettiget ibesiddelse af køretøjet på gerningstidspunktet.Det foreslås i forslaget til færdselslovens § 118 c, stk. 6, at der kan pålæg-ges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffe-lovens kapitel 5.Det betingede objektive ansvar kan således efter den foreslåede ordningpålægges på helt samme vilkår, uanset om ejeren (brugeren) er en fysiskeller juridisk person.

2.

Som det fremgår af pkt. 4.3.2.2 i lovforslagets almindelige bemærknin-ger, findes der i dag enkelte steder i lovgivningen en række bestemmelserom objektivt ansvar.Bestemmelser om objektivt ansvar findes i dag i færdselslovens bestem-melser om strafansvar for overtrædelse af regler om største tilladte aksel-tryk og totalvægt og for overtrædelse af regler om køre- og hviletid. Fra2
andre retsområder kan det nævnes, at der findes bestemmelser om objek-tivt strafansvar i restaurationsloven og arbejdsmiljøloven. Det objektivestrafansvar efter arbejdsmiljøloven gælder dog ikke, hvis arbejdsgiverenhar gjort alt, hvad der var muligt, for at sikre et sikkert og sundt arbejds-miljø.Efter disse ordninger med objektivt ansvar kan både enkeltpersoner og ju-ridiske personer ifalde strafansvar på objektivt grundlag. Det er endviderekendetegnende for disse ordninger, at den, der pålægges det objektive an-svar, har en direkte økonomisk interesse i den lovovertrædelse, som en an-den person begår, og normalt også har en ansættelsesmæssig instruktions-beføjelse i forhold til den pågældende.

3.

Indførelse af den foreslåede ordning med betinget objektivt strafansvarmedfører – på samme måde som de eksisterende bestemmelser om objek-tivt strafansvar – at en anden end den, der har begået lovovertrædelsen,kan ifalde strafansvar, selv om lovovertrædelsen ikke kan tilregnes denpågældende som forsætlig eller uagtsom.Efter den foreslåede ordning for ATK-sager vil der endvidere – ligesomdet gælder for de eksisterende ordninger med objektivt strafansvar i færd-selsloven, restaurationsloven og arbejdsmiljøloven – som nævnt ovenforunder pkt. 1 kunne pålægges strafansvar over for både enkeltpersoner ogjuridiske personer. Som det også fremgår af pkt. 4.3.3.2 i lovforslagets al-mindelige bemærkninger, kan det anføres, at den foreslåede ordning medbetinget objektivt strafansvar på visse punkter er sammenlignelig med denretlige konstruktion, der findes i arbejdsmiljøloven.Den foreslåede ordning med betinget objektivt strafansvar indebærer, atenhver ejer (bruger) kan ifalde strafansvar på objektivt grundlag, hvis ikkeen anden end ejeren (brugeren) erkender at have været fører på gernings-tidspunktet eller en anden ved brugstyveri mv. uberettiget var i besiddelseaf køretøjet på gerningstidspunktet. Det har således ikke betydning for eje-rens (brugerens) strafansvar, om hastighedsovertrædelsen f.eks. er sketsom led i et ansættelsesmæssigt forhold, om ejeren (brugeren) har en in-struktionsbeføjelse i forhold til føreren, eller om ejeren (brugeren) har enøkonomisk interesse i lovovertrædelsen. Herved adskiller den foreslåedeordning sig fra de eksisterende ordninger med objektivt strafansvar i færd-selsloven, restaurationsloven og arbejdsmiljøloven.
3
Som anført under pkt. 4.3.3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger vilansvarssubjektet efter en ordning med betinget objektivt ansvar – dvs. iførste række ejeren (brugeren) – dog selv have indflydelse på, hvem ved-kommendes motorkøretøj overlades til, og have mulighed for at instruereføreren i ikke at overtræde hastighedsgrænsen.Den foreslåede ordning med betinget objektivt strafansvar adskiller sig iøvrigt fra de eksisterende ordninger med objektivt strafansvar ved, at derer en klar og let adgang til at undgå strafansvaret, hvis den faktiske fører –som nærmere beskrevet i lovforslaget – påtager sig ansvaret.Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrø-rende lovforslaget.
4