Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1322526_0001.png
1322526_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. januar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611006142
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 17 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. decem-ber 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 17 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”Kan ministeren bekræfte, at lovforslaget er et nybrud, forståetpå den måde at lovforslagets bestemmelser om betinget objek-tivt ejeransvar ved hastighedsovertrædelser, er det eneste sted idansk lovgivning, hvor betinget objektivt ejeransvar gøresgældende for en privat person, der idømmes en strafferetligsanktion?”

Svar:

Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørendelovforslaget.Der henvises endvidere til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 18vedrørende lovforslaget om bevæggrundene for at foreslå indført et betin-get objektivt ansvar.
2